Kom tillbaka!

Hur skulle du lösa problemet om hästen bevisligen inte var rädd för dig utan bara respektlös?
Den kanske var hur gosig som helst veckan innan elleren kvart innan?
Hästen försöker helt enkelt ta komandot över dig.
Själv hade jag börjat att på ett betsämt sätt att visa hästen att det inte var någon ide att skrämmas genom att ignorera den och ge ett kraftigt NEJ? :d
 
Skulle använda samma taktik ändå. Inget bråk, inget tjafs. Fast i första stunden skulle jag bli väldigt misstänksam på vad som förorsakat en sån helomvändning om den varit gosig kvarten innan, för nåt är fel när en häst gör så - oftast är det människan som är fel.

Min inställning är "Jag tänker inte bråka med dig, jag tänker inte tvinga dig - men tro inte att jag tänker ge mig!". Jag har inte bråttom, så då är det lika bra att gå igenom saker och ting steg för steg och se så man inte missar nånting.
 
Givetvis...

Glömde en sak.

Om hästen visar sig orädd så passeras lek ett, dvs kontakt, väldigt fort och går då över på lek två där respekten byggs upp. Som jag sa; det kan ta några timmar, några dagar eller ännu längre tid än så. Hästar vet att människor tröttnar fort, och dom har all tid i världen att vänta...
 
Hur ska man då kunna lära sig om NH om man inte får ställa "dumma frågor". Ska bara de som "kan" allt få svar? :confused:
 
Men om hästen endast kommit på att det går att skrämmas och på så sätt ta kommandot?
Den har inte ont eller är felbehandlad. :smirk:
 
Ska vi märka ord får jjag väl hålla tand för tunga då! :p
Jag vill veta vad det är för skillnad på hur en NH människa och jag skulle lösa ett liknande problem. DET ÄR ALLT!
 
Re: Givetvis...

Tak för att jag får svar. Vi kanske inte har samma åsikter i allt, men du försöker åtmindstone förklara så att en okunnig kan förstå lite av vad ni sysslar med. TACK! :bump:
 
Det handlar inte om att "märka ord", och det tror jag du inser.
Jag tog mig tid att skriva ett vänligt inlägg som svar på ditt. Tycker faktiskt det förtjänar mer än en anmärkning om att "märka ord"!

Jag försökte förklara lite om games/lekar i mitt inlägg. Kommentar?

Jag ställde också en konkret fråga till dig om svar från NH-are. Får jag svar?



"Jag vill veta vad det är för skillnad på hur en NH människa och jag skulle lösa ett liknande problem. DET ÄR ALLT!"

Det var INTE allt, men låt gå. Frågan har både jag och andra svarat på, olika varianter på svar från olika människor. Summa summarum borde bli att det inte går att komma med en bruksanvisning för varje separat fall. Alla fall och alla hästar är olika.
Det ÄR inte så enkelt som att "ta till en lek". För att på rätt sätt kunna använda det som Tassetass skriver om, fordras en hel del bakgrundskunskaper. Därför är det svårt/omöjligt att försöka lösa problem den här vägen, åt den som inte är insatt. Ibland kan man bidra, ibland inte.

Tror du någon som INTE tillhör NH skulle kunna lösa problemet "över dator"? Det tror inte jag. Borträknat då dom som löser allting med lite våld, våld eller mera våld. :(

Lära om NH eller inte? Valet är ditt.

LIA
 
Re: Givetvis...

Jag är inte ute efter att frälsa dig ;) men bra att du fått lite mer förståelse - DET var vad jag ville ha!
 
Re: Givetvis...

Jag tror att jag fått en del klargjort för mig...
Innan trodde jag att ni sprang omkring och "viftade med rep och lekte lekar" I stället för att få pli på era hästar.
Nu tror jag att dessa sk. lekar är något ni gör i det dagliga arbetet/hanteringen med hästen. Inte att ni bestämmer er för att nu ska jag ut och leka jojoleken tex.
Hoppas du förstår vad jag menar. :smirk:
Har ev börjat få grepp om er grtej men det är fortfarande mycket som jag tycker är konstigt......He,he (Vissa lär sig aldrig?)
Hade också en uppfattning om att ni bara daltade med era hästar. vad jag menar med dalt är att om en häst tex, springer rakt på mig så får den en smäll. (Inom rimliga former förståss).
Jag trodde NH sa "så får du inte göra mitt lilla hjärtegryn" och började leka lekar med hästen.
Jag hopps i alla fall lära så länge jag lever. :bump:
 
Re: Givetvis...

Givetvis kan man "medvetet" träna t.ex. yo yo-leken i en paddock, eller vilken lek det nu månde vara - men det ger ingenting om man inte vävt in det i den dagliga hanteringen. Det är ungefär som att inte låta hästen bita en när man är i paddocken, men man låter den göra det när man är i boxen.

En stor del av NH är konsekvensen och att ha klara "regler" för vad som gäller. Då blir alla parter mer avslappnade. En häst som vet exakt var gränserna behöver inte tänka på det. Han har reglerna i bakhuvudet och behöver aldrig fundera "får jag, eller får jag inte? hur kommer matte göra om jag gör så här?", utan han kan ägna sin tid och energi och betydligt roligare saker. Detsamma gäller givetvis matte/husse.

Angående daltandet.

Parelli säger: With horses, the natural attitude is to be as gentle as you can, but as firm as necessary. When you're gentle, be gentle without being a sissy. When you're firm, be firm without getting mean or mad.

Det tycker jag är en bra beskrivning för hur saker och ting ska vara. Man ska varken dalta med hästen eller bli våldsam. Allt handlar om balans, oavsett "hanteringsfilosofi".

Fråga på om vad du tycker är konstigt. Jag är ingen expert, men jag svarar så gott jag kan!
 
Varför skulle den vilja skrämmas? Varför vill den hellre skrämma människor så att den får vara i fred än att vara med dem? Om man gör det roligt för hästen att vara med dig, och den inte har ont någonstans så finns det ingen anledning till varför den inte skulle vilja vara med människor.
När jag är ute och masserar så har alla hästar jag har träffat på hittills haft ont. Även de där ägaren inte trott det (nästan ännu mer då eftersom ägaren kanske inte är särskillt uppmärksam). I andra fall så ser jag ägarna behandla hästen jätte orättvist. T.ex. folk som smäller till hingstar bara för att de har snoppen ute, eller brummar lite :( Även valacker har ju snoppen ute titt som tätt, det skall man ju knappast behöva bli bestraffad för. Det var bara ett exempel. Jag har räknat upp några fler i ett annat inlägg. Men det finns MASSOR av orsaker.
Det viktigaste att inse är att det faktiskt finns en orsak, och sedan beta sig igenom listan för att hitta den. Då skulle vi få mycket gladare hästar.
Mvh/Marie
 
Va?
Har ni allihop på bukefalos suttit och bråkat via internet hela sommarlovet?

Har efter ett underbart sommarlov med enbart hästväder och efter att ha varit internet-befriad återkommit till forumen och sett kaos och riktiga gatubråk! Är det verkligen ingen som uppskattar sommarvädret??? Stäng av datorn allihopa och gå UT och NJUT!
 
Samtidigt undrar jag, om ditt inlägg här bottnar i kritiken du fick i Hästhantering-forumet av ditt påhopp på annan skribent?
När det gäller det sista, svarar jag med en :confused:
Vad menar du för påhopp jag fick?
LIA: Läs en gång till vad jag skrev.


Så ni har alltså "tvingats bort" pga otrevliga anti-NH människor!?
Men det finns otrevliga anti-Western människor, otrevliga
anti-Dressyr människor etc. och inte har dom övergett
forumet bara för att svaren tog slut.
LIA: Skillnaden mellan dessa otrevliga människor (om dom nu finns) och dom på NH, är att dom förmodligen inte har som enda ambition att förstöra för övriga, som skriver på respektive forum.
Om du inte tror på vad jag och andra skrivit om inläggen, har du kanske ett bättre svar på frågorna: VARFÖR håller NH-forumet på att dö ut? VARFÖR försvinner NH-entusiasterna härifrån?


Läs Kedjetråden här på NH så kanske du förstår vad jag menar.
Den låg från början inte alls på NH, utan på Hästhantering,
just av den enkla anledning att trådskaparen inte ville
ha "NH-svar". Visst är NH-svar välkomna på Hästhantering,
men lägger man den där, vill man inte bara ha NH-svar.
LIA: Ett brott du får ta upp med den skyldiga, dvs moderatorn. Inget som jag har med att göra. Hade trådskaparen klargjort, att "NH-svar" var förbjudna?
Kanske är tråden sådan, att "NH-svar" är dom enda rätta? :) Jag har inte läst den!

LIA
 
Nej, det löste sig utan NH och med en stor bit envishet och
tålamod.

Jag tror inte att deras enda ambition är att förstöra för
övriga, men jag håller med om att "anti-NH:are" har gått åt
alldeles för hårt, men ni NH:are är ibland duktiga på att
gå åt för hårt mot folk, bara för att h-n inte håller på
med NH.
 
Re: Givetvis...

He,he. Jag har hållit på med NH i trettio års tid utan att veta om det. :D
Börjar förstå det nu efter dina fina förklaringar. Visst håller jag med dig om att våld inte löser problem, men hästar/ponnyer som av olika anledningar uppför sig dumt (tex försöker springa över mig) kommer jag även i fortsättningen att ge en liten "lagom" smäll) ;)
 
Vad du nhar för erfarenhet av hästar vet jag inte och kan därmed inte uttala mig om.
Jag har över 30 års hästhanterande och flera generationer hästmänniskor bakom mig. 15 års ykeserfarenhet av hästar.
Faktum är att ja har sett (oftast då hingstar) som är väldigt revir medvetna och gärna i andra sammanhang försöker ta komandot över människor. Några av dessa gör detta genom att sparka och hugga. Faktum är också att olika hästar är olika starka i sitt psyke.En kan vara som en lammunge en annan som en :devil:
Enligt mig måste man då och då visa en sådan häst vem det är som bestämmer=ledare.
Jag kan ge dig ett skräckexempel.
En avelhingst (imp från Frankrike) hade innan han kom till Sverige sprungit omkull och trampat ner sin skötare avsiktligt när denne skulle hämta honom i hagen.Skötaren avled.
I Sverige trampade han ihjäl en stackars ankflock som råkat spatsera in i hans hage. Denna hings var alltså väldigt revismedveten. Hagen var HANS!
Går in till denna hingst i hagen för att hämta honom.Givetvis är jag beväpnad med hjälm samt medhjälpare med långpiskor utanför hagen. Hästen kommer farande mot mig med öronen slickade bakot och tänderna blottade. Han menar alLVAR!
Blir faktiskt heligt förbannad och ger hästen en rak höger mitt i plyttet. Hästen stannar förvånat och låter sig fångas. Sedan inga problem att fånga honom. Han hade helt enkelt kommit på att det gick att skrämma människor och blev de rädda och sprang, så sprang han helt sonika över dem=INGEN RESPEKT!
Sedan ser jag det så här.
Om hästen har ont förstår jag att den kan vilja slippa undan på olika sätt. Inga problem med det. Men sedan anser jag att som alla vi andra måste ibland gå till jobbet fast vi inte vill, så måste faktiskt även hästen göra saker ibland fast den kanske inte har lust just då. Tex, stå uppbundenm,m. Träning/tävling får man anpassa till hästens kondition och vilja för dagen. Vissa dagar är du ju mer uppåt än andra, men måste kanske trots det sköta ditt arbete eller? :smirk:
 
men ni NH:are är ibland duktiga på att gå åt för hårt mot folk, bara för att h-n inte håller på med NH.

Det är möjligt, jag har själv tagit i lite onödigt ett par gånger. INTE för att vederbörande inte "hållit på med NH", utan för att man burit sig dumt (i praktisk handling eller i resonemang) åt mot hästen. Jag protesterade även "före NH" mot en del avarter, men numera har jag mycket mer på fötterna och har också ofta alternativen klart för mig.

Det här med att "hålla på med NH" har jag hela tiden opponerat mig emot. Man "håller inte på" med NH. Det är en filosofi= inställning/åskådning som präglar ens liv med hästen. För min del krävdes en NH-kurs för att komma på rätt spår. Innan hade jag känt att mycket var fel, men inte sett/känt till alternativ till den etablerade hästsynen.

Med NH-filosofin följer alternativ även till hantering, och det är väl där många stannar upp och tror att dom sett och kan allt om NH. Så föds hela tiden missförstånd när dessa glada nybörjare sätter igång med ledarskapsövningar etc utan att veta eller förstå bakgrunden. Naturligtvis går mycket då snett, och så har vi igen ett antal som tittat på och snabbt förkastar NH! DOM är nu experter, för dom har minnsan sett ...... Därefter hjälper ingenting. Inga förklaringar i världen (= här på Bukefalos) rubbar deras anti-NH-inställning. För dom har ju sett med egna ögon och vet och berättar villigt för sina kompisar! Därifrån kommer dessa inlägg, som vi talar om. :(

LIA
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 714
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp