Köpa ny bil, vilken?

Saxade lite från reg-beviset på min bil (googlar på bilregistret och trycker på fråga om annat fordon). Den delen ts söker är den som ser ut ungefär såhär:

Skattevikt, kg: 1460
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1460
Totalvikt, kg: 1940
Ursprunglig totalvikt, kg: 1940
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 730
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1560
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg:2310

Ska ni köra husvagn och hästsläp är det ett bromsat släp.
 
Saxade lite från reg-beviset på min bil (googlar på bilregistret och trycker på fråga om annat fordon). Den delen ts söker är den som ser ut ungefär såhär:

Skattevikt, kg: 1460
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1460
Totalvikt, kg: 1940
Ursprunglig totalvikt, kg: 1940
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 730
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1560
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg:2310

Ska ni köra husvagn och hästsläp är det ett bromsat släp.


Visst var det subaru du körde?
De är verkligen helt oslagbara när det gäller just dragkapacitet.
 
Vi har en Suzuki S-cross
Tror den får dra 1500 iallafall om jag tolkar transportsstyrelsen rätt, är helt ok att åka i, jag har provat ratta runt den trots att jag inte har körkort själv och jag trivdes med den bättre än tidigare bilar jag provat köra men jag har ju inte mycket att jämföra med

Drar rätt lite soppa, vi har diesel, bensinaren drar lite mer.
Enda negativa jag kan komma på är att just vårat exemplar gillar partikelfilter felmeddelande annars har dom om jag förstått det rätt fått rätt bra kritik. så är bagaget lite litet, beroende på hur mycket man vill få in, vi har en mindre hund i bur + packning så duger fint för oss men kanske inget för någon som har 1-2 större hundar + barn ;)

Enligt hemsidan så fick den 5 stjärnor på Euro NCAP

Komforten duger, har slängt in lillebror på 190 i baksätet utan att han såg helt ihopklämd ut.

Tycker den är lik Nissan Qashqai till utseendet, men har en känsla av att Nissan är större.
 
Visst var det subaru du körde?
De är verkligen helt oslagbara när det gäller just dragkapacitet.
Japp, Legacy. Tycker att den har varit suverän den tid som jag har haft den. Sväljer mycket bagage och tar sig fram. Har dock behövt lågväxel för att köra in på gropiga gräsmattor med släp, kan vara en släng av SBS på föraren men det har varit en enkel lösning när funktionen finns ;) pålitlig kärra, verkligen. Men, svindyr om de ska köpa den ny och ganska dyr om man ska köpa beggat. Jag gav 129' (bilhandlare) för min när jag köpte den runt 2010-2011 och då var den 5-6 år. Uttagen mycket sent, typ december 2005 eller nåt sånt.
 
Tusen tack för alla svar med massor av information!

@Amha Jo fast om själva husvagnen väger 1300 utan packning och sånt, då måste man väl ha tillstånd för mer än 1300 eftersom det plussas på? eller?

Ja, som sagt detta är ju en hel vetenskap. Jag är på annan ort än pv just nu, men ska sammanfatta allt ni skrivit för honom också sen... mycket funderingar!

//r
 
Vi hade en sportig Opel Astra. Den fick dra 1100.
Vi skojade om att hänga på Ifor Williamsen och besikta. Med E-kort och en egen vikt på släpet om 800-900 kg hade det varit fullt lagligt att dra tvåtonssläpet med den bilen.

vi avstod eftersom vi misstänkte att det skulle kunnat bli bilens sista resa....
 
Tusen tack för alla svar med massor av information!

@Amha Jo fast om själva husvagnen väger 1300 utan packning och sånt, då måste man väl ha tillstånd för mer än 1300 eftersom det plussas på? eller?

Ja, som sagt detta är ju en hel vetenskap. Jag är på annan ort än pv just nu, men ska sammanfatta allt ni skrivit för honom också sen... mycket funderingar!

//r
Totalvikt är vad hela släpet får väga (dvs vad den faktiskt väger plus så mycket du får lasta).

Jag hade ett hästsläp en gång som vägde 570 kg (tjänstevikt) men totalvikten var på 1500 kg. Det jag fick lasta var alltså 1500-570=930 kg.
 
Totalvikt är vad hela släpet får väga (dvs vad den faktiskt väger plus så mycket du får lasta).

Jag hade ett hästsläp en gång som vägde 570 kg (tjänstevikt) men totalvikten var på 1500 kg. Det jag fick lasta var alltså 1500-570=930 kg.
Det är allså extremt få tvåhästars som får lasta två hästar....;)

Jag har förstått att det är samma sak med husvagnar. Att det sällan är lagligt när packningen är lastad i husvagnen. Packar man däremot i bilen funkar det kanske?

För att återgå till ämnet så skulle jag också råda TS pojkvän att skaffa E-kort. Det gör bilköp betydligt enklare.
 
Det är allså extremt få tvåhästars som får lasta två hästar....;)

Jag har förstått att det är samma sak med husvagnar. Att det sällan är lagligt när packningen är lastad i husvagnen. Packar man däremot i bilen funkar det kanske?

För att återgå till ämnet så skulle jag också råda TS pojkvän att skaffa E-kort. Det gör bilköp betydligt enklare.
Beror nog på vad bilen får lasta ;)

I nämnda släp åkte det 2 st nordsvenskar, sto och hingst utan hingstvägg, samtidigt. Med förra ägaren. Denne var inte rädd om varken körkort eller hästar gissar jag men visst, det där släpet fick lasta mer än många, tror de hade typat upp det för det är ett lastgammalt trane 115.
 
Det är allså extremt få tvåhästars som får lasta två hästar....;)

Jag har förstått att det är samma sak med husvagnar. Att det sällan är lagligt när packningen är lastad i husvagnen. Packar man däremot i bilen funkar det kanske?

För att återgå till ämnet så skulle jag också råda TS pojkvän att skaffa E-kort. Det gör bilköp betydligt enklare.

930kg blir ju typ nästan 3 "riktiga" hästar. :p
 
Mitt tips är att kolla upp servicekostnader & serviceintervaller på de bilar som ni kommer fram till är intressantast. Vissa märken har väldigt kort intervall mellan ex kamremsbyten och det kan göra att milkostnaden drar iväg en hel del. Många moderna dieselbilar har också partikelfilter som ska bytas efter X mil och det kan också bli en tråkig utgift. :down:

Ang rost, de flesta märken har idag väldigt långa rostskyddsgarantier(många uppemot 10år) :up:

Den bil jag skulle köpa med eran kravlista är en Subaru Legacy med den större bensinmotorn, sambon har jobbat på subaruverkstad och det var väldigt sällan som det kom in såna bilar som krånglade och krävde felsökning & dyrare reparationer. (Till skillnad från V70in vi hade ett tag....:banghead:)

När jag fortfarande hade häst så hade mamma en äldre subaru outback som tog sig fram överallt och dessutom en riktig överlevare, när hon sålde den för ett par år sedan så hade den gått 44000 mil och vad jag vet så funkar den fortfarande :up:
 
Tack för svaren allihop,

Subaru verkar få högt betyg, ska kolla mer på Subaru! Sen det här med vad bilen orkar, i annonserna står ibland hur många hästkrafter, vad är rimligt där..?

Ska se om pv kan överväga att ta nåt annat körkort också, det verkar ju som om det skulle löna sig!

//r
 
Tack för svaren allihop,

Subaru verkar få högt betyg, ska kolla mer på Subaru! Sen det här med vad bilen orkar, i annonserna står ibland hur många hästkrafter, vad är rimligt där..?

Ska se om pv kan överväga att ta nåt annat körkort också, det verkar ju som om det skulle löna sig!

//r

Ska ni dra husvagn skulle jag vilja ha minst 200+ hästar. Blir onödigt jobbigt annars!
 
150hk duger om ni har 4wd, 170 gör det lätt..det beror lite på vridmoment.

Golf variant (kombimodellen) tror jag får dra en hel del. Kan vara värt att kolla.
Seat har en ny minrde kombi med 4wd, ca 229'. Golfen i enklare format typ.

Skoda yeti får dra runt 1500 och är tydligen kalas som dragbil. Men ful.
 

Liknande trådar

Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 561
Senast: Snubbelfot
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 479
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Kläder & Bli fin Jag har ett shoppingbehov och ett shoppingvillhöver. Shoppingbehovet är en till tjocktröja som fungerar över A-linjeformade klänningar...
Svar
5
· Visningar
1 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp