Bukefalos 28 år!

Körvägar

Sv: Körvägar

Angående att möta rädd häst.

Det är inte alltid lyckat att stanna. Om den andra hästen sticker när den passerat så är risken större att körhästen snor runt och hänger på! Där finns bara en växel, framåt! Därmed inte sagt att man behöver flåköra. Gnäller de om att deras häst är rädd så kan man ju svara att ens häst kan bli rädd för vad deras häst hittar på.

Ptr
 
Sv: Körvägar

Jag kör på båda asfalt och grus. Där hästen stod förut var det mestadels asfalt som gällde. Jag travar lika mycket på asfalt som på grus om hästen är van att gå på asfalt. Håller dock ner tempot till arbetstrav på asfalten.
 
Sv: Körvägar

Bättre vagn! Sen kan du välja nya vägar hela tiden. Kör ved, det är bra träning för både häst och kusk! Förästen, de där små går väl under vilken bom som helst.

Ptr
 
Sv: Körvägar

Jag vill inte ha en skogsvagn...

Bommen är 50 cm hög eller så, så den bommen kommer de inte under. Har kommit på en lösning tillsammans med C, får väl sätta den i praktiken sedan. Då kan jag köra dem i par iallafall. Dock på samma vägar.... :/
 
Sv: Körvägar

Hur gör ni för att hålla humöret uppe när det är samma vägar jämt, eller tränar ni inte så mycket?
Jag är evinnerligt trött på dessa vägar som vi kör allt ifrån 1-6 ggr i veckan. Om inte jag är det så är hästen.


Jag har märkt att det blir mindre enformigt när man kör i mörker, då syns inte omgivningarna så mycket. :p

Jag tränar i och för sig inte för tävling utan bara motionskör min häst 3-4 dagar i veckan. Våra stigar går lite som serpentiner, så om man kör åt höger när man kör ut så kommer man från vänster när man kör hem, och nästa gång kör man såklart tvärtom.

Jag har hittat en ny runda som näääästan går att ta sig runt. Det är tyvärr en 20 meter lång stig som sätter totalstopp för framkomligheten, vilket är mer än lite retligt. Det finns dock en alternativ stig, som är skyltad med "ridning förbjuden"... Jag har kollat upp skylten och den har inget tillstånd och enligt kommunen var det fritt fram för mig att köra där. Jag drar mig dock för att göra det, någon har satt upp skylten för att de inte vill ha hästar där (fast rent strikt så gäller skylten inte körning eller om man leder hästen) och jag tycker inte om att göra mig ovän med allmänheten. Stigen skiljs från ett villaområde med ett smalt stråk buskar. Vågar man....?
 
Sv: Körvägar

Vid körning räknas du som fordon, och har än färre ställen du har "rätt" att framföra ekipaget på än vid ridning. Är det en väg är det en sak, men en stig vete sjutton....

Kanske tycker markägaren att körfolk är trevligare än ridfolk? Knacka på och fråga!
 
Sv: Körvägar

KL

Idag har jag varit ute på en lååååång runda och lyckats hitta ett sätt för mig att komma ut på längre turer i "skog". Och sedan har jag även löst det så att jag kan köra par i framtiden. Blir kanske lite roligare när hästarna har varandra.
 
Sv: Körvägar

Ett bra sätt är att fråga markägare om lov! För körning omfattas mer eller mindre av terängkörningslagen, allt är i princip förbjudet om det inte är i arbetet, och då även med lov. Så fresta inte gränserna del vinner ni inget på.

Ptr
 
Sv: Körvägar

Jag retas med dig i all välmening, för jag tror faktiskt att ni skulle kunna ha rätt kul, de där små hästarna är ofta så duktiga!

Tandem kanske? Det är riktigt kul vill jag lova!

Ptr
 
Sv: Körvägar

Skulle jag fortsätta köra förbi de rädda hästarna skulle nog deras hästar bryta både ben och kasta av ryttarna tyvärr. De kastar sig upp i skogen och av stigen/vägen och en har faktiskt ramlat av när hon trodde hennes häst sett vårt ekipage och galopperade mot oss (vilket i sin tur gjorde att jag fortsatte i trav mot dem).

Märk väl att min häst står still och de ändå kastar sig ut i periferin bland stora stenar och stockar.

Sedan är min häst kanske inte den största ängeln på jorden. Han tycker att de är förbi så fort de passerat hans öron och vill då gärna gå iväg. Det gör ju inte saken bättre precis :angel:

Det vekar vara lättare för ridna hästar att möta en travhäst med en lätt travvagn bakom än min ljusa fjording med maratonvagn eller större rockard.
 
Sv: Körvägar

Jag inser att jag har lite tur när jag läser den här tråden. Först har vi en och en halv mil grusväg med väldigt lite biltrafik där vi kan köra.

Sedan har vi två ridspår som vi får köra på, tillsammans tar det nästan två timmar att köra runt. Ridspåret är lika brett som vagnen plus 10-20 cm så man får verkligen öva på precisionen.

Ut över det har vi en väg som tar tre timmar att köra om man kör hela vägen fram och tillbaka, grusväg med nästintill inga bilar. Problemet här hos oss är alla som kör cross som fullständiga dårar. De saknar fullständigt broms och tittar inte framåt när de kör. Som tur är så har jag en jättelugn häst så vi går mitt i vägen tills de saktat ned. :angel:
 
Sv: Körvägar

*Kl*

Under sommaren har vi tillgång till väldigt bra körvägar. Både skogsvägar och sandvägar. Har ett stort område av tallhed ca 1,5-3km hemifrån via landsvägen (beror på vart man vill), via skogsägarna går det också att nå dessa sandvägar men det är betydligt längre då. Har även några kortare rundor och vägar närmare runt i kring.

På vintern så begränsas körvägarna betydligt så både skogs-och sandvägarna förvandlas till skoterled. Men har 2 upplysta grusvägar som fungerar bra bara det blir snö. Sen är slingan som vår far och bror plogar upp på åkrarna guldvärd :bow: vet inte hur vi klarade oss innan vi hade den. När isen är tillräckligt tjock på sjön så plogas det även upp en bilbana där på några km som vi använder!
 
Sv: Körvägar

Jag har turen att ha löjligt mycket grusvägar och små asfaltsvägar jag skulle kunna köra omkring på! Jag kan rida runt miltals utan att någon gång passera samma ställe. Däremot finns det vissa områden att undvika när man kör, där travkuskar gjort väg- och markägare fly förbannade för att de kört sönder vägar för dem. Det går dock bra att rida där.

Så nu väntar jag bara på min första vagn för att kunna utnyttja de där vägarna som körvägar istället för bara ridvägar. :D
 
Sv: Körvägar

Jag har oxå massor av grusvägar eller mindre asfalterade vägar här omkring. Så det är inget problem.

Problemet är trafiken. Om jag ska hålla mig på icke trafikerade vägar är det bara två jag kan köra på varav en är ca 150 m trafikerad väg innan jag kommer till den otrafikerade skogsvägen.

Vägarna är inte mycket trafikerade, enstaka bilar bara, men de kör rätt fort. Och de är krokiga så man ser inte när de kommer.

När vågar jag ge mig ut?

(Har planer på att låta min man köra bilen framför oss för att, så att säga, "bereda vägen"... :D )
 
Sv: Körvägar

Vägarna är inte mycket trafikerade, enstaka bilar bara, men de kör rätt fort. Och de är krokiga så man ser inte när de kommer.

När vågar jag ge mig ut?

(Har planer på att låta min man köra bilen framför oss för att, så att säga, "bereda vägen"... :D )

Jag har turen att i princip alla bilar både på grus och asfaltsvägarna häromkring visar jättestor hänsyn till hästekipage även om de kan vara lite tunga i högerfoten annars. :love: Till och med moppepojkarna stannar sina mopeder/crossar/fyrhjulingar vid hästmöte, och de coola volvoraggarna/epasnubbarna med mullrande avgassystem sköter sig perfekt! :bow: Till och med flera cyklister gör ett hojtande om de kommer bakifrån innan de kommer för nära ifall vi inte hört dem... Antalet gånger jag behövt teckna till en medtrafikant att sänka farten de senaste åren går att räkna på ena handens fingrar. Däremot att vinka förbi dem när de kryper eller stannar en bit framför/bakom händer relativt ofta. Så jag har som tur är inte behövt klura på sådant. :love:

Men men en välupplyst vagn (tydliga lampor fram och bak, reflexer på häst och vagn osv) skulle jag nog våga ge mig ut på en väg i ett område som inte är känt för sina jättegoa hänsynsfulla trafikanter. Knepet är väl helt enkelt att våga ta plats. Du har precis lika stor rätt att ta upp vägbredden som en bil när du är ute och kör, så det är bara att köra mitt på grusvägen och att stanna vid lämpliga mötesplatser för att underlätta omkörning eller möte - precis som man gör när man kör bil. När de möter ett hästekipage har ju bilförarna längre tid på sig att sakta in och förbereda möte än om de skulle mött en bil, så det borde inte vara någon större fara med att man inte ser eller hör dem så himla långt i förväg (de hör ju inte några andra bilar de heller...).
 
Sv: Körvägar

KL

Jag inser att jag är väldigt bortskämd numera :)
Nästan alla ridrundor jag har kan jag även köra, å det finns MÅNGA sådana här.
Jag kan kombinera olika rundor så jag kan få både korta på ett par km, lite längre på 8-12km och även rejält långa på ett par mil utan att speciellt ofta bli tvungen att köra på samma ställe flera ggr.
Underlagen är asfalt, grusväg, gammal skogsväg, banvall.
Dock mestadels grusväg och banvall.
 
Sv: Körvägar

Kl

Jag har tre rundor på ca 7-10km med blandat grus, asfalt och lite skog. Sen har jag ett par rundor till som innehåller några djävulska backar, bor uppe på en ås. Sen har jag en fundering på grannens stubbåker som jag får använda tills han plöjer. Blir det för tungt för en otränad shettis/welsh att dra en vuxen i rockard där nu när det ligger 5 -10cm snö?
 
Sv: Körvägar

Jag kör mycket på åkrar som är slagna, dock kan man ju ibland råka ut för hjulspår där...:angel:
 
Sv: Körvägar

*kl*

Efter att ha bott uppe i Linköping där jag hade en väg jag kunde köra (minst 2 km på 70-väg..) så har jag flyttat hem igen och har riktigt lyxiga körvägar. Jag har inte ens hunnit undersöka dem alla. Standardvägarna är 4km, 6 km och sen har vi en superhärlig väg på ca 9 km. Dessa kan man variera i all evighet + inte en enda meter asfalt. Enda nackdelen nu är att översvämningen har förstört 90% av vägarna.

413024_3365125162979_1484423953_o.jpg
 
Sv: Körvägar

Men ååå, försvinn, jag vill inte höra mer. :p

/Ingela - grymt avundsjuk och dödligt trött på sina egna "körvägar"
 

Liknande trådar

Körning Kollar längtansfullt på mängder av vagns annonser varje dag och drömmer om en 4hjulig vagn:love:. Men ekonomin finns inte till det och...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: Buck
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 544
Senast: Cambrie
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 816
Senast: shia
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 037
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp