Komma igång med matlagning? Tips/råd

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Redfox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 866

Bukefalos 30 år!

Redfox

Trådstartare
Jag har svårt att sätta igång med matlagningen och att göra det själv.
Jag kan väl ibland (otroligt sällan) hjälpa till med matlagning tillsammans med anhörig.
Men jag behöver och vill kunna göra det själv samt hitta inspirationen till att faktiskt sätta igång och laga mat.

Det har aldrig handlat om att jag inte kan laga mat, lärde mig både hemma av en släkting som liten samt i hemkunskapen i skolan mm.
Men jag har inte lyckas bryta mönstret på kvällarna och hittar ingen motivation alls till att laga mat. Har även tidigare haft "problem" med ljud och annat när man lagat mat, tex. risken att det kokar över, blir bränt, eller bara låter väldigt mycket. Är generellt känslig för ljud och har stor respekt för att det kan börja brinna om det går fel. Är väl inte lika nojig över det idag som tidigare fast ändå viss känslighet. Har generellt haft problem med "GAD - generaliserat ångetsyndrom" samt andra ångestproblem. Även känslig för dofter, inte matdofter i sig utan mer om det skulle lukta bränt eller liknande.

Jag har planerat och skapat en plan hur jag ska försöka börja laga mat och tillslut göra det själv, genom att hjälpa till med matlagningen ett par gånger i veckan. Men jag tar tacksamt emot alla tips och tricks på hur ni hittar inspirationen att börja laga mat och att våga testa olika rätter och inte hålla sig med samma maträtter hela tiden.

Men vad äter du nu?

Har du några säkra kort gällande mat som du brukar tycka om och är lättlagade skulle jag börjat med dom. Och laga många portioner samtidigt så du inte behöver laga så ofta.

• Gilla
Reactions: Sel
Kan du ordna frukostmat? Är det enbart kall mat (yoghurt och flingor, smörgås) eller funkar det även att rosta bröd, micra gröt eller koka ägg?

Är det igångsättning som är svårt så hade jag börjat på lägsta möjliga nivå. Typ flingor och yoghurt, eller snabbmudlar/micropizza om det funkar. När du har fått in den rutinen så öka i väldigt små steg. Har du en micro så finns det en uppsjö väldigt enkla recept som kan göras i den (micra en stor potatis och fyll med valfri färdigköpt röra = bakad potatis!).

Är det ångesten du behöver utmana så samma tänk där. Ta pyttesteg men se till att du rör dig framåt i någon riktning. Köp en billig äggkokare om du inte är trygg med att koka ägg på spisen. Skaffa en vattenkokare och häll kokande vatten över snabbnudlar/couscous/frysta grönsaker, täck med en tallrik och låt stå tills färdigt. Ta alla genvägar du kan hitta!

Jag äter just nu kyckling, ugnsrostade rotsaker och vitlökssås.

Skär upp vad jag vill ha. Favoriten är rödlök, morot, rödbeta och överst potatis. Lite smör i botten och olivolja på potatisen. Krydda efter vad du tycker om.
In i ugnen 20 minuter i 200 grader. När klockan ringer åker nästa form med kycklingfilé in, även den i 20 minuter.

Maten är klar!

Kan ett sätt vara att, du själ eller tillsammans med en anhörig, eller via tips här, skriva ner 5 enkla recept och att du utgår från dom? Recepten ska då varar enkla att laga, dvs få steg. Blir väl delvis rätter som är mer halvfabrikat men det är inget fel med det!

Förslag på rätter kan vara:
  • Tomatsås eller annan sås med pasta: jag tänker då att du köper färdig tomatsås/pastasås, finns flera goda. Det är ju lite dyrare än att göra egen tomatsås men väldigt enkelt och smidigt. Stegen blir ju 1) koka pastan, 2) värm på såsen, blanda sås och pasta. Klart.
  • Falukorv med potatismos av pulvermos. Stegen blir: 1) stek falukorven, 2) koka upp vatten till pulvermoset (tekokare går utmärkt att använda för det), 3) vispa pulvermos med vatten enligt de mängder som anges på förpackningen och kanske ha i en klick smör i moste. Klart.
  • Fiskpinnar eller liknande med kokt potatis.
För att lägga till grönsaker kan ett alternativ vara att skiva upp gurka och tomat.

Jag tänker att ovan kan vara ett bra första steg. Och även helt ok att fortsätta med det. Skulle du vilja göra mer själv så kan ett tips för att underlätta vara att köpa hakade frysta grönsaker. Tex kan man köpa fryst färdig hackad lök. Då slipper man steget att hacka löken. Finns även en del andra grönsaker i "frysboxarna" i mataffärerna som man generellt kan lägga direkt i kastrullen/stekpanna. Jag köper tex ofta fryst broccoli. Går att steka direkt från frysen, tar bara några minuter längre.

Jag tror att du kommer få allra mest passande råd om du kommer med lite fler önskemål om vad som passar dig. Få ingredienser, eller spelar det ingen roll? Mycket smak, eller mild profil? Begränsat med hacka, skära, skålla osv eller spelar det ingen så länge det inte låter (t ex kanske ingen mixer?)? Spelar textur och varm/kall mat någon roll?

Det jag kan bidra med, som kanske inte hjälper dig för jag hade en helt annan situation, var att när jag var utmattad (pga jobb) och kunde bli så dränerad av att laga mat så jag inte orkade äta den, så införde jag att jag inte åt maten jag tillagat samma kväll. Så jag åt matlåda jag lagat en annan mat, och lagade därefter maten till en annan dag, och då gjorde det inget att jag sedan blev väldigt trött.

Kan du ordna frukostmat? Är det enbart kall mat (yoghurt och flingor, smörgås) eller funkar det även att rosta bröd, micra gröt eller koka ägg?

Är det igångsättning som är svårt så hade jag börjat på lägsta möjliga nivå. Typ flingor och yoghurt, eller snabbmudlar/micropizza om det funkar. När du har fått in den rutinen så öka i väldigt små steg. Har du en micro så finns det en uppsjö väldigt enkla recept som kan göras i den (micra en stor potatis och fyll med valfri färdigköpt röra = bakad potatis!).

Är det ångesten du behöver utmana så samma tänk där. Ta pyttesteg men se till att du rör dig framåt i någon riktning. Köp en billig äggkokare om du inte är trygg med att koka ägg på spisen. Skaffa en vattenkokare och häll kokande vatten över snabbnudlar/couscous/frysta grönsaker, täck med en tallrik och låt stå tills färdigt. Ta alla genvägar du kan hitta!
Gör mest enkla saker till frukost själv, mackor, flingor mm. Skulle tro att det hela mest handlar om igångsättningen, att hitta ett sätt så jag gör det i stället för undviker det som nu. Vid lunch kan man alltid bara ta någon macka eller någon mat som går i micron. Men middagen vill man ju gärna ha lite variation. Tror också småsteg och att komma igång och hålla efter med det över tid så borde jag bli mer självsäker och hitta mer motivation till att laga mat.

Jag tror att du kommer få allra mest passande råd om du kommer med lite fler önskemål om vad som passar dig. Få ingredienser, eller spelar det ingen roll? Mycket smak, eller mild profil? Begränsat med hacka, skära, skålla osv eller spelar det ingen så länge det inte låter (t ex kanske ingen mixer?)? Spelar textur och varm/kall mat någon roll?

Det jag kan bidra med, som kanske inte hjälper dig för jag hade en helt annan situation, var att när jag var utmattad (pga jobb) och kunde bli så dränerad av att laga mat så jag inte orkade äta den, så införde jag att jag inte åt maten jag tillagat samma kväll. Så jag åt matlåda jag lagat en annan mat, och lagade därefter maten till en annan dag, och då gjorde det inget att jag sedan blev väldigt trött.
Jag tänker först lite enkla maträtter, jag har micro, ugn, spis, har även brödrost och smörgåsgrill om det nu heter så.
Jag äter väl det mesta, kan även äta stark mat. Varm eller kall mat spelar ingen roll. Mat som går att laga på under en timme kanske. Brukar äta olika saker som man bara värmer på stekpannan, som sen är klart. Men som sagt sällan jag själv gör det utan brukar vara anhörig alternativt att jag ibland hjälper till.

Jag tänker först lite enkla maträtter, jag har micro, ugn, spis, har även brödrost och smörgåsgrill om det nu heter så.
Jag äter väl det mesta, kan även äta stark mat. Varm eller kall mat spelar ingen roll. Mat som går att laga på under en timme kanske. Brukar äta olika saker som man bara värmer på stekpannan, som sen är klart. Men som sagt sällan jag själv gör det utan brukar vara anhörig alternativt att jag ibland hjälper till.
Om det är komma igång som är svårt, skulle det hjälpa om du har ett recept du känner dig bekväm med redo i telefon, padda eller whatever och ställer ett mat-larm? "Nu är det dags att sätta igång med maten!"
Det kan ju också vara någonting superenkelt till att börja med, men bara så att du får lite hjälp med initiativet tänker jag.

Soppa tänker jag också skulle kunna vara ganska trevligt att börja med? Rätt i årstiden, finns billiga och jättesmidiga recept och är nästan omöjliga att bränna eller på andra vis misslyckas med.

Jag kan väl ibland (otroligt sällan) hjälpa till med matlagning tillsammans med anhörig.
Men jag behöver och vill kunna göra det själv samt hitta inspirationen till att faktiskt sätta igång och laga mat.

Det har aldrig handlat om att jag inte kan laga mat, lärde mig både hemma av en släkting som liten samt i hemkunskapen i skolan mm.
Men jag har inte lyckas bryta mönstret på kvällarna och hittar ingen motivation alls till att laga mat. Har även tidigare haft "problem" med ljud och annat när man lagat mat, tex. risken att det kokar över, blir bränt, eller bara låter väldigt mycket. Är generellt känslig för ljud och har stor respekt för att det kan börja brinna om det går fel. Är väl inte lika nojig över det idag som tidigare fast ändå viss känslighet. Har generellt haft problem med "GAD - generaliserat ångetsyndrom" samt andra ångestproblem. Även känslig för dofter, inte matdofter i sig utan mer om det skulle lukta bränt eller liknande.

Jag har planerat och skapat en plan hur jag ska försöka börja laga mat och tillslut göra det själv, genom att hjälpa till med matlagningen ett par gånger i veckan. Men jag tar tacksamt emot alla tips och tricks på hur ni hittar inspirationen att börja laga mat och att våga testa olika rätter och inte hålla sig med samma maträtter hela tiden.

Kan du laga maten på lediga dagar och plocka fram på kvällarna? Så slipper du laga den på kvällen när du är trött?

Jag är rätt bra på att laga mat och har inget emot att ibland göra lite mer avancerade recept, men det där med att komma igång och få till vardagen har jag också problem med.

När det kommer till det är det enda som funkar för mig i längden ordning och reda. Se till att disken görs bort dagligen och att det är rent och fint i köket. Om jag kommer hem och möts av disk så orkar jag inte och så blir det inget. Varje kväll ska diskmaskinen köras oavsett hur mycket eller lite som är i den.

Så när jag kommer hem från jobbet är köket "redo". Då gäller det att börja med middagen direkt (eller efter andra måsten som att ta ut hunden. lägga i en tvätt eller vad det nu är), sätter jag mig i soffan eller liknande så är det kört, då orkar jag inte.

När det gäller själva maten finns det hur många recept som helst på rätter som går ganska fort, är enkla och innehåller allt från kött till veganskt. Instagram har många bra konton för specifikt detta. Annars kan säkert alla här i tråden bidra med något om du är lite mer specifik med vad du letar efter :)

Jag har periodvis använt matkasse för att komma igång med matlagning. Flera av de jag provat har rätt enkla recept att välja bland, och med allting som behövs hemma och en instruktion att följa blir det enklare att börja för att det tar bort mycket av den tankeprocess som behövs innan (vad ska jag äta, har jag allt jag behöver för att laga det, i vilken ordning börjar jag, osv).

Jag kan definitivt laga mat på rätt avancerad nivå, men det kräver mental kapacitet som jag inte alltid har och då är det smidigt att kunna skala bort allt som går.

Angående ljud och känslighet så brukar jag ha hörlurar med något att lyssna på under tiden, och jag tycker att den kognitiva belastningen blir mindre om man valt redskap som passar en. Med "rätt" kniv och skärbräda blir intrycken mildare än med vissa andra, tex.

Hålla det enkelt? Recept brukar vara så fulla med ingredienser och saker som gör att det blir nästan överväldigande.

Enklare att bara tillaga ingredienser en och en med salt och ev peppar.

Det är enkelt att:

Lägga in en sak i ugnen. Köpa en rad laxfileer. Lägga en av dem i en ugnsform, hälla över lite salt och peppar (och olja om man klarar att hantera flera ingredienser).

Hälla vatten från vattenkokaren över frysta grönsaker och låta dem vänta tills tinade.

Äta med bröd.

Soppa tänker jag också skulle kunna vara ganska trevligt att börja med? Rätt i årstiden, finns billiga och jättesmidiga recept och är nästan omöjliga att bränna eller på andra vis misslyckas med.
Ja, grön ärtsoppa!

Koka vatten, häll i en buljongtärning (kycklingbuljong/grönsaksbuljong) häll i frysta gröna ärtor. Koka någon minut. Kör en vrr maskin (ha lurar på då).

Jag har köpt en liten fjutt stekpanna tycker det är hjälpsamt när jag lagar bara en måltid så som 1 hamburgare, 1 köttbit med lite lök och champinjoner etc. Ta fram en stor full size stekpanna och behöva diska den är jobbigare än en liten fjutt som knappt väger nånting och då blir det lättare att börja laga mat för det som kommer efter är inte lika jobbigt.

Ja det skulle ja kunna göra och det skulle ju faktiskt vara något som underlättade.

Vi gör så för det mesta. Lagar två middagar på helgen som var och en och räcker i mer än en dag, ibland 3-4 dagar. En del äts veckan efter, en del fryses in och kan plockas fram en annan vecka. Sen har vi några superenkel middagar som vi ibland lagar mitt i veckan efter jobbet. Men det blir max en gång i veckan.

Snabb mat jag gillar är att knö ner goda saker i pitabröd eller baguette. Alla typer av protein eller någon ost, sen på med hyvlade grönsaker, nån typ av vinägrett eller vitlöksyoghurt.

Jag tror du ska börja med att vilja laga mat, man behöver ju inte göra det annars, gröt och mackor klarar man sig långt på.
Vad är din favoritmat? Kan den vara något att laga så du känner att det finns en tydlig belöning i det?

Liknande trådar

• Recept med broccoli
  • Vegansk mat
  • Hur ger jag bort "slipp matlagning" till 90-åring?
  • Det här med att komma på vettig mat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka