Körkortsstrategi

@Philosophia Väcker din tråd eftersom jag är i samma sits som du var - vuxen och nu på g att ta körkort :D.
Ungefär hur många lektioner behövde du ta? Jag hörde precis att siffran 54 lektioner a 40 min (om man inte kör privat) gäller som snitt och jag fick lätt slaganfall, men sen tänker jag att det kanske är rätt normalt? Jag kommer dock köra en del privat också.
Jag har för mig att jag tog 10 dubbellektioner, körde privat parallellt :). Körde upp i Södertälje.
 
När jag tog mitt bilkörkort tog jag nog ca 20-30 lektioner, hade nog egentligen klarat mig på 10, men var så osäker på mig själv och trodde att jag inte kunde fast jag kunde. Förvisso övningskörde jag privat hemma med mor och far också.
När jag tog lastbilskortet var det betydligt färre lektioner, men det hängde nog ihop med att jag redan hade grunden om hur det fungerar.

Skulle kunna tänka mig om jag hade tagit B-kortet nu i vuxen ålder hade det behövts massa lektioner. :p
 
Jag tycker i backspegeln att alla mina lektioner var värda varenda öre. Att sitta och filbyta sig fram på Essingeleden och Södra länken i tät trafik och om och om igen göra vänstersvängar i Brommarondellen, och flyta med resten av trafiken känns faktiskt ovärderlig.
 
Men....

Så många som 54 lektioner? För ett antal år sedan var det oerhört många lektioner.
Beror det på att lärarna är petigare numera eller på att människor har för lite kontakt med bilar och körning?

Jag vet många som går på två veckors intensivkurs. Där hinner man sannolikt inte med så många lektioner även om man köra både förmiddag och eftermiddag under de där två veckorna.
 
Jag har för mig att jag körde 29 lektioner sammanlagt. Jag tror att jag körde 10 enkla lektioner och resten var dubbla, förutom någon trippel. Så utslaget på 40-minuterslektioner så blev det nog 48-49 stycken. Upp till 60 lektioner läste jag någonstans inte är helt onormalt i Stockholm om man bara kör på körskola.

Jag kan tillägga att enbart uppkörningen går på två dubbellektioner om man kör med körskolans bil (eller åtmonstone vid min). Jag kollade vad jag hade köpt på min körskola och jag köpte sammanlagt 48 enkellektioner utöver provlektionen, så 45 enkellektioner måste det ha blivit och sedan uppkörningen (fyra enkellektioner på det).
 
Men....

Så många som 54 lektioner? För ett antal år sedan var det oerhört många lektioner.
Beror det på att lärarna är petigare numera eller på att människor har för lite kontakt med bilar och körning?

Jag vet många som går på två veckors intensivkurs. Där hinner man sannolikt inte med så många lektioner även om man köra både förmiddag och eftermiddag under de där två veckorna.

Enligt min lärare är inspektörerna väldigt petiga idag. De som kör upp privat behöver ofta 2-3 uppkörningar - ibland betydligt fler - trots att de har övningskört sedan de var 16 år. Där jag körde upp kuggas så många som 60 procent.
 
Men....

Så många som 54 lektioner? För ett antal år sedan var det oerhört många lektioner.
Beror det på att lärarna är petigare numera eller på att människor har för lite kontakt med bilar och körning?

Jag vet många som går på två veckors intensivkurs. Där hinner man sannolikt inte med så många lektioner även om man köra både förmiddag och eftermiddag under de där två veckorna.
Jag gick en sån. Då hade de flesta kört en del innan. Och det var en stor skillnad att köra i Sunne mot i sthlm.
Tror det var ca 20 lektioner på två veckor. Och om man kört lite innan och har en bra lärare tror jag man kan klara uppkörningen i en stad som Sunne som har en lättare trafiksituation.
 
Jättetack hörrni för alla siffror! @Philosophia @stjarnhimmel mfl :)

Jag ska som sagt köra lektioner och så privat parallellt så jag hoppas absolut att jag får till så pass mycket mängdträning hemma att jag inte behöver ta så många som 54 lektioner.
 
Jättetack hörrni för alla siffror! @Philosophia @stjarnhimmel mfl :)

Jag ska som sagt köra lektioner och så privat parallellt så jag hoppas absolut att jag får till så pass mycket mängdträning hemma att jag inte behöver ta så många som 54 lektioner.
Ja det tycker jag är det bästa.
Att öva hemma och ta lektioner med jämna mellanrum för att få input från lärare.
Det finns ju bra material också att använda privat. Jag köpte en bok där allt var uppdelat i lektioner på ett enkelt sätt. Tex lektion ett var att starta bilen, ställa in stol och speglar etc. Så mkt sånt går att öva på själv.
 
Kan någon pedagogisk typ förklara varför det är såhär?

"Provresultatet får man omedelbart när provet är avslutat och det är giltigt i två månader. Dock är reglerna så att man inom två veckor efter skrivet teoriprov (även ett som inte är godkänt) måste genomföra uppkörningen."

Varför måste jag köra upp om jag kört på teorin? Det är väl rätt obegripligt eller missar jag nån uppenbar grej här? Jag menar, jag vill ju knappast köra upp om jag kört på teorin.

Och hur länge har jag i såna fall på mig att göra om teorin om jag kör på den första gången en klarar uppkörningen?
 
Kan någon pedagogisk typ förklara varför det är såhär?

"Provresultatet får man omedelbart när provet är avslutat och det är giltigt i två månader. Dock är reglerna så att man inom två veckor efter skrivet teoriprov (även ett som inte är godkänt) måste genomföra uppkörningen."

Varför måste jag köra upp om jag kört på teorin? Det är väl rätt obegripligt eller missar jag nån uppenbar grej här? Jag menar, jag vill ju knappast köra upp om jag kört på teorin.

Och hur länge har jag i såna fall på mig att göra om teorin om jag kör på den första gången en klarar uppkörningen?
Då jag höll på med det för två år sedan har jag för mig att det var giltigt två månader. Men jag hittar inte info nu på trafikverkets sida.
 
Då jag höll på med det för två år sedan har jag för mig att det var giltigt två månader. Men jag hittar inte info nu på trafikverkets sida.
Okej, tack!

Men är det inte märkligt att man måste köra upp även om man körde på teorin?
 
Kan någon pedagogisk typ förklara varför det är såhär?

"Provresultatet får man omedelbart när provet är avslutat och det är giltigt i två månader. Dock är reglerna så att man inom två veckor efter skrivet teoriprov (även ett som inte är godkänt) måste genomföra uppkörningen."

Varför måste jag köra upp om jag kört på teorin? Det är väl rätt obegripligt eller missar jag nån uppenbar grej här? Jag menar, jag vill ju knappast köra upp om jag kört på teorin.

Och hur länge har jag i såna fall på mig att göra om teorin om jag kör på den första gången en klarar uppkörningen?

Klarar du teorin så har du två månader på dig att klara uppkörningen. Kuggar du på uppkörningen så måste du göra ett nytt prov.

Anledningen till att du ändå måste köra upp är för att man bokar uppkörning och teori samtidigt.
 
Klarar du teorin så har du två månader på dig att klara uppkörningen. Kuggar du på uppkörningen så måste du göra ett nytt prov.
Ja, det är jag med på. Vad jag undrar är:

Du kör på teorin.
Du måste fortfarande köra upp. Du kör upp och blir godkänd.
Hur länge är din godkända uppkörning giltig, dvs hur lång tid har du på dig att göra teorin och klara den?
 
Okej, tack!

Men är det inte märkligt att man måste köra upp även om man körde på teorin?
Nej?

Det är två "oberoende" provdelar. Om du missar teorin och klarar uppkörnignen är det ju bara teorin du måste göra om. Så hem och plugga och boka ny provtid. Varför vänta?
 
Ja, det är jag med på. Vad jag undrar är:

Du kör på teorin.
Du måste fortfarande köra upp. Du kör upp och blir godkänd.
Hur länge är din godkända uppkörning giltig, dvs hur lång tid har du på dig att göra teorin och klara den?
Jag gissar lite här men ett tag var det extremt långa väntetider för att folk gjorde så många omprov/uppkörningar. Folk var helt enkelt för dåligt förberedda och kuggade för ofta (främst privatister).

Tanken med det systemet som är nu är att få ner väntetiden på en uppkörning och tvinga folk att komma bättre förberedda.
 

Liknande trådar

Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 657
Senast: Raderad medlem 6459
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Och_Aye
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 358
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 366
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp