Köpa ponny till (litet) barn?

Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Jag fick min första häst när jag var sex år. Ridit på ridskola sedan jag vart 3 :p

Dock köpte mamma en ungponny (en ettåring till sig) men som förr eller senare var tanken att jag skulle få. SÅ jag hjälpte till med inridning och allt av den här pollan. Varldens snällaste var hon :)
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Jag har också funderat på b-ponny istället för shettis, men när jag ser dotran borsta magen på mitt "lilla" halvblod, känns det ändå som att ju mer marknära hästen är, desto bättre är det...

Tack för alla synpunkter! Det lutar nog åt ponny ändå...
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

De där "snorungarna" var ju oftast bortskämda "brats" som fick allt de pekade på, inkl en häftig tävlingsponny som de oftast inte klarade av.

Hehe...Bortskämda brats..! Eftersom jag fortfarande i vuxen ålder verkar ha svårt att acceptera att den där tjejen i min ridgrupp fick en superfin ponny som hette Zansibar känns det liksom himla bra att hämndtänka på henne (nu..!) som bortskämd brats! Tack för att du berikat mitt vokabulär med detta uttryck!

Å bara för att rättfärdiga min barndoms känsla av svartsjuka/ilska/loservarning kan jag berätta att när jag snällt sa/frågade "Oooo, så fin, hur känns det att ha en EGEN häst" så svarade bratsan "Va fan tror du?"

Sån dotter vill jag inte ha...
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Alltså, jag förstår tanken med B-ponny i stället för shettis, men faktum är att de ofta kan rida shettis till de är 8-10 år.
Det FINNS faktiskt gudomligt väluppfostrade och genomsnälla shettisar... :idea:
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Till TS:

Jag kommer i det längsta att undvika att köpa ponny till min redan hästintresserade 1-åring. En liten häst tar lika lång tid att sköta och motionera som en stor och den tiden lägger jag hellre på dottern.

Det finns jättemånga trevliga shettisar som inte får så mycket motion, vars ägare bara blir tacksamma om man kommer och vill sköta om och rida :D!
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Alltså, jag förstår tanken med B-ponny i stället för shettis, men faktum är att de ofta kan rida shettis till de är 8-10 år.
Det FINNS faktiskt gudomligt väluppfostrade och genomsnälla shettisar... :idea:

Jag instämmer med ameo. De kan ofta rida shettisar lite längre än man tror och jag kommer ihåg att som barn så kändes skillnaden enorm mellan a-ponny och b-ponny. Så vill man ha med barnet tidigt så tror jag på att a-ponny faktiskt är mycket bättre.

Det hindrar väl inte att jag redan funderar på om jag skulle köpa mig en welsh-unghäst fast blivande c-ponny. Ja, men det är ju ganska kul att köra en sådan också och dessutom kan lilla korta jag faktiskt rida c-ponny utan problem och det blir väl perfekt till sonen när han växt ur shettisen om 8 år. Hmmm, boxar har jag ju ledigt i stallet :angel:

/Jenny
*lycklig ägare en av de där väluppfostrade shettisarna :love:*
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

min far sa alltid att hästintresset räddar många ungdomar från tråkigheter, ju fler hästar att sköta och ta ansvar för ju mindre fritid för jävulskap

Det där stämmer faktiskt. Jag fick ingen egen häst (nånsin) av mina föräldar men jag hade turen att få rida en liten shetlandsponny som stod i ett stall jättenära oss. Min kompis var med och hon red en annan shettis. Det var en 18årig tjej som hade hästarna, hon hade även flera stora. Dem tog hon själv hand om, så tog jag och kompisen hand om de små. Jag tror jag började rida där när jag var 6-7 år och fortsatte tills jag var 15-16, men de sista åren gick vi över till körning då vi var både för långa och för tunga för att rida. Jag spenderade all ledig tid i det där stallet, medans de andra kompisarna sprang ute i samhället och eldade i UFF-containers och smygrökte bakom busskuren. Jag tror att hela den peroiden i mitt liv har en otroligt stor betydelse för vem jag är idag.

Jag tycker absoult du ska köpa en ponny till dig som dottern kan rida, men jag tror det är viktigt att man tänker på att barnet själv måste få bestämma hur mycket de ska vara med i stallet när de bara är två år. Det får inte bli "måste" och tvång inblandat, man vill ju att de ska bevara intresset. Samtidigt är det bra att de får lära sig om ansvaret man måste ta för att ha häst. Men det där kommer gå galant tror jag!
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Hon har en spargris där det står Till min häst där hon sparar pengar till hästen.

Ooo gud vilken ljuvlig dotter, fick riktigt en tår i ögat. Snälla ljuvliga barn. å så duktig hon är! :d Du ska vara så stolt över henne, min dotter är dock fyra år, men hon brukar hjälpa oss panta flaskor så får hon behålla pengarna sen föra att köpa godis på lördag.

TS, köp en shettis. :love:
Vi köpte en som är 16 år gammal.Helst ska de ju vara gamla och lugna så de knappt orkar gå, då är de som bäst!

:bump:
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Jo, hon är riktigt underbar. :love: Fast all vår växel ligger dåligt till. Varenda krona hon får syn på som ligger och skräpar åker ner i spargrisen ;)
Fast det är ju för ett gott syfte.

Ska faktiskt iväg och titta på en gammal snäll islandshäst imorgon till henne så får vi se.:) Hon ska få den i julklapp i så fall, då har hon hunnit spara ihop en del pengar också så hon känner att hon hjälper till. Men som sagt, vi får se om den verkar passa henne även på riktigt. :)Men hästen är till stallägaren officiellt fram tills i jul i så fall och så tänker man julaftonsmorgon så står hon (hästen inte dottern) där med en stor rosett om halsen och är hennes alldeles egna. :love: Så håll alla tummar nu.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Alltså, jag förstår tanken med B-ponny i stället för shettis, men faktum är att de ofta kan rida shettis till de är 8-10 år.
Det FINNS faktiskt gudomligt väluppfostrade och genomsnälla shettisar... :idea:

Väcker liv i den här tråden igen.

Efter att ha spanat bland annonser på VÄLRIDNA kloka äldre shetlandsponnyer lämpliga som förstaponnyer och läromästare till små barn hela vintern har jag hittat TRE intressanta hästar, och de var sålda omedelbart innan jag hann få komma till.

Uppenbarligen säljs de här hästarna genom kontakter, om de ens finns :crazy: ?

Hur hittar man någon?
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Jag tror att de som väl hittar en sådan håller HÅRT i den...
Jag kommer aldrig sälja min i alla fall. :D
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Jag håller också hårt i min !

Inte för att jag egentligen behöver honom, men han gör mycket nytta på ridskolan med knattebarnen och en annan hoppas väl att han blir så gammal att eventuella barnbarn hinner njuta av honom.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Men då är det ju lite taskigt att rekommendera andra att köpa en, om de precis som de ultimata familjeislänningarna inte FINNS :crazy:

Det verkar faktiskt inte så rastypiskt för en shetlandsponny att vara bra nybörjarhäst. Alla utom tre (som jag inte hann köpa) har alltså vid specifika frågor beskrivits som "ja jo h*n är ju lite envis, nafsig och busig och kör över barnen ibland men så gör ju ALLA shettisar"

Jag trodde i min enfald att även de väluppfostrade shettisarna blev urväxta och att det blev större omsättning på dem än på barnvänliga islandshästar.

Hur viktbärande är en liten welsh mountain? Jag vill ha en LITEN häst som 4-åringen (med höjdskräck) kan borsta på ryggen och sadla själv men som inte 7-åringen är för stor för inom kort.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Prova att sätta in köpesannonser, jag tror att många är uppgivna idag och inte ens försöker annonsera.
En shettis eller två kan man liksom ha gående utan att konkursen närmar sig, därför kanske man inte lägger manken till för att bli av med även om man själv inte använder ponnyn.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Ja det tror jag oxå på och dessutom tala om för alla vänner och bekanta vad man söker... Helt plötsligt är det någons kompis kompis som har en urtrevlig ponny som den inte vill sälja till vem som helst och alltså inte sätter ut på annons för denne inte orkar.

Jag "har" ett russ som jag får köpa vilken dag som helst bara jag säger till, men denne är inte till salu till någon annan, men ändå länge är vi "bara" tre som vill ha en häst i familjen, maken lägger in sin vetorätt i och med att han är ganska så införstådd vad en häst innebär... Tyvärr... :angel::D
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Jag har gjort det, men tvingades rätt fort ta tillbaka den.

Jag stod inte ut med alla puckon som försökte tvinga på en PRECIS det man inte ville ha.

Folk är inte läskunniga :crazy:

Det verkar ju oseriöst att inte ha med namn och tel i en sådan annons, naturligtvis ska ev säljare av guldklimpar kunna kolla upp en innan de tar kontakt.

Men du har svårt att föreställa dig vilket massivt gensvar man får av folk som vill bli av med tex envisa oinridna fånghästar, ponnyer DERAS barn inte klarar av :crazy: och busiga hingstar de varit för snåla för att kastrera. Eller tom varmblod på 160 cm de tycker jag ska rädda från slakt för de skulle nog kunna tränas till att bli snälla mot barn.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Det verkar faktiskt inte så rastypiskt för en shetlandsponny att vara bra nybörjarhäst. Alla utom tre (som jag inte hann köpa) har alltså vid specifika frågor beskrivits som "ja jo h*n är ju lite envis, nafsig och busig och kör över barnen ibland men så gör ju ALLA shettisar"
Problemet är att så många TROR att "så gör ju alla shettisar", att de rakt av bara accepterar beteendet. :crazy:
Shettisar är ju hästar trots att de är små och de kräver MINST lika mycket fostran som sina större artfränder. De gömmer en ganska stor intelligens under den yviga luggen och tyvärr lär de sig skit minst lika lätt som de lär sig bra saker. Det är de som hanterats på rätt sätt redan från början som blir de bästa barnponnyerna, men sen finns självklart individuella variationer inom denna ras liksom inom alla andra. Alla är inte lämpliga barnponnyer bara för att de är små.
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

*kl*

Ville bara uppdatera med att min lilla pengasparare härhemma faktiskt fick en häst i julklapp :angel: Och det funkar bra, hästen är en liten sötnos och det är en islandshäst så hon har faktiskt fått min sambo hästbiten också. Så nu tjatar sambon på mig så fort vi är ensamma utan dottern om vi inte kan åka ut och rida. :)

Här är sötnosar på julafton när tomten lämnat av pållan:
Foto0089.gif



Full fart på ridlektion:
16januari09026.gif
 
Sv: Köpa ponny till (litet) barn?

Jag är född i augusti -86 och min shettis juni -88. Mamma och pappa köpte henne av uppfödarna mormor och morfar när hon var 10 månader då jag redan då stått och borstat mammas stora på benen och visat stort intresse för hästar.

Mamma "red" in henne (jag var förstås pilot men ponnyn var ju snäll), shettisen gick som handhäst med mammas stora både med mig på och utan ryttare och sen red mamma och jag tillsammas i många många år. Min lilla shettis fick i sin ungdom följa med på hästtävlingar som åskådare för miljöträning, uppfostrades som en stor häst och blev en alldeles utmärkt barnponny som aldrig gjorde något dumt. (och som bonus t.o.m skrittade snabbare än min d-ponny. :o)

Evenakenfis.jpg

Evelisa2.jpg

Lisaflt.jpg


Mitt intresse för hästar svalnade aldrig trots egen häst utan tjat. :) Skulle med glädje köpa en shettisåring till bebisen i magen men har tyvärr inte de förutsättningarna. Men en vacker dag kanske?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion...
2
Svar
39
· Visningar
3 582
Senast: Sunshine
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 016
Senast: Efwa
·
Y
Träning Min dotter ska börja rida till sommaren är det tänkt, har inte fått någon plats än på ridskolan det är väldigt lång kö speciellt till...
2
Svar
20
· Visningar
2 712
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp