Köpa Ponny, risk övervuxen?

När min kompis ponny var 6 så mättes hon till 143. Slutmättes som 146 :)
Min var 144 och slutmättes till 145.
Det finns ju alltid en risk. och om den faktiskt växer över så kommer inte dina barn kunna tävla ponnyklasser ju. Men ägaren kanske mätt fel. Ponnyn ska ju ändå få mätintyg nu när den är 6 :grin:
 
Hej,
Vi står inför köp av ponny till en 11 och 13åring. Vi har fastnat för en d-ponny, född 2013. Fundering är att det i annonsen att den är 148cm och då har jag börjat "oroa" mig för att den kommer bli övervuxen. Har ni några tankar kring detta?

Nu har jag ingen aning vad det är för ponny. Kan dock säga att vår D-ponny mättes som ung på Irland till 148 cm. När vi slutmätte förra året på klinik här hemma var hon 146 cm. På Irland (och kanske andra ställen?) är det tydligen vanligt att "alla" är 148 cm innan slutmätningen.
Är ponnyn mätt i Sverige till 148 cm redan nu, så vet jag dock inte om jag skulle våga ta risken att den blir övervuxen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Roheryn
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 619
Senast: Johannna1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 326
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
685
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp