Köpa ut till 17-åring?

Sevenofnine

Trådstartare
Vi har en liten strid här hemma. 17-åringen (18 om 2 månader men det kvittar ju) ska på Valborgsfest med vänner. Alla (samma ålder) har med sig alkohol. Hon vill ha en halv flaska Sourz (15%), dvs 3,75 cl. Skulle ni sagt ja? Just nu råder ilska och ledsamhet då hon tycker vi pajar glädjen inför festen. Hon dricker extremt sällan alkohol när andra bjuder.
 
Vi har en liten strid här hemma. 17-åringen (18 om 2 månader men det kvittar ju) ska på Valborgsfest med vänner. Alla (samma ålder) har med sig alkohol. Hon vill ha en halv flaska Sourz (15%), dvs 3,75 cl. Skulle ni sagt ja? Just nu råder ilska och ledsamhet då hon tycker vi pajar glädjen inför festen. Hon dricker extremt sällan alkohol när andra bjuder.

Det måste vara upp till var och en vad man är ok med att göra och inte göra. Att hon tjatar och blir sur skulle för mig innebära att det blir inget.

Med det sagt, min kära moder lärarinnan köpte ut både vodka och öl till mig när jag gick på internat vid 17 års ålder :D Någonstans litade hon väl på mig antar jag och jag förväntade mig aldrig att hon skulle göra det. Hon visste dock om att min första fylla var på hembränt inköpt av en kompis på skolan så hon såg väl helst att jag inte drack det. Dock var det som sagt inget krav och tjat från min sida att hon faktiskt skulle bryta mot lagen.
 
Svar nej. För övrigt är det 26 månader kvar tills vederbörande får köpa alkohol själv för konsumtion på egen hand. Det är bara krogen som är 18 år och då finns tydliga regler och personal som ska ta ansvar.

Har själv 18-årig dotter.
 
Det handlar inte om att direkt bråka och gnälla. Alkoholen finns här, vi hällde ut halva men nu vet jag inte om det är en bra ide´ ändå. Fasen att jag ska vara så velig. Skulle sagt blankt nej direkt. Nu blir hon ledsen eftersom hon trodde det var grönt ljus för den mängden.
 
Jag känner att man får väga in risken/möjligheten att hen får tag i alkohol på annat håll. Om jag köper ut har jag ju koll på vad och vilken mängd det dricks. Om man nu kan lita på att det inte blir mer än så.

Det är verkligen ett dilemma som jag är glad att jag inte hamnat i än. Min tonåring säger själv att hon aldrig ska dricka. Och just nu tror jag på henne, vad som händer i framtiden får vi se.
 
Vi har en liten strid här hemma. 17-åringen (18 om 2 månader men det kvittar ju) ska på Valborgsfest med vänner. Alla (samma ålder) har med sig alkohol. Hon vill ha en halv flaska Sourz (15%), dvs 3,75 cl. Skulle ni sagt ja? Just nu råder ilska och ledsamhet då hon tycker vi pajar glädjen inför festen. Hon dricker extremt sällan alkohol när andra bjuder.
Jag skulle (och har sagt) nej. Men också förklarat varför. All forskning visar att om det hemifrån är tillåtet att dricka, så dricker de mer.
Läs här för lite argument:
https://www.tänkom.nu/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 990
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp