"Kör en runda med bilen så somnar han..."

taccotad

Trådstartare
Det fick jag höra idag när en person frågade varför jag såg så sliten ut. Sonen vaknade vid 2 i natt och var väldigt orolig, kunde inte somna om förrän fram 05.30. Klockan 06.30 var det dags att stiga upp.
Visst är man trött och självklart har jag gjort allt jag kunnat för att få han att sova, blir nästan lite ledsen när folk säger så. Men det är väl pga tröttheten antar jag.

Tror verkligen alla att barn somnar hur lätt som helst? Vi råkar ha ett barn som aldrig gillat att sova i bilen, i vagnen, ja alla såna klassiska ställen.... det som går rätt bra är hans egen säng. Hade han fått bestämma skulle han nog varit uppe dygnet runt ev en eller två timmars vila.

Nu börjar han närma sig 2 årsdagen så jag hoppas och tror att inom en snar framtid ändrar han kanske på sig liiite.

Han är söt och go och tur är väl det :love:
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Stackars dig!! Själv har jag en pojke på 2 år och två månader som av sig själv slutat sovit middag, och sover mellan 12-13 timmar på natten. Är jätteglad för det!
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Mina båda barn (nu 2.5år och 1.5 år) har alltid gillat att sova i bilen. Men de är vana med bilåkandet redan sedan födseln, vi åkte dagligen till min häst hos mormor och morfar. Äldste sonen kan ibland be att få sitta kvar i bilen om han är trött, då vill han sitta där och sova.

Däremot skulle jag inte vilja ta till bilen som sövande medel mitt i natten, jag är nog rädd att det skulle bli en dum vana.
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Brrr, har bekanta vars barn satt kvar i bilen när de gick in i affären. Bilen började brinna. Hade inte lilla flickan (fyra då tror jag) rusat in i affären efter mamma hade det slutat ännu värre än det gjorde (ganska omfattande brännskador med transplantation mm).
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Alltså på den lille kilen som satt fastspänd i barnstolen i framsätet. Glömde nämna det.
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Ett tips, kanske;)
Råkade ut för en udda grej när jag hälsade på och sov över hos en kompis som hade en liten. Vaknade kl tre på natten av ett envist brummande. Där satt hon och halvsov med fötterna på dammsugaren som var på, med barnet över knäna!

Alla sätt är bra...;)
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Jag har oxå hört om föräldrar som söver sina barn genom att köra bil. En kompis körde planlöst en timme, när hennes ett-åring skulle sova eftermiddag. "Jag orkade inte gå med barnvagnen" var hennes argument. "Men funkar det inte att du bara sitter och drar vagnen fram och tillbaka?" frågade jag. "Det har vi inte testat."
:eek::eek::eek:

Man väljer alltså att släppa ut en massa avgaser istället för att gunga sitt barn manuellt (i famnen, i vagga, i vagn eller något annat)! Jag är medveten om att det finns massor av människor som inte tar sitt miljöansvar, men nyblivna föräldrar borde vara extra angelägna om att bevara miljön åt sina barn!:mad:

Jag blir arg på föräldrar som är så själviska och lata!
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

kl e såhär mycket och min son har inte somnat än...han vägrar. sambon är skittrött och jag ska strax jobba. jippie...
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Jag har oxå hört om föräldrar som söver sina barn genom att köra bil. En kompis körde planlöst en timme, när hennes ett-åring skulle sova eftermiddag. "Jag orkade inte gå med barnvagnen" var hennes argument. "Men funkar det inte att du bara sitter och drar vagnen fram och tillbaka?" frågade jag. "Det har vi inte testat."
:eek::eek::eek:

Man väljer alltså att släppa ut en massa avgaser istället för att gunga sitt barn manuellt (i famnen, i vagga, i vagn eller något annat)! Jag är medveten om att det finns massor av människor som inte tar sitt miljöansvar, men nyblivna föräldrar borde vara extra angelägna om att bevara miljön åt sina barn!:mad:

Jag blir arg på föräldrar som är så själviska och lata!

När man är trött och inte fått sova på länge tänker man inte speciellt logiskt eller långsiktigt. Man försöker bara lösa problemet tillfälligt så man får sova!

Men visst håller jag med dig om miljön!


Till TS: Skönt att han ändå sover bra i sin säng, när han väl sover. +9847

'1

Oj då, min son som terrat mig sedan klockan halv fem i morse (och dottern mellan 23-04) sitter i mitt knä och tröck iväg meddelandet.
Jag har inte så många bra råd, mer än att försöka göra upp en plan med din andre hälft redan på kvällen så att ni kan stötta varandra på natten för att orka vara konsekventa. På natten är man för trött för att försöka vara smart. Hur mycket problem har ni nu, tycker du? Är det såhär varje natt?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Tillägg: det som verkar ha tagit udden av våra enorma problem med Filip, 22 månader, är att vara konsekventa och använda samma rutiner på kvällen som på natten när han vaknar. Dvs när han vaknar på natten beter vi oss på samma sätt när han vaknar på natten. Säger samma ramsa, pussar godnatt och vinkar.
Eftersom han i princip aldrig haft problem att somna på kvällen har problemet varit att han har svårt att somna om när han vaknar på natten.
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Alltså nu har vi väl inga superstora problem men ibland blir jag bara så trött...

Periodvis sover han väldigt bra, NÄR han väl somnat. Vi har från början haft våra rutiner och varit konsekventa. Han VET om att det är läggdags och han är egentligen trött men vägrar varva ner. Vi har gjort upp ett bra "schema" över vem som lägger han, vem som har natten, morgonen osv. Så oss går det ingen större nöd på.

Bananabambi: Även vi har kört mkt bil från det att han föddes. Kan säga att första året var HEMSKT, han hatade verkligen det. Sov inte en blund de 6 milen från mina föräldrar och hem trots att klockan var jättemkt och han var trött. Numera går det bra i bilen men man kan aldrig säga att vi ska köra så det passar in hans vila mitt på dagen för det är rätt ovanligt att han somnar i bilen, han sitter där med sina stora blå ögon och tittar nyfiket...även om det är långt över läggdags och han varit vaken hela dagen från kl 6 på morgonen.

Det var absolut inte meningen att klaga för jag tycker det funkar rätt bra för det mesta trots hans eviga protester. Har även försökt att hålla han uppe mer men då blir han övertrött och då tar det ännu längre tid.
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Kom på en sak till en av dom sa när vi pratade igår. "ja, då har du väl suttit uppe och byggt lego hela natten?".

Kan säga att vi har aldrig någonsin uppmuntrat han till att vara vaken på natten, tänder inte en lampa, viskar om man behöver säga nåt och bara är jättetråkiga. Numera vekrar han inte vakna för han är pigg utan han är ledsen och det är rätt hemskt när man inte vet vad det beror på.

Hihi, vet inte hur många gånger min mamma och mormor försökt sig på att få han att sova, "det är väl bara att gå en runda med vagnen" kan säga att dom har gått och gått och gått.....och gått. Möjligtvis somnade han fem minuter och vaknade direkt igen. Ibland sov han längre men rätt sällan. Även jag gick nog flera mil om dagen när han var liten. Numera finns det ingen chans att han somnar i vagnen, om han ens sitter i vagnen ;) Åka vagn gör bebisar verkar han tycka, stora killar på 2 år springer.
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

min terrorist klev upp kl 04 i morse och samma sak har det varit hela veckan, jag som va så stolt att hon börjat kliva upp först kl 06.00 :devil: Hon är 2 år och 8 månader och de ggr hon sovit till kl 7 har man ju trott det varit nått allvarligt fel :eek: Somnar 20-21tiden och sover INTE eftermiddag *hämnden kommer då hon är tonåring :devil: *
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Det det är det mest irriterande...

Vaddå dra vagnen över en tröskel? Inte ens när vår son var nykläckt fungerade det. Han har alltid skrikigt i vagnen och de gånger han somnat och sovit har varit lätträknade. Mina svärföräldrar vill avlasta mig genom att gå ut och gå med vagnen, men de har aldrig fått det. De är jättesura på mig för det. Men hur ska jag kunna slappna av om jag vet att han skriker i 1 h??

Bil? Han vaknar direkt när bilen stannar.

osv.

Men nu när han är ½ år har vi fått bättre ordning på det hela :) Fast jag söver honom i sjal om vi bara är hemma och inne. På kvällen somnar han dock själv i sin egen säng!
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Det det är det mest irriterande...

Vaddå dra vagnen över en tröskel? Inte ens när vår son var nykläckt fungerade det. Han har alltid skrikigt i vagnen och de gånger han somnat och sovit har varit lätträknade. Mina svärföräldrar vill avlasta mig genom att gå ut och gå med vagnen, men de har aldrig fått det. De är jättesura på mig för det. Men hur ska jag kunna slappna av om jag vet att han skriker i 1 h??

Bil? Han vaknar direkt när bilen stannar.

osv.

Men nu när han är ½ år har vi fått bättre ordning på det hela :) Fast jag söver honom i sjal om vi bara är hemma och inne. På kvällen somnar han dock själv i sin egen säng!


Låter precis som Emil. Faktiskt tycker jag att ju äldre han blivit desto "lättare" har det gått att få han att somna. Men med det menar jag inte att det tar 5 min. Ibland kan han vara sååå trött men ändå tar det upp mot några timmar innan han somnat.
Fasar för den dagen han ska sova i riktig säng. Nu kan han klättra ur spjälsängen men gör det inte. Däremot klättrar han i den.

Jag testade sjal några gånger när han var liten och där somnade han rätt snabbt och sov bra men tyvärr lyssnade jag lite väl mkt på "alla andra" som tyckte det var dumt att vänja han vid det, så vi kämpade vidare med sängen och vagnen. Nu efteråt inser jag hur DUM jag var som lyssnade på alla, man ska ju göra det som känns bra och i ett sånt här läge: det som funkar!
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Jag känner att vi hade oerhöd tur att nattvanorna fungerade.

Jag bestämde mig för att från och med nu är det sovrummet som gäller. Han fick äta och sen var vi i sovrummet. I sängen. Annars har vi fått bära honom till sömns, men jag orkade inte mer.

Jag tog upp honom och bar honom 4 ggr i rummet fram och tillbaka om han skrek. Sen ned igen. Osv. Ofta behövde han komma upp och rapa! Obegränsat med sång. Det lugnar honom. Det tog 2 h varje kväll i början. Sen blev det kortare och kortare. Nu lägger jag ned honom och han somnar direkt, eller så bökar han runt själv och jag ligger och läser *PUH* säger jag bara! Hurra eller nått!

Men det var ju en grymt uppmuntrande tråd här på Buke om hur dålig förälder man var om man var tvungen att SÖVA sitt barn. Varför skulle man göra det? Det var ju bara att lägga ned dem och somnade de inte nom 20 min så var det oerhört lång tid. Somnar vår son på 20 min så är det oerhört kort tid ;)

När han bara var 2 månader så kunde han hålla sig vaken 6 h i sträck! Han vill inte sova! Nu somnar han vare sig han vill eller ej efter 4 h, men får jag honom att somna efter 3 så är det lagom.

Vi rannsakde oss själva lite och vi är likadan. Vare sig jag eller hans pappa gillar att lägga oss. Vi vill vara uppe och med ;) Varför skulle han blivit annorlunda? :p

Nåja. Det är inte säkert att detta fungerar hur länge som helst. Det har fungerat i 2 månader nu. Men han kräver oerhört mycket lugn och ro för att kunna sova t.ex. på dagarna. Det ska vara han och jag ensamma på dagarna. Direkt hans pappa är hemma på helgen så ruckas dagssömnen.

Han sov första dygnet på BB. Sen har han varit vaken! Så jag vet inte riktigt när jag skulle "tämjt" honom. Jag brukar säga att vi skulle ställt in han på toaletten redan när vi låg på BB ;)
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Vet Du om det blir ngn. skillnad beroende på vad han har ätit? Vissa barn blir tydligen allt gladare och piggare beroende på socker, färgämnen m m i maten. Den diskussionen fanns knappt när mina var små (på 80-talet) men verkar vettig att fundera på ändå! Annat i närheten som kan påverka?? Ljud, ljud, luft / dålig luft, temperatur i sovrummet, madrassen, övriga sängkläder, osv osv. Spelar det ngn. roll om han varit ute hela dagen eller inomhus ???
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Vet Du om det blir ngn. skillnad beroende på vad han har ätit? Vissa barn blir tydligen allt gladare och piggare beroende på socker, färgämnen m m i maten. Den diskussionen fanns knappt när mina var små (på 80-talet) men verkar vettig att fundera på ändå! Annat i närheten som kan påverka?? Ljud, ljud, luft / dålig luft, temperatur i sovrummet, madrassen, övriga sängkläder, osv osv. Spelar det ngn. roll om han varit ute hela dagen eller inomhus ???


Mat: Undviker alltid socker och liknande. Speciellt under em/kvällen. Men visst händer det att han får en glass ibland. Färgämnen i maten vet jag inte... Har aldrig funderat så mkt på det. Ge exempel på mat som innehåller det?

Ljud: Han sover intill torktumlaren och tvättmaskinen och vaknar inte av det. En gång rasade en stor spegel ner vägg ivägg med hans säng, rätt ner på klinkersgolvet. Han vaknade inte av det heller. En period när han var liten hade vi cd-spelare igång i hans rum med lugn musik för vi upplevde det som han blev lugnare.

Temperatur: Som vi upplever vill han ha det lite varmare i rummet. Eftersom han slänger av sig täcket har han långärmad och långbent pyjamas.

Annat: Han brukar vakna om han har för mkt saker i sängen. Ända fram till nu har han bara haft spjälskyddet, ett antal nappar, sina två små katter som han alltid har när han sover. Ibland ville man vara snäll och lägga på täcke eller filt men en kort stund senare hade han snott in sig i det och vaknade. Numera vill han ha en tunn filt och det verkar gå rätt bra.
Madrassen har han haft samma hela tiden, periodvis sover han väldigt bra men som sagt har han jättesvårt att somna. Lakan har vi väl använda och tvättade mååånga gånger så dom är mjuka och sköna.

Utevistelse: Spelar ingen roll om vi varit ute en hel dag. Oftast är vi ute mkt, både hemma och på dagis. Men jag upplever nästan ibland som han går igång mer om han är ute framåt kvällen.

Har nu fått reda på att sambon var likadan som liten. Skulle inte somna, när han väl sov vaknade han på natten och skulle upp. Hans mamma orkade inte ta fighten sa hon så hon satt uppe och broderade fram till 5tiden. Sen när hon gick iväg till jobbet tog farmor över och då sov sambon några timmar på fm. Vi har nog mer ork och tålamod än sambons mamma och skulle aldrig i livet gå med på att Emil är uppe om nätterna. Speciellt inte när han måste vara på dagis ett antal timmar dagen efter.
Jag var tydligen ett enkelt barn, var bara att lägga mig i sängen så somnade jag och sov hela nätter i tidig ålder.

Ska man se hur vi är idag så är jag fortfarande den trötta som kan sova i tid och otid medans sambon är pigg, är uppe och kvällarna och aldrig trött om morgnarna.
 
Sv: "Kör en runda med bilen så somnar han..."

Kom på en sak till. De perioder då han varit lättsövd och sovit bra blir man snabbt bortskämd och glömmer hur besvärligt det kan vara. Då hoppas man och tror att det kommer fortsätta lika bra. Men det håller i sig ett litet tag sen har det vänt igen. Men jag måste säga att vi har blivit starkare med tiden, har lättare för att ta fighterna. Till en början var jag helt förstörd och kände mig som en jättedålig mamma.

Nu har han en bra period vid läggandet. Helt plötsligt kan man stoppa ner han i sängen, fråga om han vill ha nappar och katter, fråga om han vill ha täcke. Säga att vi ses sen. Säger vi godnatt blir han tokig. Sen frågar vi om dörren ska vara öppen och oftast vill han det. Nu under en veckas tid har detta funkat nästan varje kväll. Inga protester utan han somnar lugnt och fint. På nåt konstigt vis känner man sig nöjd och lite duktig när det funkar så bra. Men i bakhuvudet finns tanken att detta är bara tillfälligt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 777
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 536
Senast: Aliide
·
Småbarn Hur får man ett barn att somna? 😁 Jag har en 2-åring som vi inte riktigt vet hur vi ska söva vettigt. Har läst en massa om att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 790
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 405
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp