köpt en häst som inte beter sig ”normalt”

Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som en läromästare. På provridningen kändes det jättebra och det kändes verkligen som att jag klickade med henne. Vi köpte henne (eftersom allt kändes så himla bra och vi klickade verkligen, kändes det som). Första veckorna var hon stressad vilket jag förstod att hon skulle vara efter en flytt. Jag lät henne bara få lite tid att landa i hopp om att det stressiga och nerviga beteendet skulle försvinna, men tyvärr har det inte gjort det. På provridningen var hon hur snäll som helst och lyssnade jättebra. Har gett henne massor av tid nu och även försökt hitta orsaker till varför hon beter sig som hon gör men jag kan inte förstå. Vid hanteringen så går hon bara rakt över mig och är väldigt nonchalant (även om det har blivit lite bättre) och i ridningen är hon stressad och sjukt stark och pigg. I galoppen får jag knappt stopp på henne (får styra in i väggen eller in på en liten volt så att hon måste bryta av) och i traven är hon så stark och lyssnar inte alls på förhållningar eller när jag försöker sakta av. Även när man ska trava efter galoppen så tar hon bettet och bara travar iväg. Har ridit ut några gånger också och hon backar ner i diken, försöker stegra sig och kan inte skritta för att hon blir så spänd och stressad. Hon är väldigt lätt i fram också och har ställt sig på bakbenen ett antal gånger när jag ber henne om nånting som hon inte vill lyssna på, tex gå in i ridhuset eller paddocken. Har tränat för tränare men det blir inte bättre. När jag tömkör är hon jättefin och inte alls lika stark och pigg, då får man nästan driva på henne i stället. Har tyvärr tappat motivationen till ridningen när hon håller på såhär, och går i tankarna om att sälja henne. Det är dock inte jätteroligt att försöka sälja en häst som beter sig som hon gör. Känns bara inte som att det blir bättre oavsett hur jag rider henne eller vad jag gör med henne.
Jag läste om din trådstart. Det är så att en läromästare lär dig saker. Det är verkligen inte så att en läromästare nödvändigtvis lär ut det man tror. Du har en fin framtid med en fin, trevlig häst men hästen säger att du måste lära dig att behandla henne riktigt, en häst är en häst. Börja om från början och ta det lite lugnt. Alla börjar om regelbundet.

Ändra allt det du måste ändra och skaffa världens mest välskötta häst och hoppas på att det räcker för att skapa ett ekipage av er två, tillsammans.
 
Det låter lite som den hästen jag lånar för tillfället. Hon har svårt med tilliten till sin människa och blir väldigt lätt stressad. I början när jag red henne vägrade hon att flytta sig för mig. Hon var väldigt nervös i stallet. Hon kunde småresa sig i stallgången när jag skulle knäppa tränset mm mm. Hon reste sig när jag krävde saker hon absolut inte var med på.
Händer fortfarande ibland vid uteritt pga att hon blir stressad när hon är ensam ute! Detta beteende var alltså när hon var i sin hemmamiljö!
När jag flyttat henne till "mitt stall" m lösdrift fortsatte det i precis samma spår:
Jättestressad inne i stallet.
Klev gärna över mig när en häst gick ut ur stallet och hon blev rädd/stressad.
Kunde inte stå uppbunden i ätspilta för utfodring m kraftfoder.
Kunde inte stå uppbunden ute för avspolning av ben mm.
Ingen skillnad mot hemma, vilket jag var förberedd på eftersom detta helt uppenbart är en osäker individ!

Tack o lov hamnade jag hos människor som är otroligt duktiga på att jobba hästar från marken. Efter en lektion från marken lös i rundcorallen och en lektion i repgrimma har jag fått en helt annan häst!! Jag har fått lära mig att visa henne att det är hennes ansvar att hålla avståndet till mig. Jag behöver min plats i "rummet" och hon ska hålla sig utanför den. Jag får lära mig att "prata" med henne utan att ta i henne och ge henne ansvar att lösa de frågor jag ställer.
Hon står lugnt i stallet nu och går inte över mig. Hon blir inte stressad när någon annan häst lämnar stallet. Hon står lugnt uppbunden i ätspiltan. När hon ätit upp backar hon lugnt ett par steg, tittar på mig och talar om att "Nu är jag klar. Nu kan du släppa ut mig igen".
Hon står lugnt uppbunden när jag ska spola ben mm.
Hon skrittar lugnt på lång tygel i ridhuset, vilket var en omöjlighet förut, och hon jobbar avspänt i ridhuset. Blir hon spänd i ridhuset kan jag på ett mycket bättre sätt påminna henne att "hallå, du ska fokusera på mig".

Det vi inte "löst" ännu är uteritterna... Med sällskap går det bra, men eftersom jag gärna tränar ute vill jag kunna rida ut själv också. Funderar på att göra markjobbet på de ställen som är läskigast på uteritten... Vi har ett par ställen som gör henne otroligt spänd/stressad. Kommer vi bara förbi de fungerar uteritten helt ok!

Så baserat på min erfarenhet; Hitta någon som är duktig på markträning! Det som så vackert kallades NH förut. Jag skulle mer kalla det god hästhantering. ;-) Lär er att kommunicera!

Lycka till med din läromästare! Trots att min häst inte är så skolad i ridningen är hon en GRYM läromästare på just god hästhantering!
 
Det låter lite som den hästen jag lånar för tillfället. Hon har svårt med tilliten till sin människa och blir väldigt lätt stressad. I början när jag red henne vägrade hon att flytta sig för mig. Hon var väldigt nervös i stallet. Hon kunde småresa sig i stallgången när jag skulle knäppa tränset mm mm. Hon reste sig när jag krävde saker hon absolut inte var med på.
Händer fortfarande ibland vid uteritt pga att hon blir stressad när hon är ensam ute! Detta beteende var alltså när hon var i sin hemmamiljö!
När jag flyttat henne till "mitt stall" m lösdrift fortsatte det i precis samma spår:
Jättestressad inne i stallet.
Klev gärna över mig när en häst gick ut ur stallet och hon blev rädd/stressad.
Kunde inte stå uppbunden i ätspilta för utfodring m kraftfoder.
Kunde inte stå uppbunden ute för avspolning av ben mm.
Ingen skillnad mot hemma, vilket jag var förberedd på eftersom detta helt uppenbart är en osäker individ!

Tack o lov hamnade jag hos människor som är otroligt duktiga på att jobba hästar från marken. Efter en lektion från marken lös i rundcorallen och en lektion i repgrimma har jag fått en helt annan häst!! Jag har fått lära mig att visa henne att det är hennes ansvar att hålla avståndet till mig. Jag behöver min plats i "rummet" och hon ska hålla sig utanför den. Jag får lära mig att "prata" med henne utan att ta i henne och ge henne ansvar att lösa de frågor jag ställer.
Hon står lugnt i stallet nu och går inte över mig. Hon blir inte stressad när någon annan häst lämnar stallet. Hon står lugnt uppbunden i ätspiltan. När hon ätit upp backar hon lugnt ett par steg, tittar på mig och talar om att "Nu är jag klar. Nu kan du släppa ut mig igen".
Hon står lugnt uppbunden när jag ska spola ben mm.
Hon skrittar lugnt på lång tygel i ridhuset, vilket var en omöjlighet förut, och hon jobbar avspänt i ridhuset. Blir hon spänd i ridhuset kan jag på ett mycket bättre sätt påminna henne att "hallå, du ska fokusera på mig".

Det vi inte "löst" ännu är uteritterna... Med sällskap går det bra, men eftersom jag gärna tränar ute vill jag kunna rida ut själv också. Funderar på att göra markjobbet på de ställen som är läskigast på uteritten... Vi har ett par ställen som gör henne otroligt spänd/stressad. Kommer vi bara förbi de fungerar uteritten helt ok!

Så baserat på min erfarenhet; Hitta någon som är duktig på markträning! Det som så vackert kallades NH förut. Jag skulle mer kalla det god hästhantering. ;-) Lär er att kommunicera!

Lycka till med din läromästare! Trots att min häst inte är så skolad i ridningen är hon en GRYM läromästare på just god hästhantering!

Precis rätt!

Att både hävda sitt utrymme och respekt som människa och samtidigt bjuda in till kontakt är A och O.

Jag såg ett par Youtube-filmer på en kvinna som heter Caroline Rider och hon visade hur hon arbetar i en rundkorall där hästen just skulle söka kontakt, men inte springa över henne.

Hon menade att hästen skall veta att den inte skall vara närmare än en spölängd, om den inte är inbjuden, dvs att du ber hästen komma till dig.

Att kräva respekt för sitt utrymme som människa är viktigt eftersom det annars kan bli farligt.

Samtidigt måste det finnas ett förtroende som balanserar respekten.

Vi har ingen rundkorall i vårt stall, men jag har ändå övat med "longering" utan lina.

Min erfarenhet är att träning på att hålla avstånd blir ganska naturlig i sådana situationer.
 
Tar mig friheten att lägga mig i lite, och jag har nyligen sett hästen/ekipaget irl och även ridit den.
Jag förstår TS problem och känsla då det är en häst med ENORM motor och rätt stark och "på" så känslan blir lite av ett skenande tåg - men när man hittade typ rätt knappar så blev det en väldigt häftig känsla ;)

Det är en "väl vuxen" häst, välutbildad och rutinerad. Men det innebär ju inte att det är lätt, utan här är en häst av modell "V8 med turbo" och det kräver teknik. Jag anser att det mycket är en teknik- och förtroendefråga då de inte känner varandra och behöver hitta sina vägar, och har rekommenderat en tränare jag tror skulle kunna hjälpa dem med ridningen/tekniken; Hur man bromsar en sådan här häst utan att bromsa så att säga, och komma till drivning trots att det känns helt bakvänt. Jag tror att hittar de rätt ridteknik som närmar sig vad hästen är van vid sen innan så kommer hästen bli tryggare i ridningen och enklare att nå fram till -och man kan börja vända över till "sin" teknik.
Sedan får man ju såklart känna efter själv om det här en typ av häst man trivs med eller om man trivs bättre med en annan typ, men jag hoppas att TS kommer trivas med hästen i slutändan om de får lite uppbackning och support av duktiga människor som är vana vid olika sorters hästar och har bra verktyg att ge dem.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 105
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 170
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp