Bukefalos 28 år!

Köpa lägenhet -vad ska man tänka på?

Haukur

Trådstartare
Kommer jag in på utbildningen jag sökt ska jag flytta till årsskiftet. Har lagt upp en budget nu när inkomsterna minskar med ca 15 000 i månaden (:angel: ) och har börjat klura på att köpa en lägenhet istället för att hyra, det verkar bli billigare nämligen. I staden jag planerar att flytta till kan man få tag på en etta för ca 40-50 000 med en månadskostnad på ca 1500-1800, motsvarande hyresalternativ landar på 3-3500 kr och då borde bostadsrätt bli billigare även om jag får låna en sudd.

Men vad ska man tänka på när man köper bostadsrätt? Tillkommer det fler kostnader än själva inköpspriset? Det står i annonserna att kabeltv ingår i avgiften, men det står inget om värme och vatten, hur brukar det vara i bostadsrätter? El räknar jag med att få lägga till men den kostnaden blir ju inte så stor. Tillkommer det andra kostnader som man inte har på en hyresrätt? Brukar hemförsäkringen bli dyrare för bostadsrätt än hyresrätter?

Finns det "bra att veta"-saker som jag inte frågat om får ni gärna bomba med sånt också, vet jag redan så vet jag redan och vet jag inte så är jag tacksam för informationen:D
 
Sv: Köpa lägenhet -vad ska man tänka på?

Det jag tycker att man ska tänka på om man köper en så pass billig bostadsrätt är att den ska vara i ett sådant skick att den inte behöver renoveras (annat än ytskikt) under den tid som man planerar att bo där. Ponera att badrummet behöver renoveras (en kostnad som lätt går upp till 100000 kr) så är ju det en kostnad som man aldrig får tillbaka vid försäljning eftersom billiga lägenheter alltid är billiga lägenheter oavsett standard.

Värme och vatten brukar oftast ingå, men inte alltid. Det brukar dock alltid framgå av annonsen och gör det inte det så ring mäklaren eller någon i föreningens styrelse och fråga. Det du kanske ska akta dig för är eluppvärmning, som kan bli dyrt.
 
Sv: Köpa lägenhet -vad ska man tänka på?

Ok! Jo det med renovering har jag tänkt på, lägenheterna som är aktuella har nyrenoverade badrum (-07) och helt ok kök och det är ju det som är den stora kostnaden, lite tapeter är ju ingen stor kostnad på en så liten lägenhet. Har bara planerat att bo där i ett år (ja det låter galet att köpa för att bara bo ett år men det känns smartast i det här läget) så annan förslitningsrenovering räknar jag med att slippa.

Ska kolla värme och vatten ordentligt.

Hur funkar det med andra avgifter och sånt? Brukar det inte finnas någon slags reparationsfond eller vad det heter (doh), går en del av avgiften till sånt eller är det en kostnad som tillkommer?

Ungefär hur mycket kostar en besiktning? Är det säljaren eller köparen som betalar sånt?
 
Sv: Köpa lägenhet -vad ska man tänka på?

Kolla med andra boende i aktuell stad.
Här i Skövde tex så förstår inte utsocknes folk varför det är såååå billigt med vissa lägenheter. Man kan säkert luras att köpa något i ett område där det inte är någon bra investering alls och där det hade varit billigare att hyra om man ändå bara ska bo ett år.
 
Sv: Köpa lägenhet -vad ska man tänka på?

Har aldrig besiktat bostadsrätt.

Jag skulle tänka på detta:

- vad kostar det att bli medlem i föreningen? Har för mig det kostade 3000 för oss två vuxna.
- Vad kostar det när jag ska sälja, mäklaravgift?
- Kommer jag förlora eller tjäna pengar vid försäljning?
- Har jag kontantinsats eller måste jag låna? Betänk att få eller inga banker ger lån på så billig bostad, tex då vi köpte via Swedbank var man tvungen låna minst 100tusen. Det kan innebära att du måste ta ett annat sorts lån med än högre ränta än hemska boräntorna.
- om vi ponerar såhär att du köper, studerar och sen får du ingen inkomst under sommaren och måste gå till soc, då säger dom ju no way josé för att du äger din bostad?

Försäkring kostar kanske 100 kr/mån uppskattar jag beror ju helt på.... vi betalade nog uppemot 2000 kr/år men då för 2 pers och mkt i lösöre osv...
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa lägenhet -vad ska man tänka på?

Tack för svaret! Ska kolla med banken så fort jag får grönt ljus att jag kommit in på utbildningen. Det är en KYutbildning så sommarlov kommer jag inte ha något.
 
Sv: Köpa lägenhet -vad ska man tänka på?

- vad kostar det att bli medlem i föreningen? Har för mig det kostade 3000 för oss två vuxna.

Oj det var mycket. Själv fick jag betala 500 kr för medlemsskapet i min nuvarande lgh. I den gamla betalade jag och exet 1000 kr för båda. Så det kan nog variera väldigt mycket beroende på föreningen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 077
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 694
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 955
Senast: Presto
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 830
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp