Kom tillbaka!

Fast jag har haft häst i 28 år då jag fick min första ponny vid tre års ålder.
Man om någon kan bevisa att mina hästar skulle bli bättre att hantera av att jag snurrar med lite rep och leker lekar så är jag villig att prova......(kanske) :D :devil:


Det är just inlägg av den här kalibern (och föralldel värre) som gör att vi hoppar av ett annars mycket intressant och viktigt forum.
Ett inlägg utan substans eller seriositet, bara överlägsenhet, medvetna felektigheter och elaka överdrifter och vinklingar.

Hoppas du blir lycklig med ett NH-forum utan NH-folk! :cry:

LIA
 
Hej alla!

Så kul med en NH-tråd som inte omedelbums massakreras. Det kanske trots allt skulle gå att ha en vettig verksamhet även här? Många konstruktiva inlägg (och beröm, tack Appislover :p) som ger inspiration att skriva lite till och komplettera mina svar.


Förslag som förekommit tidigare:
Dom som vill diskutera hästlivet enligt den vedertagna hanteringssynen mm, kan väl göra så under forumet ”Hästhantering”?
Dom som vill göra det enligt NH-filosofin kan då ostört få göra det här.
LÅt någon, t ex Dreamer, sköta forumet med makt att hålla det på hög och trevlig nivå.

Tänk så skönt det vore att slippa:
Fråga: Förslag på vad jag skall göra, för att hästen skall förstå galoppfattningen?
Svar: ”Låt en veterinär undersöka hästen i st f att hålla på med NH-tjafs”.

Min kommentar: Varför skriver man ett sådant svar (jodå, det finns flera exempel) på en fråga om NH?
Varför skriver vederbörande överhuvud taget på NH-forumet?
Varför förutsätter man att NH-folk inte har lika god koll på sina hästars hälsostatus som andra? Förolämpande, enligt min uppfattning.


Tänk om tråden i stället blev:
Fråga: Förslag på vad jag skall göra, för att hästen skall förstå galoppfattningen?
Svar: Vad använder du för kommandon på marken? Kombinerar du röst med skänklar? Etc, etc.

OBS! Bara fiktivt!! Bara för att belysa skillnaderna i hur forumet kan användas.


Det finns ju uppenbarligen en mängd häst-människor som vill veta mer om NH. Orsaken till det kan ju vara fler, men uppenbarligen är många inte helt nöjda med hur sakerna står till i deras nuvarande hästliv. Vore det inte fint om vi kunde använda forumet till seriösa diskussioner och generös information till dom som är intresserade? Att få visa och berätta hur vi ser på saker och ting? Att delge våra erfarenheter? Att kunna komma med tips i smått som stort? Jämföra hur saker och ting fungerar ute i övriga NH-världen?
Inte är vi väl alltid överens i detaljerna, men det är väl så det skall vara, för att både vi och NH skall kunna utvecklas.

Tack för nu!
LIA
 
Visst, då håller jag med dig. Sund hästhantering kan man aldrig lära sig nog av. det var det här med rep och lekar jag inte riktigt fattade vitsen med. kanske för att jag aldrig har stött på några större problem med mina hästar. men sund hästhållning kan jag gå med på apsolut!!!! :bow:
 
Sakta i backarna! Är här inne för att försöka förstå det ni sysslar med. Givetvis blir jag då lite skeptisk i blan. Det SKA man vara. Jag tror inte du går på allt som andra säger heller.
Tyvär har de NHare jag stött på endast förespråkat devisen "snurra rep, leka lekar" utan att kunna få mig att förstå varför. Är då inte så konstigt att jag fått för mig att det är det nh handlar om?!
Föresten kan jag leka "datten" med mina hästar men tror inte det 'r NH... :D
 
Det var faktiskt inte menat att vara elak på något vis. Jag vill bara veta hur mina hästar skulle må bättre av era NH övningar, som jag inte gör nu?.
Vad är skillnaden? :smirk:
 
:D Det var charmigt!

Förövrigt så var jag här en stund, och även lite på sidan av, men som många andra mkt. trevliga människor så tröttnade jag också trots att jag brinner starkt för hästars beteénde ur det psykologiska perspektivet.

MVH/
 
NH är en filosofi för hästhantering och ridning, som grundar sig i respekt, förtroende, vänskap, fantasi och lek. Ja, vanlig sund hästhantering. MEN... Alla har inte fått en bra grund, vissa har lärt sig helt åt helskotta fel och att då bara lära sig "sund hästhantering" som är ett väldigt luddigt begrepp, det är svårt. Vad som är sunt för en person är idioti för en annan, och det är då NH kan bli en stor hjälp.

Har man problem, eller känner att man är allmänt fel ute, eller om man bara söker nåt nytt, då är NH ett alternativ. Det är en kombination av kunskap, känsla, attityd, timing, fantasi och en del annat. T.ex. via Parellis system eller liknande så kan man lära sig dessa saker som man anser sig sakna.

Att vifta med rep och leka med lekar är I SIG värdelöst. Men i ett större perspektiv, i ett stort tänkande där lekarna bara är en del av helheten, så är det riktigt vettigt. Precis som att man i dressyrtävlingar bara ser en del av det färdiga resultatet på tävlingsbanorna - all träning syns inte - så ser man i NH bara det "ytliga". Man ser bara de konkreta rörelser och övningar en människa gör, men man ser ingenting av det fina samspelet, av attityden, av tänkandet och av analyserandet som ständigt pågår.

Jag undrar verkligen vilka folk du träffat på, för jag behöver inte lång tid på mig för att räkna upp de extremt få människor som förespråkat "vifta med rep och leka lekar". De flesta jag träffat på har talat mycket mer om känslan och attityden än om konkreta övningar... Däremot så har en del som jag pratat med enbart tagit åt sig av de konkreta man pratar om, inte alls det som sägs om känsla och attityd. Varför kan man undra.
 
Älgen!

Du skrev i ditt första inlägg: Man om någon kan bevisa att mina hästar skulle bli bättre att hantera av att jag snurrar med lite rep och leker lekar så är jag villig att prova......(kanske) :D :devil:

Du skriver nu: "Det var faktiskt inte menat att vara elak på något vis. Jag vill bara veta hur mina hästar skulle må bättre av era NH övningar, som jag inte gör nu?.
Vad är skillnaden? :smirk:

Låt mig svara så här:

I sakfrågan gäller om din hästar kan bli/må bättre av "våra NH-övningar"? Min första reflektion är: Hur skall någon kunna veta det? Vi vet ju ingenting om vad/hur du gör med dina hästar idag. Inte vet vi heller något alls om dina hästar, varför dom är dåliga eller mår dåligt. (Vi= åtminstone jag). Frågorna är därför omöjliga att svara på! Har du något konkret exempel eller en konkret fråga, kan vi alltid försöka komma med svar och förslag.
"Våra NH-övningar" vet jag egentligen inte vad det är. Det finns en mängd små och stora hanteringsidéer, var och en för sitt ändamål. Om du vill kalla dom för "NH-övningar", må det vara hänt.

Hur du utformat dina inlägg:
Du har en alltför välbekant, tråkig och överlägsen attityd i dina "frågor".
Inte din mening att vara elak? Varför då dessa Greamlins som åtminstone för mig ger en signal om hånfullhet och misstro. Fråga dig själv varför dom är där och varför du valde just dom.
Om du verkligen är intresserad av NH och vill bli informerad om vad det är, så finns många seriösa inlägg i forumet. Tyvärr drunknar dom ofta bland inlägg liknande dina. Du kan också uppsöka NNHA:s hemsida och få info där.
För att tjata om vad vi skrivit här oräkneliga gånger: NH är mycket mer än hantering. Det är en filosofi!

Till både dig, Älgen, och övriga som är obekanta med NH eller färgats av "NH-hatarna", har jag knyckt följande från ett av ang:s inlägg under hästvård. Tänkvärt!!! :idea:

"Men egentligen; det är inte okunskapen som är det sämsta, det är avsaknaden av vilja att lära sig. Att kunna för lite är inte så hemskt som att inte vilja lära sig..."

LIA
 
Har till och från varit in på forumet och kikat sedan jag "tvingades bort av anti-NH-individerna".

Klarar du inte av att folk inte tycker som du, kanske inte
ett diskussionsforum är den rätta platsen för dig? :confused:

Sen så när folk har lagt ut en tråd på Hästhantering, och
fått "NH-svar" där, har den tråden flyttats över till NH,
trots den personens protester. Ska den personen fortsätta
tråden på NH då?
 
Har till och från varit in på forumet och kikat sedan jag "tvingades bort av anti-NH-individerna".

Klarar du inte av att folk inte tycker som du, kanske inte
ett diskussionsforum är den rätta platsen för dig? :confused:
LIA: Inte behöver du vara "confused" inte! Det är bara att läsa innantill. Problem med det, kanske?
Ser du citationstecknen runt "tvingades bort av anti-NH-individerna"? Förstår du vad dom innebär? Om inte skall jag med glädje förklara det för dig.
Och nej, jag har inga som helst problem med olika uppfattningar, tvärtom. Det är otrevliga människor med otrevliga, osakliga inlägg jag har problem med, och det är dom som är orsaken till att jag (och många andra, tror jag) väljer att avstå. Läs gärna inlägget en gång till. Och en gång till!
:idea:När du nu är igång och läser upptill i tråden, ta och läs första inlägget också!


Sen så när folk har lagt ut en tråd på Hästhantering, och
fått "NH-svar" där, har den tråden flyttats över till NH,
trots den personens protester. Ska den personen fortsätta
tråden på NH då?

:confused: Nu är jag "confused"! Vad är det här med mitt inlägg att göra och vad vill du egentligen ha svar på? Om "NH-svar" skall bannlysas från Hästhantering? Eller om tråden inte skall flyttas över till NH? Eller bara om personen inte protesterar? Eller .....

Gunvor!
Du BEHÖVER inte svara på det här inlägget! Jag är gladast om det stoppar här.
Samtidigt undrar jag, om ditt inlägg här bottnar i kritiken du fick i Hästhantering-forumet av ditt påhopp på annan skribent?

LIA
 
Om jag skriver så här då:
Anta att jag har problem med min häst att den tex. sparkar hej vilt omkring sig så fort man kommer i närheten(vilket alldrig skulle falla mina hästar in). Hästen är en äldre häst som blivit hanterad av människor sedan fölben och alltså inte rädd för människor eller likande.
Vad skulle en av era lekar kunna göra för att få hästen att sluta med det här beteendet?
Jag söker konkreta svar men får ofta bara något flummigt som att uppsöka hästpratare eller liknande.
Det är dettsa lekar jag ställer mig skeptisk emot. jag tror bara att det finns andra sätt att hantera sina hästar utan att genast dra in en massa lekar eller hästpratare.
 
Jag skulle köra Seven Games med den hästen, med stark betoning på lek ett - dvs lära hästen att jag, allt jag gör, allt jag har i händerna och allt jag utsätter hästen för är helt ofarligt. Man börjar på det avstånd som krävs och jobbar sig närmare.

T.ex. med min häst som inte var helt olik din exempelhäst så satt jag i början i måååånga timmar i boxen bara för att han skulle acceptera min närhet. Sen gick jag steg för steg närmare, tills vi fick fysisk kontakt. Efter det så rullade det bara på.

Så fort man fått fysisk kontakt med hästen och den insett att "Okej, den här människan är schysst", då övergår man till lek två, dvs att flytta hästen undan fysiskt tryck. Här lär sig hästen att följa med i alla riktningar, den lär sig att det är jag som flyttar dess fötter och inte vice versa - MEN, jag missbrukar inte den kontrollen, utan han kan fortsätta lita på mig.

När detta är gjort, så övergår man till tredje leken, dvs flytta undan mentalt tryck. Då lär sig hästen ytterligare respekt och förtroende, då den märker att man kan behärska att kommunicera med hästen utan att ens röra vid den.

Sen går man vidare, lek för lek. Till slut har man en häst som är väldigt mjuk i kropp och sinne, som enkelt flyttas åt alla håll, som utan problem kan påbörjas longering, tömkörning och ridning med osv osv.

Detta kan ta allt från några timmar, till ett par dagar tll några veckor. För mig och min häst, då jag inte kunde ett skvatt om detta när jag började, tog det några veckor.

Om du läst lekarna (nu menar jag en BRA beskrivning, inte Hästfynd eller liknande som jag anser brister en del) så inser du att precis ALLT du gör med din häst, varesig du pysslar med NH eller ej, faller in under någon av dessa lekar. Varför? Jo, helt enkelt för att dom är utformade enligt hur hästar själva lär känna varann och sätter upp en rangordning.

Sen ska det ju förstås poängteras att jag menar inte att leka dessa lekar fem, tio eller femton minuter om dagen, utan dom vävs in i den dagliga hanteringen. Man måste förstå och anamma filosofin bakom, vilket inte alls lyser igenom t.ex. på nnha.nu:s beskrivning, eller Hästfynds.

Givetvis finns det andra sätt att hantera sina hästar och lära dom saker förutom NH och utan att leka lekar. Men för mig är det ett förbaskat bra sätt, det bästa jag hittat hittills.

Men en sak blev jag rent av sur på dig för, och det är att du drar in hästpratare i en diskussion om NH, för dessa två "företeelser" har inget som helst med varann att göra.
 
Är inte LIA men svarar ändå. Anledningen till 'flummiga' svar på den typen av frågor (fast det är väl ändå tränare, inte hästpratare ni blir hänvisade till?) är att NH inte är något som bara kan tillämpas på enstaka problem (utan är en filosofi som bygger på ett långvarit uppbyggande av en stark och tillitsfull relation).
Eller det kan det men det förutsätter fortfarande att människan har hållt på ett tag och vet vilka 'ingredienser' han ska använda och i hur stora doser!
Att ge råd åt nån i liknande situationer som man vet från början inte kan så mycket (och kanske dessutom har inställningen att h*n minsann ska bevisa för sig själv och alla att NH bara är skit) är inte så lyckat. Kanske. Det är min anledning till att inte svara på sånt i alla fall.
Om det däremot är en användare som man vet är duktig och har hållit på ett tag, då svarar man annorlunda.
 
Gunvor!
Du BEHÖVER inte svara på det här inlägget! Jag är gladast om det stoppar här.
Samtidigt undrar jag, om ditt inlägg här bottnar i kritiken du fick i Hästhantering-forumet av ditt påhopp på annan skribent?

När det gäller det sista, svarar jag med en :confused:
Vad menar du för påhopp jag fick?

Så du vill inte höra andras åsikter eller? Därför jag inte
ska svara mer?

Så ni har alltså "tvingats bort" pga otrevliga anti-NH människor!?
Men det finns otrevliga anti-Western människor, otrevliga
anti-Dressyr människor etc. och inte har dom övergett
forumet bara för att svaren tog slut.

Läs Kedjetråden här på NH så kanske du förstår vad jag menar.
Den låg från början inte alls på NH, utan på Hästhantering,
just av den enkla anledning att trådskaparen inte ville
ha "NH-svar". Visst är NH-svar välkomna på Hästhantering,
men lägger man den där, vill man inte bara ha NH-svar.
 
Det bästa är kanske att lägga ner det här forumet helt. Hästhantering kan diskuteras på hästhantering, och så så får man stå ut med de svar man får där.

Ska se om jag kan koda ihop en sida där vi kan ha våra NH-diskussioner ifred.

Gunnar verkar inte bry sig nämnvärt om hela den här "debatten" så det är kanske lika bra att lämna det sjunkande skeppet och bygga ett nytt, lite mindre ;)
 
Varför?

Det är väl bra med ett NH forum.

Men vill man inte ha bara NH svar så lägger man nog tråden
på Hästhantering och inte NH.
 
Svar till:
"Det jag vill veta är vad ni menar med "vanlig" hästhantering som många nu verkar ångra. Den "vanliga" hästhanteringen är jag nyfiken på eftersom den inte verkar vara det jag blivit lärd."


jag kan ju ge några exempel på vad som är "vanlig" hästhantering i mina ögon. Jag måste vääl också som alla andra börja med att påpeka att detta gäller INTE alla. De som känner igen sig i exemplen kan ju ta åt sig och svara :devil:

*Att t.ex. be en lite yngre häst (eller vilken häst som helst) som står i obalans att lyfta ena hoven och sedan bli arg när den inte "gör som man säger".
*Att ha en häst som tjafsar mycket med bettet och spänna nosgrimman hårdare.
*Att hästen drar iväg med ägaren när hästen skall ledas någonstans, smockar till ägaren med sitt huvud då och då (eftersom hästen verkar helt omedveten om ägerens existens), och ägaren löser detta med att rycka hårt i grimskaftet några gånger. Varpå hästen visserligen stannar, men så fort ekipaget börjar gå igen så är det samma visa som innan. Inte nog med att hon ger sin häst whiplash-skador, hon löser ju heller inte problemet!
*Folk som har hästarna inne större delen av dygnet eftersom hästen annars blir lerig, eller inte kan gå tillsammans med den eller den. Eller för att hästen ju faktiskt vill komma in (konstigt när den vet att den får mat då! Betyder ju inte att den vill vara inne resten av dagen).
*Folk som ger sina hästar 6 liter kraft om dagen och undrar varför hästen springer. Sedan "löser" det problemet med ett skarpare bett, och nosgrimma.
*Folk som har täcke på mitt i sommaren för att de inte vill borsta, eller för att hästen inte skall få så mycket päls.


Jag har personligen sett alla dessa exempel in real life, och flera gånger om dessutom. Ni som inte har problem med era hästar gör antagligen inte på detta sättet. Eller (som någon sa) så tycker ni inte att det är ett problem.
Har man lärt hästen markhantering när den är liten, så blir det inga problem i framtiden, men idag köper många unghäst eller skaffar föl utan att veta vad man skall göra med dem. De tror att hästarna automatiskt kan allt, vilket ofta leder till trauman som gör hanteringen ännu svårare. Dessutom så är många av dessa människor stressade stadsmänniskor som vill komma till stallet för att koppla av. Problemet är att de har ingen riktig "av-knapp" och stressen lyser igenom i deras rörelser och kroppshållning. Vilket gör hästen stressad och svårhanterlig. Detta beror ju också mycket på vart man bor i landet. Vilken "typ" av människor som finns runt en.

Summan av kardemumman är väl den att ni som inte har problem behöver inte lösa dem. Ni som har problem får lösa dem på vilket sätt ni vill, gärna genom förståelse för hästen och vad som händer ur dennes perspektiv. Och var inte så hårda mot alla de nyfrälsta NH-arna! De är ju bara lite överentusiastiska och glada. Är det så himlans hemskt att man genast måste anstränga sig för att ta ned dem på jorden igen? Jag brukar låta dem sväva där uppe ett tag. Förr eller senare så kommer de ned av sig själva :)

Mvh/Marie
 
Att sparka är alltid ett försvar. Om hästen attackerar (vilket ju är väldigt sällsynt, om vi inte tvingar dem) så gör den det med huvudet först.
En bra början är väl att ta reda på varför denna hästen tycker att den måste försvara sig mot dig (och alla andra människor). Troligen så har den länge haft ont i kroppen, eller kännt sig missförståd och förvirrad. Till slut blir det för mycket. Bägaren rinner över helt enkelt. Om det är ett fyskiskt problem skulle jag lösa det först med hjälp av någon utbildad, samtidigt som jag skulle umgås mycket med hästen på dennes villkor. Bara "vara" i hagen på det avstånd som hästen tycker är OK. Sedan gå lugnt framåt, och börja om från början. Kolla vart någonstans det brister i förtroendet. Jobba på hästens villkor och se till att träningen är rolig för oss båda!
Mvh/Marie
 
Dreamer har redan gett ett bra svar, så här kommer bara ett par reflektioner.

Som du förstått, är jag irriterad på det NH-negativa sätt du och en del andra använder. Varför skriver du inte så här istället?
"Anta att jag har problem med min häst att den tex. sparkar hej vilt omkring sig så fort man kommer i närheten.... Jag är tacksam för förslag, på hur jag skall göra, för att få hästen att sluta med det här beteendet?

Ser du skillnaden? Inga negativa, förutfattade meningar! Bara en beskrivning över problemet och en fråga om hjälp att lösa det.

Om man sedan kan bidra med konstruktiva förslag och idéer i varje enskilt fall, är en annan sak. Det brukar bli många mot/följdfrågor först. Ser att Space Cowgirl gett dig ett exempel på bra svar! Utan repviftande i! ;)


Så har vi det här med lekar. PP:s 7 games är INTE lekar i vår svenska mening. Det är helt enkelt en olycklig översättning. Jämför hellre games som i tennis. Eller tänk lektioner, eller något annat.

För att kunna "jobba NH" måste man först och främst "tänka, tycka och vilja NH". Det är inget hokus-pokus eller flum, bara kunskap, erfarenheter, inställning och "sunt förnuft" (förlåt, kunde bara inte låta bli).


Jag söker konkreta svar men får ofta bara något flummigt som att uppsöka hästpratare eller liknande.
Kan du ge exempel på när någon "NH-are" har gjort det?

Det är dettsa lekar jag ställer mig skeptisk emot
Varför det, om vi slutar hänföra dom till lekar? Det finns mycket nyttigt att hämta hos PP:s 7 games. Dessutom finns så oändligt mycket mer än dom.


Följande är inte riktat mot dig direkt. Bara en liten avrundning.
1 Jag förstår mig inte på det här med repviftning, kroppsspråk etc.
2 För att förstå och använda "NH-metoder", måste man förstå och anamma NH-filosofin. Varför inte gå en kurs?
3 NH är bara Bla-ha och trams. Jag är så duktig så och har gjort allt rätt med massor aav hästar i massor av år utan något NH, så det så.
4 Jag förstår mig inte på det här med repviftning, kroppsspråk etc.
5 Osv, osv.
Moment 22! :)

LIA
 
Problemet är ju att NH frågor inte längre besvaras av NH människor, på NH forumet. De besvaras oftast inte alls, eller hånas av icke - NH :are. Inte så konstigt att folk flyr till andra forum (typ hästhantering då). Men jag tycker nog NH behövs och bör vara kvar som forum, men gärna med en moderator och en FAQ.

Om NH frågor kan få besvaras på NH forumet utan att bli omedelbart ifrågasatta av icke-NH:are, skulle det bli en trevligare plats för de som är intresserade av just NH. Kanske skulle de som är intressertade av att veta mer om just NH få svar på sina frågor genom att läsa trådarna då, istället för att behöva fråga den vanligaste frågan här om igen: vad är egentligen NH? ( Vilket för övrigt vore trevligt att ha besvarat i en sådan FAQ, som man kunde hänvisa till snabbt och enkelt när frågan dyker upp... Själv slutade jag titta hit för att samma frågor dök upp om och om igen, och det blev så himla tjatigt att först förklara, sedan behöva försvara sina förklaringar, om och om igen - och jag var ändå inte särskilt flitig i jämförelse med många)

Hästhanteringsfrågor kan mycket väl besvaras i hästhanteringsforumet av både NH folk och "vanliga", eftersom NH till stor del handlar om hästhantering. Gränsen är inte solklar. Vill man inte ha råd som kommer från NH inspirerade så kan man ju bortse från dem, eller varför inte kritisera det aktuella inlägget i den aktuella tråden, om man nu tycker att det är så dåligt att det inte fötjänar att stå oemotsagt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 867
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp