Köra buss?

Det är väl förvisso sant, men jag minns från dom åren när jag pendlade mycket med buss så var det ofta som busschauffören körde som en "galning" för att hinna. Då de som bestämmer tidtabellen varit så smarta att åka och kolla linjen med personbil och inte räknat med tid det tar för passagerare att gå av/på bussen... :angel:

Självklart har tidtabellen en viktig del i jobbet, det kan ingen säga annat om. Sen är den inte den viktigaste delen, men så gott det går ska vi ju passa tiderna. Tyvärr är det som du säger, dom som bestämmer tiderna har inte riktigt koll på hur det ser ut i verkligheten.
 
Det är väl förvisso sant, men jag minns från dom åren när jag pendlade mycket med buss så var det ofta som busschauffören körde som en "galning" för att hinna. Då de som bestämmer tidtabellen varit så smarta att åka och kolla linjen med personbil och inte räknat med tid det tar för passagerare att gå av/på bussen... :angel:

De kan fortfarande inte räkna.
Men säkerhet och komfort går före tidspassning men man behöver ju inte snigelköra för det. Vi har linjer där man är sen även om ingen klivit på eller av längs med vägen :banghead: Och andra med så gott om tid att man måste stanna och vänta in tabellen även i rusning.
 
Självklart har tidtabellen en viktig del i jobbet, det kan ingen säga annat om. Sen är den inte den viktigaste delen, men så gott det går ska vi ju passa tiderna. Tyvärr är det som du säger, dom som bestämmer tiderna har inte riktigt koll på hur det ser ut i verkligheten.

De kan fortfarande inte räkna.
Men säkerhet och komfort går före tidspassning men man behöver ju inte snigelköra för det. Vi har linjer där man är sen även om ingen klivit på eller av längs med vägen :banghead: Och andra med så gott om tid att man måste stanna och vänta in tabellen även i rusning.

Är inte direkt någon nyhet att de "högre makterna" inte har så bra koll på verkligheten, tror det är så i vilken bransch man än tittar i generellt sett. Sen tycker jag det är mer illa i vissa branscher än andra.

Har varit med om en riktigt otäckt sak med en buss i linjetrafik inblandad, där gick verkligen inte säkerhet och komfort före.
Jag kör min lastbil på en huvudled och från höger kommer bussen och trots väjningsplikt dundrar den ut rakt framför mig så jag får hänga på tutan och stå på bromsarna. Jag hade lika gärna kunnat skita i bromsarna och kört på bussen, men det satt passagerare på den sidan som jag i så fall hade smällt med. Jag var måttligt irriterad sen och passagerarna satt och glodde på mig som det var jag som gjort fel... skrev ett argt mail till dom ansvariga för bussen. Vet inte vad som hände sen, men jag tycker det är riktigt illa när man inte bryr sig om sina passagerare och utsätter dom för fara..
 
Jag tror det skulle vara mer variationsrikt att köra innerstadstrafik här i Stockholm i så fall.
I Märsta så är det sannerligen variation.
Allt från små vägar på landet till innerstaden samt Arlanda.
På Arlanda finns turister och då så händer det garanterat saker av alla möjliga slag.
Och så finns Sigtuna som kan få ett eget kapitel.
Där så är varierat bara förnamnet.
 
Då de som bestämmer tidtabellen varit så smarta att åka och kolla linjen med personbil och inte räknat med tid det tar för passagerare att gå av/på bussen... :angel:
Sånt händer i vissa trafikområden.
Och det är bussbolaget som måste övertyga länstrafiken om att det inte fungerar.
Sedan så kommer det en massa förändringar av typen jättelånga 30-sträckor och massor av trafikhinder och så skiter det sig med tiden igen.
 
I Märsta så är det sannerligen variation.
Allt från små vägar på landet till innerstaden samt Arlanda.
På Arlanda finns turister och då så händer det garanterat saker av alla möjliga slag.
Och så finns Sigtuna som kan få ett eget kapitel.
Där så är varierat bara förnamnet.

Även vi har ju varierande vägar att köra på. Inte så mycket grusvägar för oss i Täby, Vallentuna har mer sånt. Men för oss fast anställda blir variationen liten. Sen är det kanske lite olika. Den trafiken vi kör i innerstan är ju ganska kortvarig, in och ut liksom.
 
Jag hade lika gärna kunnat skita i bromsarna och kört på bussen, ..
Nej det får du faktiskt inte.
Du skall kunna stanna före varje hinder som du kan se eller förutse.
Det är inget som du kan låta bli att göra för att du har lust med det.

Vi bussförare rättar upp trafiken efter massor av lastbilar varje dag, så det där jämnar nog ut sig skall du se.
 
Även vi har ju varierande vägar att köra på.
Ditt trafikområde är inte alls lika varierat som Märsta är.
Det är ju olika på olika ställen.
Nyköping var också mycket varierat.
Där så kunde olika linjer kännas som helt olika arbetsplatser.
Det är en trevlig sak med det området.
 
Ditt trafikområde är inte alls lika varierat som Märsta är.
Det är ju olika på olika ställen.
Nyköping var också mycket varierat.
Där så kunde olika linjer kännas som helt olika arbetsplatser.
Det är en trevlig sak med det området.

Möjligt. Man ska dock inte glömma bort att vi inte är strandsatta i Täby. Vi har trafiken på Ljusterö och hela Vallentuna med deras små grusvägar också.
 
@Inte_Ung


Vadå till exempel?
Man kan få prata litet främmande språk.
Man kan få någon spännande berättelse.
Jag har blivit bjuden på exotisk mat.
Och fått en och annan kändis på bussen.
Det är mera action helt enkelt.

Körningen på Arlanda är det som jag tycker allra bäst om.
Jag får hela världen i min buss samtidigt.
 
Nej det får du faktiskt inte.
Du skall kunna stanna före varje hinder som du kan se eller förutse.
Det är inget som du kan låta bli att göra för att du har lust med det.

Vi bussförare rättar upp trafiken efter massor av lastbilar varje dag, så det där jämnar nog ut sig skall du se.
Du, jag vet mycket väl, men jag hade typ kunnat skita i å bromsa så hårt, bussen ska ju också kunna stanna, men även när jag tuta så körde han vidare som om inget hade hänt, speciellt när jag stod helt still i det läget. Det var nog det som gjorde mig mest förbannad. Tur det inte var vinter och isgata, för då hade jag glidit in i bussen istället, hur gärna jag än hade velat stanna.

Sen det är en sak att skriva att man vill göra något men när det väl gäller i verkligheten så gör du vad ditt sunda förnuft säger. Så ta inte allt jag skriver på blodigt allvar. ;)
 
Man kan få prata litet främmande språk.
Man kan få någon spännande berättelse.
Jag har blivit bjuden på exotisk mat.
Och fått en och annan kändis på bussen.
Det är mera action helt enkelt.

Körningen på Arlanda är det som jag tycker allra bäst om.
Jag får hela världen i min buss samtidigt.
Jag känner en som kör på Arlanda :)
 
Ditt trafikområde är inte alls lika varierat som Märsta är.
Det är ju olika på olika ställen.
Nyköping var också mycket varierat.
Där så kunde olika linjer kännas som helt olika arbetsplatser.
Det är en trevlig sak med det området.
Nyköping är BARA trevlig vet du väl :D
Där är ju 300 bussar åt 300 olika håll, faktiskt har jag aldrig sett en sådan stor bussterminal och liten järnvägsstation sedan jag pluggade i Kristianstad för en massa år sedan.....

Trevliga förare har de nog också, eller så var det som jag såg sliten ut där på kvällen när jag kom med en varm hund, en katt i bur och en stor ryggsäck på ryggen, som gjorde att när jag visade min SJbiljett så fick jag kliva in utan att han ens kollade mer på den.:D Han kan bara ha sett SJloggan på den. Hade han kollat närmare hade han sett att det var bussen före jag skulle ha tagit. :angel: Den missade jag för att jag missade stadsbussen från stationen för att jag insåg när den körde att jag stod på fel sida.....:rage::banghead:
 
Man kan få prata litet främmande språk.
Man kan få någon spännande berättelse.
Jag har blivit bjuden på exotisk mat.
Och fått en och annan kändis på bussen.
Det är mera action helt enkelt.

Körningen på Arlanda är det som jag tycker allra bäst om.
Jag får hela världen i min buss samtidigt.
Jaha. Ja, jag har jobbat på Arlanda själv men tycker att det blev rätt tråkigt i längden. Spännande historier får man höra på många arbetsplatser och så kul är det inte att se kändisar tycker jag (har sett och pratat med mängder). Men absolut, de första månaderna var det ju trevligt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 166
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 234
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 507
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp