Körkort - manuell eller automat?

Det var inte det som jag skrev.

Jag skrev att behandlande läkare är den som har ansvaret.
Ingenstans i det står det att alla med diagnos har en behandlade läkare.
Det var bara en placering av var ansvaret ligger.
Ansvaret ligger även hos föraren
Om jag kör bil med dålig syn och det händer något, ligger ansvaret hos mig.
Kör jag på någon kan jag åka dit för vållande.
 
Ansvaret ligger även hos föraren
Om jag kör bil med dålig syn och det händer något, ligger ansvaret hos mig.
Kör jag på någon kan jag åka dit för vållande.
Ja jag skrev ju att man kunde råka mycket illa ut tidigare i tråden.
Jag undrar om man inte även åker på bedrägeri?
 
Alla läkare har journalplikt så det måste det ju göra.
Annars så har någon gjort fel.

Så om jag går till min vårdcentral ser de vad som hände på BUP för 40 år sen? Jag är inte lika säker som du där. När man flyttar till grannkommunen vet de inte ens om när jag satte in min spiral typ...

(obs hypotetiskt, jag har inte blivit utredd :))
 
Antagligen inte.
Men om någon orsakar en olycka så kan de mycket väl leta i alla register efter sådant.
Jag skulle inte chansa.
För bedrägeri får man krypa in i kurran.

Det förstår jag såklart. Men jag tycker det är en intressant diskussion! Det är inte så enkelt som att säga att "behandlande läkare" har skyldighet, eller att det syns i journalen.
 
Det förstår jag såklart. Men jag tycker det är en intressant diskussion! Det är inte så enkelt som att säga att "behandlande läkare" har skyldighet, eller att det syns i journalen.
Man kan formulera om det.

Behandlande läkare har skyldighet att rapportera.
Så är det ju om där finns en sådan.

Alla läkare som på något vis råkar hitta det i journalen har också skyldighet att rapportera.
Om de sedan hittar det är ju en annan fråga.
Skyldigheten finns där.

Det är ju som med alla bedrägerier, är det ingen som märker det så är det ju inte det.
 
Det förstår jag såklart. Men jag tycker det är en intressant diskussion! Det är inte så enkelt som att säga att "behandlande läkare" har skyldighet, eller att det syns i journalen.
Om du läser i länken jag la in står det att läkare har skyldighet att anmäla
Även om en har körkort och inte längre är lämplig som förare.
 
Ja det förstår jag. Men nu pratar vi om de som INTE har någon kontakt med läkare.
Om man inte har varit i kontakt med optiker, är ingen ursäkt för att köra med dålig syn. Du är själv skyldig att ha koll på din syn.
Vet man med sig att man har funktionsnedsättning så är man säkert skyldig att kolla upp det.
 
Om man inte har varit i kontakt med optiker, är ingen ursäkt för att köra med dålig syn. Du är själv skyldig att ha koll på din syn.
Vet man med sig att man har funktionsnedsättning så är man säkert skyldig att kolla upp det.

Absolut. Med skillnaden att det krävs syntest för att ta körkort :).
 
Helt förbryllad över vart tråden hamnat.:rofl:

Slår man ut allas svar verkar det som om de flesta, även TS är överens om att ett manuellt körkort är bättre att ta. Detta av några olika anledningar, men mest för att du alltid kan välja bil helt efter situation eller plånbok och aldrig efter vilken växellåda bilen har.

Vi är alla överens om att ett manuellt körkort är bättre än inget alls.

Jag har dessutom fått nys om ännu ett skäl till varför man utan begränsande koncentrationssvårigheter väljer att ta ett automatkörkort; nämligen att det bara fanns automatväxlade bilar att övningsköra med hemma. Då gör man det bästa av situationen, vilket är helt rätt.

Detta scenario såg @Inte_Ung till att undvika då du motvilligt köpte en manuell bil för att dina barn (antar jag?) skulle kunna ta körkort för manuell bil?
Du har också, liksom jag, arbetat på ett jobb där körkort för manuell bil är ett krav. Vilket ju bevisar ännu ett skäl till att ta manuellt i första hand, - för att inte gå miste om ett ev. jobb.

Och nej, jag har inte jobbat som busschaufför eller lastbilschaffis, utan jag har jobbat utomlands med turism och hotell - ett drömjobb för många. Men otillgängligt för dig med automatkörkort. Idag jobbar jag med bilförsäljning, även det jobbet innebär krav på manuellt körkort.

Det går liksom inte att komma ifrån att de flesta blir mer begränsade med ett automatkörkort.
Men att de med automatkörkort är mer obegränsade än de helt utan körkort, åter igen.
Vet du med dig att du alltid kommer att köra automat, och aldrig hamna i en sits där manuell bil är det enda som finns att köra, eller att du aldrig kommer att söka ett jobb som innebär att du skall kunna växla etc etc, så är väl det fine! :) även om jag alltid betvivlar att man kan vara så säker på sin framtid. :angel:

Jag har aldrig sagt att det är en dålig idé för TS att skaffa ett AK eftersom hon påpekar svårigheterna hennes diagnos medför. Jag har påpekat begränsningarna med ett AK och, eftersom det är ett forum, mina egna tankar om de bägge körkorten.

Jag vill ändå avsluta med att det är helt fantastiskt att så många ändå kan lära sig att köra bil! Att människor med kraftiga funktionshinder både psykiskt och fysiskt kan transportera sig själva är en så otroligt stor framgång, både manuellt och med automat. Det är i många fall för oss som till och med har "normala" förutsättningar som det känns svårt och tungt och rent av omöjligt! Men man får bara inte ge upp! Utan tro på sig själv och fortsätta kämpa. :)

Lycka till TS! :up: - och kom ihåg! Det KAN vara någon som ger dig en sprillans ny Camaro cab någon gång i ditt liv. Och kan du inte köra manuellt då, då är det bara att lära sig. :D

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/R-W5iVj3b_w" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 
Detta scenario såg @Inte_Ung till att undvika då du motvilligt köpte en manuell bil för att dina barn (antar jag?) skulle kunna ta körkort för manuell bil?
Det var inte motvilligt alls.
Vi har många bilar och en till spelade inte så stor roll.
Den rullade den också.
Barnen ville lära sig att växla, så då fick de göra det.
De ber så sällan om något så det var helt okej.

Men med blicken i backspegeln så borde nog dottern ha tagit ett körkort begränsat till automatlåda först och sedan kompletterat med växlandet medan sonen liksom bara gjorde det.
Det är så olika det där.
 
Det går liksom inte att komma ifrån att de flesta blir mer begränsade med ett automatkörkort.
Den dagen man behöver ett manuellt körkort så löser man det.
Att alltid ta höjd för alla eventualiteter är inte möjligt.
Man tar problemen vart efter de kommer.

När jag tog körkort, på Hedenhös tid någon gång, så fanns det inga automatväxlade bilar för mig att övningsköra med så jag hade inget val alls.
Det var bara att växla på.
Jag körde även upp på en manuellt växlad buss årsmodell -56.
 
Det var inte det som jag skrev.

Jag skrev att behandlande läkare är den som har ansvaret.
Ingenstans i det står det att alla med diagnos har en behandlade läkare.
Det var bara en placering av var ansvaret ligger.
Ah, då har jag missuppfattat :)

Lycka till TS! :up: - och kom ihåg! Det KAN vara någon som ger dig en sprillans ny Camaro cab någon gång i ditt liv. Och kan du inte köra manuellt då, då är det bara att lära sig. :D

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/R-W5iVj3b_w" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Tack!
Skulle jag få en så snuskigt dyr och opraktisk bil så skulle jag alldeles oavsett körkortstyp sälja skiten och köpa en inte lika snuskigt dyr kombi samt lägga resterande pengar på något roligare än en biljävel... :angel:
 
Hur ofta lånar ni egentligen andras bilar?
Har ingen egen så kontentan är väl ganska ofta. Körde familjens bil när jag jobbade på ett stall i Schweiz, kör föräldrarnas bilar när jag är hemma och hälsar på, har lånat från pojkvänner, vänner när de inte behövt den. Kört åt andra som inte har körkort men bil inom familjen. Så mig hade det absolut begränsat.

Å andra sidan hatade jag att ta körkort, hatade, så jag har full förståelse för om man väljer utifrån sina egna förutsättningar.
 
Så om jag går till min vårdcentral ser de vad som hände på BUP för 40 år sen? Jag är inte lika säker som du där. När man flyttar till grannkommunen vet de inte ens om när jag satte in min spiral typ...

(obs hypotetiskt, jag har inte blivit utredd :))

Alltså, de läkare jag träffar nu får inte ens läsa mina tidigare journaler utan mitt medgivande. Så nej, ingen kan "råka" se en gammal diagnos om det inte är på samma mottagning.

Antagligen inte.
Men om någon orsakar en olycka så kan de mycket väl leta i alla register efter sådant.
Jag skulle inte chansa.
För bedrägeri får man krypa in i kurran.

Jag har själv aldrig orsakat någon olycka, men där andra har gjort det har jag aldrig hört om att det letats info i gamla journaler. Det krävs nog ganska mycket för att ens få tillgång till dessa och utredaren måste ju veta att de överhuvudtaget finns och var. Sen håller jag med om att man inte ska undanhålla information ändå, såklart.
 
Det krävs nog ganska mycket för att ens få tillgång till dessa
Inte alls.

"När jag skulle förnya mitt körkort och snällt och lydigt fyllde i diagnos och mediciner, begärde transportstyrelsen (utan min vetskap)ut alla mina journaler 10 år bakåt i tiden.&amp;nbsp; Läkaren var skyldig att lämna ut dem. "
http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2011/07/08/klinik-lamnade-journal-till-polisen/

utredaren måste ju veta att de överhuvudtaget finns och var.
De letar väl vid misstanke.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 978
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp