Bukefalos 28 år!

Köpt ny bäddmadrass

Kanske därför jag handlar det mesta på nätet. Då har jag alltid ångerrätt. Köpte säng på nätet och fick byta den. Sedan kom den nya och då var gaveln trasig. Inte värre än att jag kunde fixa den med en skiva bakom, men de var så hyggliga och efterskänkte den.
Det kanske inte är så konstigt att de fysiska butikerna blir färre? Man har bättre köpvillkor på nätet?

Ångerrätten som är lagstadgad via distansavtalslagen gäller bara oanvänd vara.
 
Fast det är ju lögn?

Köper man säng eller madrass bör man ta reda på vad som gäller om det inte funkar. Jag har Tempurmadrass och den fick jag testa i två-tre veckor först.
Enig att man ska ta reda på så mycket som möjligt på förhand. Har köpt säng som jag returnerat eftersom den inte såg ut som jag tyckte att den gjorde på bilderna. Det var inga problem.
Har själv Tempur och tycker att har man bara den tjocka bäddmadrassen, så kurerar den den sämsta säng. ;)
 
Ångerrätten som är lagstadgad via distansavtalslagen gäller bara oanvänd vara.
Sanning med modifikation. Man har som konsument rätt att öppna och testa varan vad jag vet.
Vi tar emot ett antal vitvaror, telefoner, datorer och t.o.m. filmer på ånger, ca 50 per dag. Som förseglingen är bruten på.
Så här efter jul får vi tillbaka mer än vanligt.
Många returer beror på att man har handlat för mycket inför jul och nu inser att man inte har råd med räkningarna. Och ångrar sitt köp.
Vi tillämpar följande eftersom vi är anslutna till Trygg E-handel:
"Konsumenten ska informeras om vad som gäller vid ångerrätt och dess förutsättningar, samt namn och adress dit man som konsument kan vända sig. Information samt länk till standardformuläret ska finnas. Konsumenten ska ha rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Det ska tydligt framgå i vilken utsträckning säljaren kan göra prisavdrag för värdeminskning.

Konsumenten har ovillkorlig ångerrätt, det är därför av största vikt att informationen framgår tydligt.

Det ska tydligt framgå vilka varor som undantagas från ångerrätten. Vid försäljning av tjänster har konsumenten rätt att utnyttja ångerrätten från den dag då köpavtalet ingås. Om tjänsten har påbörjats innan ångerfristen (14 dagar) gått ut, ska företaget informera konsumenten om att konsumenten kan behöva betala en proportionerlig andel av det arbete som utförts vid tidpunkten då konsumenten ångrar sitt köp.

I det fall säljaren brister i sin information gällande ångerrätten kan denna utsträckas till 1 år."
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har köpt en Ikea Stavanger fast. (Resårbotten) Eftersom jag är tung (+120 kg) tog jag en fast men den är som att sova på en dörr. Blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 113
Senast: Rosett
·
Övr. Katt i oktober 2016 köpte jag cornish Rex katter, en kastrerad hane som då va ca 5 månader samt hans några månader äldre kastrerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
16 180
Kropp & Själ Kära allvetande Buke-orakel... När jag köpte min säng (resårbotten) för en 8 år sen så blev den en "grad" för hård (pga att jag den...
2
Svar
29
· Visningar
7 519
Senast: mandalaki
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp