Komma överrens med en åtta månader hingst

Z

zillax89

Känns som om jag inte når fram till honom! Han är nu åtta månader och har blivit betydligt jobbigare, vi har fått börja om med nästan allt bara för att han verkat bli mycket kaxigare. Visst - han var kaxig redan från födseln men jag visade att det där tolererade jag inte och sen var han hur gullig som helst i 6 månader, men nu - vet inte hur jag skall göra. Känns inte som om han släpper in mig, han vill bara bestämma, vill inte ge någonting, vill inte lyssna, vill inte göra saker tillsammans med mej.
VAD gör jag för fel...? Sen ska han äta på ALLTIHOP! Men det har jag studerat, han biter ju de andra hästarna också och i vissa fall låter dom honom göra det och det kan dröja ett tag innan de till slut säger ifrån och jag gör likadant bara att jag kanske reagerar lite snabbare för jag vill verkligen inte ha en nafsig häst - jag vill kunna lita på att han respekterar mig. Sen vågar jag inte ha med någon annan i hagen bara för att jag vet hur kaxig han är mot andra människor.
Han är ju lika stor som mamma nu men som tur är så är jag än så länge tillräckligt stark (eller så är det hans om tror att han inte kan slita sig) att jag kan hålla i honom om han gör något, men jag vill ju få bukt med det. Som tur är hade vi våra dunster när han var mellan 1-3 månader när han testade och försökte komma på hur verkligheten var egentligen och han verkar tro att han inte är tillräckligt stark att han kan slita sig vilket jag tror att han skulle kunna göra om han fick chansen att komma på det vilket jag inte vill skall hända. DÅ har jag problem.Jag vill bli kompis med honom, förtjäna hans förtroende, men inget jag gör verkar fungera.
Förut kunde vi gå korta turer på grusvägen, jag kunde träna honom med bilar och han höll sig intill mej eller bakom, men nu har han blivit så oföljsam om ni fattar vad jag menar, jag måste liksom nästan dra med honom ut ur hagen för att vi skall kunna göra något tillsammans. Han läser inte av mitt kroppspråk eller någonting, skiter fullständigt i vad jag ber honom om. Enda stället han fortfarande är snäll att hålla på med är i boxen, han bråkar inte när man skall lyfta ben och pyssla - än så länge.
Förut var han jättelyhörd men nu de senaste månaderna har allt bara tvärvänt. Känns som om allt jag gör är fel. Allt jag gjort på stona har ju funkat på dom men här står jag med en hingst och vet inte vad jag skall ta mej till.
Som tur är lyssnar han när jag skickar iväg honom eller så om han nafsas eller något sånt, han visar inga tecken på hot. Jag har dock inte behövt brottats med honom sådär på allvar heller vilket jag tycker är tryggt men om jag inte ordnar det här så lär väl den dagen komma - förr eller senare.
Vi tänkte krastrera honom så fort som möjligt då hans psyke verkar vara väldigt starkt så jag skulle helst vilja slippa skicka honom på hingstbete, men vad tycker ni? Jag känner bara att jag orkar inte göra något med honom för han verkar inte gilla vara med mej och jag vet inte vad mer jag kan göra. Men samtidigt måste jag ju få bukt med det innan han plötsligt väger 500 kg. I boxen är han en ängel, flyttar undan för tryck osv, men utanför hagen ensam med mej - kaos.

HJÄLP mej...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Låter som om du tränar ett föl lika hårt som en vuxen häst! Varför inte låta honom vara föl ett tag till och ta upp träningen lite senare? Han behöver säkert mycket tid att smälta allt nytt i världen, så om du tränar honom ofta och med mycket nya övningar så förstår jag att han får blackouter och ni inte kommer framåt.
Och så kanske han inte tyckte era övningar är roliga, leker ni något eller är det bara stentuffa flytta-pass ni kör? Träna då du tar hästen till och från hagen, det tycker jag absolut räcker för en så ung häst.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

nej herregud nej, de gör jag verligen inte, håller på med honom högst 1 eller två ggr i veckan och då kanske bara gå fram och tillbaka från hagen, checka att han lyssnar, sen slutar vi. Men har inte hänt på länge att jag känt att det gått bra utanför hagen. Jo vi busar också, fast inte utanför hagen när jag är ensam med honom. Men känns som han inte vill göra nånting med mej... Åh va ja känner mej inkompetent..
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Pröva nåt nytt då? Man måste vara himla påhittig för att bli attraktivare än övriga flocken! Ofta så är ju människan för hästen någon som kommer och krånglar till det för en, i bästa fall får man mat men något ROLIGT händer ju sällan (för många hästar). Du får ha lite fantasi och göra nåt nytt med hästen, typ bollar eller andra leksaker kanske?
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

han är ju i en trotsig ålder just nu. Tycker absolut inte att du ska sluta umgås med honom å bara låta honom gå i hagen! Tycker att du ska ha tålamod och forsätta hålla på som du gör - försöka att inte göra så stor sak av hans små bus, det kommer att gå över. Bara rätta honom lite lugnt. Med tiden så ökar hans förtroende för dig och han inser att du är trygg. Gör/va gärna någonstans där han inte är så trygg och kaxig. Ta tex. transporten och åk en bit, lasta ur och gå en promenad där han aldrig varit förut. Då är det du som är hans trygghet. Då blir det en "bara ni två-grej". Ha tålamod, tänk på hur små människobäbisar är. (dryga) Han är liten och man kan inte kräva så mycket. men umgås (promenera, ha bett, borsta allm, pyssling bör göras). Tror att de blir bra.;)
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Pröva nåt nytt då? Man måste vara himla påhittig för att bli attraktivare än övriga flocken! Ofta så är ju människan för hästen någon som kommer och krånglar till det för en, i bästa fall får man mat men något ROLIGT händer ju sällan (för många hästar). Du får ha lite fantasi och göra nåt nytt med hästen, typ bollar eller andra leksaker kanske?

okey, jo !! låter som en bra idé! I hagen leker vi med bollar, skottkärror, plats saker och en massa annat, det tycker han är kul, men utanför hagen vet jag inte riktigt vad jag vågar göra, vi har lekt med en pressening en gång och det gick ju sådär men han var iallafall uppmärksam och lyssnade på mig. Så kanske ligger nått i det du säger - eller det lär det väl göra. Kanske kan lägga bara några "bommar" på marken och låta honom gå över bara för att det ska ske något nytt...? Skall tänka på det du sa, absolut.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

han är ju i en trotsig ålder just nu. Tycker absolut inte att du ska sluta umgås med honom å bara låta honom gå i hagen! Tycker att du ska ha tålamod och forsätta hålla på som du gör - försöka att inte göra så stor sak av hans små bus, det kommer att gå över. Bara rätta honom lite lugnt. Med tiden så ökar hans förtroende för dig och han inser att du är trygg. Gör/va gärna någonstans där han inte är så trygg och kaxig. Ta tex. transporten och åk en bit, lasta ur och gå en promenad där han aldrig varit förut. Då är det du som är hans trygghet. Då blir det en "bara ni två-grej". Ha tålamod, tänk på hur små människobäbisar är. (dryga) Han är liten och man kan inte kräva så mycket. men umgås (promenera, ha bett, borsta allm, pyssling bör göras). Tror att de blir bra.;)

Jo, jag har märkt det, bara hoppas att det bara är trots och inget annat.. Har aldrig *uppfostrat* en hingst förut, något helt nytt för mej. Okey, så jag skall fortsätta umgås? Även om han beter sig som en - ja jag vet inte vad... Jo det där med tryggheten verkar vettigt för en gång när vi var ute på grusvägen och tränade "bil" då så verkade han vara jätte trygg med mej. Men det var ju två månader sen, mycket händer på två månader..
Transport är tyvärr uteslutet för tillfället. Han och mamma var med om en olycka i somras så ibland leker vi lite med transporten, men så fort han accepterar det och klarar av att vara på fler ställen utan mamma så visst* Tror jag skall pyssla med dom ikväll, blev så sugen på att krama om honom och pussa på honom och visa hur mycket jag tycker om honom...
Men i många fall är han faktiskt duktigare än sin mamma, när det gäller att vända vid grinden, lyfta fötter, stå uppbunden - allt sånt. Men just det här med ledningen utanför hagen och nafsandet har blivit ett problem.
kan man ha bett redan nu? Tror dock han skulle vara redo för det men tänkte bara att det kanske var lite tidigt? Då har han ju nått att leka med när vi är ute istället för att nafsa efter saker. Tror det kliar en hel del i tänderna dessutom.
Okey, hoppas jag lyckas, vill ju inte förstöra honom! Men trodde att det skulle gå bra då jag fixat en ohanterad ettåring sto och ett "misshandlat" och väldigt dominant sto... Eller fixat och fixat, dom har jag iallafall kommit "in" i om man säger, vi har en kommunikation och ett förtroende som fungerar men med honom är det annorlunda...
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

tror nog att det blir bra, som du säger så har du ju hållt på med föl förut. Så länge man är lugn och konsekvent och uppmärksam på hur han mår/reagerar över saker och ting. ja visst kan du prova att ha bett på honom korta stunder, däremot ska man aldrig leda honom i det. Bara ha det på med grimma under. Hade tidigare ett föl som var väldigt nafsig av sig, försökte att inte göra så stor grej av det. Å det gick över efter ett tag. Hon hade sin period som föl, men nu äter/nafsar hon aldrig på nåt/någon. Du verkar vara uppmärksam så det blir nog bra. :)
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

släpp han på hingstbete i sommar. de gjorde vi med vår valack för han va som en hingst bets o höll på. han var hur snäll som helst när han kom hem från betet. nu e han ju 14 år så de va ett tag sen men sånt glömmer man aldrig.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

tror nog att det blir bra, som du säger så har du ju hållt på med föl förut. Så länge man är lugn och konsekvent och uppmärksam på hur han mår/reagerar över saker och ting. ja visst kan du prova att ha bett på honom korta stunder, däremot ska man aldrig leda honom i det. Bara ha det på med grimma under. Hade tidigare ett föl som var väldigt nafsig av sig, försökte att inte göra så stor grej av det. Å det gick över efter ett tag. Hon hade sin period som föl, men nu äter/nafsar hon aldrig på nåt/någon. Du verkar vara uppmärksam så det blir nog bra. :)

Jo men aldrig en hingst, känner mej så osäker på vad jag skall be honom om egentligen. Okey, jo lugn och konsekvent brukar ja va bra på att vara så länge ja vet va ja håller på med. Jo, läsa av honom har jag lyckats lära mig och vi verkar ju förstå varandra.
Okey, så bett korta stunder är ok, kanske ska börja med det bara för att det skall vara något nytt? Sen så tycker han inte om när man borstar under magen eller inärheten av skapet, hur kan man lösa det? visst, hästar är ju olika och han kanske är en sån som inte tycker om att man rör hans "område" men tänk om han blir sjuk eller får nån infektion där eller så? han ska ju kastreras och då måste man väl kanske tvätta någon gång eller så? Antingen försöker han hugga eller så sparkar han. Jag säger bestämt nej men försöker inte att göra en stor grej av det men han tycker ändå det är väldigt obehagligt och jag kan ju förstå honom.
Inte göra så stor grej utav det? hur menar du då? Liksom typ bara markera lite lätt och sen låta det vara eller hur gjorde du? jag vill verkligen lösa det här! Inge kul me en häst som nafsar på allt och alla. Så det kan vara en period bara? Eller så är det väl tänderna som växer... Min lilla welsh e ju också nafsig, men hon busar mest, hon vet var gränsen går och så länge det är så tycker jag det är ok. Men han hugger verkligen tag i saker, typ byxor, skor, jackor...
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

släpp han på hingstbete i sommar. de gjorde vi med vår valack för han va som en hingst bets o höll på. han var hur snäll som helst när han kom hem från betet. nu e han ju 14 år så de va ett tag sen men sånt glömmer man aldrig.

Problemet är att jag verkligen inte vill släppa han på hingstbete, jag vet att han har ett väldigt stark psyke och jag är rädd att han kommer vara ännu värre när han kommer hem. Typ stegra sig och hålla på, lära sig hyss av hingstarna. Tack gode gud för att han fortfarande håller sig på marken. Vill helst slippa de "typiska" hingsfasonerna. fast å andra sidan har jag inte så stor kunskap om just hingstbeten men min kompis skickade sin på ett hingstbete och när han kom hem - ojoj... den hästen var inte lätt att tampas med, ett russ på 1 år.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

jag tror att du gör alldeles rätt så gott det går med en 8 mån hingst. Det enda du ska be om är ju de grundläggande sakerna som du redan gör:) lyfta fötter, borsta, promenera träna lite så han är lätt att leda, inte springer över dig och så. Backa honom nån gång, leda honom typ, över en bro, på presenning allt som de inte gör i normala fall. De är bra för hans självförtroende. Han är i en tacksam ålder att öva sådant med, allt han gjort när han är liten som gått bra kommer att finnas kvar när han blir äldre. Använd fantasin, lagom hjärngympa är bra. Bett korta stunder går bra, med varje ny sak du gör växer hans självförtroende. När man tränar nya saker då och då, så känns sånt som man tränat tidigare som en baggis för honom. Ang, att han är känslig under magen och vid skapet är normalt. Håller själv på med en hingstunge på 9 mån som också är så. Jag brukar inte bry mig så mycket i det. Stå säkert och bortsa försiktigt (mjukt och inte så det kittlas men bestämt) stå så ett tag tills han slutar sparka. det brukar ge med sig efter ett tag. Precis som du säger, markera lugnt att det är fel, men inte så mycket mer. Men du kan även, tex, om du ser att han är på väg att bita dig i armen så var beredd med armbågen, så då slår han tänderna i armbågen. Är inte skönt för honom, men otrevligt samtidigt förstår han inte att det var du eftersom du inte säger något eller vänder dig och regerar. Lika om han typ går bakom och vill nafsa typ vaden, om du ser det så var med när han nafsar och lyft foten högre så han får en snyting precis när han är på väg, lika där han förstår inte att det var du. Men att det var dumt. Svårt att förklara, men hoppas du förstår. Det är ju en fas i deras växande, men givetvis måste man hålla koll oc´h rätta til det som går. Han får inte tro att det är ok, så han forsätter. Men som sagt är man lugn och konsekvent och seriös som du verkar så tror jag att det blir bra. Mycket hantering/pyssling stillastånde tex. i stallat är bra. Han måste inse att det ä rmysigt å stå där å njuta när någon borstar/kramas mm. :)
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Okey, jo! när jag markerar så försöker jag inte ge honom någon uppmärksamhet direkt, bara liksom göra något som får honom att tänka på annat eller som du sa - en armbåge i käften. Som när han biter i byxorna då stampar jag bara bestämt med foten och han flyger upp och "VAD hände nu?" sen är han där och kelar med mig och glömde vad det var som smakade så intressant på byxorna. Jo jag tror jag vet vad du menar. Känns som vi är inne på samma spår.
Okey så det där med skapet är normalt, det var ju skönt att höra, skall se om jag hittar nån mjukare borste som han tycker om... Eller så tar jag bara med handen där så länge tills han accepterar det?
Jo han älskar ju att bli borstad, står och njuter verkligen. Han har inget emot att lyfta på fötterna heller. Är det för tidigt att ha honom ensam i stallet korta stunder? Stå och mysa ensamma..? Så det blir lite mer som en "jag och han" grej?
Vad lättad jag känner mej, jag som trodde att jag var påväg åt helt fel håll men jag har fått väldigt många värdefulla tips som jag skall bära med mig i fortsättningen, berättar hur det går. Kanske tar med honom ut på tomten imorron och lägger ut lite saker som han kan gå fram och undersöka tillsammans med mig.
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Jo, jag har märkt det, bara hoppas att det bara är trots och inget annat.. Har aldrig *uppfostrat* en hingst förut, något helt nytt för mej. Okey, så jag skall fortsätta umgås? Även om han beter sig som en - ja jag vet inte vad... Jo det där med tryggheten verkar vettigt för en gång när vi var ute på grusvägen och tränade "bil" då så verkade han vara jätte trygg med mej. Men det var ju två månader sen, mycket händer på två månader..
.

Och just därför ska du inte ta råd på den här sidan, för jag tror knappt många andra heller här har erfarenhet att uppfostra emn hingst.

Du ska inte vänta med beteendena och du kan inte "leka" och gulla bort dom heller.
Du ska ta itu med det nu genom att tala om vem som bestämmer. Han ahr säkert fortfarande på sätt och vis förtroende för dej men kommer inte att ha det om du inte sätter honom på plats.
När han är vuxen och struntar i dej sen så kan dina "övningar" med "kroppsspråk" i värsta fall få honom att attackera dej särskilt när han inte har respekt för dej.

Ingen häst och särskilt inte en hingst ska tillåtas nafsa eller strunta i dej. Lägg ner "lekarna" och tala om hur du vill ha ert umgänge annars får du allvarliga problem innan han ens är gammal nog att kastrera.

Naturligtvis kommer gänget med romantiker och hästtjejer att kasta sig över detta inlägg, men fråga dej själv, vilken erfarenhet tror du att dom har av hingstar. Och hingstar som finns i närheten av ston? Vilket gör en skillnad i deras beteende (men självklart inte i kraven på uppförande).
Tror f ö det finns nån tråd om nh med hingstar eftersom t o m nh-tränare anser att man ska var försiktig med dem vad gäller det vanliga köret med "ledarskapsövningar"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Okey - NU blev jag orolig. Men när kan man kastrera dom då? för enligt en uppfödare jag känner kan man kastrera honom redan när han är 10-11 månader - stämmer det?

Men hur ska jag göra då? Jag kan ju inte slå å skrika på honom för att han inte gör som jag vill. Vadå sätta på plats? han gör ju lika dant med stona och han är lägre än båda två. Dom sätter honom inte på plats i samma sekund han hugger dom någonstans, kan dröja 5 minuter innan dom säger ifrån om han fortfarande fortsätter efter ett tiotal varningar. Varför ska jag göra annorlunda..?
Jag har aldrig sett dom sätta honom på plats, och jag är en människa som umgås i hagen väldigt mycket med mina hästar, älskar umgänget :idea: .

Men har du några tips på vad man kan göra istället då? Och förklara varför jag skall göra annorlunda och inte följa stonas beteende?

Jag vill ju lösa det här!! Jag vill så gärna att vi skall förstå varandra han och jag. Jag förstår ju att det är skillnad på ston och hingstar, så det där med ledarskaps övningar kan du ju verkligen ha rätt i. Men det borde ju bli skillnad på hans beteende när han blir valack, lr? Då har han ju inte kvar de där "hingst" fasonerna/instinkterna. Därför vi vill kastrera honom så fort som möjligt för det är en stark häst, hans huvud är det inget fel på.

Å...nu känner jag mej sådär kluven igen...

jag vill ju att han ska ha förtroende för mej men vägen dit verkar vara väldigt klurig. Det kanske ligger något i vad du säger för när jag väl sagt till honom på skarpen så har han ju inte gjort så igen - på ett tag. Visst kan han försöka några timmar senare igen men sen lägger han av.

Bara det här att han hugger och sparkar efter mig tycker jag själv är väldigt oroväckande men som sagt så gör han ju bara det när man rör honom runt skapet och det kan ju vara förståeligt att han regarerar som han gör då. Annars kanske han nafsar lite för att smaka på saker eller så... Sen har jag lagt märke till att det är oftast han nafsas när JAG kliar honom eller klappar honom i hagen. Ska man säga ifrån då "du får inte klia tillbaka!" så kan man väl inte göra? det är väl hans naturliga beteende att klia tillbaka om man klappar honom. Så gör han ju med dom andra. Han ser inte hotfull ut eller något sådant, utan lugn. Men det gäller oftast i hagen. Har inte upptäckt något sådant beteende varken utanför hagen eller i boxen.

Varför kunde det inte blivit ett sto istället!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Men hur ska jag göra då? Jag kan ju inte slå å skrika på honom för att han inte gör som jag vill. Vadå sätta på plats? han gör ju lika dant med stona och han är lägre än båda två. Dom sätter honom inte på plats i samma sekund han hugger dom någonstans, kan dröja 5 minuter innan dom säger ifrån om han fortfarande fortsätter efter ett tiotal varningar. Varför ska jag göra annorlunda..?
Jag har aldrig sett dom sätta honom på plats, och jag är en människa som umgås i hagen väldigt mycket med mina hästar, älskar umgänget :idea: .


Stona sätter en gräns där dom vill ha den. DU måste sätta där du vill ha din.Är det ok att han biter och nafsar en stund för dej? Det handalr bara om NÄR man säger till, när de gör det så ser de till att han lyssnar skulle jag föreställa mej.

Tvåårshingsten i stallet får också busa med de andra men när de tröttnar är det :devil: och slutar han.

Vi människor säger nej direkt och det förstår han också. Nivån handlar om mer om NÄR han lyssnar på dej. SLå måste man inte alls nödvändigtvis, det beror på hur han bryr sej om vad du vill:idea: Ofta kanske en krafitgare markering först sen räcker det med mindre. Visst försöker han "i smyg" nån gång att nafsa tex, men lägger av direkt om man tittar strängt och ryter till lite eller viftar undan hans huvud.


Men har du några tips på vad man kan göra
istället då? Och förklara varför jag skall göra annorlunda och inte följa stonas beteende?


Se ovan hur jag tänker där. Deras beteende är det inte fel på, gör som de, men du måste avgöra NÄR du har fått nog, precis som de gör.


Jag vill ju lösa det här!! Jag vill så gärna att vi skall förstå varandra han och jag. Jag förstår ju att det är skillnad på ston och hingstar, så det där med ledarskaps övningar kan du ju verkligen ha rätt i. Men det borde ju bli skillnad på hans beteende när han blir valack, lr? Då har han ju inte kvar de där "hingst" fasonerna/instinkterna. Därför vi vill kastrera honom så fort som möjligt för det är en stark häst, hans huvud är det inget fel på.

Å...nu känner jag mej sådär kluven igen...


Ja det blir skillnad när han är valack. Var inte orolig. MEN bitandet mm ska du ändå stoppa för just såna beteenden KAN bli kvar annars.


jag vill ju att han ska ha förtroende för mej men vägen dit verkar vara väldigt klurig. Det kanske ligger något i vad du säger för när jag väl sagt till honom på skarpen så har han ju inte gjort så igen - på ett tag. Visst kan han försöka några timmar senare igen men sen lägger han av.

Precis. Du behöver sen inte ta till så mycket. Han vet att du säger nej, precis som stona:idea: De försöker inte "vara snälla" utan säger ifrån utifrån vad det tycker om det han gör. Sen har hästar mer tolerans med yngre individer, men ston är också stenhårda med unga hingstar, - ju äldre de blir (hingstungarna alltså).

Bara det här att han hugger och sparkar efter mig tycker jag själv är väldigt oroväckande men som sagt så gör han ju bara det när man rör honom runt skapet och det kan ju vara förståeligt att han regarerar som han gör då. Annars kanske han nafsar lite för att smaka på saker eller så... Sen har jag lagt märke till att det är oftast han nafsas när JAG kliar honom eller klappar honom i hagen. Ska man säga ifrån då "du får inte klia tillbaka!" så kan man väl inte göra? det är väl hans naturliga beteende att klia tillbaka om man klappar honom. Så gör han ju med dom andra. Han ser inte hotfull ut eller något sådant, utan lugn. Men det gäller oftast i hagen. Har inte upptäckt något sådant beteende varken utanför hagen eller i boxen.

Varför kunde det inte blivit ett sto istället


Hans beteende mot dej kommer inte att gå över om du inte stoppar det. Hingstar som "kelar" och kramas ska man också hålla lite kort (nafsande, "kramande") för det är också förspel till att vilja betäcka.
Jag har en kompis som fick benet avtrnmpat av en halvblodshingst som "kramade" och "gullade" vilket hon tyckte varväldigt rart, - först:crazy:

Gärna klappa, gosa, osv men ge lite akt på vad han gör, om han är avslappnad eller spänner upp sej, tex.

Se det som att du lär dej en massa. Han är liten än och om du bara är realistisk och inte allför rädd att vara "elak" och att han ska tappa förtroende så kommer du att klara det bra. Min erf är at hingstar är mer "auktoritetsbundna" än ston, vet de väl vem som är över dem så finner de sig i det, blir lugnare och mer trygga än om de tror att de kanske står över den som hanterar dem.

Deras förtroende ökar då, inte minskar.

Men självklart ska du tillrättavisa klokt och inte lynnigt eller så han inte fattar. Konsekvens är viktgit. Inte gapa och skrika eller vifta och
slå i tid och otid, men det tror jag inte ett ögonblick att du gör heller:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

TACK så hemskt mycket flashlight, nu tror jag att jag förstår. Låter logiskt allt du säger. Men när han sparkar då... jag ser ju när han tänker tanken men skall jag säga till då eller när han sparkat? med stona gör jag alltid så att jag säger ifrån så fort de ens tänker tanken. Då räcker det med bara en pytte liten markering eller så men hur gör man med hingstar? Tror nog du nämnt det här någonstans men jag kanske inte riktigt fattar. Du sa ju att man kanske bara kunde göra någon markering direkt då man ser att han är påväg att nafsa, då skulle de väl gå att göra likadant när han sparkar?
Nu känns det lite bättre när du förklarat lite mer, tack tack tack.
:bow:
Sen om jag är ute och går med honom i framtiden, när det här med nafsandet blivit bättre, om han springer tätt intill mig - nästan på mig, hur markerar jag då? för det gör han bara om han är rädd för något, då trycker han sig intill mig och det kanske är att han söker trygghet och det vill jag ju inte ta ifrån honom men en häst på 500 kg blir lite svår att stå emot... För han blir ju så pass stor.
Om jag plösglit säger till han, NEJ sådär får du ju inte göra! Då kanske han blir helt ifrån sig och kanske blir mer rädd istället? Eller..? Bara en fråga alltså, jag tycker du verkar ha koll så därför jag undrar, vill bara kunna förebygga såna situationer så man slipper bli skadad. Vill inte heller att hästen skall råka ut för något. Målet är ju att han i framtiden inte skall bli rädd för något, han skall lita så pass mycket på mig att det inte spelar någon roll om det står något läskigt bredvid eller sådär - vad det än må vara.
Skall pyssla med honom i eftermiddag och berätta hur de går, kanske du kan ge mej feed back.
tack för alla andras tips också!
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Jag pysslade med honom idag och till en början gick det väldigt bra, han nosade lite på mig men inget nafsande. Såg ut att njuta lite grann iallafall ;) Fick inte alls känna på magen till en början men efter några grr så gav han med sig och kom fram till att det faktiskt var ok och ganska skönt.... Dock rörde jag inte skapet - one step at a time.

Sen bråka han när ja skulle lyfta benen vilket han aldrig brukar göra annars men tydligen var han hungrig, vill suga mjölk från mamma lite... så ja lät honom göra det, sen var han en pärla :D

Jag tänkte försöka vänja honom vid att stå på gången. Vi brukar aldrig binda fast honom men kanske dags att han lär sig det. Problemet är bara att stallgången är lite för kort... Liksom vad gör jag om han börjar slänga sig osv...? kan man börja att bara binda fast honom i ett grimskaft, sen kanske när han är redo att han får stå korta stunder med båda grimskaften?
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Du sa ju att man kanske bara kunde göra någon markering direkt då man ser att han är påväg att nafsa, då skulle de väl gå att göra likadant när han sparkar?

Det är svårt att svara enkelt på det beror på när och hur han gör det. Om det är i hagen så jaga iväg honom, tex, visa att du blir arg.
Är det i boxen så tryck upp honom i ett hörn, tex, än är han liten nog för det.:D Gå emot och mota in honom i hörnet tex och stå kvar och släpp inte fram honom förrän du säger ok. Alltså med mycket mycket beslutsam attiytd. Men det är bara ungefär vad jag skulle göra, inget mer våld än absolut nödvändigt. Om ens nåt, det beror på hur han lyssnar på dej. Det vet bara du.

En av de vuxna hingstarna sparkar irriterande i väggen ibland när man är inne hos honom och fodrar jag har varje gång motat upp honom i ett hörn och inte släppt honom till maten på några sekunder, han fattar det mycket väl och sparkar nu bara när jag gått ut:angel: Men jag känner honom då väldigt väl, förstås.

Dion är ju bara ett föl så du får anpassa graden av stränghet efter hur han lyssnar.

Sparkar han frambenen framåt så fya rejält och smäll till eller knuffa honom undan. Det är verkligen FY annars kan han som vuxen i värsta fall sparka benen av nån:crazy:

Sen om jag är ute och går med honom i framtiden, när det här med nafsandet blivit bättre, om han springer tätt intill mig - nästan på mig, hur markerar jag då? för det gör han bara om han är rädd för något, då trycker han sig intill mig och det kanske är att han söker trygghet och det vill jag ju inte ta ifrån honom men en häst på 500 kg blir lite svår att stå emot...

Nej det är jätteviktigt att du lär dej läsa av, klart han ska söka skydd hos dej när han är otrygg. (Du behöver kunna se när det är bus och när han söker skydd). Då ska du ju kanske inte förstärka rädlsan genom att ömka honom men låt honom gå nära och var bara lugn och trygg.
Jag tycker han ska ha huvudet i jämnhöjd med dej och kroppen bakom. Då har du bättre koll.
Men du behöver kunna läsa av honom. Så du vet om han tänker busa med dej, då ska han knuffas iväg och fyas.

Men kom ihåg igen, det är ju ett föl ännu, så jag menar aldrig hårdhänthet.:eek: Bara bestämd och konsekvent.

Såg i ditt andra inlägg att det gick bra idag:idea: Ang binda upp så tycker jag man ska göra det löst och försiktigt och inte sätta fast honom så att han fastnar och slänger sej. Gör det en liten stund bara, men knyt inte fast utan bara ha det löst och sen beröm och bara en kort stund.

OCh beröm allt han gör rätt:idea:
 
Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Kastrera nu och släpp den på hingstbete så har du en snäll häst till hösten. Tills dess, låt honom gå i hagen och vara bäbis.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 157
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Valp 2023 -den andra
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp