Bukefalos 28 år!

Köpa ny transport

T

travemma

Hej jag skulle vilja ha lite råd av alla er där ute.
Jag ska byta transport och det blir en 2- hästars boggie, vikt ca 1450 kg. Jag har tittat på en Cheval liberté 2002XL och tycker att det är bra utrustat, det lutar åt en sånn. Vad tycker ni ? Är det någon som har ett sånt, och vad tycker ni ? för och nackdelar? Eller har ni andra alternativ? En stor fördel med det är att man kan öppna lämmen åt sidan som en dörr, då man lättare kan lasta saker med traktor, och det skulle vi ha stor nytta av då vi kör mer än bara hästar. Vad tycker ni???


Emma
 
Sv: Köpa ny transport

Vi har precis köpt en CL light. Vi har åkt med den två gånger och jag kan bara säga positiva saker om den hittills! Hästen åker super i den och sadelkammaren är perfa ;) Påsättningen av transporten på bilen är också bra, hjulet åker typ upp av sig själv...:S smart lösning iaf!

Säger bara köp! :D
 
Sv: Köpa ny transport

Vad för färg valde ni? Jag funderar på blå eller grå med vitt tak.

Emma
 
Sv: Köpa ny transport

den blå, vi har blå bil så det var de självklara valet ;) och blått är klart snyggast :D skiten syns inte heller lika lätt som det gör på vitt...
 
Sv: Köpa ny transport

Vi var också intresserade av Cheval. Till slut gjorde vi dock bedömningen att Christ Carat passade oss bättre. Glasfiber och chassie var två av de saker som avgjorde till Christens fördel (jämför då med Lighten som bara får typas in upp till 1400 kg).

Att vi föredrar designen på Christ är ju bara en smaksak, du kanske tycker Chevalen är snyggare. Har hört av flera här på Buke som verkar nöjda med sina Cheval.
 
Sv: Köpa ny transport

Jag har en sådan, men på Lighten kan du inte öppna dörren åt sidan, då är det en tyngre variant.
Jag är nöjd, missnöjd med att det är svårt att fästa höpåsen och att lämmen faktiskt är rätt tung. Jag lastar och kör själv och då är det jobbigt. Den har bara en fjäder för att spara vikt som jag förstod. Däremot är det en klarfördel med själva kopplingsmekaniken, bara att veva. ¨
Men jag är jättenöjd annars, den går bra och hästen står hemskt bra i den. Jag har skruvat av hingsgallret och kör alltid brett.
 
Sv: Köpa ny transport

Du har alltså den där sadelkammaren som sitter på insidan av dörren om jag förstår det hela rätt? Den är inte "trång" för sadlarna? jag har läst att någon tyckte, men blir nu glad om det är så att du säger motsatsen!
Jag är nämligen oxå intresserad av en Cheval, och har då sneglat på en 1½-hästars. Jag har bara inte eskat klart om det där med pengar hos min sambo...*ler*...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 460
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Hej Gubben här hemma har nu börjat fundera mer på släp efter helgens akuta trip till kliniken och vi inte hade ett ända släp hemma utan...
Svar
5
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 815
Senast: mmbot
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 145
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp