Bukefalos 28 år!

Kollektivstall vs. "storstall"

S

Smultron92

Hej.

Står just nu i ett relativt litet stall (7 boxar)
som är kollektivt, dvs. vi tar hand om in/utsläpp,fodringar,
får köpa in eget hö, spån, foder m.m.
I sommras kom vi övererns om att vi skulle betala x antal kr & då skulle box, el & vatten + hagar ingå.
men så har det blivit lite ändrade saker & så,
så kanske man harbörja fundera på att flytta därifrån.
Men då till frågar : vart ?!
cirka 4-5 km från mig har vi en ridanlägning med ridskola (tillgång till bra tränare,ridhus, 2 x paddock.)
& ca 3 olika privatstall 5-10 min. därifrån.
Så då lutar det med åt ett "storstall" som har ca 25-30 inackorderingar, Där ingår in/utsläpp,
foder, halm, hö eller hösilage, uppvärmda sadelkammare, spolspilta, sto/vallackhage och även
ridhushyran om jag inte minns helt fel.

+/- med Lilla stallet.

+ bra samanhålling
+ stora boxar.
+ någorlunda ridvägar.
+ lätt att nå någon o mdet är ngt.

- Får göra allt själva.
- Svårare att kunna träna/hålla igång.
- inga tränare är där.

+/- med stora stallet.

+ Allt ingår
+ Stora hagar
+ nära till ridhus & paddock m. tränare
+ finns många att rida med.
+ ridaffär jättenära.
+ uppvärmt sadelkammare
+ spolspilta.

- Mycket folk & rörelse.
- kan lätt bli stökigt (?)
- För tillfället gansak tråkiga ridvägar (gegga & upptrampat)
- ridhuset är bokat 16.30- ca 20.00

Så hur ställer ni er?
VAd är erat resongeman & vad tycker ni är bäst ?;)
 
Sv: Kollektivstall vs. "storstall"

svårt val.
Jag som tränar och tävlar hade nog valt det stora stallet.
Fast det beror på hur stor pris skillnad det är och om de sxtra kostnaderna täcker upp vad som ingår?

Det är ju fler + på de stora än minus.
 
Sv: Kollektivstall vs. "storstall"

har precis flyttat från storstall till ett litet där vi bara är tre som har häst. jag flyttade från det stora för att hästarna inte fick vara ute länge, hagarna var jätte dåliga. folk hade massor synpunkter på allt från varför min häst fick mycke hö å lite kraftfoder till varför min häst inte gick med dubbla täcken mm mm mm.
om jag var du skulle jag kolla upp hur länge hästarna får gå ute å vad det e för kvalite på hagarna.
 
Sv: Kollektivstall vs. "storstall"

Jag är ju skogs ryttare så jag skulle ha valt det lilla stallet :smirk: jag gillar att hjälpa till i stallet och gå å små pyssla.
Har även haft min häst i ett mellan stort stall där allt ingick, men dock stod vi bara där i ca 4 månad då varken jag
eller hästen trivdes.Men det beror ju på vad man vill ha.....
 
Sv: Kollektivstall vs. "storstall"

självklart andra, jag jobbar så vesvärliga tider att jag inte har möjlighet att gör så mkt själv, så rider jag ofta på morgonen o ut en till två gånger i veckan så det skulle passa mig utmärkt.
 
Sv: Kollektivstall vs. "storstall"

Svårt val, skulle välja lite utofrån hurdan häst jag hade. En del hästar blir stressade av stora stall och kräver lugn och ro. En sådan häst mår inte bra i större stall med mycket hästar och mycket spring. För träningsmöjligheterna skulle jag annars valt det stora stallet. Även fast ridhuset är bokat på em/kväll när man oftast är där så är det skönt att ha tillgång till under den mörka årstiden. Så hade jag bara haft en häst som klarar av en lite mer "rörig" miljö skulle jag valt det större stallet:) Hur mycket kostar det att hyra box i de olika stallen då, kan ju vara en ekonomisk fråga att ta ställning till också. Hur mycket extra är det värt att betala för att få tillgång till ridhus och service?
 
Sv: Kollektivstall vs. "storstall"

Jag tycker att du glömt det viktigaste, nämligen hagarna. Helst stor hage med flock eller åtminstone en hagkamrat är viktigt för mig. Har det stora stallet bättre eller sämre hagar?
Hur lång tid får de vara ute i hagen?
 
Sv: Kollektivstall vs. "storstall"

Svarar till er alla.

helst av allt hade jag velat bo kvar i stallet men på det andra stallets anläggning:angel:

Om det blir så som det ev. kan bli, så skulle det bli ca 500 kr billigare på det stora stallet. Annars ca 500 dyrare.
Hästen har tidigrare aldrig ståt i större stall, men är lite nervös & vill ah kol på allt. Så kan tänka att hon till en början är spänd, men svårt att säga hur hon komemr reagera.
 
Sv: Kollektivstall vs. "storstall"

sen ska ju du oxo trivas, förståss är hästen viktigare, naturligt eftersom hästen bor där, men stora stall brukar juh ha lite sämmre atmosfär. ena ägaren vill ha si och andra så, saker och foder kan mystiskt försvinna, hästen kan i misstag bli utsläppt i fel hage med fel häst, osv osv. vi är ju alla trots allt bara mäniskor och misstag händer. jag skulle själv föredra det lugnare och mindre stället, om det fanns en möjlighet att välja förståss.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 189
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 414
Senast: Ajda
·
Anläggning Om ni fick drömma helt fritt, hur skulle ni vilja ha det i stallet för att spara tid, underlätta och göra det smidigt för er själva...
2
Svar
25
· Visningar
2 743
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp