Kombinerad nosgrimma; engelsk/remont.

Lovisaleonora

Trådstartare
I senaste numret av Tidningen Ridsport finns bild på en ny (revolutionerande?) uppfinning. En kombinerad nosgrimma. Engelsk och remont.

Why? Varför vill man använda den? NÄR ska man använda den?

Använder man en remont har man rimligen redan knutit till näbben på hästen, vad fyller då den engelska för funktion?

Någon med kreativa förslag?

Sv: Kombinerad nosgrimma; engelsk/remont.

*springer iväg och kikar i tidningen, som jag inte hade hunnit läsa än*

Jadu, den va ju INTE vacker :crazy: , och jag undrar direkt: Varför skulle man använda två nosgrimmor på samma gång?? Tänkte på att det stod "men det är bekvämare för hästen än att ryttaren använden två nosgrimmor samtidigt" :confused: Vilka gör det? Varför?

Jag fattar ingenting, precis som du säjer; har man remont så har man ju redan stängt munnen liksom...

Är oxå väldigt frågande till det här påfundet...

Någon ny modegrej antagligen... Enda anledningen jag kan komma på är ju när man har en sk standing-martingal som man fäster i den engelska nosgrimman. Den vill man ju inte fästa i en remont av naturliga skäl... Är dock tveksam till att folk använder standing martingal, gör man det nu för tiden?

Dubbla nosgrimmor har ju använts en del år nu.
Den förklaring jag fått är att man vill ha samma funktion som av en aschen men inte få det trycket över näsan som en vanlig snok ger.

Började användas av vissa i eliten o de har säkert prövat sig fram o tycker att det är en kombination som fungerar bra på deras hästar, sen är det som alltid. Folk apar efter för att det ser coolt ut...

Men aachen-grimman har jag inte problem att se att den fyller en funktion. Där går ju inte trycket som på en remont, snokremmen har inte samma funktion som en remont s a s.

Använder man remont så har ju inte den engelska någon effekt ö h t.

Har inte sett tränset i fråga, om någon har en bild vore det kul att se.

I vilket fall, om man nu vill ha samma funktion som en aachen, dvs att stänga igen gapet på hästen, är det inte bara enklare med endast en remont? Förstår inte vad det är för nytta med en engelsk nosgrimma + remont. Den engelska sitter ju bara där och gör ingen nytta what so ever eftersom det är remonten som håller ihop truten på hästen.

Drar man åt den så märks ju även den engelska en del.
Kanske tycker de att det blir för lite "effekt" med bara en remont.

Jag använder det inte, men det är vad jag fått förklarat o vad jag kan tänka mig själv :)

...och drar man åt den ökar risken för aachenskador i hästens mun, den gapar och grejar ännu mer och så måste man dra åt ännu fler remmar för att den ska hålla igen truten...

Jag förstår inte riktigt vitsen om jag ska vara ärlig. Remont för sig och engelsk för sig, det begriper jag, men inte tillsammans. Känns lite som att ha bälte och hängslen samtidigt.

Är rädd att det blir en ny modefluga och sen ser man var och varannan wannabe proffsryttare rida runt med dubbla nosgrimmor, ungefär lite som när flippan-bettet var som mest på tapeten. Men men, tillverkarna lär ju tjäna pengar och sen kommer hööks med en budgetvariant så även gemene skogsmulle också har råd att se ut som en elitryttare ute i buskarna.

Som sagt, jag försvarar det inte o använder det inte.
Det har funnit ett tag nu som sagt o visst finns det ett gäng amnatörer som apat efter.

Används på var och varannan polohäst. Remont för att stänga munnen, engelsk att sätta en fast martingal i.

BILDER RADERADE AV MODERATOR

Senast ändrad av en moderator:

DÄR finns en anledning, det ser jag. Men på den genomsnittliga svenska ridhästen?

Antagligen inte nödvändigt, men vill man bygga på looken med utrustning med poloinspiration så... (hv polo med stora nummer på kläderna t.ex.)

Jag tyckte den såg ut som en munkorg . Säkert inte sämre än annat man snör ihop munnen på hästen med och det är klart att det beror på hur hårt man drar åt, men om man inte behöver dra åt så behöver man å andra sidan inte nån nosgrimma alls (och tvärt om).

Senast ändrad:

Då hade jag alltså rätt! Visste inte det hette fast martingal på svenska (standing martingal har jag lärt mig från Irland), men det va verkligen den enda anledning jag oxå kunde komma på :)

Den genomsnittliga svenska ridhästen behöver nog knappast mer än sadel, träns (med engelsk nosgrimma eller remont) och kanske något benskydd.

Men de flesta vill ju ha det som är snyggt och inne. Hur många behöver egentligen platta på sadelgjordarna? Förut hade ingen det, nu har alla. Samma med fårskinnspad, pullargrimma, "fräna" bett, teknikskydd, listan kan göras oändlig...

Fast platta tycker jag bara är bra. Den ger ett lägre tryck under magen då den har större anläggningsyta. Därför har jag det på min hopphäst. Sen skadar det inte att den ger skydd ifall han skulle råka slå i med brodden under vinterhalvåren. :)En platta lär knappast påverka hästen så man bör störa sig på att det är en modefluga bland ''skogsryttarna'' eller vi andra hobbyryttare som tränar på 1,10. Det är ju inte direkt som att klämma in ett flippanbett eller diverse hjälptyglar på fogliga hobbyhästar. :)

Nej, platta fördelar inte trycket. Trycket fördelas över den delen som går mellan stropparna. Enkel fysik.

På den tiden jag var hoppaktiv var det nästintill ingen häst med en teknik som krävde en platta. Idag har tydligen aveln gått på ett annat håll, för nu behövs det platta för att kravla över 90 cm i skogen.

Jag använder alltid platta vid hoppning, inte för att min häst slår i så värst mycket, men det händer ibland. Jag vill ha plattan där de gånger hon slår i. Hon ska inte slå sig de gånger hon drar upp benen.
Har sett hästar med stora svullnader efter att slagit i under magen, en sån häst tröttnar på att ta i efter att par gånger.
Många har ju skydd på benen fast hästarna normalt inte stryker sig, utan man har det för säkerhets skull. Jag ser det på samma sätt med plattan.

Eftersom moderatorn tog bort bilden innan jag hann se - vad heter modellen och vad kan jag googla på?

/Nyfiket Blåbär

*Du har pm*

Ang nosgrimman fyller den säkert sitt syfte att snöra ihop munnen på hästen totalt :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag var och hämtade ny häst häromdagen och insåg att jag nog vill köpa ett nytt träns till honom. 🤪 Men jag blir alldeles förvirrad av... 2
Svar
23
· Visningar
2 545
Senast: Dopy
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 209
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 930
Senast: Blue
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 282
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka