Kött - och mjölkkonsumtion

Du citerar väldigt tendensiösa dokument och påståenden, som stöder tesen om "veganism" som lösning på världens problem.

Betänk att det faktiskt finns en pletora av andra möjliga lösningar.

De båda böckerna du nämner, spelar i en annan dimension. "Sapiens" är en ganska intressant bok, men rätt osammanhängande i sina slutsatser, och jag delar inte stora delar av resonemangen eller historieskrivningen i den.
Dawkins böcker är mer vetenskapligt sammanhängande, men stöder definitivt inte någon tes om veganism som räddare av världen. Mer utvecklade resonemang finns i hans senare böcker, och den myckna litteratur som hans gärning gett upphov till.
Lite KL, håller på att läsa ikapp.
Hittade denna på ett veganforum https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-at-veganskt-om-du-vill-minska-ditt-avtryck-pa-jorden
 

Det är ett sätt att spara miljön.

Att påstå att det är enda lösningen och ens särskilt viktig är bullshit å det grövsta. Det handlar om mindre än 15% av utsläppen som då ersätts med andra utsläpp, om än betydligt mindre.

https://www.ivl.se/toppmeny/pressru...-03-23-sa-paverkar-vara-kostvanor-miljon.html
 
Jag är inte vegan. Men efter den här tråden framstår det som det val jag borde göra.
Nix pix, jag äter mycket veganskt o nästan allt ää vegetariskt frånsett fisk, ost, mjölk o ägg. Kött o fisk äter jag kanske 3 - 4 ggr/år. Då skall det vara gott o miljödeklarerat OK.
På sjukhuset blev dom nippriga på mina matpreferenser, på vårdplaneringen inför utskrivningen sa personalen att jag var speciell med mina matkrav.;)
 
Omröstning: Har den här tråden lett till a) fler bukeveganer b) färre bukeveganer c) ingen skillnad

:)

Med tanke på hur tröga och trygga vi är i våra kostval vore det konstigt om det vänt någon helt till en ny kost.

Själv fortsätter jag på min bana att konsumera mindre kött som pågått i flera år, och framförallt välja bort allt slentriankött som inte tillför mycket till rätterna (och vägra köpa vissa typer av kött). Börjar man i andra änden (dvs inte vilket protein man ska ha) utan vilka smaker som ska fram, så behövs det ibland inget kött och annars räcker det oftast med en väldigt liten portion för att ta rätten dit man vill.

Börjar man rätten med att slå dit en 180g blodig biff - så blir det inte så mycket utrymme för kreativitet. Så det är både lite trist och icke-kreativt. Om det är rätt kött, väldigt gott, men liksom inget man vill äta särskilt ofta.

Däremot ett par strimlor (40-50g) kallmarinerad fläskfile (sån med färg på från långsamväxande grisar) eller flankstek kan göra under med många rätter.
 
Jag är på väg mot veganhållet helt. I och med att jag ändå inte tål mjölk och jag inte ens gillar fisk eller kött så...Jag äter kött då och då och då framförallt kyckling. Jag gillar inte fläsk eller nöt eller lamm. Tonfisk på burk tycker jag om så det blir kyckling eller tonfisk och ägg. I övrigt äter jag bara veganskt tror jag när jag tänker efter. Jag gillar verkligen de här alternativen som kommit, bönburgare mm.
 
Har inte läst scienceartikeln, bara nyhetsartiklarna. Det klimatforskarna inte verkar förklara är hur (och var) den veganska maten ska produceras.
Eller vilket fotavtryck den veganska maten ger. Någon har nämnt veganska grönsaker från Nya Zeeland vs grannens fläsk, ägg osv. Lägger man till politiska hänsyn så produceras grönsakerna i Hälsans kök som produceras av palestinska arbetare som jobbpendlar till Israel. Det är omöjligt att i Sverige producera vegansk mat till alla invånare.
 
Eller vilket fotavtryck den veganska maten ger. Någon har nämnt veganska grönsaker från Nya Zeeland vs grannens fläsk, ägg osv. Lägger man till politiska hänsyn så produceras grönsakerna i Hälsans kök som produceras av palestinska arbetare som jobbpendlar till Israel. Det är omöjligt att i Sverige producera vegansk mat till alla invånare.
Om jag har förstått det hela rätt så är det i längden omöjligt att producera vegansk mat oavsett var, eftersom konstgödning är en ändlig resurs.
 
Ja alltså det första var att inte ens cancerfonden hävdar att en viss mängd rött kött definitivt ger cancer, utan det verkar snarare vara överdrivna mängder i så fall.

Speciellt då varor med nitrit i, att äta i större mängder-dvs korv och skinka osv (nitrit är ju samtidigt bra eftersom man då slipper dö snabbt i botulism). Men man ska ju ändå inte äta ohejdade mängder korv.

Den andra länken var till ett sådant där vanligt -livsfarliga livsmedelartikel. Där grönsakers besprutning varnades för, cancerlarm. (iofs överdrivet såklart, jordgubbar var de tvungna att dra tillbaka senaste larmet om, men visst finns grönsakslarm).
Sedan var det ett jättelarm om cancerogena morötter för några år sedan. Där man fick cancer snabbare om man fick betakaroten och var rökare, så till den grad att testet avbröts. Självklart gällde det, precis som för mycket annat om man åt ett par kilo minst per dag. Betakarotenet hade de fått i ohemula mängder i piller.

Kort sagt så gissar jag att så länge man sitter mitt i båten och inte moffar obegränsat av något speciellt så behöver man inte vara extremt orolig över larmen. Utan kan vänta ett tag tills det hamnar i kostråden.

Min fetning i ditt citat. Alltså jag fattar nog fortfarande inte vad du försöker få fram. Det spelar väl ingen roll vad cancerfonden svarar på frågan "Ger någon mat cancer?", de vill självklart inte skrämma upp folk och komma med köttlarm eftersom det inte är deras uppgift utan det är Livsmedelsverkets uppgift att varna för farliga livsmedel? Läs gärna på Livsmedelsverkets hemsida istället :) Köttbegränsning FINNS JU i kostråden.
 
Min fetning i ditt citat. Alltså jag fattar nog fortfarande inte vad du försöker få fram. Det spelar väl ingen roll vad cancerfonden svarar på frågan "Ger någon mat cancer?", de vill självklart inte skrämma upp folk och komma med köttlarm eftersom det inte är deras uppgift utan det är Livsmedelsverkets uppgift att varna för farliga livsmedel? Läs gärna på Livsmedelsverkets hemsida istället :) Köttbegränsning FINNS JU i kostråden.

Farliga livsmedel? De är oerhört få och handlar ofta om lokala förgiftningsprocesser. Kött är inget "farligt" livsmedel. Det finns kostråd kring kött, fisk, frukt, nötter och bär och flera andra livsmedelsslag där Livsmedelsverket ger olika råd kring vad man ska välja och hur mycket som kan tänkas vara nyttigt. Vilka risker som finns med gifter och överkonsumtion.

Eftersom flera studier tydligt visar att kostvalet (inom normalspektrum) inte har effekt på livslängd finns ingen anledning att vara alarmistisk inom de vanliga kostvalen. Rådet är att hitta en rimlig kost som fungerar för varje individ.

Tjocktarmscancer vanligare hos vegetarianer:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=2708554
 
Farliga livsmedel? De är oerhört få och handlar ofta om lokala förgiftningsprocesser. Kött är inget "farligt" livsmedel. Det finns kostråd kring kött, fisk, frukt, nötter och bär och flera andra livsmedelsslag där Livsmedelsverket ger olika råd kring vad man ska välja och hur mycket som kan tänkas vara nyttigt. Vilka risker som finns med gifter och överkonsumtion.

Kött är uppenbarligen så pass "farligt" att LMV rekommenderar en begränsning av konsumtionen per vecka för att minska risken för tjocktarms- och ändtarmscancer. Det är en särställning bland livsmedel som allätare ändå äter varje dag, inget annat livsmedel pekas ut på detta sätt förutom rött kött. Det är unikt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 124
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp