Köpa ponny

A

alro

Finns det några "riktlinjer" för max vikt när det gäller c/d-ponny?
Vi funderar på att köpa en ponny till dottern, tanken är att jag också ska kunna rida någon gång i veckan.
Jag är 164 cm lång och väger ca 75 kg är det ens möjligt att rida ponny när man väger så mycket som jag gör?
 
Sv: Köpa ponny

Viktmässigt är det inga problem för en större och inte allt för spinkig D-ponny om du inte är oerhört obalanserad. Sen är det klart att det beror på hur kilona är fördelade om man kan sitta bra i en sadel som inte är för lång för ponnyn, det är viktigare tycker jag än vikten i sig.
 
Sv: Köpa ponny

Viktmässigt är det inga problem för en större och inte allt för spinkig D-ponny om du inte är oerhört obalanserad. Sen är det klart att det beror på hur kilona är fördelade om man kan sitta bra i en sadel som inte är för lång för ponnyn, det är viktigare tycker jag än vikten i sig.

Tack för ditt svar. Det är iofs ett antal år sedan jag senast red, men balansen finns nog kvar.
 
Sv: Köpa ponny

Tack för ditt svar. Det är iofs ett antal år sedan jag senast red, men balansen finns nog kvar.

Typ en New Forrest, Connemara eller Welsh cob borde passa fint:). Köp något välutbildat så att den kan bära upp sin ryttare korrekt.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 640
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 131
Senast: Mabuse
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 945
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp