Köpa ny bil, vilken?

@Sulax : Oj, det lät ju inte så farligt, vi (eller ja, min pojkvän) har uteslutit Nissan i tron att de var för dyra! Men då kan man kanske kolla på Nissan också då! =)

//r
Jag har en med 2,0 motor, så den får dra lite mer. Jag valde dock utan dragkrok för att jag aldrig kör med släp då min far är proffs på det och hyrs in så fort det behövs.

Är ni i närheten av västmanland någonting så får ni väl komma och kika på den.

Jag provkörde Juke också. Garvade hela vägen!! Trångt, bullrigt, plastigt och hemsk placering av yttre backspeglarna. De döljer allt som kommer från vänster!! Dessutom provade min kompis, som är liten och nätt, att sätta sig i baksätet...han kom inte in. Hans kommentar var: tjaaa...har du tänk använda baksätet till att ha handväskan i så funkar det väl...
 
@athena_arabians Okej vad bra! Bra att jag har liiite koll iaf =D Ja, de verkar trevliga som sagt!

@spinxx Välkommen! Ja precis! Är det en sån stor hake, menar du? Hmm, ja vi har kollat på en del som ska få dra det, fast den näst senaste bilhandlaren vi var hos tyckte också att de va ett problem iofs... fast han sa att man kunde göra en uppkörning som kostade runt 2' och så fick man dra mer sen? Pv tycker inte de ska behövas, men jag känner att varför inte...?

//r

Det är absolut där skon klämmer.
Det finns få bilar som ens får dra mer än 1350 på B kort.
Vilken bil får dra 1500 på B kort? För det har jag helt ärligt missat.
Det skulle innebära att bilens egna totalvikt inte är mer än 2000kg, och jag har ingen koll på att det finns en sådan bil.

Uppkörningen kostar typ 800kr för B96.
Vill din PV inte riskera att bli av med körkortet är det värt det. :up:
Dock krävs nästan ett BE kort så fort man skall dra tungt med en SUV.
(B96 räcker om du vill dra tungt med en "vanlig" bil)
BE är mer än en uppkörning, där är det teoriprov osv. precis som till ett lastbilskort eller MC kort.
Det blir också dyrare i och med det.

Jag hade börjat med att bestämma vilket körkort ni har att använda = hur tungt ekipage ni får ha.
Det är både klassat som olovlig körning (som att köra bil helt utan körkort) och i många fall rent utsagt farligt att dra mer än man får. Det är inte böter man får om man åker fast, man blir av med sitt körkort. :down:
 
@spinxx Tusen tack för ditt svar! Ska visa pv vad du skrivit och fråga honom, jag har helt blandat ihop alla bilar vi tittat på och vilka som fick dra vad...

@Sulax haha, ja då blir de ingen Juke iaf, pv vill ha massor av utrymme (att fylla med all sin skit, suck ;) )

@athena_arabians glömde ju svara ang subaru... de roliga är att hans föräldrar köpte nyss en subaru forrester, som jag tror de är helt nöjda med, fast ändå har de inte blivit så att vi (pv) kollat särskilt mycket på subaru... vet inte vrf riktigt... men, det känns som om vi just börjat kolla oss ikring ju så de kan mkt väl sluta med en subaru, vem vet =D

//r
 
Här är ett inlägg jag skrev i en annan tråd ang. dragbilar. Så att man kan få en inblick i att det här med Bkort är ganska klent så fort man skall ha något på kroken ;)

Range Rover Sport V6 Diesel:
Totalvikt: 3070 kg
Max släpvagnsvikt: 3500 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 750 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1180 kg
Vid BE behörighet: 3500 kg
Bruttovikt(max): 6570 kg


Jeep Grand Cherokee 3,0 Diesel
Totalvikt: 2949 kg
Max släpvagnsvikt: 3500 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 750 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1301 kg
Vid BE behörighet: 3500 kg
Bruttovikt(max): 6449 kg

Kia Sportage 2,0 Diesel 4WD
Totalvikt 2140 kg
Max släpvagnsvikt 1600 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet 1360 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1600 kg
Vid BE behörighet: 1600 kg
Bruttovikt(max) 3740 kg

Subaru Legacy 2,0 Diesel
Totalvikt 2085 kg
Max släpvagnsvikt 1700 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet 1415 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1700 kg
Vid BE behörighet: 1700 kg
Bruttovikt (max) 3785kg

Audi A4 2,0 diesel Quattro
Totalvikt: 2170 kg
Max släpvagnsvikt: 1600kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 1330 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1600 kg
Vid BE behörighet: 1600 kg
Bruttovikt(max): 3840 kg

Volvo V70 D3
Totalvikt: 2300 kg
Max släpvagnsvikt: 1600 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet: 1200 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1600 kg
Vid BE behörighet: 1600 kg
Bruttovikt(max) 3900 kg

Zuzuki Grand Vitara 2,4T
Totalvikt 2100 kg
Max släpvagnsvikt 1850 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet 1400 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1850 kg
Vid BE behörighet: 1850 kg
Bruttovikt(max) 3950 kg


Toyota Rav4 2,0T (Gamla karossen, typ 2005)
Totalvikt 1830 kg
Max släpvagnsvikt 1500 kg
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet 1500 kg
Vid B96 (utökad) behörighet: 1500kg
Vid BE behörighet: 1500 kg
Bruttovikt(max) 3325 kg

OBS! Jag reserverar mig för felskrivningar. Vart väldigt mycket siffror nu. Haha:D
Observera också att vikterna skiljer sig från motor till motor, ibland även mellan olika växellådor och årsmodeller.
 
@spinxx Tusen tack för all information!

Nu är pv hemma och säger att bl a Dacia Duster (är det något att ha? Renault överlag?) fick dra det och så provkörde vi en Volkswagen Tiguan som han fick för sig också fick dra strax under 1500, vilket va ok om han räknade på sina föräldrars husvagn med packning. Sen Kia C'eed Sportswagon (som ju är en "vanlig bil" iofs) fick också dra det med B-kort, som han förstod det...

=)

//r
 
@spinxx Tusen tack för all information!

Nu är pv hemma och säger att bl a Dacia Duster (är det något att ha? Renault överlag?) fick dra det och så provkörde vi en Volkswagen Tiguan som han fick för sig också fick dra strax under 1500, vilket va ok om han räknade på sina föräldrars husvagn med packning. Sen Kia C'eed Sportswagon (som ju är en "vanlig bil" iofs) fick också dra det med B-kort, som han förstod det...

=)

//r
Körde en dacia duster på jobbet vid något tillfälle. Trevlig bil och sådär men ärligt talat, de kostar 100' vid inköp. Vad tror du ni säljer den för en vecka senare? Prisraset är löjligt mycket.

Min Subaru Legacy (2005) får man hänga på 1500 på kroken nu efter nya reglerna. På b-kort alltså. Oklart med de senare modellerna dock men Subaru är kvalitet bannemig. Aldrig varit så nöjd med en bil innan. Synd som sjutton att det rasar slitagedelar på den nu bara. Den börjar bli gammal :(

Honda crv körde jag också på jobbet. Ännu trevligare än dacia. Och nåde vad den tuffare fram! Råkade köra in på en väg som var totalt igensnöad. Insåg efter några meter att shit, det här blir svårt. Då var snön långt över friläget under bilen. Försökte backa tillbaka men det gick inte så det var bara att chansa och köra framåt, med hjärtat lite i halsgropen. Hade haft duktigt att skotta efteråt om det inte gick då vägen var någon kilometer ca med extrema mängder snö. Men, den gick. Lite på tvärsan då den drev mer på bak än på fram men den tuffade på som ett litet tåg :love: den var så duktig. Rolig att köra i övrigt med. Det var ena riktigt trevliga pass när man fick köra den (13 timmars bilande/pass).
 
@spinxx Tusen tack för all information!

Nu är pv hemma och säger att bl a Dacia Duster (är det något att ha? Renault överlag?) fick dra det och så provkörde vi en Volkswagen Tiguan som han fick för sig också fick dra strax under 1500, vilket va ok om han räknade på sina föräldrars husvagn med packning. Sen Kia C'eed Sportswagon (som ju är en "vanlig bil" iofs) fick också dra det med B-kort, som han förstod det...

=)

//r
Förresten, vet han vad totalvikten på husvagnen är? Jag är nämligen ganska säker på (om de inte ändrat reglerna nu) att det intressanta är vad husvagnen "får" väga, inte vad det står på vågen, så länge han bara har b-kort så därför är husvagnens faktiska vikt väldigt ointressant just nu.
 
@Amha Jag är rädd att vi inte riktigt förstår vad du menar? Husvagnens totala vikt är 1300 kg. =)

Pv säger att då han kollar på annonser verkar inte prisraset vara så stort, vad han sett.... Något som också är viktigt för honom är att nybilsgarantin fortfarande gäller, därför vill han köpa en ny bil alternativt en inte för gammal beg bil.

Någon mer som har någon åsikt om Kia C'eed (Sportswagon)? vet att jag fick lite kommentarer om det märket tidigare i tråden ska kolla igen på dem med =).

//r
 
@spinxx Tusen tack för all information!

Nu är pv hemma och säger att bl a Dacia Duster (är det något att ha? Renault överlag?)

Nej, det är inget att ha. Den har fått underkänt i flera krocktester och verkar överlag få kassa betyg när man googlar.

Jag har inte testat, men jag skulle inte köpa en bil som får underkänt i säkerhet och krocktester. Hellre rostig bil än rostig nacke. :crazy:
 
Det är inte meningen att verka så negativ, men jag erkänner - jag är sjukt anti Dacia. :p Det är ren och skär dumsnålhet i mina ögon att köpa en sådan och kan jag stoppa en enda människa från att köpa skiten så är jag villig att ta den fighten.. :angel:
 
Pv säger att då denna bil testades gjordes testen med en icke-svensk version som inte hade trepunktsbälte, krock-kuddar samt något mer som han inte kommer ihåg nu. Då han också tänker mycket på säkerhet har han frågat bilhandlarna om detta och det är det svar han fått.

Och på tal om o låta negativ, haha, de e bara bra o få höra andras åsikter. =)

//r
 
Var finns information om att duster inte är OK i krocktest? Det enda jag hittade som var kass var en annan modell av dacia. Duster var mer i klass med "en äldre bil som fortfarande rullar" enligt det jag hittade.

Om det är så att duster testat på en "icke svensk" modell kan man ju indirekt säga att det är lotteri i så fall? Låter dock som bullshit att det är testat utan trepunktsbälte och airbag, varför skulle dacia ha grejer specifikt för svenskar i sina bilar? De flesta söker väl trepunktsbälte och airbag idag?

Men, ts, husvagnen har alltså en totalvikt på 1300kg (står i reg-beviset), det innebär att den inte får väga mer vid viktkontroll för då åker ni på böter så bilen ni letar efter får man i så fall hänga på 1300kg på och det breddar utbudet lite.
 
Var finns information om att duster inte är OK i krocktest? Det enda jag hittade som var kass var en annan modell av dacia. Duster var mer i klass med "en äldre bil som fortfarande rullar" enligt det jag hittade.

Om det är så att duster testat på en "icke svensk" modell kan man ju indirekt säga att det är lotteri i så fall? Låter dock som bullshit att det är testat utan trepunktsbälte och airbag, varför skulle dacia ha grejer specifikt för svenskar i sina bilar? De flesta söker väl trepunktsbälte och airbag idag?

Men, ts, husvagnen har alltså en totalvikt på 1300kg (står i reg-beviset), det innebär att den inte får väga mer vid viktkontroll för då åker ni på böter så bilen ni letar efter får man i så fall hänga på 1300kg på och det breddar utbudet lite.

Jag baserar mitt krocktestsgnäll på denna artikeln där man kan läsa
I krocktesterna utförda av EuroNCAP så kan man se att det finns vissa brister i krockskyddskonstruktionen. Största bristen är krock mot smal pelare.

Och denna med citatet
Den bristande säkerheten är den springande punkten. Tre stjärnor hos Euro NCAP är uruselt.

Aftonblaskan kritiserar med orden
Det är inte första gången som en Daciabil får dåligt betyg i krocktester. Av tillverkarens fyra testade modeller är det bara Sandero som lyckats nå fyra poäng. Övriga modeller som Logan MCV, Lodgy och Duster får alla enbart tre stjärnor.

GP är också måttligt roade
Men Dacia glömde det viktigaste i nya Duster — säkerheten. Tre stjärnor av fem i Euro Ncap:s krocktest kan endast ses som en varning: Köp inte!

Men visst, kan man bortse från detta och nöja sig med den säkerheten trots nybilsköp så är det väl en sak. :p
 
Jag baserar mitt krocktestsgnäll på denna artikeln där man kan läsa

Och denna med citatet

Aftonblaskan kritiserar med orden

GP är också måttligt roade

Men visst, kan man bortse från detta och nöja sig med den säkerheten trots nybilsköp så är det väl en sak. :p
Det var liknande som jag läst då också. Den dacian jag läste om som inte var godkänd var på riktigt underkänd. Euro ncap hade ändå hyfsat hög procent på flera av testerna även om jag personligen önskar högre när jag väljer att köpa ny bil. Den skyddar de som sitter i bilen ganska väl alltså, ungefär lika väl som en Subaru Legacy gör, vilket jag anser får vara rätt okej då jag kollade youtube-klipp på subaruns krocktest innan jag köpte den.
 
En annan grej som slog mig var.. orkar Dustern ens dra släp? Visst att den får, men.. orkar den? Tycker dom verkar så klena. O_o
Drar man inte så ofta är det väl rätt oviktigt. Många bilar orkar egentligen inte. Dock hade mamma en kia carenz som hon försökte dra släp med ibland. Vet inte hur många gånger hon var inne och bytte dämpare bak på bilen för de stod inte pall. Garantijobb såklart men förbannat drygt att vara utan bil och behöva låna sina barns bil, om de var lediga :p
 
Drar man inte så ofta är det väl rätt oviktigt. Många bilar orkar egentligen inte. Dock hade mamma en kia carenz som hon försökte dra släp med ibland. Vet inte hur många gånger hon var inne och bytte dämpare bak på bilen för de stod inte pall. Garantijobb såklart men förbannat drygt att vara utan bil och behöva låna sina barns bil, om de var lediga :p

Tolkningsfråga. Jag uppfattade just dragdelen som rätt viktig för TS så jag skulle nog tänka både en och tre gånger. :p
 
Tolkningsfråga. Jag uppfattade just dragdelen som rätt viktig för TS så jag skulle nog tänka både en och tre gånger. :p
Iom att duster funnits så länge borde det finnas recensioner på den som dragbil med. Antingen seriösa eller på något forum. Hästfolk är ju de som drar mest släp så en sväng på google borde ge resultat.
 
@spinxx Tusen tack för all information!

Nu är pv hemma och säger att bl a Dacia Duster (är det något att ha? Renault överlag?) fick dra det och så provkörde vi en Volkswagen Tiguan som han fick för sig också fick dra strax under 1500, vilket va ok om han räknade på sina föräldrars husvagn med packning. Sen Kia C'eed Sportswagon (som ju är en "vanlig bil" iofs) fick också dra det med B-kort, som han förstod det...

=)

//r

Tiguanen är en fantastisk bil att dra med, om man har den större motorn och fyrhjulsdrift.
Dock är 1240kg det du får dra på ett B-kort förutsatt att du har 2,0 liters diesel.
Eller 1300kg om du köper den manuella bensinmodellen med 170hk.
Har du ett annat körkort får bilen dra upp till 2200kg. Så det är verkligen bara körkortet som begränsar er.

Dacia vågar jag inte säga något om förutom att andrahandsvärdet är uselt.
Jag jobbar främst med begagnade bilar och företaget jag arbetar på är det 4e största i landet. Vi köper helst inte in Dacia, då det helt enkelt är lättare att sälja andra bilar. Det har givetvis delvis att göra med att märket inte riktigt etablerat sig i Sverige ännu.
Däremot verkar nybilsgarantin vara bra? Se då bara till att bilen verkligen omfattas av garantin om man köper den beggad.

Såhär ligger det till:

Din PV får framföra ekipage som har en max sammanlagd totalvikt på 3500kg.
Om han vill dra 1500kg får alltså bilen inte ha en totalvikt på över 2000kg.
Det finns få bilar så väger så lite, det finns en del gamla Rav4/nissan som väger 2100 typ, det är det närmsta ni kommer om ni vill dra tungt med en suv, lagligt på B-kort. Enkel matematik!

Ni kan ladda ned appen "mina fordon" från transportstyrelsen.
Då kan man sitta på blocket eller bytbil, och slå på en viss typ av bil man hittar i appen och där se totalvikt och max släpvagnsvikt för bilen.

Ni måste alltså ha en bil som har en totalvikt på max 2000kg om ni vill dra 1500kg lagligt.
Och som dessutom har en max släpvagnsvikt på minst 1500kg.

Det är väldigt många som missförstår detta med dragvikter och totalvikter, vilket är helt förståeligt eftersom det är en del att hålla koll på.
Ni kan också använda "släpvagnskalkylatorn" på transportstyrelsens hemsida om ni har regnummer på husvagnen? Den säger till direkt om bilen ni sökt på får dra just den vagnen.
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 561
Senast: Snubbelfot
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 452
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Kläder & Bli fin Jag har ett shoppingbehov och ett shoppingvillhöver. Shoppingbehovet är en till tjocktröja som fungerar över A-linjeformade klänningar...
Svar
5
· Visningar
1 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp