Köpa ut till 17-åring?

ja hellre cirklar än rökridåer...
För dig verkar det mest handlar om att så är det nu och så vill du att det ska förbli och det är ok. Jag är inte intresserad av att förändra det så mycket för mitt eget bruks skull för jag kan bruka eller inte som jag vill oavsett. Jag är ute efter en mer konsekvent approach som minskar lidandet för användare och anhöriga och så att personer som är beroende och skadas av sin användning kan få hjälp och stöd istället för bestraffning och social stigmatisering.

Eftersom nuvarande policies inte har något egenvärde i sig för mig så har jag inga problem att ändra den om det minskar mänskligt lidande, skador och kostnader.

Sanjay Gupta summerar det ganska bra för mig: https://edition.cnn.com/2013/08/08/health/gupta-changed-mind-marijuana/index.html

Och du kan även läsa lite andra sammanfattande tankar här: https://www.vox.com/2015/2/24/8094759/alcohol-marijuana
 
Utanför min egen trådstarts ämne, nu, men mina egna erfarenheter av Marijuana (jag själv använde det knappt alls, eftersom jag reagerar väldigt negativt på droger) visade på att det är en helt annat sak än att dricka måttliga mängder av exempelvis vin och bli lite lagom berusad. De jag känner som regelbundet rökte marijuana gjorde det enbart för berusningens skull, gärna i kombination med kokain. Man körde utan tvekan bil påverkad, hade märkliga övertygelser om att man kunde tänka sig osynliga och därmed vara utom risk för olyckor. Man hade massvis med fantastiska ide'er om projekt och liknande som aldrig blev av, utan istället sjönk man ner i passivitet. Där fanns också, naturligtvis, ett mått av kriminalitet, eftersom drogen är olaglig. Jag känner ett föräldrapar som hamnade i fängelse efter att ha odlat marijuana hemmavid. Deras lille son fick tas om hand under tiden.

Överhuvudtaget tycker jag mig inte kunna jämställa dessa två "droger" med varandra. Hur mycket av detta som påverkas av vår kultur vet jag inte.
 
Utanför min egen trådstarts ämne, nu, men mina egna erfarenheter av Marijuana (jag själv använde det knappt alls, eftersom jag reagerar väldigt negativt på droger) visade på att det är en helt annat sak än att dricka måttliga mängder av exempelvis vin och bli lite lagom berusad. De jag känner som regelbundet rökte marijuana gjorde det enbart för berusningens skull, gärna i kombination med kokain. Man körde utan tvekan bil påverkad, hade märkliga övertygelser om att man kunde tänka sig osynliga och därmed vara utom risk för olyckor. Man hade massvis med fantastiska ide'er om projekt och liknande som aldrig blev av, utan istället sjönk man ner i passivitet. Där fanns också, naturligtvis, ett mått av kriminalitet, eftersom drogen är olaglig. Jag känner ett föräldrapar som hamnade i fängelse efter att ha odlat marijuana hemmavid. Deras lille son fick tas om hand under tiden.

Överhuvudtaget tycker jag mig inte kunna jämställa dessa två "droger" med varandra. Hur mycket av detta som påverkas av vår kultur vet jag inte.
De fungerar ofta som substitut där båda är lagliga. Problemet är att personerna som sköter sig och håller bruket på en nivå som är liknande hur gemene man använder alkohol kommer du aldrig lägga märke till eller veta om att personerna brukar så det blir inte representativt för användandet.
 
Försöker tänka efter hur det var för mig i den åldern.. Jag bad aldrig mina föräldrar eller syskon att köpa ut till mig, viste att jag skulle få ett nej och tre timmar lång predikan. Jag hade hellre strosat runt en hel natt ute ensam än att komma hem och sova och erkänna att jag var påverkad vilket nu i efterhand när jag tänker på det är rätt trist, att jag inte vågade prata med mina föräldrar om alkohol ens.
Den dagen jag har barn i den åldern kommer jag försöka prata öppet om alkohol men jag kommer inte köpa ut, det finns en lag om ålder och anledningar till att den finns.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 990
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp