Körkort - manuell eller automat?

Inte alls.

"När jag skulle förnya mitt körkort och snällt och lydigt fyllde i diagnos och mediciner, begärde transportstyrelsen (utan min vetskap)ut alla mina journaler 10 år bakåt i tiden.  Läkaren var skyldig att lämna ut dem. "
http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2011/07/08/klinik-lamnade-journal-till-polisen/


De letar väl vid misstanke.

Men där hade ju personen uppgett diagnos? Vi talade ju om att INTE uppge och sen orsaka en olycka. Ja, Transportstyrelsen kan begära ut journaler. Men om det inte finns någon diagnos så vitt Transportstyrelsen vet så sker det inte bara för att någon orsakar en olycka. Och för att hitta alla journaler kan en få kontakta alla mottagningar där personen bott (obs! inte nödvändigtvis varit skriven) vilket inte är helt enkelt.

När polisen ville ha tillgång till mina journaler fick mina föräldrar ge tillstånd till det (jag var under 18), var visserligen målsägande men ändå. De visste heller inte på vilka mottagningar jag fått vård utan det fick vi berätta. Det är klart dom kan ta reda på, men det är inte helt enkelt eftersom journalsystemet inte är sammanhållet i hela landet.
 
Det är en himla skillnad det.

Den som t.ex. är vållande till annans död är en brottsling och utreds som en sådan.

Ja, men det är ändå inte helt enkelt att begära in alla journaler. De kan finnas på mottagningar så numera är stängda, det kan finnas på orter där personen aldrig varit skriven osv. Journalerna kan t.o.m vara förstörda (min gamla psykolog hade sagt till en kollega att de skulle förstöras efter hennes död, lyckligtvis hade kollegan koll på att man inte får göra så).
 
Det är en himla skillnad det.

Den som t.ex. är vållande till annans död är en brottsling och utreds som en sådan.

Fast det var fortfarande mina föräldrar som var tvungna att ge tillstånd, trots att de var vittnen och i allra högsta grad delaktiga i att brotten kunde begås överhuvudtaget. Vet förstås inte vad som hade hänt om de sagt nej, polisen kanske bara hade fixat nåt tillstånd och hämtat in journalerna ändå.
 
Nej det gör det ju inte.
Men det går att mäta det också.
Ett levervärde som man tar ett blodprov för att mäta visar hur mycket som man har druckit den senaste tiden.

Ena gången är jag säker på att det inte togs, andra gången tog garanterat sjukvården prover men jag vet inte om just det kollades. Min poäng är att det vanligtvis inte görs några jätteansträngningar för att utreda folk psykiska och fysiska hälsa bara för att de orsakat en olycka.
 
Min poäng är att det vanligtvis inte görs några jätteansträngningar för att utreda folk psykiska och fysiska hälsa bara för att de orsakat en olycka.
Det kan ju bero på att man bara straffas för ett brott i taget.
Om man blir av med körkortet och kanske åker in för vållande till annans död så är ju straffet klart för den gången.
Men antagligen så blir det redig utredning om man åter försöker att få ett körkortstillstånd.
 
Undantag från tystnadsplikten:
"Transportstyrelsen behöver uppgifterna för att pröva någons lämplighet att ha körkort, traktorkort eller taxiförarlegitimation"

Då krävs det ju att de har anledning att pröva lämpligheten.
 
Även när jag kör på automat är det bara att trycka minus eller plus på paddlarna om jag inte gillar vald växel. Känna växelbytet gör jag bara vid kraftiga accelerationer.
Jag kan inte byta växlar på lastbilens iShift om jag har i körläget med "paddarna", däremot kan jag få den att växla ner om jag trycker gaspedalen i botten (den sk kickdownen).
Jag har faktiskt inte kör personbil med automatlåda så jag har dålig erfarenhet av dom, kan bara relatera till lastbilarna.
 
lastbilens iShift
Den sortens växellåda är en elektroniskt växlad manuell låda. Som Tiptronic, Steptronic o.dyl.
Jättefin att köra men på sitt eget vis.
Traditionell automatlåda fungerar på ett annat vis.
Den har planetväxel som fungerar på centrifugalkraft.
De flesta personbilar med automatlåda har den traditionella sorten.
De går också att låsa till en lägre växel så att man slipper att lådan hamnar i mitt-emellan-läge.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 958
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp