Hej igen!
Återkommer här med kommentarer till ditt svar. Jag förutsätter att du inte är bevandrad i NH-filosofin. Förresten, när jag nu kommer att tänka på det, så är det mycket tjafs om uttrycket i sig. Somliga anser att vi skall slopa det helt och hållet för att komma ifrån alla otrevligheter och missförstånd. Det tycker inte jag. Det vore som att bränna svenska flaggan, bara för att vissa missbrukar den.
Kanske skulle vi försöka ha en klarare översättning av "NH"? Ordagrant blir det "Naturligt hästmannaskap", vilka 2 ord man förstår vart och ett. Men förstår man innebörden av kombinationen? Kanske vore t ex "Hästmannaskap på Naturlig grund" bättre? Här är fritt fram för tyckande och förslag!
1
Det jag ser hos de som börjar gå kurser i Horsemanship gör en sån grej av det.
Det är nog en vanlig reaktion i början, vilken jag också måste erkänna mig skyldig till. Frågan är, hur den "okunnige" reagerar på det? Skakar på huvudet och mumlar om "hjärntvättade puckon" eller undrar vad detta med NH är och var kan jag få veta mer?
Det ska lekas lekar

och viftas med rep och funderas och analyseras
Som entusiastiska och förväntansfulla barn på julafton, eller hur?
Detta med repviftande etc har tuggats om till utslitning av NH-hatarna, och det hjälper inte att förklara hur det ligger till. Du får kika i tidigare trådar/svar, om du vill skaffa dig en mer initierad syn på det. Ordet "lekar" är ett stort misstag i sammanhanget. Det är förvisso inga lekar det handlar om! Om du läser hela biten om P Parellis 7 games, så får du nog en annan syn på just "lekarna".
För att du inte skall missuppfatta mig, så älskar jag att leka med hästarna, men det är liksom en annan sak. Och så en sak till, .... P P:s games är INTE detsamma som NH, däremot exempel på hantering inom NH!
2 Här undvek du att svara på mina frågor (utom en).
Att se till hästarnas bästa och att förstå dem har alltid varit rätt för mig.
Men inte för oss NH:are?

(Liten ironi) Du förstår, precis så resonerar vi! Dessutom försöker vi skaffa oss bakgrundskunskaperna för att klara av detta på ett så NATURLIGT sätt som möjligt!
Men jag är människa, hästen är en häst. Jag kan aldrig uppföra mig som en häst.
Sant, nästan! Men konsekvenserna då? Vad vill du säga? Skall vi strunta i att kommunicera med dom? Eller annat?
Ex: En kines är en kines och jag är en svensk! Alltså kan vi inte kommunicera med varandra p g av olika språk och kulturer? Ett negativt (och felaktigt) tänkande enligt min uppfattning.
Vi kan visst uppföra oss som en häst, åtminstone så mycket som behövs för att göra oss förstådda. Likaså kan vi lära oss att förstå hästarnas uttryck och kroppsspråk, trots att vi är så olika.
Jag har aldrig befäst ledarskap
Tillåter mig att tro något annat. Dvs, du har nog befäst ditt ledarskap utan att ha satt etikett på det.
3 och 4
Och jag undrar också varför jag får beröm för mina hästar
Det är just frågan, det! Du kanske skall börja jämföra din inställning med den etablerade hästvärlden i st f med NH-världen!

Och fundera över ev skillnader.
Då undrar jag vad det är som är vanlig hästhantering för jag har aldrig fått lära mig den i så fall.
Du har inte missat något.

Annars så finns den att beskåda i de flesta stall och ridhus och under träningar, tävlingar samt kanske fr a hos Ridsportförbundet och dess arrangemang osv.
Jag undrar vad det är som "är så märkvärdigt" med NH.
Se DET är en fråga som vi gärna försöker svara på.

För att överhuvud taget kunna hålla detta inlägg inom rimliga ramar, överlåter jag till Dreamer m fl att svara. Det kan bli hur intressant och hur mycket som helst!
Fel ute i er hästsyn vet jag inte, men jag tycker att det är mycket onödigt.
Kan du speca vad som är "mycket onödigt" i "vår hästsyn"? Den hästsyn som är vår alltså, och inte den vi beskylls för av NH-hatarna.
Vem vet ni kanske kan omvända mig
Det är inte min ambition och troligen ingen annans heller. Det är inte därför vi finns här på forumet. Däremot för att informera, hjälpa, berätta, råda, avråda, jämföra, förklara osv för dom som är intresserade av NH och vill veta hur man gör i NH-världen i olika fall.
Men för mig är horsemanship att se till sin hästs bästa, inte leka lekar.
För mig med, även om jag inser värdet av (och använder dom) olika "games" i olika sammanhang.
Det är väl så att det riktas så mycket kritik (det måste du hålla med om) mot vanlig hästhantering. Jag anser mig vara alldeles vanlig i min hantering och ändå fungerar mina pållar utmärkt.
Det enda jag kan säga här, är detsamma som jag varit inne på tidigare, nämligen att du förmodligen är mycket närmare NH än "den vanliga" hästsynen.
Jag är inte emot NH, det är väl bra om folk vill ha trevliga hästar.
Så bra. Annars brukar fortsättningen vara: men .......
Avslutningsvis vill jag bara upprepa vad jag skrivit en massa gånger under NH:
Gå en kurs för en bra NH-instruktör, så VET du sedan, och vi kan diskutera sakligare utan "Jag håller inte på med NH"- uppfattningen. Ett tips, inte för att vara negativ!
LIA