Kolhydrater? Fodersammansättning

skuggi

Trådstartare
Jag undrar lite över hundens behov rent fodermässigt.
Har pratat med en BARF-människa som menar att de flesta hundar knappt behöver kolhydrater(som ris, vete, potatis, mm) men när jag fått dietrecept(inför allergiutredning) så står där att hunden ska ha 2/3 potatis/ris/korngryn och 1/3 rent kött...

Tidigare har vi(på eget bevåg) testat en kortare period med bara rent kött, och det var faktiskt hans mest klifria period...

Efter veterinärbesöket började vi med korngryn+renkött+kallpressad linfröolja, klådan ökade markant.
Efter 4 dagar bytte vi korngrynet mot potatis(kokt, med skal), klådan är fortsatt jobbig, värre än han haft på månader.
Nu har han gått en vecka med potatis och klådan är oförändrad, igår tog jag bort linfröoljan...

Nu undrar jag, om klådan inte minskar när oljan är borta, KAN man ta bort potatisen då? (ja, jag ringer förståss vet först)
Är det någon som vet någon forskning på detta med vad hunden behöver? Spontant känns det ju otroligt att en varg skulle få i sig 2/3 potatis/ris/vete/whatever i det vilda, och de verkar ju klara sig? Har hunden så annorlunda behov?

Sv: Kolhydrater? Fodersammansättning

Jag skulle forst prova att byta potatisen mot andra gronsaker som morotter, bonor, etc. (addera en i taget sa klart) om det inte gick skulle jag prova vitamin tillskott och rent kott.

Ja.. vitaminer och kalktabletter ingick i dietförslaget, så det får han ändå..

Men om jag skulle byta till tex broccoli eller så, ska ändå fördelningen vara 2/3 broccoli och 1/3 kött?

Sitter och kollar på lite andra forum, och på många ställen står det att hundar inte behöver kolhydrater alls...

Min hund kliar sig både av för mycket kolhydrater regelbundet ( han är inte allergisk men känslig ) och av för mycket protein. Till ex kan han inte äta vom och hundemats laxfoder för länge i taget då kliar tassarna och han slickar på dem! Men på deras risfoder är han helt klådfri! Det är värt att komma ihåg att klåda kan vara stress också.

App app! Tänk nu innan du börjar experimentera med maten. Hundar ska inte äta för mycket broccoli för det första, låt den då hellre äta en blandning av olika grönsaker, eller variera under dagarna. Du kan dessutom inte enbart ge kött, då kommer hunden att få kalkbrist inom kort. Ska du ge rått måste du sätta upp en sammansatt foderstat. Tumregeln är att du ger 2 dagar ben och 1 dag kött, 2 dagar ben, 1 dag kött. Då brukar det bli en bra balans.

Tex:

Måndag: Ben (nermald hel kyckling och lite vom)
Tisdag: Ben (nermald hel kyckling och hjärta)
Onsdag: Kött och grönsaker (pureade) samt ägg
Torsdag: Ben (nermald kalkon och lite vom)
Fredag: (nermald kalkon och hjärta)
Lördag: Kött och grönsaker, ägg
Söndag: Ben (nermald kyckling)

Du kan i benväg ge: Kyckling, kalkon,fisk (ex lax), kanin, mjuka fläskben etc.

Du kan i köttväg med fördel ge kindkött. Men allt muskelkött går bra. Ge lever 2-3 ggr/månad. Viltkött är kanon.

Bra grönsaker: Morot, vitkål,broccoli,bladgrönsaker (sallader), gurka osv.

Uteslut spannmålen, det är med största sannolikhet detta somg ör hunden allergisk. Jag vet inte varför veterinärerna ska envisas med att be hundägare ge sina hundar detta. Jag blir inte klok.

Min hund kliar sig både av för mycket kolhydrater regelbundet ( han är inte allergisk men känslig ) och av för mycket protein. Till ex kan han inte äta vom och hundemats laxfoder för länge i taget då kliar tassarna och han slickar på dem! Men på deras risfoder är han helt klådfri! Det är värt att komma ihåg att klåda kan vara stress också.

Tack, stress har vi nog uteslutit, han är vild, men knappast stressad. Vom och hundemat gick inte.

App app! Tänk nu innan du börjar experimentera med maten. Hundar ska inte äta för mycket broccoli för det första, låt den då hellre äta en blandning av olika grönsaker, eller variera under dagarna. Du kan dessutom inte enbart ge kött, då kommer hunden att få kalkbrist inom kort. Ska du ge rått måste du sätta upp en sammansatt foderstat. Tumregeln är att du ger 2 dagar ben och 1 dag kött, 2 dagar ben, 1 dag kött. Då brukar det bli en bra balans.

Tex:

Måndag: Ben (nermald hel kyckling och lite vom)
Tisdag: Ben (nermald hel kyckling och hjärta)
Onsdag: Kött och grönsaker (pureade) samt ägg
Torsdag: Ben (nermald kalkon och lite vom)
Fredag: (nermald kalkon och hjärta)
Lördag: Kött och grönsaker, ägg
Söndag: Ben (nermald kyckling)

Du kan i benväg ge: Kyckling, kalkon,fisk (ex lax), kanin, mjuka fläskben etc.

Du kan i köttväg med fördel ge kindkött. Men allt muskelkött går bra. Ge lever 2-3 ggr/månad. Viltkött är kanon.

Bra grönsaker: Morot, vitkål,broccoli,bladgrönsaker (sallader), gurka osv.

Uteslut spannmålen, det är med största sannolikhet detta somg ör hunden allergisk. Jag vet inte varför veterinärerna ska envisas med att be hundägare ge sina hundar detta. Jag blir inte klok.

Tänker är ju just det jag gör här :idea:
Broccoli var ett exempel bara. Problemet är, att nu håller vi på att utreda vad han inte tål och då kan vi inte börja "kasta in" alltför mycket på en gång. Vi letar nu efter en enkel bas som gör honom kli-fri, sedan ska vi provocera.

För det första får han kalk och vitaminer på tablett just nu, så ur den synvinkeln behöver vi inga malda ben.

Jag kan inte blanda köttsorter nu, vi kör på Renkött då han verkar tåla det bra.

På samma vis vill vi heller inte blanda in alltför många "andra" saker, som tex en massa olika grönsaker. Morot äter han idag rå i bit, som tuggben. Kanske skulle purea såna då, kokar man dem först?

Mängder och proportioner till knappa 7 kg hund?
Hur stor andel av köttet ska vara animaliskt fett?

Från vet fick vi rek:
200g potatis/korngryn
60g renkött
(+vitaminer, kalktablett och vegetabilisk olja)

Jag har väl givit 200g potatis och 100g kött, då det kändes som fruktansvärt lite kött...

Har ar en till site, den har om BARF http://www.rawlearning.com/

Jag har svart att tro att en hund faktiskt behover gronsakerna och jag vet att de inte behover sad. Om man funderar pa vad Vilda hund djur (allt fran varg och rav till prarie hundar) ater sa ar det ju nast intill uteslutande kott i olika former...
Vore det inte en ide att prova en manad eller tva och sedan ta hunden till vetten for blod tester om man inte ar saker att den far det den behover? Ofta ser man pa palsen och allmantillstandet om hunden mar bra eller inte. En pigg och glad hund med blank fin pals och vita tander kan man nog anta for det den ska.

Jo, vi gjorde ju så förut och då mådde han kanon. Tror jag gör så, måste få slut på kliandet, vi blir tokiga båda :grin:

Har läst dina länkar bland annat :bow: och det känns som att man i de flesta fall kan köra på enbart kött. Ska kolla upp mängder osv med BARF igen.
Vi ska ju köra diet 8 veckor sedan åb med provokation, så vi ska ju snart till vet och kolla igen. Han bör ju överleva till des kan man tycka :p

Man blir så TRÖTT...

Tänker är ju just det jag gör här :idea:
Broccoli var ett exempel bara. Problemet är, att nu håller vi på att utreda vad han inte tål och då kan vi inte börja "kasta in" alltför mycket på en gång. Vi letar nu efter en enkel bas som gör honom kli-fri, sedan ska vi provocera.

För det första får han kalk och vitaminer på tablett just nu, så ur den synvinkeln behöver vi inga malda ben.

Jag kan inte blanda köttsorter nu, vi kör på Renkött då han verkar tåla det bra.

På samma vis vill vi heller inte blanda in alltför många "andra" saker, som tex en massa olika grönsaker. Morot äter han idag rå i bit, som tuggben. Kanske skulle purea såna då, kokar man dem först?

Mängder och proportioner till knappa 7 kg hund?
Hur stor andel av köttet ska vara animaliskt fett?

Från vet fick vi rek:
200g potatis/korngryn
60g renkött
(+vitaminer, kalktablett och vegetabilisk olja)

Jag har väl givit 200g potatis och 100g kött, då det kändes som fruktansvärt lite kött...

Samtidigt kan de ge andra utslag av att ge en för allsidig konst, för jag antar att ni kommer att prova en visst diet under x antal veckor? Det kan bli svårt. Men å andra sidan kan ni utesluta grönsakerna helt om ni ger vom. Grönsakerna ska annars ges i rå form.

Kalktabletter, hm..Ja det råder ganska delade meningar om det. Enligt mina erfarenheter verkar hundar inte ta upp kalken som är i tablettform speciellt bra, men kör på det.

Jag skulle tippa på att ge ca 300 g mat till en 7 kilos hund. Det är vad jag ger min hane på 8,5 kg och han går lätt upp. Är det kött ni ger skulle jag säga 150 g kött och 150 g grönsak (som med fördel byts ut mot vom).

Har ar en till site, den har om BARF http://www.rawlearning.com/

Jag har svart att tro att en hund faktiskt behover gronsakerna och jag vet att de inte behover sad. Om man funderar pa vad Vilda hund djur (allt fran varg och rav till prarie hundar) ater sa ar det ju nast intill uteslutande kott i olika former...
Vore det inte en ide att prova en manad eller tva och sedan ta hunden till vetten for blod tester om man inte ar saker att den far det den behover? Ofta ser man pa palsen och allmantillstandet om hunden mar bra eller inte. En pigg och glad hund med blank fin pals och vita tander kan man nog anta for det den ska.

Det stämmer inte. Varg (eftersom du tog upp det exemplet) äter en större mängd ben än kött och tuggar även i sig stora mängde avföring från diverse växtätande djur samt mage och tarm (med innehåll vilket kan vara flera kilo växtlighet) från fällt byte, dessa delar är visentliga för att de ska kunna erhålla en bra tarmflora. 1-2 månader räcker för övrigt inte för en analys, det kan ta betydligt längre tid än så innan det visar utslag. Däremot om TS ger kalk i tablettform (något undermåligt enligt mig, men iaf) så är det en annan femma. Det finns ett ordspråk som heter "if in any doubt, don't!!!" . Jag tror på det, man ska inte gå in i trådar och ge råd man inte riktigt kan stå bakom. Inget illa menat, men du skriver många "jag tror" och just i såna här frågor anser jag att man ska vara lite försiktig med det :)

Senast ändrad:

Samtidigt kan de ge andra utslag av att ge en för allsidig konst, för jag antar att ni kommer att prova en visst diet under x antal veckor? Det kan bli svårt. Men å andra sidan kan ni utesluta grönsakerna helt om ni ger vom. Varför är det så?? Har läst det på andra ställen också, men vom är ju kött, inga grönsaker.. varför är de "likvärdiga"?Grönsakerna ska annars ges i rå form.

Kalktabletter, hm..Ja det råder ganska delade meningar om det. Enligt mina erfarenheter verkar hundar inte ta upp kalken som är i tablettform speciellt bra, men kör på det.Kalk på brustablett var ordinationen, kanske funkar bättre än tablett? Ja, det är ju under begränsad tid så..

Jag skulle tippa på att ge ca 300 g mat till en 7 kilos hund. Det är vad jag ger min hane på 8,5 kg och han går lätt upp. Är det kött ni ger skulle jag säga 150 g kött och 150 g grönsak (som med fördel byts ut mot vom).

Och då skulle tex passerad morot kunna räknas som grönsak? Så:

150g renkött (inkl ca 10% renfett)
150g passerad morot

Vom vill jag inte blanda in ännu, då det är en ytterligare proteinkälla.

Kan väl tillägga att han äter en del "avföring från växtätande djur" oxå :o när han är i stallet några dagar i veckan..

Jag måste bara få fråga dig - vad har du för matkostnad för Grima, och hur mycket (kött/RKB/Inälvor) går då åt i månaden?

Jag har alltid varit nyfiken på att prova BARF på riktigt till mina hundar (Nu käkar dom Fodax, och får därför en hel del kycklingvingar/klubbor/grisfötter/märgben/annat för att hålla tänderna rena och fina, och stimulera tuggbehovet) men jag tycker att det verkar rätt så dyrt. Jag har förvisso inte letat runt noga, utan bara snabbkollat lite priser hos olika ÅF och så.

Ja det är ju svindyrt om man köper på tex Ica, men det är inte mycket dyrare än en säck RC om man säger så :D...nu ska jag räkna..

Om jag överdriver kostnaden några kronor per dag skulle jag tippa på ca 800 kr. Hon väger 32 kg och "ska" äta ca 900-1000 g men det är sällan hon gör det. Jag tror snarare att hon äter 700 g och 1000 någon enstaka gång. Allt beror på hur fett köttet är tex.

Nu vet jag inte vad en amstaff väger, men 30 kg hund brukar man säga 1 kg mat till, det är dock högst individuellt.

Tack för hjälpen :bow: då ska vi testa omedelbums, han brukar reagera fort när han slipper sånt han inte tål.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 143
Senast: AlmostEasy
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 336
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Jag håller på att sätta mig in lite i fodervärlden och lära mig mer om hundarnas näringsbehov - det är en djungel! Just denna frågan är... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 154
Senast: DeadSerious
·
Hundhälsa Väntar på att vet ska ringa upp, måste slänga ut en tråd för att kolla era erfarenheter... I korthet tror vi att hunden är... 2 3
Svar
40
· Visningar
8 588
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka