Sängfråga?

emma74

Trådstartare
Kära allvetande Buke-orakel...

När jag köpte min säng (resårbotten) för en 8 år sen så blev den en "grad" för hård (pga att jag den jag ville ha var slut på lagret på Ikea och jag behövde en ny säng på en gång pga av separation). Den har alltid känts lite för hård, men senaste året har det blivit värre, antagligen är bäddmadrassen helt slut. Så jag tänkte köpa en ny, tjockare & bättre bäddmadrass (den gamla är en ganska tunn med typ skumgummi i). Är det rätt taktik och vad ska jag i så fall köpa för madrass? Funderar på ngn slags memoryfoam, men är rädd att det ska vara för hårt (verkar dock vara lite olika bud på det). Jag vill sova mjukt (får ont i kroppen annars) men det verkar bara finnas antingen den typ av bäddmadrass jag har eller olika memoryfoam eller "kallskum". Jag antar att jag väger mellan 60 och 70 kg. Det sover även regelbundet en tyngre person i sängen som tyvärr blir helt ledbruten och får ont i ryggen, han gillar sin egen säng som är mjukare.
Jag hade tänkt att byta säng helt om några år, men än så länge är jag halvfattig student.

Jag kan ingenting om sängar och kan inte heller riktigt ta mig runt och provligga på ett enkelt sätt, förra året gjorde jag ett försök när jag skulle köpa ny madrass till tonåringen, men tyckte då att Ikea var värdelös - förutom en ganska dyr och handlade tillslut på Jysk, men de hade inte särskilt många kombinationer att prova i affären. Båda ställena förespråkade dock att sängar ska vara så hårda som jag får ont av. Skulle behöva lite info om hur man ska tänka och tips...

Hjälp?
 
Konstig jysk du var på? Här finns alla kombinationer att prova. Man får visserligen byta bäddmadrassen själv mellan madrasserna men alla kombinationer finns.

Jag föredrar helt klart jysk framför ikea. Jag var aldrig nöjd med min ikeasäng men älskar min jysksäng. Vad de förespråkar har jag aldrig brytt mig om. Det är jag som ska sova i sängen och min kropp som vet bäst vad den trivs med och behöver.

Jag har en memoryfoam madrass av det mjukare slaget. Den är aldrig hård och formar sig och ger stöd där det behövs direkt.

Om det räcker att köpa ny bäddmadrass är ju svårt att veta. Jag hade i ditt fall provat ut en bäddmadrass och en madrass och köpt bäddmadrassen först och madrassen när pengarna finns.
 
Instämmer med @TinyWiny, jag har alltid trivts med Jysk och de har massor av sängar att testa i de två närmaste butikerna. Personalen hjälper gärna till med råd också och jag upplever dem som kunniga och lyhörda.

Jag har en mycket fast gammal resårmadrass från ett lokalt möbelvaruhus som är underbar. Givetvis tillverkas den inte längre :meh: så jag kommer att gråta blod när den ger upp. På den har jag en memory foam bäddmadrass från Jysk, deras Gold T30.

I min gästsäng har jag en annan lösning som fungerar helt ok också. Hård träbotten, en tjock skumgummimadrass och en Gold T30 överst. Den är riktigt skön faktiskt.
 
Min säng är egentligen i hårdaste laget, men jag gillar inte de mjukare där man liksom sjunker ner - jag vill ligga på sängen och inte i. Så jag har kompenserat med den tjockaste memoryfoam-madrassen jag kunde hitta typ och jag älskar min säng, men när jag hade en madrass som var anpassad till mitt ex så var sängen så sjukt obekväm, så en bra madrass kan göra underverk! Personligen gillar jag Ikea, men det är en smaksak. Men satsa på en tjock och mjuk madrass.
 
En tjock och fluffig bäddmadrass ordnar upp det hela.
Eller dubbla bäddmadrasser så blir det som att sova på moln.
 
Väger du mellan 60-70 skall du ha en medelhård säng enligt Ikea. En för mjuk säng blir inte heller bra, även om man ofta tar i lite för mycket och säger "mjuk ska den vara!! " bara för att man är less på sin alldeles för hårda säng, men man skall inte gå överstyr så att säga :)

Jysk skulle jag verkligen inte köpa säng från, jag köpte min säng där, en av deras dyraste och redan efter ett år var den som en hängmatta , och nu efter 3 år är den i princip osovbar... och då var det ändå en "fast"

Skulle välja ikea alla gånger om man vill hålla budget, deras sängar håller åtminstone ett par år.
 
Väger du mellan 60-70 skall du ha en medelhård säng enligt Ikea. En för mjuk säng blir inte heller bra, även om man ofta tar i lite för mycket och säger "mjuk ska den vara!! " bara för att man är less på sin alldeles för hårda säng, men man skall inte gå överstyr så att säga :)

Jysk skulle jag verkligen inte köpa säng från, jag köpte min säng där, en av deras dyraste och redan efter ett år var den som en hängmatta , och nu efter 3 år är den i princip osovbar... och då var det ändå en "fast"

Skulle välja ikea alla gånger om man vill hålla budget, deras sängar håller åtminstone ett par år.
För mig som väger i det nedre spannet och har stor höft liten midja är medelhård rena döden. Det känns som att ligga på en planka trots att jag har rejäl bäddmadrass. Nä mjuk blir det nästa gång...
 
Vi har resårmadrasser ifrån Jysk och sen en tjock bäddmadrass från Ikea. Bäddmadrassen köptes långt innan madrasserna från Jysk, annars medföljde en tunnare bäddmadrass i köpet av madrasserna.

Både jag och sambon är helnöjda både med bemötandet av Jysk då vi ville ha olika typer av madrasser vilket de hjälpte oss med samt att de ordnade billigare pris då vi köpte 2 madrasser. Snabb leverans dessutom där de hjälpte till att bära ut till bilen , samt att de är sköna att ligga på :up:
 
Vi har resårmadrasser ifrån Jysk och sen en tjock bäddmadrass från Ikea. Bäddmadrassen köptes långt innan madrasserna från Jysk, annars medföljde en tunnare bäddmadrass i köpet av madrasserna.

Både jag och sambon är helnöjda både med bemötandet av Jysk då vi ville ha olika typer av madrasser vilket de hjälpte oss med samt att de ordnade billigare pris då vi köpte 2 madrasser. Snabb leverans dessutom där de hjälpte till att bära ut till bilen , samt att de är sköna att ligga på :up:
Hur länge sedan är det ni köpte madrasserna från Jysk?
 
Får du lätt för varmt i sängen? Se upp med memoryskum isåfall. Jag fick lämna tillbaka en sådan madrass för det var som att ha en kamin i sängen. (Sedan köpte jag en värstingsäng istället för ny madrass).
 
Jag med! Bäddmadrassen i min nya säng har en vinter- och en sommarsida. Vintern är ull, sommar något annat. Jag var lite rädd för vintersidan, madrassen behöver ju vändas ibland så jag kommer inte undan, men det funkar faktiskt. Jag har väldigt svalt täcke.
 
Väger du mellan 60-70 skall du ha en medelhård säng enligt Ikea. En för mjuk säng blir inte heller bra, även om man ofta tar i lite för mycket och säger "mjuk ska den vara!! " bara för att man är less på sin alldeles för hårda säng, men man skall inte gå överstyr så att säga :)

Jysk skulle jag verkligen inte köpa säng från, jag köpte min säng där, en av deras dyraste och redan efter ett år var den som en hängmatta , och nu efter 3 år är den i princip osovbar... och då var det ändå en "fast"

Skulle välja ikea alla gånger om man vill hålla budget, deras sängar håller åtminstone ett par år.

Varför reklamerade du den inte? Våra ikeasängar var helt utslitna efter ett år. Vi reklamerade dem självklart och fick nya. Jag var ändå inte nöjd så då köpte jag ifrån jysk istället och är helnöjd.
 
Varför reklamerade du den inte? Våra ikeasängar var helt utslitna efter ett år. Vi reklamerade dem självklart och fick nya. Jag var ändå inte nöjd så då köpte jag ifrån jysk istället och är helnöjd.
Jag har haft min IKEAsäng sen 1984, lika skön fortfarande.
 
Det där med sängar är knepigt. Jag är en tjockis och borde ha en hård säng. Men då får jag ont i ryggen.... Fick lära mig att det mer har med hur mycket svank man har, än vikten. Min särbo är väldigt rak i ryggraden och vill ha superhård säng, jag har mer svank och vill ha mjuk.
Jag kompenserar också med en tjock bäddmadrass.
 
Och jag är 65 kg, svankryggig med stor röv och kan absolut inte sova i mjuka sängar, då sjunker rumpan ner och jag får ont i ryggen. Min medelfasta ikeasäng med fast bäddmadrass är nästan på gränsen till för mjuk. Det verkar väldigt individuellt det där med sängar..:D
 
Alltså... nu blir det kanske lite trådkap, men var går det att hitta hårda sängar? Jag väger visserligen inte mer än ca 60kg till mina 170cm, men min säng från Ikea som var den hårdaste vi hittade, den är för mjuk... Har jag den utan bäddmadrass så blir det lite mer ok, men då känner jag fjädrarna i den och det är inte sådär jättebekvämt. Har planer att köpa ny säng nästa år. Då ska det bli något riktigt ordentligt av bra kvalitet är tanken.
 
Och jag är 65 kg, svankryggig med stor röv och kan absolut inte sova i mjuka sängar, då sjunker rumpan ner och jag får ont i ryggen. Min medelfasta ikeasäng med fast bäddmadrass är nästan på gränsen till för mjuk. Det verkar väldigt individuellt det där med sängar..:D
Jag väger strax under 60 är svankryggig och vill ha mjuka sängar, annars hänger svanen i luften :meh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har köpt en Ikea Stavanger fast. (Resårbotten) Eftersom jag är tung (+120 kg) tog jag en fast men den är som att sova på en dörr. Blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 866
Senast: Rosett
·
Hemmet Jag kommer behöva köpa ny säng inom kort och känner mig helt lost. Nuvarande säng är helt fantastiskt skön och jag har extremt svårt att...
Svar
8
· Visningar
999
Senast: Magnum
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 866
Senast: hastflicka
·
Hemmet Alltså, denna djungel! Jag måste köpa en ny säng till mig själv, jag är ensam men tänker att man ändå köper en dubbelsäng, eller? Det...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 080
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp