kombinerat bett och hackamore?

B

**BORTTAGEN**

Har någon erfarenhet av den nya modellen av kominerat bett-hackamore?
Har lite problem med pållen, han är mkt känslig men på samma gång väldigt stark i munnen. Har ganska stora problem i ridningen, då det känns som han blir stressad av bettet (tar inte stöd, biter sig fast osv.) Använder nu tredelat med fasta ringar, har provat rakt=blir dö stark och lyssnar inte alls, har provat hackamore men han blir även där för stark.
Problemet kan sitta på andra ställen, så jag skall eventuellt se till och få en ordentlig utredning för att se om han eventuelt kan ha ont någonstans.
Jag skulle kunna skriva hur långt som helst, blir mkt tacksam om någon skulle vilja dela med sig av egna erfarenheter. Lite tips och råd.
 
Om du menar dom som Myler säljer, så har dom funnits ute i ca 3 år på marknaden. Och ett sådant kan man här där jag bor, få pröva ett par dar så man vet om det passar eller inte. Det kostar bara några hundralappar att få låna det i ridsportaffären, som sen självklart dras av på priset om du köper det. Och ett sådant köpte min kompis till sin stolliga häst. Och nu sitter hennes 6-åriga son och rider på den hästen som ansågs ha så grava lynnesfel att hon av tidigare ägare och veterinär blev utdömd till slakt. Nu pratar vi alltså om en SM-hoppare som haft drygt 12 olika registrerade ägare på ca 15 år... Jag provade det bettet på min häst och hon slängde sej baklänges i panik = helt fel bett för henne. Stallets fjording däremot går alldeles utmärkt att rida på det bettet också. Be att få låna ett och pröva. Det är mitt råd.
 
Kolla upp hästen först annars kan det visa sig att du har lagt ut hundralappar på ett bett du egentligen inte behöver.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 031
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 887
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 009
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 837
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp