Köpa ponny till (litet) barn?

Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Är det så viktigt att den är äldre då?

Om du köper en yngre och uppfostrar kan du ju forma den själv till stor del. En shettis är ju sällan ett dynamitpaket som behöver bocka de första tretton åren innan den lugnar ner sig och blir "en fantastisk barnponny".

Kanske kan vara värt att vänta något år på att rida för dina (ditt?) barn mot att du vet att ponnyn är lugn och snäll.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Väcker liv i den här tråden igen.

Efter att ha spanat bland annonser på VÄLRIDNA kloka äldre shetlandsponnyer lämpliga som förstaponnyer och läromästare till små barn hela vintern har jag hittat TRE intressanta hästar, och de var sålda omedelbart innan jag hann få komma till.

Uppenbarligen säljs de här hästarna genom kontakter, om de ens finns :crazy: ?

Hur hittar man någon?

Jag tror, som ameo och Snurrfian, att många shettisar blir kvar hemma på gården, trots att ingen rider dem längre. Vår nyinköpta shettis hamnade hos oss av en slump, via kontakter. Det var en kompis´ kompis som ville ha sina två shettisar på bete under en semesterresa. Vi hade bete över. När jag träffade shettis-ägaren visade det sig att hon hade vaga funderingar på att skaffa en större häst. Jag föreslog att vi skulle byta hästar; min arab mot en av hennes shettisar. Hon var helt inställd på att aldrig sälja sin lilla ögonsten, men när hon såg hur bra ponnyn passade för vår lille pojk ändrade hon sig. Det blev dock ett köp istället för byte.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Är det så viktigt att den är äldre då?

Om du köper en yngre och uppfostrar kan du ju forma den själv till stor del. En shettis är ju sällan ett dynamitpaket som behöver bocka de första tretton åren innan den lugnar ner sig och blir "en fantastisk barnponny".

Kanske kan vara värt att vänta något år på att rida för dina (ditt?) barn mot att du vet att ponnyn är lugn och snäll.

Nej. Jag har ingen som helst möjlighet att rida den själv och är helt ointresserad av körning.

Jag vill ha en läromästare till nybörjare, det tycker jag är självklart!

Särskilt som ett mycket stort antal av shettisarna jag tagit referenser på faktiskt bockar av barn.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Evelisa2.jpg


Hon lever inte möjligen och kan vara till salu ? :love::angel:
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Fodervärd? Jag vet några som löst det så med bra resultat. Dom små snälla ponnyerna som inte ska säljas för dom är så trevliga, men föräldrarna vill ha ponny paus, just nu inget barn i lagom storlek men vill att ponnyn ska bli riden, för gammal för körtävling men vill komma ut och vara läromästare osv...
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Vi skulle DÖ om vi var tvungna att lämna tillbaka den :eek: Här behålls de tills de dör :p Därför är det ju extra praktiskt med en lite äldre häst :crazy:

(hemma går Skjóna 29, Dreygur 25, Svarten 21 och Lyngey 20)
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Menar naturligtvis inte att du ska rida in den, en lugn och snäll ponny kan ju barnet själv rida in (med din hjälp såklart). Men ok, det var inget alternativ.

Tyvärr lever min pärla inte längre. :( Men det finns fler där ute, ge inte upp. :)
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Jag får väl också uppdatera!

Va har köpt världens goaste lilla shettiskille! Han är makalöst snäll! Här om dagen traskade han ur sin box (dörren var öppen), varpå dottern (nu 2,5) blev lite ilsk. Hennes ponny ska förstås stå i sin box!! Hon försökte flytta ponnyn från hötappen han hittat, dock utan framgång. Arg som ett litet bi daskade hon således shettisen där bak ett antal gånger, "pisk på jumpan"! :crazy: Lilla ponnyn lyfte på huvudet och kikade under lugg, sen återgick han till ätandet. Fungerar jättebra på ridpromenaderna och är underbar att köra. Vi har till och med börjar på körkurs!

Jättenöjd!

Jag tror att det finns många fina shettisar därute!
Och nä, jag uppmuntrar inte till pisk på rumpa, vare sig ponnyns eller dotterns.. ;)
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Kul att det fungerar så bra med shettisen! Jag köpte ju en shettis åt min då 2 årige son i maj 08, men har precis sålt henne.

För min del blev det inte alls som jag tänkt mig med ponny åt småbarn. Tyckte det såg så himla mysigt o gulligt ut med rykt, pyssel och ponnyridning med ledare. Tror min son tyckte det var rätt kul med, men ush så uttråkad jag blev av det!

När jag är i stallet vill jag ha egentid och absolut inte ägna mig åt småbarn eller shettisar. Barnen får följa med och mocka, släppa ut, hämta hö etc, men när det kommer till ridning och pyssel så sker det när barnen är med pappan istället. Annars blir det ju inte så mycket ridning av och det är ju därför jag har häst.

Bara en annan syn på saken om det är fler som läser tråden och funderar på att köpa ponny... Inte meningen att låta negativ, för flera verkar det ju funka jättebra :)
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Här om dagen traskade han ur sin box (dörren var öppen), varpå dottern (nu 2,5) blev lite ilsk. Hennes ponny ska förstås stå i sin box!! Hon försökte flytta ponnyn från hötappen han hittat, dock utan framgång. Arg som ett litet bi daskade hon således shettisen där bak ett antal gånger, "pisk på jumpan"! :crazy: Lilla ponnyn lyfte på huvudet och kikade under lugg, sen återgick han till ätandet.


Jag börjar inse att jag som är van vid väluppfostrade islandshästar inte lever i samma värld som de flesta ponnyägare.

I min värld skulle ponnyn ALDRIG gått ur boxen. Man står där man blir ställd och smiter inte genom dörrar/grindar.

Skulle någon tagit ut den och ställt den vid hötappen skulle den förstås följt med barnet tillbaka in.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

För min del blev det inte alls som jag tänkt mig med ponny åt småbarn. Tyckte det såg så himla mysigt o gulligt ut med rykt, pyssel och ponnyridning med ledare. Tror min son tyckte det var rätt kul med, men ush så uttråkad jag blev av det!

:idea: :rofl:

Men det är ju precis DÄRFÖR man vill ha en ponny barnet når upp till att sköta helt själv, och rår på så de kan hänga med ut på ridtur utan att man behöver leda!

Det är först nu när den äldsta är 7 år och kan förutom att ta mer ansvar även stanna, svänga etc som jag tycker det skulle vara en poäng med en ponny istället för de för stora islänningarna där jag behöver hjälpa till hela tiden...
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Och jag letar efter en trevlig familj som har barn som vill rida och komma ut hit och pyssla med vår minsting (Flinga), men ack vad svårt det är att hitta någon seriös...
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Haha, ja ok jag tänkte som dig i början men det funkade inte så...

Oftast rider jag efter 18.00 på kvällen och då börjar ungen bli trött o vill sova, dessutom är det mörkt. Sen rider jag inte promenadridning i skogen, utan antingen dressyr/hopp pass eller galoppturer på fält och grusvägar. Ingenting för en liten gosse på 3 år och shetlandsponny precis :p

Men om några år när han är lite större så kanske jag köper en ponny igen, får se lite hur intresserad han blir.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Nä det håller jag med om!

Det är först nu med schemalagt lediga eftermiddagar och tillräckligt stort barn (som gärna hänger med men hatar ledtygeln när hans stora starka pigga häst går som handhäst till min) som jag känner att en ponny skulle AVLASTA istället för att ge mig en massa extra besvär.

Tanken är att 7-åringen skulle RIDA den ut på tur med mig (här har vi inga ridbanor inte...) och 4-åringen som gärna pysslar och matar men är rädd för de "stora" skulle få något han vågade ta hand om och kanske även sitta upp på.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Min erfarenhet är att på landet är folk bortskämda.

Det funkar inte med medryttare ute i bushen, hästar är inte tillräckligt exklusivt där. Och det måste finnas föräldrar som skjutsar.

Det ska bli spännande att se vilka förändringar det blir nu när vi flyttar 200 m från stan och nästan granne med ridskolan.

Gissar att det blir nåååågot lättare att hitta ambitiösa hästskötare och medryttare då :idea:
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Vi lånade en shettis till min son för att se att han ville vara med och hålla på med sin häst.Det gick över förväntan. Han var jätte duktig. Så när han fyllde fyra fick han sin Zinciber( som Simon genast döpte om till ELDIS).
I december var dom och "tävlade" sin första clear round med bommar på marken:laugh:

Jag har aldrig ångrat vårt köp men jag tror precis som det skrivits här innan att man som förälder måste köpa hästen till sig . Eldis är inkörd så jag kan också motionera han på ett bra sätt och sen är han en perfekt kompis till min häst.

26016691.jpg


26016692.jpg
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Vi skulle DÖ om vi var tvungna att lämna tillbaka den :eek: Här behålls de tills de dör :p Därför är det ju extra praktiskt med en lite äldre häst :crazy:

(hemma går Skjóna 29, Dreygur 25, Svarten 21 och Lyngey 20)

Jag håller med, min kommer aldrig att säljas! Men större delen av hästsverige verkar inte resonera så....
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Det kommer nog bli en stor skillnad för er del. Själv så får jag fortsätta att leta eller skaffa mig egna barn...:D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion...
2
Svar
39
· Visningar
3 582
Senast: Sunshine
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 014
Senast: Efwa
·
Y
Träning Min dotter ska börja rida till sommaren är det tänkt, har inte fått någon plats än på ridskolan det är väldigt lång kö speciellt till...
2
Svar
20
· Visningar
2 712
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp