Köpa ponny till (litet) barn?

TantEster

Trådstartare
Funderar på att skaffa en liten vänligt sinnad ponny av shettismodell till dottern. Lilla fröken hänger med mig i stallet jämt och hämtar benskydd, borstar jättehästens framben och rider en liten runda innan det är mammas tur... Det skulle kännas mkt bättre om hon kunde pyssla med en häst i rätt storlek. Min valack på 1,75 är ju enorm och dessutom inte så värst barnkär.

Jag (liksom säkert alla andra hästintresserade mammor) drömmer förstås om att dottern och jag ska vara i stallet tillsammans och så småningom galoppera över höstiga stubbåkrar och skritta in i solnedgången...

Men samtidigt känns det lite knasigt, för innan jag fick barn svor jag åt alla snorungar som fick en ponny redan innan de kunde gå. Jag ansåg att det var förödande för såväl intresse som kunskapsnivån - bättre att rida på ridskola och få tjata sig till en ponny, typ.

Var ju lätt att säga då. Eftersom jag inte kan fatta nåt beslut själv så vänder jag mig i desperation till förnuftiga föräldrar och andra intresserade!

Vad ska jag göra!? Vill förstås helst ha svar av typen "bare köööp"... :angel:

Tanken är att ponnyn ska gå att köra, vara ursnäll att borsta och pyssla med samt att "åka" på. Dottern är blott 2 år.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Jag har gården full med shettisar, som är MINA...
Barnen får låna dem nån gång ibland. :p

Hur du ska göra vill jag inte råda, däremot ett tips - köp ponnyn till DIG. Alltför många föräldrar har köpt ponny till barnet och sen har barnet haft ett stort ord med i frågan om senare försäljning. Är det DIN ponny så gör du som du vill på ett annat sätt.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Låter smart!
Och det är ju lite jag som vill ha en liten körponny också... Mest jag, kanske? :o
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Min dotter fick sin ponny i dop present. Hon har inte ridit på honom än men nu har hjälm införskaffats så snart blir det rida av (hon är snart 1½ år)
Todde (hennes ponny) hade jag iochförsig innan men när hon skulle döpas så kunde jag inte komma på något att köpa till henne så då fick hon honom. :)
Todde är en helt underbar liten häst 105 i mankhöjd envis som synden men väldigt snäll. Det bästa är att han är väldigt mycket körd så även jag har nytta av honom :D

Även om Idun redan har egen häst kommer hon få börja på ridlekis så snart det blir aktuellt. Och har hon sen även i fortsättningen hästintresse så tänker jag se till att hon går kvar på ridskola i absolut minst 5 år till efter avslutad ridlekis och "nybörjar kurs".
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Jag köpte shettis i våras när jag fick reda på att jag var gravid, men den riktiga orsaken är att han är till mig för han är en härlig körponny.
Men jag brukar väl säga till folk att jag köpt häst till min ofödde son för att det ska böjas i tid :p. Jag hoppas dock att min son kommer att vara hästintresserad och börja rida. Blir han inte det så blir det desto mer körning till mig :)

Så är det så att du är uppriktigt körintresserad, så är det väl perfekt att köpa en shettis.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Är lite i samma sits. Min tjej är iofs 7 och har ridit ett par år men nu när jag skaffat egen häst igen så ser jag också våra långa uteritter framför mig osv. Det skulle ju vara så mycket roligare i stallet med varsin häst att pyssla om.
Samtidigt så fick inte jag nån ponny när jag var liten och jag kämpade verkligen för att få råd att köpa en när jag blev tonåring och det är viktigt att hon lär sig att saker kostar pengar. Hon har en spargris där det står Till min häst där hon sparar pengar till hästen.

Men nu har hon tagit ett hopp framåt i ridningen och skulle kunna ha riktig nytta av en egen ponny (+ att jag har hittat en som verkar vara precis hennes typ av ponny. Så vi ska faktiskt titta på den om ett par veckor så får vi se...Man är ju själv hästälskare så man smälter ju för många söta hästar:angel:)
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Min äldsta dotter började rida på prova på ridningar som 1år:o
Vi åkte runt överallt för att få rida.

När hon var 2år och lillasyster 1år köptes Oskar, en jättesnäll shettis.
Han är stor 112cm i mkh och hoppar riktigt bra samt har faktiskt helt ok steg.:D
Så han är en ponny att växa i.
Dom travar och galopperar när jag longerar, och båda hoppar hinder på 30cm nu.
Min äldsta är nu 5 år och den yngsta 3,5 år.

Dom kan utan problem leda honom in från hagen själva(jag sköter grinden) sedan brukar dom borsta och feja(står på varsin hink för att nå upp):)
22716635.jpg

22716850.jpg

22716755.jpg

22716920.jpg

21991881.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Awww va söta dom är ihop!!! :love: :love:

Till vår ångvält till ponny ska jag införskaffa ett stigbett sen när dottern är så pass stor så hon kan leda honom själv, för han är väääldigt stark :D
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Jag föll fort. En liten B-ponny inhandlades för 2 år sedan:angel:. Åren går fort. Dottern och ponnyn är 5 år nu och hon börjar väl nu så smått klara av att rida själv, galoppera på lina och lite sånt.

Han är inkörd så han blir körd en hel del. Sen har vi en toppen tjej som rider honom några dagar i veckan och har även debuterat i hoppning med honom där dom har tagit sin första rosett.

Men nummer ett så är han något så otroligt snäll och hon kan leda och hantera honom själv. Han är ett riktigt guldhjärta.

Hoppas naturligtvis att hon vill fortsätta med hästar men vill hon nu inte det så har vi iallafall fått en helt fantastisk tid tillsammans i stallet.
Här är dom:love:


nåt av dom första bilderna på dom
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

jag fick min första ponny när jag föddes :angel: en gamal pensionerad ridskolehäst (28 årigt russ) som mor tog sig an från ridskolan hon då jobbade på. honom fick jag rida med ledare innan jag kunde gå själv. sedan har jag mer eller mindre växt upp i ett stall och alltid fått dom hästar jag önskat (nästan iaf. :o)

mina barn fick ta hand om min gamla sällskaps shettis när dom va små, hon fanns ju redan i familjen. det är hon som är 37 år nu :) en underbar barnhäst både att hantera, rida och köra. när barnen va 3 års åldern så fick dom följa med på råttan som handhäst när jag red :)

killarna är ju stora nu och har inget större intresse kvar, men tösen håller på :) så jag hoppas det kvarstår genom hela puberteten, där hon nu befinner sig :angel: ännu ser det iaf. lovande ut

jag tror att finns det riktiga intresset så gör det, gör det inte det så tröttnar barnen ändå även om dom inte lyckats tjata till sig en häst förens i 10-15 års åldern. har sett det så många ggr.

så om du har tiden, pengarna och intresset själv för en liten pålle så tycker jag absolut du ska uppmuntra din tös med en egen pålle.

min far sa alltid att hästintresset räddar många ungdomar från tråkigheter, ju fler hästar att sköta och ta ansvar för ju mindre fritid för jävulskap
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

min far sa alltid att hästintresset räddar många ungdomar från tråkigheter, ju fler hästar att sköta och ta ansvar för ju mindre fritid för jävulskap

Hehe... Min pappa - inte lika förtjust i mitt hästägande - sa istället "rika barn leka häst"... En liten omskrivning av "lika barn leka bäst", får man förmoda.

Men jag tror att din har rätt!

Tack för alla tips. Det lutar nog åt en liten ponny ändå!
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

jo det kan ju oxå vara en omskrivning :angel:

jag är medveten om att jag själv varit väldigt bortskämd under uppväxten på den fronten. men å andra sidan hade jag stora krav på mig med med. inte mkt. blev "serverat" utan egen insats :) jag fick ha 3 "egna" hästar att ansvara själv för (givetvis med mors vakande öga :angel:)

mor hade alltid många hästar hemma och jag fick fodra själv på morgonen innan skolan redan när jag va runt 10 år, när jag tävlingsred så fick jag gå upp senast 5 för att hinna rida minst 1 häst och fodra och dusha innan skolan (för att hinna allt) när skolan va skött och hästarna klara så va klockan så sent så någon annan fritid va inte att tänka på :angel: skulle jag umgås med kompisar så skedde det med i stallet :)

men ändå en härlig tid :laugh: kör på, barn växer av att få lov att ta "ansvar" samt "klara själv"

lycka till ;)
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Men samtidigt känns det lite knasigt, för innan jag fick barn svor jag åt alla snorungar som fick en ponny redan innan de kunde gå. Jag ansåg att det var förödande för såväl intresse som kunskapsnivån - bättre att rida på ridskola och få tjata sig till en ponny, typ.

Jag tycker det verkar vara tvärtom, i alla fall om man tittar på de som tävlar. De som tävlar mycket och presterar bäst verkar ofta vara födda i hästfamiljer, tycker jag.

Jag har bytt bort min ena arab (som jag ändå aldrig hade tid att rida) mot en shettis. På prov än så länge. Jag behöver en sällskapshäst till min häst, och då är det ju roligare med en som barnen kan ha glädje av, än en som bara ger mig dåligt samvete för att hon aldrig rids.

Det har varit bra för sonens hästintresse. När vi bara hade de stora var han visserligen intresserad, men oxå lite rädd. Antagligen mitt fel, för den som jag bytt bort kändes inte helt barnsäker, så jag lärde sonen att inte gå nära. Shettisen är han inte alls rädd för. Han gillar att prata om henne som sin häst, och att mamma har en stor häst. Han är snart två och ett halvt.

Fast det blir ju lite krångel med betet. Araben behöver mycket mat, och shettisen knappt något... Vi har dessutom för mycket bete.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Men samtidigt känns det lite knasigt, för innan jag fick barn svor jag åt alla snorungar som fick en ponny redan innan de kunde gå. Jag ansåg att det var förödande för såväl intresse som kunskapsnivån - bättre att rida på ridskola och få tjata sig till en ponny, typ.

Jag tycker att det aldrig kan vara fel att lära sig rida hemma ihop med mamma! Att man sen har en häst (eller ponny) efter kunskapsnivå är självklart! De där "snorungarna" var ju oftast bortskämda "brats" som fick allt de pekade på, inkl en häftig tävlingsponny som de oftast inte klarade av.

En liten historia: Tjej med typ SJUKT rika föräldrar som inte red själva. Gick på ridskola och första ponnyn blev just en gammal ridskoleponny. När tjejen blev för "duktig" för den ponnyn så inköptes en ponny med kapacitet för kanske LB, max LA som tjejen hade ett par år. Därefter köptes första "SM-ponnyn" in. Tjejen hoppar nu upp till 1,50 på stor häst elitnivå.
Jag vill bara peka på utbildnings-stegen i början av hennes karriär. Föräldrarna hade ju mycket väl kunnat köpa värsta ponnyn till henne från allra första början, men förstod vikten av att lära sig från grunden. Och för all del inte få allt vad pekar på!

Klart ni ska ha en ponny!:bump::bump: Du kommer ju alltid ha häst och hästarna ska ju givetvis vara en del av även hennes vardag!
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Fia-Lisa Fikonkvist är beräknad att födas en vecka innan jul, och enligt mina planer kommer en ponny av modell B införskaffas redan i sommar. Tanken är att betäcka under tiden. Kommer nog dessutom betäcka en stor pålla i sommar, och jag har hellre två dräktiga samtidigt, än en.

Skulle dottern inte bli en hästtoka, ja då får jag fortsätta med ponnyaveln.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Fast det blir ju lite krångel med betet. Araben behöver mycket mat, och shettisen knappt något... Vi har dessutom för mycket bete.

Vi hade lättfödda shettisar med dräktiga digivande ston och växande unghästar (dvs pållar med stort matbehov) en period. Det gick bra om shettisarna hade betesbegränsare.


Själv funderar jag också lite i de här banorna. Jag har just nu världens bästa barn(islands)hästar men de är 24 och 28 år. Det är inte självklart att det går att hitta barnvänliga islandshästar som efterträdare om 7-åringen vill fortsätta rida. Barnvänliga ponnyer är oftare till salu eftersom de till skillnad från islandshästarna växes ur.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Håll diskussionen till ämnet barn och hästar och ta hästdiskussionen på hästsidorna

Snurrfian-moderator
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Ha ha, min sambo har redan börjat fundera på hurdan ponny vi ska köpa till barnet - som inte ens är ute ännu.

Jag är dock mera inne på en B-ponny än en shettis. Typ russ eller welsh. Den får ju också gärna vara inkörd.
Har ju två stora hästar, men lösdriften är ju tillräckligt stor för att det ska gå att klämma in en liten ponny:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion...
2
Svar
39
· Visningar
3 582
Senast: Sunshine
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 016
Senast: Efwa
·
Y
Träning Min dotter ska börja rida till sommaren är det tänkt, har inte fått någon plats än på ridskolan det är väldigt lång kö speciellt till...
2
Svar
20
· Visningar
2 712
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp