Körkortsstrategi

GRATTIS till dig också! :)

Första tiden efter jag tagit kortet var det så konstigt att sitta ensam i bilen :D
Hahah, jag kommer ihåg hur det var när jag tagit körkort. Alla pratade om att det skulle kännas sååå konstigt att vara själv i bilen osv. Jag tänkte mer "åh, så skönt att det äntligen är lugnt när jag kör!" :angel: å andra sidan, jag övningskörde mycket med farsan och så fort jag inte körde helt jätteperfekt (vilket såklart sker ganska sällan under övningskörningstiden) så muttrade han, kom med några negativa kommentarer m.m. Om han väl var tyst, då visste jag att det var så bra att lärarna på trafikskolan skulle ha berömt mig. Tog lång tid innan jag kunde köra avslappnat med honom i bilen...
 
@Philosophia Väcker din tråd eftersom jag är i samma sits som du var - vuxen och nu på g att ta körkort :D.
Ungefär hur många lektioner behövde du ta? Jag hörde precis att siffran 54 lektioner a 40 min (om man inte kör privat) gäller som snitt och jag fick lätt slaganfall, men sen tänker jag att det kanske är rätt normalt? Jag kommer dock köra en del privat också.
 
@Philosophia Väcker din tråd eftersom jag är i samma sits som du var - vuxen och nu på g att ta körkort :D.
Ungefär hur många lektioner behövde du ta? Jag hörde precis att siffran 54 lektioner a 40 min (om man inte kör privat) gäller som snitt och jag fick lätt slaganfall, men sen tänker jag att det kanske är rätt normalt? Jag kommer dock köra en del privat också.

Jag körde 12 (dubbla, så 24 enligt den kalkylen men det fanns inga 40 minuters att välja på).

Och två gånger privat med pappa.

I vuxen ålder (25).
 
Jag körde 12 (dubbla, så 24 enligt den kalkylen men det fanns inga 40 minuters att välja på).

Och två gånger privat med pappa.

I vuxen ålder (25).
Då skulle jag tro att du har väldigt lätt för dig.

När jag körde på trafikskolan hade de leltioner man skulle gå igenom med moment. Jag tror att det var ca 18 lektioner med olika moment. Som de skule visa och man skulle klara av för att få gå vidare.

OT
Sen tror jag det är olika noga på olika skolor. Första skolan jag gick på var enormt petiga. När jag bytte skola tyckte de att jag var redo för uppkörning.
 
Då skulle jag tro att du har väldigt lätt för dig.

När jag körde på trafikskolan hade de leltioner man skulle gå igenom med moment. Jag tror att det var ca 18 lektioner med olika moment. Som de skule visa och man skulle klara av för att få gå vidare.

OT
Sen tror jag det är olika noga på olika skolor. Första skolan jag gick på var enormt petiga. När jag bytte skola tyckte de att jag var redo för uppkörning.

Jag fick byta lärare, då blev det lätt.
Rätt lärare är extremt viktigt.

Men om trafikskolan fått bestämma hade jag kört fler lektioner.

Körde upp som privatist på återbudstid. Gick fint. Och har gått fint :p
 
@Philosophia Väcker din tråd eftersom jag är i samma sits som du var - vuxen och nu på g att ta körkort :D.
Ungefär hur många lektioner behövde du ta? Jag hörde precis att siffran 54 lektioner a 40 min (om man inte kör privat) gäller som snitt och jag fick lätt slaganfall, men sen tänker jag att det kanske är rätt normalt? Jag kommer dock köra en del privat också.

Jag har för mig att jag körde 29 lektioner sammanlagt. Jag tror att jag körde 10 enkla lektioner och resten var dubbla, förutom någon trippel. Så utslaget på 40-minuterslektioner så blev det nog 48-49 stycken. Upp till 60 lektioner läste jag någonstans inte är helt onormalt i Stockholm om man bara kör på körskola.
 
Jag hörde precis att siffran 54 lektioner a 40 min (om man inte kör privat) gäller som snitt och jag fick lätt slaganfall

Jisses.. :eek:

Jag tog körkortet väldigt sent, då jag inte haft behov av det tidigare, så jag tog mitt vid 40 års ålder och gick då en intensivkurs = 18 lektioner och hade inga problem att klara uppkörning eller teori efter det.
Körde ingenting privat, men hade en del förkunskaper.
 

Liknande trådar

Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 657
Senast: Raderad medlem 6459
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Och_Aye
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 358
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 366
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp