Komma överrens med en åtta månader hingst

Sv: Komma överrens med en åtta månader hingst

Haha, jo jag har märkt det, vårt ungsto här hemma har ju nyss fått sin första brunst så igår fick jag brottas med henne, blev jättechockad, vi har ju en så tajt relation annars men sen när vi gick förbi hingsten och valacken som bor granne med oss försökte hon slita sig och rulla sig och gjorde allt för att fånga hästarnas uppmärksamhet och jag stod där som ett frågetecken och visste inte va ja skulle göra. Därför är jag nu lita orolig att detta kanske kommer påskynda ungkillens hormoner hemma i hagen? Jag har funderat över det här med hingstbete jättemycket och har börjat tveka igen.
För det första är hingstbetet han ska på bara russ, han kommer vara ensam skäck och han kommer vara fysiskt störst (inte för att det behöver spela nån roll men eftersom han e så stark i psyket) sen är det taggtråd runt och asså jag vet inte... Känns bara så osäkert, och varför chansa på att han kommer va snäll när han kommer hem? Liksom ute i naturen går inte hingstarna i flock så varför tvinga ihop en massa hingstar? Det MÅSTE ju vara för att dom ska börja mäta sig med varandra som HINGSTAR, eller? Och jag vill ju inte att han ska ha några hingstbeteenden i framtiden så varför skicka iväg honom? Så nu vet jag inte...Nu ime att ungstoet fått sin första brunst och allt sånt så känns det som om det e lika bra om han kastreras så fort som möjligt istället för att åka på hingstbete.
Ja menar, han kommer ju inte få en bättre rest nacke iallafall, han har ju den där pampiga hållningen och han växer ju så det knakar så jag tvivlar på att om vi klipper han nu så skulle det påverka hans växt, det tror jag inte...
Men OM det är så att det är bäst att strunta i hingstbetet så är det ju jobbigt att man inte ens kan lita på sin egen veterinär, för hon sa ju direkt - klart han ska på hingstbete! Hon påpekade det här med homonerna och allt sånt osv, och att hingstarna skulle "ta ner honom på jorden" men den som borde vara bäst på att uppfostra andra borde ju vara ett sto? Eller..?
Usch va förvirrad jag är, ja just det, kanske ska nämna att jag och ungkillen e polare igen. Vi har funnit varandra efter pausen så nu e vi back on track ;) Men nu har jag problem me ungstoet istället - suck..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 165
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp