Bukefalos 28 år!

Köpt ny bäddmadrass

lillsmurfagirl

Trådstartare
hej!
Vet inte vad jag ska göra. Vi köpte en ny bäddmadrass (180) och sen dess sover jag skit. Har haft den en vecka och jag har ont överallt, rygg, armar osv. Jag misstänker den är för hård. Kan det hjälpa byta ut mot en mjukare säng eller får man bita i det sura äpplet och lägga tillbaka den gamla? Min sambo sover skitbra men han väget också dubellt så mkt som mig (jag väger 46). Denna natten fick jag nästan panik, ont överallt, kunde inte sova. Eller kan man läggA lite tjockare madrasskydd på? Usch jag vill mest sova på soffan..
 
Ja hadr jag vetat detta så hade jag aldrig köpt denna. Vet dock inte om man får lämna tillbaka den. Jag får ringa butiken när dom öppnar..

Jag tycker det låter helt orimligt att man inte skulle få lämna tillbaka den, man vet ju inte förrän man sovit några nätter om den fungerar.
På Ikea kan du till exempel lämna tillbaka madrassen efter tre månader, åtminstone var det så för 1,5 år sedan när jag köpte säng.
Oavsett så kan du ju inte ha det sådär.
 
Ja jag håller med man borde få lämna tillbaka den. Jag ska ringa och höra. Just nu var det helt underbart få gå upp ur sängen trots jag var dödstrött (sov typ inget för det gjorde ont och armen domnade av) sambon ligger fortfarande kvar och sover perfekt hahaa
 
Ringde dom. Får inte lämna tillbaka den suck! Räknas som hygienprodukt.. men hon jag pratade med trodde det var resåren. Men skulle varit jäkligt dåligt tajming i så fall. Eller min teori att min gamla bäddmadrass var så insleten att man inte känt själva resåren är för hård(inte min säng från början utan min sambos)Men om jag köper ny säng så blir det ikea så man kan lämna tillbaka den
 
Frågade du om du fick byta? Det kanske är intressantare för butiken än att lämna tillbaks.
 
Ringde dom. Får inte lämna tillbaka den suck! Räknas som hygienprodukt.. men hon jag pratade med trodde det var resåren. Men skulle varit jäkligt dåligt tajming i så fall. Eller min teori att min gamla bäddmadrass var så insleten att man inte känt själva resåren är för hård(inte min säng från början utan min sambos)Men om jag köper ny säng så blir det ikea så man kan lämna tillbaka den
Det tror jag är något de bara säger.
En säng köper man som en möbel, inte som en hygienartikel. Den stod väl bland möblerna när du beställde den? Stå på dig!
Du anser att varan är felaktig eftersom den vara du provlåg inte var så hård som den som du fick hem. Har du handlat via nätet så gäller ångerrätt i 14 dagar. Då behöver du inte ens ange varför du lämnar tillbaka.
Lycka till
Konsumentköplagen gäller
  • Köp av lösa saker, till exempel livsmedel, kläder, möbler och bilar.
  • Byte av lösa saker.
  • Beställning av en vara som ska tillverkas, till exempel en specialbyggd båt.
 
Självklart kan inte en använd bäddmadrass lämnas tillbaka. Vem vill köpa en begagnad bäddmadrass i butik?
Köper man kläder och använder dessa några dagar så får man inte lämna tillbaka dem heller.

Skulle tro det är själva resårmadrassen som är för hård och för sådant hjälper inte en bäddmadrass, så det är nog de som behöver bytas.
 
Jo en bäddmadrass är en hygienprodukt. För att få byta brukar det krävas att man använder madrasskydd ovanpå. Ingen lär ju vilja ha en använd bäddmadrass som inget skydd har använts på.
Kanske därför jag handlar det mesta på nätet. Då har jag alltid ångerrätt. Köpte säng på nätet och fick byta den. Sedan kom den nya och då var gaveln trasig. Inte värre än att jag kunde fixa den med en skiva bakom, men de var så hyggliga och efterskänkte den.
Det kanske inte är så konstigt att de fysiska butikerna blir färre? Man har bättre köpvillkor på nätet?
 
Du får inte lämna tillbaka en använd bäddmadrass på Ikea heller, det räknas som hygienprodukt. Däremot går en sängstomme att lämna tillbaka eftersom det inte är den du sover på.
Är det en ny regel? Under förra året bytte mina föräldrar sin bäddmadrass på IKEA. De fick tillgodokvitto, och det var inga problem alls.
 
Beroende på skick kan du få tillgodokvitto ja. Men är emballaget brutet får du inte pengarna tillbaka. :)
De hade sovit på madrassen ett tag när de upptäckte att den inte funkade för dem. Nä, pengar räknade de inte med att få tillbaks, utan de ville ju byta till en annan bäddmadrass. Och det var inga problem alls.
 
När jag och mitt ex köpte ny säng var det typ samma för honom. Han fick smärta som liknade träningsvärk i hela kroppen och gillade inte alls madrassen, medans jag sov som ett barn. Dock gick det över efter ca 1 vecka så tror det tog lite längre tid för hans kropp att vänja sig. Det var en tempur-aktig madrass
 
Så här skriver Ikea om vad som INTE ingår i deras garanti.

Vilka produkter omfattas inte av den här garantin?
Bäddmadrasser: TALGJE, TUDDAL, TUSSÖY, TUSTNA, TVINDE, TROMSDALEN och JÄRNUDDA resårbotten. Madrasser och bäddmadrasser i storlek 60x120 cm, 70x160 cm och växamadrasser 80x200 cm samt madrasser till bäddsoffor.
 
Så här skriver Ikea om vad som INTE ingår i deras garanti.

Vilka produkter omfattas inte av den här garantin?
Bäddmadrasser: TALGJE, TUDDAL, TUSSÖY, TUSTNA, TVINDE, TROMSDALEN och JÄRNUDDA resårbotten. Madrasser och bäddmadrasser i storlek 60x120 cm, 70x160 cm och växamadrasser 80x200 cm samt madrasser till bäddsoffor.
Fast det är ju garantin. Byte av madrass är nog den här: http://www.ikea.com/ms/sv_SE/kundservice/kop_och_villkor/sov_pa_saken.html
 
Ibland tar det en stund innan kroppen vänjer sig och innan madrassen "ger med sig". De kan vara lite hårdare i början vilket jag även tror att IKEA berättade om när jag köpte säng för flera år sedan :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har köpt en Ikea Stavanger fast. (Resårbotten) Eftersom jag är tung (+120 kg) tog jag en fast men den är som att sova på en dörr. Blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 113
Senast: Rosett
·
Övr. Katt i oktober 2016 köpte jag cornish Rex katter, en kastrerad hane som då va ca 5 månader samt hans några månader äldre kastrerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
16 180
Kropp & Själ Kära allvetande Buke-orakel... När jag köpte min säng (resårbotten) för en 8 år sen så blev den en "grad" för hård (pga att jag den...
2
Svar
29
· Visningar
7 519
Senast: mandalaki
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp