Kom tillbaka!

Re: Givetvis...

Det är ju det jag, och måååååånga andra, sagt hela tiden - NH är inget nytt, det är inget hokus pokus. :smirk:
 
Går aldrig hårt åt nån för att dom inte hanterar sina hästar enligt NH-filosofin - jag går hårt åt folk som jag anser beter sig fel i sina hästars närhet. Vilken filosofi man tror eller inte tror på struntar jag högaktningsfullt i.
 
*Att t.ex. be en lite yngre häst (eller vilken häst som helst) som står i obalans att lyfta ena hoven och sedan bli arg när den inte "gör som man säger".
*Att ha en häst som tjafsar mycket med bettet och spänna nosgrimman hårdare.
*Att hästen drar iväg med ägaren när hästen skall ledas någonstans, smockar till ägaren med sitt huvud då och då (eftersom hästen verkar helt omedveten om ägerens existens), och ägaren löser detta med att rycka hårt i grimskaftet några gånger. Varpå hästen visserligen stannar, men så fort ekipaget börjar gå igen så är det samma visa som innan. Inte nog med att hon ger sin häst whiplash-skador, hon löser ju heller inte problemet!
*Folk som har hästarna inne större delen av dygnet eftersom hästen annars blir lerig, eller inte kan gå tillsammans med den eller den. Eller för att hästen ju faktiskt vill komma in (konstigt när den vet att den får mat då! Betyder ju inte att den vill vara inne resten av dagen).
*Folk som ger sina hästar 6 liter kraft om dagen och undrar varför hästen springer. Sedan "löser" det problemet med ett skarpare bett, och nosgrimma.
*Folk som har täcke på mitt i sommaren för att de inte vill borsta, eller för att hästen inte skall få så mycket päls.

Jahaja... Jag har också sett av det där, men inte så ofta. Så för mig är inte det klassat som "vanlig hästhantering" jag har trott att det är några få stackare som helt enkelt inte förstått bättre. :crazy:
 
Självklart är det skillnad på en missförstådd häst, och en respektlös häst. Men respektlösa hästar är (i min värld) väldigt ovanliga. Hästen skulle ju egentligen kunna göra i stort sett vad den vill... Vi kan knappast stoppa dem med muskelkraft, men det är inte den typen av djur.

Visst finns det fall som du beskriver och då måste man ju visa vem som bestämmer. Man kan inte ha farliga hästar.
Men även i ett sådant fall är det ju ganska intressant att fråga sig varför han har blivit sådan. Det kan jag ju inte svara på över nätet, men några spekulationer är att han har hanterats fel av människor tidigare och då förlorat respekten för dem. Eller så kanske han aldrig ens har lärt sig att ha respekt. Han kanske skilldes från sin mamma tidigt eller fick gå ensam mycket. Sådana hästar blir ju mer "socialt handikappade", eller vad man skall kalla det. Kanske är det en hormonell störning eller någon annan kemisk obalans, som gjort att han har lättare för detta beteende om det tillåts.

För mig är det den stora skillnaden mellan "vanlig" hantering och NH. I NH frågar man sig varför och försöker utreda orsaken. I det fall som du nämde så var ända lösningen (som jag kan se, utifrån det du berättar) att försvara dig! Men kan man ta reda på orsaken så kanske man kan hindra att det händer igen. Eftersom dina hästar inte blir sådana, så behöver ju inte du oroa dig. Men de som födde upp hästen kanske borde luska lite...
Alla problemlösnings metoder som angriper orsaken och inte bara lindrar symptomen är bra. Oavsett om de är "NH" lösningar eller "vanliga".

Jag håller nog inte med om att hästar måste göra sitt arbete. De har inget arbete! Det är ju bara vi som tror det :angel: Inte behöver man dalta med hästarna, men jag håller inte med om att det är deras skyldighet att jobba för oss.
Lustigt att du drog upp arbetserfarenhet ;) Det är något jag respekterar men inte något som jag lägger vikt vid, eller väljer min tränare utifrån.
Mvh/Marie

Mvh/Marie
 
*Att t.ex. be en lite yngre häst (eller vilken häst som helst) som står i obalans att lyfta ena hoven och sedan bli arg när den inte "gör som man säger".
*Att ha en häst som tjafsar mycket med bettet och spänna nosgrimman hårdare.
*Att hästen drar iväg med ägaren när hästen skall ledas någonstans, smockar till ägaren med sitt huvud då och då (eftersom hästen verkar helt omedveten om ägerens existens), och ägaren löser detta med att rycka hårt i grimskaftet några gånger. Varpå hästen visserligen stannar, men så fort ekipaget börjar gå igen så är det samma visa som innan. Inte nog med att hon ger sin häst whiplash-skador, hon löser ju heller inte problemet!
*Folk som har hästarna inne större delen av dygnet eftersom hästen annars blir lerig, eller inte kan gå tillsammans med den eller den. Eller för att hästen ju faktiskt vill komma in (konstigt när den vet att den får mat då! Betyder ju inte att den vill vara inne resten av dagen).
*Folk som ger sina hästar 6 liter kraft om dagen och undrar varför hästen springer. Sedan "löser" det problemet med ett skarpare bett, och nosgrimma.
*Folk som har täcke på mitt i sommaren för att de inte vill borsta, eller för att hästen inte skall få så mycket päls.

Jahaja... Jag har också sett av det där, men inte så ofta. Så för mig är inte det klassat som "vanlig hästhantering" jag har trott att det är några få stackare som helt enkelt inte förstått bättre. :crazy:

Lyckliga dig! Jag kanske borde flytta igen :D
 
Och jag säger tvärtemot - respektlösa hästar är ENORMT vanligt! Men det beror förstås hur man definierar respekt...

Att hästar inte gör precis som dom vill, vilket dom precis som du säger faktiskt kan, beror inte alltid på respekt för sin människa - utan för att dom lärt sig att om dom inte lyder (varesig dom riktigt förstår eller ej) så gör det ont, blir allmänt otrevligt osv. Dom lyder inte för att dom vill, och dom lägger inte ner sin själ i sitt arbete för "sin människa". En häst som respekterar sin människa gör som människan vill för att den vill det och tycker att "Yes, den här individen är vettig och rolig!", inte för att den känner att den inte har nåt annat val (svårt att formulera det där).

Jämför med lärare i skolan. Du gör det dom säger att du måste göra, eftersom du är tvungen. Dom är lärare, dom bestämmer. Men innebär det tt du har respekt för dom? Nej... Men HAR du respekt för läraren, så blir arbetet FAN så mycket enklare och roligre - för alla inblandade parter, för man lyssnar på ett helt annat sätt för någon man ser upp till.
 
Precis.

Därav anledningen till att en viss A inte får en ursäkt från mig.
 
2 fel blir inte 1 rätt!

Oavsett A:s uttalanden i övrigt, är det inte juste att anklaga henne för något hon inte sagt. Dessutom hade hon i det fallet alldeles rätt i sin uppfattning!
Jag gillar inte osakliga anklagelser, oavsett det drabbar mig eller någon annan, och därför reagerar jag starkt, när det inträffar.

Ovanstående är inte ämnat att vara otrevligt, bara klargörande.

LIA
 
Visst har hästar ett "arbete#. Även om arbetet är olika för olika hästar. En häst arbetar även i flocken i vilt tillstånd. Någon är ledare och ska se till hela flockens bästa. Nåpgon håller vakt när andra vilar osv.
När jag skrev att hästen har ett arbeta hade jag som exempel på att den ska kunna stå uppbunden. Det kan väl också tecknas som ett arbete för en viss individ?
Vissa saker MÅSTE hästen klara/kunna för att det dagliga sammarbetet mellan människa/häst ska fungera och bli ett nöje för både häst/människa.
Nu förmänskligar jag inte hästar på något sätt utan ville bara dra en parallel mellan hästar och människor. Men nog har hästar i alla tider fått arbeta för sitt uppehälle på olika sätt :smirk:
 
Jaha.......nu är jag tillbaka, antagligen den "värsta" av alla :crazy:
Att bli ifrågasatt av typ NH are att man har en kass hästsyn, det går bra, men att ifrågasätta går inte...enligt en viss person här så har jag helt fel hästsyn pga att jag säger finka om transporten :confused:...då kan man ju börja undra HUR strikt NH:n verkligen är
att man inte skulle kunna ha snappat uppp NÅGNTING under de år man arbetatr med hästar för man inte varit på kurs eller läst en bok :confused: KANSKE jag har skrivit den boken...vem vet???
Det är så enkelt att lära sig teoretiskt, mycket enklare än att lära sig HÄST...hur OLIKA individer beter sig i samma situationer...har man 10 hästar med samma problem, så får man säkert fundera ut 10 olika lösningar beroende på individen....och det som retar mig mest är att vissa härinne vet minsann att bl a jag inte är en människa som förstår mig på hästar....förmodligen bara för att jag inte avgudar någons skotramp i dyngan och efterleverer dennes filosofi, utan jar utarbetat en helt egen fungerande filosofi....och allt på hästens villkor....vilket den går framför eller bakom mig.
 
De har en uppgift i flocken.

Jag motsätter mig inte att hästar "måste" kunna vissa saker, men jag tycker ändå att det är fel att kalla det arbete. Vi kanske har olika definitioner på det hela bara. Detta är ju mest "filosofiska" tankar... I praktiken blir det ingen jättestor skillnad på det man gör.

Kanske kan man säga att, visst hästen har ett arbete, men vad ger du den i lön? Om jag skall försöka förklara vad jag menar. Om vi inte ger den det den behöver (som grovfoder, kompisar, utevistelse m.m.) så är vi ju inga lysande arbetsgivare :crazy: Om vi dessutom är högljödda eller okänsliga och inte lyssnar på hästen så är vi en riktig mardröm!
Om jag inte trivs på en arbetsplats så kan jag säga det med ord, eller sluta där. Det kan inte hästen. Den blir inte vår anställda, den blir vår slav eller livegne.
Därför är det viktigt att vi lyssnar och inte tycker att den måste göra sitt jobb. Det kanske är vi som inte har uppfyllt våra arbetsgivar uppgifter?
Mvh/Marie
 
Jag definierar respekt på samma sett som du - ibland :p

Jag har tagit mycket inflytande av Ellen Ofstad (och innan dess av min sambo som också har mycket från henne). Många NH-människor och tränare pratar ju mycket om att fastställa respekt i rundcorall eller med ledövningar, medans Ellen snarare säger att vi redan har hästens "respekt" för oss som människor. Om vi kan få hästens uppmärksamhet så har vi mycket. "Riktigt" respekt som är för oss som individer och ledare kommer med tiden. När hästen går och kollar på allt annat och struntar i sin människa så behöver du fånga hästens uppmärksamhet, inte vifta med rep för att få respekt. = Ellens teori i kort tolkad av mig :D

Jag tror visserligen inte ( alls ) att du tillhör den repviftande skaran som tror att repet är NH. Jag tycker nog ändå att det finns olika typer av respekt. Kanske kan man kalla det diktatur (och det är knappast något jag strävar efter i min träning), men på den tiden så i alla fall jag upp till min stenhårda ridlärare. Fast jag föredrar den mjuka sorten idag. :smirk:

Mvh/Marie
 
Men nu är det så att vad jag fick ut av A:s inlägg (efter
att ha läst det flera gånger) är precis samma som nu.
 
Visst har hästar ett arbete. MEN... Man har rätt att sluta sitt arbete eller byta om man inte trivs och mår dåligt av det.
 
Yääääh, min favorit-anti-NH:are!! :cool: Skillnaden mellan dig och andra anti-NH:are är att du ju faktiskt kan en j*vla massa ;)

Men en sak angående hur "strikt" NH är så vill jag faktiskt vidabefodra en rad från Parellis bok, ungefär nåt sånt här: In Natural Horse-Man-Ship, there are NO RULES - only principles and goals. Det tycker jag är en rätt schysst beskrivning.
 
Fattar inte. Svarade du på mitt inlägg eller råkade jag bara vara närmast :confused:
Känner mig lite lätt mobbad. här inne. Är ingen "NH.are". Och ställer jag en hypotetisk fråga blir jag nästan ihjälslagen. :( :rofl:
Tydligen verkar det finnas lika många olika sorters NH som det finns hästägare (typ).
Jag håller mig nog i firtsättningen till det jag kan och vet fungerar=ÄH=älgen horsemanship.
Håller dock med om att det finns lika många olika lösningar som det finns hästar, men jag KAN faktiskt inte förstå vad som är så HEMSK med att kräva av en frisk häst att den ska arbeta (inom rimlighetens gräns förståss och att arbetet ska varierat och roligt) samt detta FRUKTANSVÄRDA som jag gör, att ibland när jag tycker det är befogat ge hästen en smäll. :bow: :angel:
 
Nej, denna hingt hade inte blivit varken sämre eller bättre behandlad än någon annan. Men hade en skalle som var STENHÅRD.
Möjligt att martha käönner till honom då hon rör sig i travkretsar. Har även en annan hings som exempel men där låg det nog mest i generna så att säga. :d
 
:o Hmmm, du låg bara närmast...TÄNKTE skriva det , men i mitt upphetsade tillstånd så glömde jag bort det :rofl: :rofl: :rofl:, men du fattade ju ändå :banana:
 
:love: :bow: :bow:...och du är min favvo NH:are :D :D...Vi KAN ju faktiskt vara ödmjuka och lyssna om man inte måste gå i försvar direkt....spelar som ingen roll vad jag säger om MIN hantering så finns det vissa som hackar ändå....men inte Tasse inte :love: :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 861
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp