Köpt ny lägenhet!

Seabaz

Trådstartare
Idag fick jag tillträde till min nya lägenhet och glad i hågen åker jag dit och inser att alla ytskikt behöver göras nåt åt!

Jag kanske är efter, jag kanske är 90-tal.. MEN :D

Sovrummet har jag klart i mitt huvud:
Vit liggande panel på "långsidorna" och målat grå-blått på kortsidorna!

Har kollat på priser för material och det borde hamna på under 7000kr.


Klädkammaren är också klar i huvudet tror jag, den ska ju inredas med hyllor och grejor men jag vill ha lite sjyssta väggar bakom ändå.

Den är 2 meter "djup" och 155cm bred. Det kommer bli tapet på långsidorna, antagligen med motiv liknande liggande panel och kortsidan kommer få en "fondvägg" med naturstenmotiv-tapet.

Borde klara mig på 2000kr för materialet.


Vardagsrummet är mest spännande. Det kommer bli vita väggar med en fondvägg bakom där teven ska stå. Fondväggen har jag en önskan om att sätta upp ljust väggtegel. Det är här det kommer dra iväg känner jag... Bara teglet för den väggen kommer gå på nästan 15 000kr?
ÄR DET VÄRT DET?

Jag har ju enbart sett bilder på internet. Är lite rädd att få pizzeria-känsla men teglet ska ju vara naturvitt så förhoppningsvis inte...? Men är det någon som har erfarenhet?


Köket kommer jag nog renovera så småningom men inte just nu. Det är gammalt men uppfräshat!

Hallen kommer vitmålas och nya lister ska upp i hela lägenheten......



Jag ska ta före och efterbilder! Glömde fota när jag var där idag :p
 
Sv: Köpt ny lägenhet!

Jag tycker tegel är lite pizzeria-varning... Varför inte en fräsch färgglad tapet istället?
 
Sv: Köpt ny lägenhet!

Vardagsrummet är mest spännande. Det kommer bli vita väggar med en fondvägg bakom där teven ska stå. Fondväggen har jag en önskan om att sätta upp ljust väggtegel. Det är här det kommer dra iväg känner jag... Bara teglet för den väggen kommer gå på nästan 15 000kr?
ÄR DET VÄRT DET?

Jag har ju enbart sett bilder på internet. Är lite rädd att få pizzeria-känsla men teglet ska ju vara naturvitt så förhoppningsvis inte...? Men är det någon som har erfarenhet?

Jag ska inte säga något om smaken, så har jag det osagt. ;)

Det ska enligt uppgift finnas tunt tegel (som kakel, fast tegel) som man fäster på väggen i murarförband. Sedan fyller man i springorna med murbruk. Den typen av tegel går på 300 kr/kvm. Det borde bli betydligt billigare. Dessutom tror jag definitivt att det är värt att välja ett material som är enkelt att knacka ner om man ångrar sig, eller som en framtida köpare av lägenheten inte avskräcks av.
 
Sv: Köpt ny lägenhet!

Ja det är dekortegel jag har tittat på, vill alltså inte ha tegel som ser ut som tegel så som man tänker sig... öhh... ;)


Här är en bild på det teglet jag funderar på att ha som en fondvägg bakom en fet tv och med ett träd på varje sida ;)

http://www.stonefactory.se/pub_images/original/Lhados-Kakel---Stockholm---Mandel-Ref1_1446.jpg

Säger som de andra -smaken är olika. Men för egen del hade det där väggmaterialet fått mig att avstå köp om det inte funnits andra mycket goda anledningar att köpa. Jag hade inte kunnat leva med det.

Instämmer i att hellre välja en tapet. Mycket lättare att göra om när din egen smak förändrats och om du nån gång ska sälja.
 
Sv: Köpt ny lägenhet!

Ja det är dekortegel jag har tittat på, vill alltså inte ha tegel som ser ut som tegel så som man tänker sig... öhh... ;)


Här är en bild på det teglet jag funderar på att ha som en fondvägg bakom en fet tv och med ett träd på varje sida ;)

http://www.stonefactory.se/pub_images/original/Lhados-Kakel---Stockholm---Mandel-Ref1_1446.jpg

Det beror ju väldigt mycket på hur lägenheten ser ut. Har ni 3 meter i takhöjd, öppen planlösning och stora höga fönster kanske det kan funka. Du gör såklart som du vill:D Men oftast vill man lite för mycket på för liten yta och det blir inte bra.
 
Sv: Köpt ny lägenhet!

Då går jag emot strömmen och säger - do it. Klart du ska ha coolt tegel om du gillar det. Man kan ändra sig senare och ta bort det. När jag flyttade in i den här lägenheten målade jag hela skiten knallorange med lila fondväggar. :-)
 
Sv: Köpt ny lägenhet!

Eller också finns det tapeter som ser ut som tegel, t ex Rusta har. Är ju inte detsamma men kan ju ge en hint om hur det skulle se ut.
 
Sv: Köpt ny lägenhet!

Tack för alla synpunkter! Jag har blivit lagom avskräckt och kommer vänta med mina murarplaner. jag lägger inte ned dom helt men kommer sätta upp någon tapet istället (ej heller den med nåt spec tryck då "tegeltryck" på tapet ser fejk ut på stor yta....

Jaja :) Det kommer bilder sen i alla fall om jag kommer ihåg att ta före-efter :D
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 555
Senast: Voeux
·
Hemmet Är det någon som är duktig på detta med färger mm? Vi håller på att renoverar sonens rum från början alltså topp till tå. Vi har...
Svar
14
· Visningar
2 337
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 537
Senast: Vogue
·
Hemmet Okej nu behöver jag lite smakråd här. Så här ser min lägenhet ut nu http://www.styleroom.se/album/36244 (så ni ser vad som passar...
Svar
19
· Visningar
7 995
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp