Köplagstiftning...

Hussen

Trådstartare
En liten undran bara, nån som är duktig på sånt...

Vilken lagstiftning är tillämplig om man köper en vara av ett företag som inte har försäljning som syfte?

Tex om man köper en begagnad bil av ett taxiföretag jämfört med om man köper en beg bil av en bilhandlare?

H
 
I det fallet så har jag för mig att det är fråga om konsumentköplagen (affär mellan näringsidkare och privatperson). Om man som privatperson köper något från en annan privatperson så är det köplagen som gäller.

Detta gäller i alla fall när man köper häst. Vet inte riktigt hur det är med bilar men skulle kunna tänka mig att det är samma sak där. I fallet som du beskriver så är det köp från näringsidkare till privatperson i båda exemplena och då borde det ju vara konsumentköplagen som gäller. :)
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 680
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 071
Senast: ameo
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 725
Senast: Mia_R
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 545
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp