Bukefalos 28 år!

Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Djurskyddslagen förespråkar tillräckligt med ventilation.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Saxat från SJVFS 2010:2 Saknr L5
Utkom från trycket
den 25 februari 2010

Allmänna råd till 6 kap. 4 §
Vid transport av djur på släpfordon bör risken för avgasförgiftning beaktas och åtgärder vidtas så att djuren inte utsätts för denna. (Se även Allmänna råd till 36 §).

Särskilda bestämmelser för vissa djurslag
Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant
sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama
hästar ska bära grimma under transporten. Föl som är yngre än sex månader får inte
bindas om de inte vants vid det.
Att hästar yngre än 24 månader måste kunna ligga ned vid transporter längre än
åtta timmar framgår av 5 kap. 18 §. Då flyttningsbara väggar används för att göra
utrymmet större och hästarna ska kunna ligga ner ska väggarna vara täta ner till
golvet.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska
det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett
stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att
den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.

Allmänna råd till 6 kap. 9 §
Bommen framför hästen bör vara cirka 70 mm i diameter. För en medelstor häst bör
den vara fäst på cirka 1,2 meters höjd.
10 § Varje häst ska kunna stå i naturlig ställning i spiltan och ska vid behov även
kunna bredda bakbensställningen.
11 § Vid transporter längre än åtta timmar ska hästar, med undantag för sto med icke
avvant föl, transporteras individuellt. Individuella spiltor eller bås ska vara utformade
på ett sådant sätt att djuren skyddas mot stötar.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Det var någon som tyckte något alltså.

Nu kör jag inte öppet för jag har en orolig ponny men förut har vi alltid kört med öppen lucka och tillräckligt bra luftintag i gram. Inga böter ;) Och heller ingenting om krav på stängt (annat ön vid körning med löst föl) under kursen för kompetensbevis för hästtransporter.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Djurskyddslagen förespråkar tillräckligt med ventilation.

Säg det till Idioterna i trafikpolisen, så hittar de strax några extra fel så du får körförbud på stället, för oavsett vad du hävdar är det de som bestämmer på plats när du väl blir stoppad.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Köra ett BE-ekipage på B är inte övervikt, det är olovlig körning.

Menar du att trafikpolisen anser lasten som otillräckligt surrad om lilla luckan är öppen?

Enligt svensk och nordisk praksis, blir du (om du godtar böterna på plats) bötfälld för den förseelse som ger högst böter, i detta tillfälle olovlig körning, om det dras till domstol och du fälls, blir du bötfälld för båda (alla) förseelserna.

De flesta släp som blir nedklassade för att kunna dras med B kort har inte mycket mer kapacitet än just en liten halvblod eller en travare. När du sedan lägger in utrustning, mat och vatten i släpet överskrids bruttovikten, vilket alla travhästägare fick erfara vid Norrköping...
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Saxat från SJVFS 2010:2 Saknr L5
Utkom från trycket
den 25 februari 2010

Allmänna råd till 6 kap. 4 §
Vid transport av djur på släpfordon bör risken för avgasförgiftning beaktas och åtgärder vidtas så att djuren inte utsätts för denna. (Se även Allmänna råd till 36 §).

Menar du att det är detta som skulle stödja att övreluckan/pressening skall vara stängd?
Eventuella avgaser kommer väl snarare in framifrån eventuella öppna fönster o dyl snarare än tar sej in genom öppna bakre luckan isf? Eller missar jag helt något i mitt tänk nu?:o
Att det blir så i en BIL är ju inte ett dugg konstigt, avgasröret sitter ju där. Det gör det ju inte på en hästtransport precis.... Det går ju inte ens att jämföra?

Och nerkylning? Förkylning? O_o
Min häst åker öppet när vädret tillåter, även kalla årstider. Han har inte dött än iaf och vi har aldrig blivit stoppad heller. Har aldrig hört att någon nånsin fått en reprimand för den saken. Inte ens i artiklar om hästtransportering av olika slag(tex raiden med Norrköping man beskriver i tråden) eller i olika forum.

Jag åker gärna med öppen lucka. Om hästen fixar det förstås! Sånt är ju ganska individuellt.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Lite lustigt då att polisen själv kör med luckan nere på sin transport när det är varmt ;)

Det står inte i lagen att luckan ska vara varken öppen eller stängd. Det står att man ska skydda hästen från avgaser. En släp har inga egna avgaser så det är nog då större risk att få in det i släpen om man har ventilationer fram eller på taket.
För avgaserna kommer ju från dragbilen och inte släpen. Dessutom ju kallare det är ju snabbare stiger de varma avgaserna uppåt.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Jag vet. Jag har koll. Får lasta 1260kg i mitt släp med rätt bil, körkortet är på plats, väger tom ekipaget någon gång i månaden med de olika kombinationerna av ponnyer jag drar.

Olovlig körning kan resultera i indraget körkort.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Är man trevlig och kan sin sak så är det sällan några problem. Men kör man runt med inställningen att trafikpoliser är idioter så förstår jag att man får problem.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Säg det till Idioterna i trafikpolisen, så hittar de strax några extra fel så du får körförbud på stället, för oavsett vad du hävdar är det de som bestämmer på plats när du väl blir stoppad.

Jag har inte haft några negativa erfarenheter av trafikpoliser. Varken med eller utan släp och inte varken i Sverige eller i andra delar av Europa där jag haft kontakt med dem. Den enda reprimand jag fått vid släpvagnskörning är att registreringsskylten var svårläst under allt grusvägsdamm (typ 1994)... :o Inget tjafs eller ifrågasättande. Då kör jag ju som sagt nästan alltid med luckan öppen. Är det snor-jävla-kallt stänger jag ofta till också, särskilt med en svettig häst.

Ingen av de tre trafikpoliser jag känner privat är idioter heller, för all del... ;)

Här nere finns ju knappt några dedikerade trafikpoliser, så jag misstänker att de inte är pålästa på varje skrymsle av trafik- eller djurskyddslagarna. Det borde rimligen bli fel då och då, både åt ena eller andra hållet. Tycker man att böterna är orättfärdiga väljer man att gå till rättegång om dem istället för att betala dem. Lämpligen dokumenterar man då vid situationen ifråga vad problemet anses vara med typ mobilkamera och ser till att polisen skriver tydligt om vad det handlar om, så du har underlag vid rättegången.
 
Senast ändrad:
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Det där är kvalificerat skitsnack, vilket man också kan googla på. En skröna, helt enkelt. I Sverige kan det t o m vara tvingande att köra med överdelen nere, för att ventilationen ska räcka till.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Har tyvärr ingen länk för tillfället, men den som har lite "kom i håg", kommer nog ihåg de tre razziorna som gjordes i Norrköping mot hästtransporter på väg till tävlingar på Mantorp för några år sedan, där det utdelades böter och körförbud mot 50% av alla som hade starthäst. Bland det som bötlades för, var just att köra med luckan/presenningen öppen. Annars var böter för "övervikt" det mest bötfällda, där brordelen utgjorde "äkta" övervikt pga nerreggad bruttovikt på släpet, och några stycken för ej behörighet för ekipaget(BE).

Reglerna är ändrade. Det är åter tillåtet att köra med öppen "överlucka", men det var otillåtet under en period.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Reglerna är ändrade. Det är åter tillåtet att köra med öppen "överlucka", men det var otillåtet under en period.

Det var det jag ville ha svar på :)

Problemet med alla regeländringar är ju att man är skyldig att uppdatera sig själv fortlöpande, men myndigheterna gör oftast inget för att upplysa om att nya regler är på gång eller har trädd ikraft.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Reglerna är ändrade. Det är åter tillåtet att köra med öppen "överlucka", men det var otillåtet under en period.

Jag har aldrig sett denna "regel"...den borde i så fall vara "sökbar" och jag lyckas inte med det.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Säg det till Idioterna i trafikpolisen, så hittar de strax några extra fel så du får körförbud på stället, för oavsett vad du hävdar är det de som bestämmer på plats när du väl blir stoppad.

Jag känner dessa "idioter" och tyvärr så håller jag inte med dig om att dom skulle vara såna. Du har inte hela sanningen till varför ett ekipage stoppas och fälls för nåt. Lätt att bli bitter över kostnaden och böket men att dom skulle vara idioter??? Nej...så enkelt är det inte.:meh:
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Nej, det har aldrig varit en regeländring i detta fallet. Det har funnits en rekommendation att man ska tänka på baksuget, men det har aldrig varit en lag eller regel.

Varje år skriver någon av de större hästtidningarna om detta, och varje år konstateras att det inte finns någon lag eller regel som reglerar övere delen av luckan uppe/nere.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Nej, det har aldrig varit en regeländring i detta fallet. Det har funnits en rekommendation att man ska tänka på baksuget, men det har aldrig varit en lag eller regel.

Varje år skriver någon av de större hästtidningarna om detta, och varje år konstateras att det inte finns någon lag eller regel som reglerar övere delen av luckan uppe/nere.

Det är en sådan där galet seg skröna!

Ja, helt klart en seg och tröttsam skröna. Jag har ju kört häst i 30 år och aldrig hört talas om det....
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

Det är en sådan där galet seg skröna!

Instämmer.

Det som kan ha skett är när poliser sett hästar börja klättra ut bak o därmed bildat en egen uppfattning om att det är farligt.

KL
Man har gjort avgasflödestester o då går avgaserna vid vissa tillfällen in bak, men går ut i takluckan/ öppet framfönster.

Det som är värre om man åker långt är om ströt börjar virvla runt o man kan i allra värsta fall få transportsjuka.
 
Sv: Köra med presenningen uppe eller nere på släpet

KL

Min transport har gardin och jag kör alltid med den stängd. Att ha den öppen känns som ett riktigt bra recept på att få en vettskrämd häst när en stor trailer kör upp i rumpan på ekipaget.... :crazy:

Har två stora fönster som kan öppnas, dessutom blir det inte helt tät med en gardin så det blir ändå genomflöde av luft. Alla transporter med gardin är väl såpass nya att de även har öppningsbara fönster??

I gamla transporter med lucka så brukar det gå att fästa dem så det finns en vädringsspringa.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 020
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Viva
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp