Kolla på gård - Vad tänka på?

Connemara_lover

Trådstartare
Oj oj oj.. massor att hålla i huvudet när man ska kolla på en gård... Kan ni kanske hjälpa mig med vad man ska komma ihåg att tänka på? :angel: :)

Sv: Kolla på gård - Vad tänka på?

Så här i lerans tidsålder:p hade jag varit extra noga med att kolla så det finns lämpliga ställen med bra dränerande jord att ha vinterhagar på.

Om där är stall redan eller om det är ladugård för ombyggnation så kolla takhöjden, det kan bli en dyr historia att höja senare.

Läget. Läget kan du aldrig ändra på.
Däri ingår förutom grannar och övrig mark, även kvalitet på mark och hur byggnader och annat är placerat.

Sen de "dyra" sakerna på hus och ev stall/ ladugård. Vatten, el, tak t ex kostar ju oftast en hel del att fixa.

Tre saker, läget, läget och läget ;) Sedan se till att det är mark till fastigheten och tro inte på vad som sägs att det kan du arrendera efteråt. Byggnader kan du bygga till och om, men inte mark.
Så det rätta blir: läge o mark, läge o mark och läge o mark...
Glöm inte heller att om det finns stödrätter så ska det gärna regleras i köpeavtalet.
Sedan finns det 2365 st andra saker som du ska tänka på...eller så anlitar du en fastighetsmäklare som tar hand om alla de 2367 sakerna att tänka på. Även om det är säljaren som anlitat mäklaren har han skyldighet att hjälpa dig också till en viss gräns. Mäklaren ska enligt lagen vara neutral.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Viktigast är läget och hur mycket mark som ingår, och kanske även vilka grannar som ingår i köpet ;)

När vi tittade på gårdar var själva boningshuset inte så jätteviktigt. Det vi köpte var ett fuktskadat och myrätet litet sommartorp som inte blivit renoverat sedan 50-talet (ingen dush etc). Har fått riva ut ALLT (även botten) och renoverat från grunden. Stallet var en fallfärdig ladugård och all mark igenvuxen av sly. Gissa om vi fått/får jobba (våran renoveringsplan sträcker väl sig sisådär 7 år framåt) men vi bor himla fint och fick det till bra pris :p. Tittade på andra fräshare gårdar som var 10 ggr dyrare men hopplösa lägen...

När det gäller boningshuset så beror ju allt på hur pass nyrenoverat huset är och vad ni får för pengarna. Jag tycker taket är viktigt på gamla kråkslott. Om grunden är fuktskadad kan man åtgärda det hyffsat enkelt, men har det läkt in fukt genom taket och runnit längs väggar brukar hela huset vara genomruttet :o. Uppvärmingen kan man också titta på. Har huset direktverkande el kostar det en hel del att modernisera till t ex bergvärme (räkna 150 000). Kök och badrum kostar mycket att byta (räkna 200 000 där). Och att modernisera en ladugård till stall kostar 50-100 000. Så allt beror på vad gården kostar och hur mycket som är renoverat sedan tidigare :)

EU-stöden även om du inte tänker bli bonde! Glöm inte att skriva in att stödrätter ska följa med vid köpet. Det kan vara mycket pengar och de kommer varje år!

Grannar?! Är du omgiven av trevliga grannar som har kapacitet och intresse att sälja sina tjänster. Köper man en liten gård så kan man inte ha alla maskiner själv. En liten traktor och kanske en betesputs skaffar man sig snart men det finns många specialmaskiner...

Praktiska saker som man tar för självklart när man bor i villa: Snöröjning, vatten, avlopp och värme. Inte kul att upptäcka att man måste upp och ploga snö eftersom ingen i trakten har lust att ta på sig mer jobb.

Vi köpte en gård där bonden eldade med ved utan ackumulatortank. Fungerar kanske om man är hemma hela dagen och har fri tillgång till skog. För oss som inte är roade av att hugga 40 m3 ved varje år och inte är hemma hela dagen så blev det att byta värmesystem.

Läget. Läget kan du aldrig ändra på.
Däri ingår förutom grannar och övrig mark, även kvalitet på mark och hur byggnader och annat är placerat.

Instämmer, och vill även inkludera VÄDERSTRÄCKET! Norrläge är inte kul om det finns berg bakom som skymmer solen under hela vinterhalvåret. Det blir lerigare, fuktigare och snön ligger kvar mycket längre på våren.

För mycket mark är aldrig ett problem! Lustigt nog så är det ofta dyrare att köpa en går med 2-3 ha mark än en med 20 ha. Skälet är nog att det drar till sig en annan kundkrets. "Alla" vill ha en liten hästgård med eget bete, gärna nära en större stad och med bra kommunikationer. Sedan tror man att marken drar med sig en massa arbete. Sanningen är att det är husen på gården som oftast medför högst kostnader!

Marknaden för den litet större gården ser helt annorlunda ut. Vi köpte en gård med hyfsat moderna lokaler och i intervallet 10-20 ha.

Gårdar med huvudsakligen skog är intressanta för de som vill plöja ner pengar för att bli av med förmögenhetsskatten. Här får man slåss om objekten.

--
Kolla att marken hänger ihop! Har sett ställen som haft marken spridd över halva socknen, helt hopplöst att hantera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
3 012
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 399
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 992
Hästmänniskan För drygt en månad sedan var jag med om en svår ridolycka och nu känner jag att jag håller på att trilla ner i ett mörkt hål pga mycket...
Svar
14
· Visningar
1 318
Senast: ASKAPLASKA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31