Körkort - manuell eller automat?

Äsch, det blir ju bara begränsande för dig själv om du väljer att ta för automat. Är det inga problem för dig med de begränsningarna som finns (svårare att låna bil snabbt för t ex veterinärbesök om inte tanken är att du köper egen direkt, jobbil etc) så finns det ju heller inte ett enda problem med att bara ha för automat. :)
 
Har man en diagnos som gör det omöjligt att köra manuellt anser jag att det är det enda förlåtliga.
Alla andra som har körkort för automat dömer jag som lata, och så är det bara.
Vad är det för fel på att vara lat? Varför ska andra bry sig om vad du råkar tycka om dem? Varför ska du bry dig om andras körkort? Varför skulle nån behöva rättfärdiga sitt val till dig?

Kort sagt: vem fan bryr sig om huruvida nån tar körkort för att bara köra automat?
 
Jag har alltid kört manuellt, sen köpte jag en automat och älskar det! Min dotter håller just nu på att övningsköra och jag har sagt att hon får köra bilen med manuell just för att hon ska få in det i "ryggmärgen" med växlar osv.

Men jag vet att har man en funktionsnedsättning (har en annan dotter med ADHD) så kan det var svårare att få saker att bli automatiska. Det tar helt enkelt så mycket mer energi eftersom man hela tiden måste tänka varje steg som man ska göra. Så jag skulle säga att gör det som du känner dig "säker och trygg" med. Man kan inte veta förrän man sitter bakom ratten hur man fixar alla momenten och har du möjligheten att övningsköra med någon trygg person så kan man till en början öva på en stor parkeringsplats med få bilar eller på nån öde väg i skogen. Så började vi med vår dotter för att hon skulle få testa på lite med att gasa och bromsa och lära sig lite vart hon hade bilen innan hon fick ge sig ut i trafiken.

Ha inte bråttom utan låt det ta den tid det tar så du känner dig trygg i alla trafiksituationer som kan uppstå.

Lycka till!

Coop
Det verkar också som att det här med tillgången på automatväxlat inte är något statiskt. Fler och fler som köper nya dyra bilar i min omgivning i alla fall verkar köpa automat och det i sig kan leda till ökad tillgång om några år (om inte annat så när de byter bil). Jag hade i alla fått uppfattningen om att automat är på mycket stark frammarsch.

(Jag har kört manuell och automat (senast varje dag i lite mer än en månad när jag brutit benet) och föredrar manuellt alla gånger. Så jag skulle definitivt tyckt att du skulle ta manuellt kort om du inte hade skrivit att du hade stora problem med traktorkörkortet. Då vet du ju att det är ett hinder och att du kan behöva koncentrera dig på annat än växlarna. Men iofs kan det ju vara värt att testa övningsköra manuellt ngn gång ändå, just växlingen tror jag inte ens var ngt jag reflekterade över när jag lärde mig köra. Men samtidigt varför inte bara strunta i det manuella.)
 
Vad är det för fel på att vara lat? Varför ska andra bry sig om vad du råkar tycka om dem? Varför ska du bry dig om andras körkort? Varför skulle nån behöva rättfärdiga sitt val till dig?

Kort sagt: vem fan bryr sig om huruvida nån tar körkort för att bara köra automat?
Oftast tycker vi olika men här tycker vi precis likadant. :up:

Jag har kört det mesta som rullar (och flyter) och rattar idag runt i en Volvo 855 TDI med automatlåda (som är det enda automatiska med den bilen) och jag har också fått frågan varför jag kör en bränsleslukande automatare. Det besserwissrarna inte har en hum om är att dagens automatlådor har sk. "lock-up" som låser drivlinan så dagens automatlådor är fullt jämförbara med dom manuella vad det gäller bränsleekonomin. 0,55l / milen blandad körning tycker inte jag är bränsleslukande iallafall. :p

Jo just det, jag har faktiskt en sak till som är automatisk och det är farthållaren. :love:
 
Jag har samma diagnos som du, förvisso är ju inte den ena den andre lik i det fallet, men jag tog körkort för manuell.
Hade aldrig en tanke på annat visserligen, men tränade verkligen massor innan jag körde upp minns jag, men just att växla var inga problem för mig (det var lite svårt i början, som du säger, det är svårt att göra flera saker samtidigt!).

Lyckas till och med köra traktor numer och relativt enkelt variera mellan växlarna samtidigt som jag kör framåt, och inte bara köra på det säkra kortat, tvåan, hela tiden ;) Smidigt är ju att du kan starta i fyran likväl som ettan på detta smarta fordon (utan tungt släp och på normalt underlag, förstås) det går bara olika fort.
Lastaren är dock ganska omöjlig att alls använda om jag inte står blick still under tiden :angel: Då ryker logdörrar och annat som står i vägen :D

När jag väl hade lärt mig växla manuell bil sitter kunskapen där och jag kan växla helt obehindrat utan att behöva titta på växelspaken, men lik förbaskat så måste man ju ändå på sätt och vis tänka hela tiden när man kör som aspie.
Men det gör jag även med automat, så. Jag är ständigt "omedvetet medveten" om varvtal, motorljud och vilken växel jag bör ta, när bilen tänker växla vid automatare etc, plus vägen och trafik runt mig förstås.
Även när jag åker bil är jag medveten om ungefär allt, hela tiden, fast då glömmer jag bort vart jag är!
Det har ju mer att göra med min fantastiska avsaknad av automatisering ( ;) ) av vardagliga ting och oförmågan att "stänga av" omvärlden och "oviktiga" ting runt mig.

Om jag hade varit du hade jag tränat mycket i lugn och ro för att se om du inte kan lära dig växla ändå. Annars - kör på automat! Tror du dig inte behöva manuell, vet du ju det bäst själv :)
 
@niphredil @aiquen

Ingen behöver bry sig om vad jag tycker, men forum är generellt framtagna för att man skall diskutera och jämföra tankar och synsätt.

Jag är noggrann med att formulera mig utefter mina egna tankar, och skriver aldrig att "man ÄR lat" eller att man "ÄR" si eller så, utan alltid hur jag tänker och hur jag ser på saker och ting och hur jag bedömer situationen.

Att förminska mitt synsätt och min bedömning hör inte hemma i ett forum där man låter alla tala för sig.
Jag är väl medveten om att min synsätt är konservativt, men min bakgrund och mina erfarenheter har skapat mitt synsätt.

Hur kan det vara mer acceptabelt att @aiquen tycker att jag är tramsig som skriver som jag gör, än att jag tycker att fullt friska personer i Sverige med automatkörkort är lata? ;)

Tål att tänkas på.
 
@niphredil @aiquen

Ingen behöver bry sig om vad jag tycker, men forum är generellt framtagna för att man skall diskutera och jämföra tankar och synsätt.

Jag är noggrann med att formulera mig utefter mina egna tankar, och skriver aldrig att "man ÄR lat" eller att man "ÄR" si eller så, utan alltid hur jag tänker och hur jag ser på saker och ting och hur jag bedömer situationen.

Att förminska mitt synsätt och min bedömning hör inte hemma i ett forum där man låter alla tala för sig.
Jag är väl medveten om att min synsätt är konservativt, men min bakgrund och mina erfarenheter har skapat mitt synsätt.

Hur kan det vara mer acceptabelt att @aiquen tycker att jag är tramsig som skriver som jag gör, än att jag tycker att fullt friska personer i Sverige med automatkörkort är lata? ;)

Tål att tänkas på.
Fast har man automat bara för att man är lat?
De kanske bara är smartare än oss andra?
 
[
Hur kan det vara mer acceptabelt att @aiquen tycker att jag är tramsig som skriver som jag gör, än att jag tycker att fullt friska personer i Sverige med automatkörkort är lata? ;)

Det är mer acceptabelt eftersom @aiquen riktar sig specifikt till dig och ditt - generaliserande - omdöme om de som kör automatväxlat. Att det skulle vara en "dödssynd" är ju rätt starkt formulerat - minst sagt.
 
Fast har man automat bara för att man är lat?
De kanske bara är smartare än oss andra?

Jag anser det aldrig smartare att ha körkort för automat, någon får gärna motivera för mig hur det skulle kunna vara smartare att begränsa sin körning till endast en typ utav växellåda i ett land där bägge typerna är lika vanligt förekommande :D
Att köra automat är klockrent. Jag hade gärna haft en automatväxlad men är för snål :angel: = inte tillräckligt jobbigt att växla manuellt för att det skall vara värt att lägga 10k till för en annan låda...
Dagens automatbilar är så bra att de anses klassa ut de manuella i både körglädje och förbrukning.

Det finns således nästan inga hållbara argument kvar för att få folk att välja manuellt föra automat.
 
Jag anser det aldrig smartare att ha körkort för automat, någon får gärna motivera för mig hur det skulle kunna vara smartare att begränsa sin körning till endast en typ utav växellåda i ett land där bägge typerna är lika vanligt förekommande :D
Att köra automat är klockrent. Jag hade gärna haft en automatväxlad men är för snål :angel: = inte tillräckligt jobbigt att växla manuellt för att det skall vara värt att lägga 10k till för en annan låda...
Dagens automatbilar är så bra att de anses klassa ut de manuella i både körglädje och förbrukning.

Det finns således nästan inga hållbara argument kvar för att få folk att välja manuellt föra automat.
Jag antar att de tex tänker att de bara ska köra sin egen bil?
Man kanske ekonomiskt är beredd att betala lite mer för automat.
Och framförallt -automat är bättre än inget körkort alls.
 
Det är mer acceptabelt eftersom @aiquen riktar sig specifikt till dig och ditt - generaliserande - omdöme om de som kör automatväxlat. Att det skulle vara en "dödssynd" är ju rätt starkt formulerat - minst sagt.

Obs: inte de som kör automatväxlat. Utan de som har tagit körkort för enbart automatväxlade bilar.
Jag har aldrig nämnt något om de som kör automatväxlade bilar, vilket en del verkar tro.

Mjo, dödssynd var nog rätt grovt:angel:... Men är man uppvuxen i ett garage hyser man helt enkelt mer respekt för de som kan växla manuellt, eftersom det är ett intresse man har.
På samma sätt som ett visst ridsätt är eftertraktat i vissa häst-världar. :)
 
Men diskussionen har väl aldrig inkluderat alternativet att inte ha något körkort över huvud taget?

Där är jag helt enig! Det är absolut bättre att ha automat-kort än inget alls. :up:
Men TS undrar om vilken typ av körkort hon skall ta och varför. Inte om hon skall ta körkort eller ej.
 
Ingen behöver bry sig om vad jag tycker, men forum är generellt framtagna för att man skall diskutera och jämföra tankar och synsätt.
Men jag bemöter ju specifikt din åsikt? Hur kan detta vara ett problem? Det är ett diskussionsforum och nu bemöter och diskuterar jag det faktum att du dömer ut folk som lata beroende på vilket sorts körkort de har. Jag kan inte se problemet.
 
Men jag bemöter ju specifikt din åsikt? Hur kan detta vara ett problem? Det är ett diskussionsforum och nu bemöter och diskuterar jag det faktum att du dömer ut folk som lata beroende på vilket sorts körkort de har. Jag kan inte se problemet.

Jag är öppen för diskussion, och har nog förklarat hur jag tänker gällande saken och varför.
Jag vet inte vad problemet är.. jag kanske kände mig lite tilltrampad?

För att svara noggrannare på din post:

"Vad är det för fel på att vara lat?"
- Det behöver inte vara fel att vara lat, det är även jag ibland, men då är jag medveten om det.
Enligt mig är det bättre att inte låta lathet bestämma över vilket körkort du skall ha.
"Varför ska andra bry sig om vad du råkar tycka om dem?"
-De behöver inte bry sig om de inte håller med, men TS har skapat en tråd där hon frågar hur vi tänker. Och jag svarar därefter. Svaret är direkt till TS.
"Varför ska du bry dig om andras körkort?"
- För att TS har skapat en tråd där hon undrar vad vi tycker om körkortstyperna. Jag bryr mig således om hennes körkort iom att jag svarar.
"Varför skulle nån behöva rättfärdiga sitt val till dig?"
- Jag kräver, vill eller förväntar mig inte att någon rättfärdigar sitt val för mig.
 
Obs: inte de som kör automatväxlat. Utan de som har tagit körkort för enbart automatväxlade bilar.
Jag har aldrig nämnt något om de som kör automatväxlade bilar, vilket en del verkar tro.

Mjo, dödssynd var nog rätt grovt:angel:... Men är man uppvuxen i ett garage hyser man helt enkelt mer respekt för de som kan växla manuellt, eftersom det är ett intresse man har.
På samma sätt som ett visst ridsätt är eftertraktat i vissa häst-världar. :)

Njae, du gör det och antagligen en bunt av de du känner . "Man" gör det inte.

Jag skulle tro att de flesta är mest intresserade av att man ( ;) ) kör säkert och helst enligt gällande trafikregler.
 
Obs: inte de som kör automatväxlat. Utan de som har tagit körkort för enbart automatväxlade bilar.
Jag har aldrig nämnt något om de som kör automatväxlade bilar, vilket en del verkar tro.

Mjo, dödssynd var nog rätt grovt:angel:... Men är man uppvuxen i ett garage hyser man helt enkelt mer respekt för de som kan växla manuellt, eftersom det är ett intresse man har.
På samma sätt som ett visst ridsätt är eftertraktat i vissa häst-världar. :)
Jag kan tänka mig att den olika inställningen beror på hur man är uppväxt, med vilka och kanske var man bor.
Jag tog körkort som 38-åring. jag hade aldrig tidigare haft ett behov av bil. Majoriteten av mina vänner som bodde centralt i sthlm hade inte bil eller körkort. Då har man nog en annan inställning än någon som är uppväxt i garage som du säger.
För mig är körkort inget som är självklart att man har.
 
Njae, du gör det och antagligen en bunt av de du känner . "Man" gör det inte.

Jag skulle tro att de flesta är mest intresserade av att man ( ;) ) kör säkert och helst enligt gällande trafikregler.

Touché, men hur skall jag bilda mig en annan uppfattning när de i min närhet har denna uppfattning och detta synsätt?

Jag bildar min uppfattning utefter det synsätt jag omringats med samt utefter det faktum att de personer jag träffat och talat med som har valt att ta just automatkörkort har tagit det av bekvämlighetsskäl. Dessa två faktorer gör således att jag tycker som jag gör.

Jag är fullt kapabel till att ändra min åsikt, men vill då höra andra orsaker till att man tar just automatkörkort.
 
@spinxx

Det här var TS frågor:

Förutom jobbil och bristande möjlighet att låna bil, vad ser ni för nackdelar med att begränsas till automat? Finns det kanske rentav någon fördel med automat?

Vad är egentligen skillnaden mellan automat och manuell, förutom själva växelspaken? Har fattat det som att det ska krånglas med koppling och skit i en manuell?
Huruvida nån anser henne vara lat, om nån anser det vara en dödssynd att inte kunna växla, vad för skäl som enligt oss är acceptabla för att välja automat etc är liksom inte med där.

För min del är ditt engagemang i andras körkort väldigt fascinerande måste jag säga.
 
@spinxx

Det här var TS frågor:


Huruvida nån anser henne vara lat, om nån anser det vara en dödssynd att inte kunna växla, vad för skäl som enligt oss är acceptabla för att välja automat etc är liksom inte med där.

För min del är ditt engagemang i andras körkort väldigt fascinerande måste jag säga.

Som sagt, jag är helt öppensinnad när det gäller att ändra åsikt. Det som krävs är att någon förklarar för mig att de tagit automatkörkort av att skäl jag inte känner till, alltså inte av bekvämlighetsskäl och inte för att man pga olika funktionsnedsättande faktorer har lättare för automat.
Tyvärr verkar det inte som om någon här kan bidra med den typen av upplysning.

Jag tror att problemet är att jag uttryckte mig lite väl starkt. För det ber jag om ursäkt isåfall.
Jag anser mig inte specifikt engagerad i andras körkort heller, men frågan kom upp, så att säga.

Då detta lämnade trådens huvudämne för länge sedan lämnar jag nu plats till mer informativa inlägg.
Vi verkar inte komma någonvart, bortsett från att vi bägge fascineras av den andre. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 314
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp