Köpa valp utan besiktning

Sv: Köpa valp utan besiktning

Tänk vad lätt det skulle kunna vara att faktiskt Tjäna pengar på sin uppfödning om man kunde med o skita i avmaskningar, vaccinationer, vet. besiktningar o riktigt bra foder o tillsyn?...

:D ;)

Till Alla
Nä, får väl givetvis skriva att jag inte heller håller med om att man skall sponsra oseriösa uppfödare, men hur vi än gör kan vi aldrig stoppa dom. I det här fallet ser jag bara att kompisen kan få en bra hund passande deras familj o aktiviteter, men att de får ombesörja valpvården själva. Hellre att de tar hand om valpen riktigt bra från 9v ålder, än att den blir osåld "bara för att" o få bo kvar utan avmaskningar o vaccinationer...
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Hellre att de tar hand om valpen riktigt bra från 9v ålder, än att den blir osåld "bara för att" o få bo kvar utan avmaskningar o vaccinationer...

Där håller jag inte med. Man bör inte köpa en hund "för att det är synd om den".
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Håller ABSOLUT INTE med om att det skulle vara bättre att köpa en valp på dessa premisser än att den sk. uppfödaren får ta sitt ansvar och ge bort dem eller i värsta fall avliva dem!!

Det är genom valpköpare som dem du tar upp som vi aldrig får stopp på okunniga/oseriösa/pengahungriga valpsäljare!

Om ingen betalade för dessa valpar skulle de ju på sikt försvinna från marknaden då de som avlade fram dem inte skulle tjäna några pengar!

Så enkelt är det ju: Ingen efterfrågan = Ingen marknad!!!

Hjälp dem hitta en bra valp från en ansvarstagande uppfödare istället!! DET är det enda rätta att göra !

/Ulga
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

*KL*

Man kan inte hjälpa alla.

Om ingen köpte hund från uppfödare som skiter i att vaccinera o avmaska hundar skulle vi på lång sikt få stopp på denna avel. Visst några hundar skulle kanske gå åt men ...........Men då går väl hundarna till dom oseriösa köparna istället. Ett ekorrhjul som inte slutar snurra.

Bättre att stödja uppfödare som är seriösa o verkligen bryr sej. O uppmuntra dom så dom fortsätter med sin avel.
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Håller med alla andra.
Genom att köpa en sådan valp stöder man den sortens uppfödning som vi alla vill slippa se.
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

Jag har ingen aning om anledningen, men det gällde en renrasig hund. Bägge föräldradjuren var närvarande när kompisen var där, kan ha rört sig om en tjuvparning kanske? Men han brydde sig uppenbarligen inte om avmaskning eller vaccinering. Försäljaren var inte av svensk härkomst- kan det ha betydelse kanske?

Betalar hon valpen direkt eller efter vet. besiktning ?
Om hon betalar direkt, får hon låta köpet gå tillbaka om det visar vara tex ett blåsljud på hjärtat?
Och klarar hon det rent känslomässigt att lämna tillbaka?

Efter som uppfödaren inte gjort något annat, utgår jag ifrån att ingen dolda fel försäkring finns?
Är din kompis införstådd med vad det innebär om valpen skulle ha någon sjukdom som fanns vid köpet?
Antar att det är en privat person som säljer?
Då har hon inte det skydd som konsumentköplagen ger heller

Om din kompis nu tvunget vill köpa denna valp, så har hon mycket att tänka på!
Förutom att mask kan ställa till mycket alltså..
 
Sv: Köpa valp utan besiktning

personligen stör jag mig ännu mera på en oreggad renrasig valp än en oreggad blandisvalp.
På nåt sätt, kalla mig gärna misstänksam, undrar jag dels hur en seriös uppfödare(??) (eftersom de hade både hanen och tiken hemma), först kan klanta sig och få en tjuvparning och sen inte åka och ta en dagen-efter-spruta.
Och om man ändå låter kullen födas, efter två renrasiga föräldrar, varför registrerar man inte valparna då??

Och framför allt, varför sköter man inte valparna så som de förtjänar??

Många frågor finns det...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 525
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 536
Senast: Gnist
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 936
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 716
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp