Körkort - manuell eller automat?

Den sortens växellåda är en elektroniskt växlad manuell låda. Som Tiptronic, Steptronic o.dyl.
Jättefin att köra men på sitt eget vis.
Traditionell automatlåda fungerar på ett annat vis.
Den har planetväxel som fungerar på centrifugalkraft.
De flesta personbilar med automatlåda har den traditionella sorten.
De går också att låsa till en lägre växel så att man slipper att lådan hamnar i mitt-emellan-läge.
Det kan nog stämma, när vi var på föreläsning hos Volvo, berättade de om en dator som tänker x antal gånger i minuten i deras nya iShift dual clutch, jag föredrar iShiften före opticruisern, tror vi har en Allisonlåda också och den växlar väldigt trevligt.
 
Den sortens växellåda är en elektroniskt växlad manuell låda. Som Tiptronic, Steptronic o.dyl.
Jättefin att köra men på sitt eget vis.
Traditionell automatlåda fungerar på ett annat vis.
Den har planetväxel som fungerar på centrifugalkraft.
De flesta personbilar med automatlåda har den traditionella sorten.
De går också att låsa till en lägre växel så att man slipper att lådan hamnar i mitt-emellan-läge.

De flesta nyare bilar har väl elektronisk växlad manuell låda? I alla fall VWs märken, KIA, Huyndai mfl. Jänkarna kanske kör traditionell automat fortfarande? Min Sorento från 2007 har tiptronicvariant.
 
Den har planetväxel som fungerar på centrifugalkraft.
.
Du tänker på Borg-Warnerlådorna och vissa av jänkarlådorna som hade fjäderbelastad centrifugalvikt med läckhålsstyrning på utgående axeln (vanligt fel på dom var att dom slutade växla pga. skit i läckhålet).
Moderna lådor har elmagneter som styr bromsband och lameller i planeterna och avläsningen sker på tandhjulet till parkeringsspärren medelst en Halleffektgivare samt spänningsmätning på gaspedalen
iom. att alla ? nyare bilar har elektrisk gas.

(Jag känner att jag skulle kunna skriva en hel roman om dagens och gårdagen automatlådor.) :angel:

Så här ser dom iallafall ut innanför skalet. :)





 
Moderna bilar har lite olika variant på det där med automatväxling. Jeepen och Skodan är hyfsat lika, Citroënen kopplade också, vidrig tingest.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 958
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp