Kom tillbaka!

Det är väl bra om NÅN beundrar oss :rofl: :rofl:....det behövs inte så mycket mer :D...Närrå...jag tycker ärligt att dig går det att resonera med, och lyssna på.
 
Så här skrev A:
"När man longerar så håller man i piskan och du står något framför hästen ALLT säger STOOOOOP för hästen medans piskan som är bakom säger GÅÅÅÅ frammåt. Är det inte bättre att slänga piskan och longerlinan och få hästen att gå dit du vill ENBART på ditt kroppsskråk???
Att inte säga 2 saker samtidigt till hästen att först att gå FRAMMÅT och sedan sammtidigt bakåt är en konst.
Vi gör det omedvetet och kliar oss i huvudet varför hästen börjar att bocka helt plötsligt."

Svaren (tror det första var ditt) blev bl a:
"Lilla vännen, om du andvänder en pisk till att slå hästen när du longerar den, då är du helt fel ute."
Och: "Om du har longerat genom att stå framför (??) hästen och samtidigt slå med pisken kan jag förstå att du varit tvungen att byta metod"

Och jag kommenterade:
"LIA: Kanske något svårläst, men det var väl inget fel i resonemanget, eller hur?"


Ni beskyller A för att slå hästen med piskan! Var ser ni att hon säger sig göra det?
Hon påpekar konflikten (dubbla budskap) i att DELS driva fram hästen med piskan (inte slå, alltså) och DELS med sitt kroppsspråk säga stopp! Poängterar än en gång, att det sätt A skriver om, INTE innebär att man ens rör hästen med piskan!

Kroppsspråk, användande av t ex piska osv, tar för mycket utrymme i anspråk för att kunna fördjupa sig i här. Jag förstår vad A försöker förmedla och kan inte se något fel i resonemanget, med undantag för grammatiken, men den kan vi väl bortse ifrån här?

Är vi överens om, att A blev missförstådd den här gången? :bump:

LIA
 
Håller med det är Tassetasss som enda som tagit sig tid att försöka förklara för korkade mig vad de egentligen hå¨ller på med här inne.
Vissa andra har bara försökt säga emot eller (inte förstått vad jag menar kanske). ;)
 
Men hur står man framför hästen när man longerar?
Något bakom, med drivande kraft.

Okej, nu börjar jag förstå vad du läst, MEN med den grammatiken
A har, så kan hon inte räkna med att alla förstår vad hon menar.
 
Så löste vi den knuten! :)

Nu tror jag inte att hon menar "stå framför hästen" bokstavligen. Snarare att stå för långt fram när det gäller "triangeln".
Du vet, man står mittför hästen och "ramar in" den med longerlina resp spö. Ställer man sig "för långt fram" eller fokuserar för långt fram, signalerar man ju åt hästen att stanna/sakta ner/vänd bort.
Om man då samtidigt försöker driva på hästen, får den detta dubbla budskap som A är inne på.

LIA
 
Nej du, älgen.
Vi är allt fler som försökt svara dig i den här tråden, var och en utifrån sin position. Som har förklarat, berättat och ansträngt oss, för att du skall få veta och förstå.
Det är upp till dig, hur du tar till dig den informationen, men du skall inte påstå, att vi inte försöker!
Tvärtom, har vi tillsammans lagt ner en hel del tid på dig. Något att fundera över, kanske?

Vad jag undrar över, är om du egentligen är så intresserad av att få bli informerad om NH?
Dessutom har jag ställt frågor till dig tidigare här. När kommer svaren?

LIA
 
Ber om ursäkt om jag missat ett svar från dig,eller någon annan, men tanken bakom min hypotetiska fråga ang, en problemhäst var att lära mig förstå skillnaden hur en NH are och jag skulle hantera en liknande situation, om det nu fanns någon skillnad. :cool:
 
Varför läser du inte igenom inläggen i tråden? Fr a dom du skrivit själv, + dom svar du fått? :confused:
Det är onekligen en hel del du ”missat”.
Så står det t ex ingenting om någon problemhäst i dina första inlägg.

Och så upprepar jag mig:
Vad jag undrar över, är om du egentligen är så intresserad av att få bli informerad om NH?
Dessutom har jag ställt frågor till dig tidigare här. När kommer svaren?

LIA
 
Tror det är det här inlägget jag måste ha missat:
Jag vill /kan inte nämna namn på någon som gett mig rådet att anlita hästpratre/tränare. Visst ska man söka hjälp om man har problem med sin häst helt klart,men även hos en låt säga "vanlig" dressyr tränare ställer jag mig alltid frågan VARFÖR jag ska göra vissa saker= vad gör det för nytta för mig och min häst om du förstår. Anser inte att man ska göra saker bara för att de ska göras (det ska bara vara så...)köper jag inte!
Angående lekarna har Tassetass förklarat vad det innebär. Som du ser i ett tidigare inlägg av mig så trodde jag att man gick ut och "lekte" med hästen och sedan var det bra. Tydligen användslekarna mer i det dagliga arbetet.
Har fått en del bra grejer att ta med mig från detta forom och en del som jag tycker är skit, precis som hos andra "grenar". Jag vet att NH inte är en gren, men visste inte hur jag skulle beskriva det. :smirk:
har också fått uppfattningen att det verkar finnas olika sorters NH. En del har jag sysslat med i åratal utan att veta om det och annat är blaha för mig.
Givetvis löser man problem på olika sätt med olika hästar men som sagt jag ville veta om det fanns en skillnad (markant?) på hur jag som inte är NH influerad och en som är NH fantast skulle lösa ett liknande problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: Lhas
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 847
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp