Bukefalos 28 år!

Körvägar

Ingela_S

Trådstartare
Tänkte höra lite vad ni andra håller till på för vägar när ni kör?

Själv har jag lite begränsade vägar som är framkomliga med vagn och har blandat lite asfalt, grusväg och skogsstigar. Asfalt är klart bekvämast men är inget som jag vill trava på. Grusvägar funkar både till skritt och trav, men det finns inte så många häromkring. Skogsstigar då? Tja, hästen travar glatt där också, men jag håller på att studsa ur vagnen emellanåt känns det som. :p Hur mycket tror ni det stör hästen att vagnen skumpar? Har en häst som behöver komma igång motionsmässigt och skulle behöva trava en hel del, men blev lite fundersam om det stjälper mer än det hjälper att trava runt på skumpiga skogsstigar... (Kör med bröstsele och rockard, om det har någon betydelse.)

Bonusbild på ekipaget minus kusk:
6029416927_2c9e77e451.jpg



Är det någon som har lyxen att ha anlagda körvägar att utnyttja?
 
Sv: Körvägar

Jag kör enbart på skogsvägar. Över stock och sten med för den delen men det är mest om sånt råkar ligga på vägen :angel:
 
Sv: Körvägar

Med den lätta vagnen tror jag inte att det stör hästen speciellt mycket. Du kan ju öva precisionskörning och försöka undvika de värsta hålen ;)

Det har ju framkommit i diverse undersökningar att det inte är helt fel att trava på asfalt heller om man vänjer hästen vid det sakta. Det är stärkande. Vi travar på alla underlag eftersom vi inte heller har speciella körvägar. Dock kör vi med 2 axlade vagnar så man får ju inget tryck på hästens rygg så som i en enaxlad vagn.
 
Sv: Körvägar

Haha, vad skönt att höra. Jag har plockat bort skyddsplasten på sätet nu och hoppas på att få bättre fäste nästa gång. :D


agtatoon: Precisionskörning trodde jag var att man försökte pricka hålen..? :angel: Igår lyckades jag missa de flesta faktiskt, så det finns kanske hopp om mig också. ;)
 
Sv: Körvägar

Jag har mycket begränsat med körvägar. Vi har en slinga som är 1,1 km och en som är runt 8 km (där 6 av dem kilometrarna är samma sträcka tillbaka). Om jag ska ut mer än så, vilket man givetvis måste, så måste jag ta alla vägar som bjuds.

Vi kör skogsvägar där man är mer eller mindre utanför vagnen nästan hela tiden, studsande och krampaktigt hållande i sätet. Eller skrittande och travande på asfalt, grusvägar, gräs, sand, jord, lera och diverse andra underlag.

Jag säger som agtatoon, asfalt är stärkande och inte alls farligt. Alla underlag bör sakta vänjas vid och det gäller även mjuka underlag. Sedan har jag hört, men reserverar mig för eventuella fel, att en asfaltsväg är mer fjädrande än en hård grusväg.

Men jag måste erkänna att jag har väldigt tråkigt och det är samma vägar hela tiden. Skulle gärna vilja bo så man har lite mer än 8 km eller åka runt runt som man gör nu. Våra tävlingar ligger ju på milen eller mer så man måste ju köra långt även hemma.
 
Sv: Körvägar

Haha, vad skönt att höra. Jag har plockat bort skyddsplasten på sätet nu och hoppas på att få bättre fäste nästa gång. :D


agtatoon: Precisionskörning trodde jag var att man försökte pricka hålen..? :angel: Igår lyckades jag missa de flesta faktiskt, så det finns kanske hopp om mig också. ;)

Du kan ju pröva att sätta sånt där handbolls klister i rumpan så kanske du stannar kvar i sätet :rofl:

Hihi;) Ja precis, precisionskörning går ju ut på att välja vad man ska pricka och det är ju bara så att du bittert får erfara när du inte lyckas pricka rätt :)

Vi har mycket vägar som går att köra på dock lägger ju bönderna sprängsten på alla vägar för att de ska hålla och det är inte trevligt för hästfötter. Vi kör dagligen en bit på vår smala 70 asfaltsväg men det är lite med livet som insats då det är många förare som inte tar hänsyn till att det är häst på vägen. Vår gamle nordsvensk (8 år) och halvblodet (9 år) har inte reagerat något men häromdagen när vi var ute med 4 åringen så blev vi omkörda av en motorcyklist som gjorde att vi fick ofrivillig gallopp en bra bit på asfaltvägen innan han lugnade sig :mad:
 
Sv: Körvägar

Kl

Spåren efter skogsmaskinerna har den fördelen att markägarna inte har fog för att klaga på att man kör sönder!

Jag har ett lastgaller framför så att jag kan stå och köra i skumpig terräng. Sen får man be hästen gå lugnt.

Ptr
 
Sv: Körvägar

Efter en kilometer på asfalt har vi rätt mycket grusvägar. En runda på 7-8km som är lagom till intervallträning, samt en på 5-6km där man får vända i slutet och köra tillbaka. Därefter småvägar på ett par kilometer, någon skogsväg, och så har vi terrängbanan precis vid stallet så det händer att vi är där och kör dressyr på gräset, tränar maraton genom vatten, portar och backar :D Funkar utmärkt fast det är gjort för ridning!

Nu när jag har en gigg är det rätt skumpigt, rör sig en hel del och det händer att vagnen hoppar. Förhoppningsvis blir det maratonvagn till vintern så nästa år lär bli garanterat bättre :)
 
Sv: Körvägar

Jag kör min shetlandsponny på asfalt i både skritt och trav (med långa sträckor trav) 4 dagar i veckan och 2 dagar på en äng. Detta är allt jag har att välja mellan underlagsmässigt, men självklart har jag sakta vant henne vid asfalt och hon är dessutom barfota så det blir inte speciellt halt heller. Hon har tidigare haft problem med patellaupphakningar men sen jag har börjat köra på asfalt har alla besvär försvunnit helt. Om nu detta beror på asfalten eller någonting annat vet jag inte, men någonting måste det ju vara. :)
 
Sv: Körvägar

Men ni som har realtivt "mycket" körvägar. Hur mycket tycker ni är mycket?

Jag har alltså, som jag skrev en runda på 8 km (där sex av dem är samma tillbaka) och en som är runt 1 km. Jag tycker det är på tok för lite.
Det är inte bara det att det är för kort utan det är ju på tok alldeles för tråkigt att köra samma väg jämt, varje dag.
Jag skulle vilja ha fler alternativ samt rundor som går upp mot 2 mil, eller mer.

Om vi pratar tävling så är det ju redan i nationell lätt en maxsträcka på 15 km. I år har många tävlingar varit långa och några uppe och nosat på maxsträckan.

Hur gör ni för att hålla humöret uppe när det är samma vägar jämt, eller tränar ni inte så mycket?
Jag är evinnerligt trött på dessa vägar som vi kör allt ifrån 1-6 ggr i veckan. Om inte jag är det så är hästen.
 
Sv: Körvägar

Jag har inte mycket körvägar, jag har två rundor där man kan köra runt på ca 5 km stycket, eller den ena är nog längre.
Sedan har jag 4 olika vägar där man kan köra 2-3 km in och vända med en "rondell" längst in.

Det går uppför och nedför hela tiden på alla vägar så det finns inga riktigt långa trav/galoppsträckor.

Tycker inte det är mkt ;) Å andra sidan går bara en av dem över trafikerade vägar, och den vägen är inte så jättetrafikerad. Annars är det skogsvägar/grusvägar där det kommer enstaka bilar och traktorer bara.

Jag varierar mellan dessa rundor, sen rider jag och hittar på annat med och då har jag mycket fler val av rundor eftersom dessa går delvis på stigar för att ta sig till andra vägar, där är det inte framkomligt med någon typ av vagn.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Körvägar

Jag har en runda på cirka 6 km. Asfalt typ 3 km och resten hård grusväg med grovt grus.

Annars har jag en väg på cirka 1 km där jag får vända och köra tillbaka.
En annan väg som på vardagarna går att köra cirka 2 km på och sen vända. På helgerna kan man komma längre, cirka 4 km. Vill man ännu längre går det, men då får man spänna loss och krångla förbi vagnen för en grind. Samma väg tillbaka sen.

Är väldigt missnöjd med vägarna här omkring :(
 
Sv: Körvägar

Även jag är trött på mina körvägar! Måste knaggla mig förbi en grind och sedan har jag två skogsvägar att köra på, en som kan "förlängas" och bli lite längre. Kan visserligen köra förbi grannen också och på så sätt få en till, men hennes hästar är livrädda för mina så risken är att det blir kaos. Sedan har jag i nuläget stubbåkrar också såklart.

Förr stod jag i ett stall med tillgång till 60 mil körvägar på en ås. Galet.
 
Sv: Körvägar

Sedan har jag i nuläget stubbåkrar också såklart.

Här är det strikt förbjudet att rida och köra på stubbåkrar. Det är havren (vilket min häst inte går på alls) och att det; "inte går att plöja för hästarna har trampat ihop marken".

Jisses vilket skitsnack!!
 
Sv: Körvägar

Jag tycker att jag har ganska tråkiga och få körvägar, det är ju bommar eller betongsuggor in mot alla fina vägar pga att folk dumpar stulna bilar inne på dessa vägar annars. Och om det inte är tidigarenämnda hinder så är det skyltar om att hästar är förbjudna, dock så är det inga skyltar som "följer lagen" och jag kör/rider där ändå men då får man räkna med sura blickar och kommentarer.
Sen tycker jag att det kan vara lite jobbigt att man ofta inte kan köra på med sitt när man väl är på en bra sträcka för då möter man ett harigt halvblod som slänger sej ner i diket om vi inte står stilla.

Men dom håller på att anlägga en rid och körslinga i haninge och den ska ju funka för att köra på så det ser jag fram emot.

Just nu känner jag mej lite sur ang alla förbud överallt, inte den vägen, inte den åkern, inte den stigen, varför måste hästarna vara inne i samhället dom bajsar, stå still min häst är rädd..... så jag har lust att skita i allt och alla och bara göra som jag känner för. Eller det gör jag väl lite oxå för annars hade vi fått skritta på stallplanen eller vara i ridhuset mitt i natten när inte någon harig ridhäst är där.
Dock så tänker jag på att inte förstöra underlaget, tex inte ge mej ut på stigarna när det är blött osv, sen har vi alltid stått still när vi mött hariga ekipake hittills, men ibland har jag god lust att inte bry mej alls.
 
Sv: Körvägar

*KL*

Här hos mig finns det en hel del körvägar att hålla till på. Dock så finns det en del hinder att ta sig förbi/igenom så det flyter inte helt utan att man får vara lite pysslig och alert.

Vi är lite instängda av både E4 och järnväg. På en av "turerna" måste jag korsa E4 tre ggr samt en järnvägsövergång. Järnvägsövergången är en sådan med staket vid så att bara gångtrafikanter kan ta sig över. Det går dock att smita runt staketet, men det kräver att man selar av och tar över häst och vagn var för sig. Lite pyssel alltså, men skall man se positivt på det hela så får man ju otroligt trafikvana hästar som är van att selas av och på under lite märkliga förhållanden :)

Andra körvägar finns i närheten, men skall jag köra där så väljer jag att transportera häst och vagn ned till en väninnas stall och utgå därifrån.
 
Sv: Körvägar

Hur gör du vid järnvägen, är du ensam eller brukar ni vara två? Tänkte på vad du gör om tåget kommer och hästen är på ena sidan och du på andra för att hämta vagnen.

Jag vet ju inte vilken bana ni korsar, om det rullar mycket tåg där eller så, men oavsett så kan man ju aldrig veta när det dyker upp ett tåg.

Man ska ha väldigt stor respekt för järnvägar. Jag som är utbildad i att vistas i spår har en väldigt stor respekt och kollar och lyssnar fler än två ggr innan jag går över, oavsett bevakad övergång eller inte.
 
Sv: Körvägar

Jag är oftast ensam. Då går jag över med häst först och vagn sedan. Övergången vi skall över ligger mitt mellan två obevakade övergångar som tågen alltid tutar vid när de passerar så man hör lång väg om det är ett tåg på gång.

Men mina hästar bryr sig inte det minsta om tågen, eftersom vi har järnvägen som går bara tio meter bakom stallet och hagen så är de van, ingen av dem viftar ens på ögonen åt tågen oavsett om det är tågbussen eller ett godståg som kommer :)

Jag har självfallet stor respekt för järnvägen, ngt annat vore helt vansinnigt.
 
Sv: Körvägar

Ja, det låter verkligen som skitsnack.

Åkern plöjdes igår och nu har granne satt upp ett staket, så jag kan inte längre "förlänga" ena körvägen :cry:
 
Sv: Körvägar

Hur gör ni för att hålla humöret uppe när det är samma vägar jämt, eller tränar ni inte så mycket?
Jag är evinnerligt trött på dessa vägar som vi kör allt ifrån 1-6 ggr i veckan. Om inte jag är det så är hästen.

Jag lyfter upp tråden igen, är helt gråtfärdig. SÅ trött på samma tråkiga körvägar och ännu värre: nu märker jag att hästarna tröttnat på dem också :(
Vad gör man? Jag är inte intresserad av att ordna chaufför, lasta häst + vagn och åka iväg :( Kan inte ens sätta ihop dem i ett par - jag kommer ju inte förbi bommen då! :(
 

Liknande trådar

Körning Kollar längtansfullt på mängder av vagns annonser varje dag och drömmer om en 4hjulig vagn:love:. Men ekonomin finns inte till det och...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: Buck
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 544
Senast: Cambrie
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 816
Senast: shia
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 037
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp