Kommunism vs nazism (utbruten från Ny regering?)

Och man skulle kunna ifrågasätta varför de är emot manlig omskärelse av pojkar.
Men där är det ju lätt för dem att säga att det bryter mot barnkonventionen, svårt att bevisa att de har en annan anledning bakom också.
 
Fast detta visar ju tydligt något:
Den 6 oktober 2016 uppmärksammades riksdagsledamoten och partiets ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt i svensk media. Detta efter att en video läckt ut där han glatt ses skämta om hur några tidigare arbetskamrater med nazistiska sympatier hånat judar och bland annat likställt dem med får. Händelsen ska ha inträffat på en fest under 2012.[178] Sjöstedt själv menade att han bara återberättat en "bisarr händelse" och att det hela handlade om galghumor. Han hävdade vidare att han fortfarande hade partiledningens förtroende och att han inte avsåg lämna riksdagen.
Och han är ju tydligen kvar. Det tycker jag visar på hur lågt de prioriterar att se till att nazism inte finns inom partiet. Och då slinker det nog oundvikligt med sådana åsikter i vardagens politiska beslut.
 
Hittade detta blogg inlägg från SKMA (svenska kommittén mot antisemitism) som pratar om antisemitismen inom SD och länkar till olika artiklar från genom åren: http://skma.se/blogg/2018/06/om-sd-och-antisemitismen/
Jag håller med dem i det de skriver på ett kortfattat sätt:
SD:s hållning till antisemitism är flexibel. Partiet är emot judehat när det passar, framför allt när frågan kan exploateras för att misstänkliggöra muslimer som kategori. Samtidigt rymmer SD en rad företrädare på olika nivåer som givit uttryck för antisemitism, ofta utan att detta mött protester från partiledningen.

Inte direkt uttalat antisemitiskt som de är mot muslimer och islam som religion, men uppenbarligen har de inget emot antisemitism bland sina egna led.
 
Läser lite på wikipedia (för jag vägrar läsa på SDs egen hemsida) för att se om det dyker upp något om judar eller av sådan typ. Råkade på detta:

:wtf::wtf::wtf::wtf:
"den nedärvda essens" :yuck::yuck: ja där var det definitivt något som nazisterna talade om :wtf:
Det låter också som något som alla på detta forum som förespråkar rasrena hundar skulle kunna prata om.
 
Jag tycker det är ett väldigt tjat om judar bland SD:s motståndare. Jag tror det är betydligt fler på vänstersidan och inom islam som hatar judar. Ibland mer eller mindre maskerat som ovilja mot Israel, men judendom och Israel är synonymt. Det är vad antisemitism i första hand handlar om idag, palestinakonflikten. Sedan finns det folk i alla läger som inte tycker NWO och det där, men det är nog lika många på vänsterkanten som på högerkanten. Judendom är inte vad SD:s väljare mest ogillar, det är islam. Men vill man kunna ge dom epitetet "nazister" så är det ju judehat man måste fokusera på, och därför blir det så.
 
Men herrrrrregud så otroligt tramsigt inlägg.
Nej, jag har alltid funderat över hur samma människor är supernoga med att deras hundar är rasrena med stamtavla i många generationer, medan de ofta har precis tvärtom åsikt när det kommer till människor. Jag ser inte logiken i resonemanget.
 
Nej, jag har alltid funderat över hur samma människor är supernoga med att deras hundar är rasrena med stamtavla i många generationer, medan de ofta har precis tvärtom åsikt när det kommer till människor. Jag ser inte logiken i resonemanget.

Oj. Okej.

Du ser alltså inte skillnad på människor och domesticerade djur som vi har avlat på i årtusenden?
 
Nej, jag har alltid funderat över hur samma människor är supernoga med att deras hundar är rasrena med stamtavla i många generationer, medan de ofta har precis tvärtom åsikt när det kommer till människor. Jag ser inte logiken i resonemanget.

Oj! Ja det var ju också en koppling 😅
 
Att genom avel påverka husdjurs utveckling, och att applicera samma idé på människor? Wow.
Ja, uppenbarligen är det ena något man bör göra och det andra något man absolut inte får göra. Att SD hade avvikande åsikt förr i tiden ligger dom ännu i fatet och dras upp med jämna mellanrum.
 
Det låter också som något som alla på detta forum som förespråkar rasrena hundar skulle kunna prata om.
Skillnaden är ju dock att det ena gäller hundar och det andra människor.

Raser bland hundar syftar till att göra sällskapsdjur åt specifika syften i människans tjänst. Plus att rasavel (egentligen, det fungerar inte alltid så idag som de flesta vet) ska underlätta att få fram friska och hälsosamma hundar så att inga levande hundar ska behöva lida av tex felaktiga höfter.

Människor avlas inte på i något specifikt syfte, som för någon tjänst eller liknande, alltså spelar det ingen roll vem som får barn med vem.
 
De är dock försiktiga med att skriva ut det, och förnekar det varje gång det dyker upp bland de egna leden. Så "officellt" har de inget emot judar, men jag skulle inte satsa pengar på det bland personerna i leden.

Är ju inte som att judar är Vänsterns favoriter heller 😅 Oftast eftersom de gärna likställer judar med Israel och alla vet ju var V står i Palestina-konflikten.
Ung vänster stod ju och skanderade ”krossa sionismen” för inte allt för länge sedan och V har använt antisemitiska bilder av premiärminister Benjamin Netanyahu för att utrycka sitt missnöjde med staten Israel. Det bubblar mycket under ytan där..

Som ett sidospår. Under en demonstration mot Staten Israels bombningar i Gaza i London nyligen skanderades:
”Kill all the jews, rape their daughters”.
Exakt vad det har att göra med Israels politik lämnar en del frågetecken.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är ett väldigt tjat om judar bland SD:s motståndare. Jag tror det är betydligt fler på vänstersidan och inom islam som hatar judar. Ibland mer eller mindre maskerat som ovilja mot Israel, men judendom och Israel är synonymt. Det är vad antisemitism i första hand handlar om idag, palestinakonflikten. Sedan finns det folk i alla läger som inte tycker NWO och det där, men det är nog lika många på vänsterkanten som på högerkanten. Judendom är inte vad SD:s väljare mest ogillar, det är islam. Men vill man kunna ge dom epitetet "nazister" så är det ju judehat man måste fokusera på, och därför blir det så.
Intressant att jag har läst att SD gärna förstorar antisemitismen bland muslimer just för att kunna ha en till anledning till att sky islam. En ganska effektiv metod som jag förstått det.

Israel är en stat, med president och premiärminister, som bildades av en grupp vita män (brittiska palestinamandatet) på en yta som innan britterna hade tillhört turkiska ottomanska riket sedan 1500-talet fram till första världskriget då det kollapsade. Det överlämnades till britterna efter det av Nationernas förbund.
1917 utfärdade Storbritannien Balfourdeklarationen om att ge det judiska folket ett hemland i det land som de blev fördrivna från 135 e.Kr. Men britterna lovade också araberna att Palestina skulle bli en självständig arabisk stat efter första världskriget. Efter kriget blev istället Palestina ett brittiskt mandatområde under Nationernas förbund.
Det handlar om en yta där människor har bott i hundratals år som en grupp utomstående personer beslutade skulle tillhöra någon annan.
Men det är också en lång och krånglig historia bakom landsytan som till stor del innehöll olika religioner (judendom, kristendom och islam), ibland boende tillsammans men oftare stridande om samma yta.
Ursäkta historielektionen, du kanske redan vet allt detta men jag ville peka ut att landsytan är en hemskt komplicerad historia.

Men det bor "bara" 6,2 miljoner judar där. Medan antalet judar i världen ligger på 14-17 miljoner. Det finns långt flera personer som inte har något med Israel att göra. De har "bara" den judiska religionen bakom sig.
Dessa övriga judar som inte bor i Israel är inte ett synonyma med Israel.

Man kan vara kritisk av staten utan att avsky personer bakom en religion. Jag är säkert kritisk mot flertalet länder som ses som kristna eller islamska (etc) utan att avsky alla utövare av dessa religioner.

Jag har läst att SD gärna stöttar Israel just för att kunna peka ut att de inte är nazister, men det är verkae troligare att de snarare tänker "min fiendes fiende är min vän" med tanke på vilka Israel strider oftast mot.

Jag håller dock med om att det är islam och muslimer som SD ogillar mest.
Men det är tydligt att det finns nazister bland personerna i leden, vilket borde vara nolltolerans mot i dagens samhälle. Istället väljer partiet att hellre vara tyst. Det säger mycket.
 
Intressant att jag har läst att SD gärna förstorar antisemitismen bland muslimer just för att kunna ha en till anledning till att sky islam. En ganska effektiv metod som jag förstått det.

Israel är en stat, med president och premiärminister, som bildades av en grupp vita män (brittiska palestinamandatet) på en yta som innan britterna hade tillhört turkiska ottomanska riket sedan 1500-talet fram till första världskriget då det kollapsade. Det överlämnades till britterna efter det av Nationernas förbund.

Det handlar om en yta där människor har bott i hundratals år som en grupp utomstående personer beslutade skulle tillhöra någon annan.
Men det är också en lång och krånglig historia bakom landsytan som till stor del innehöll olika religioner (judendom, kristendom och islam), ibland boende tillsammans men oftare stridande om samma yta.
Ursäkta historielektionen, du kanske redan vet allt detta men jag ville peka ut att landsytan är en hemskt komplicerad historia.

Men det bor "bara" 6,2 miljoner judar där. Medan antalet judar i världen ligger på 14-17 miljoner. Det finns långt flera personer som inte har något med Israel att göra. De har "bara" den judiska religionen bakom sig.
Dessa övriga judar som inte bor i Israel är inte ett synonyma med Israel.

Man kan vara kritisk av staten utan att avsky personer bakom en religion. Jag är säkert kritisk mot flertalet länder som ses som kristna eller islamska (etc) utan att avsky alla utövare av dessa religioner.

Jag har läst att SD gärna stöttar Israel just för att kunna peka ut att de inte är nazister, men det är verkae troligare att de snarare tänker "min fiendes fiende är min vän" med tanke på vilka Israel strider oftast mot.

Jag håller dock med om att det är islam och muslimer som SD ogillar mest.
Men det är tydligt att det finns nazister bland personerna i leden, vilket borde vara nolltolerans mot i dagens samhälle. Istället väljer partiet att hellre vara tyst. Det säger mycket.

Blir lite nyfiken Asko. Har du varit mycket i Israel?
Jag tror inte det räcker att googla och copy-paste-a in en sammanfattning såhär. Det går inte sammanfatta på det sätt du försöker göra.
 
Är ju inte som att judar är Vänsterns favoriter heller 😅 Oftast eftersom de gärna likställer judar med Israel och alla vet ju var V står i Palestina-konflikten.
Ung vänster stod ju och skanderade ”krossa sionismen” för inte allt för länge sedan och V har använt antisemitiska bilder av premiärminister Benjamin Netanyahu för att utrycka sitt missnöjde med staten Israel. Det bubblar mycket under ytan där..

Som ett sidospår. Under en demonstration mot Staten Israels bombningar i Gaza i London nyligen skanderades:
”Kill all the jews, rape their daughters”.
Exakt vad det har att göra med Israels politik lämnar en del frågetecken.
Läs gärna mitt inlägg #36, hann inte läsa ditt inlägg innan jag skrev det (skrev det direkt efter ha läst inlägget jag svarade på det :o) men ditt inlägg har ju i högsta grad något med det att göra.

För jag håller med dig om att judar inte har något med Israels politik, speciellt med tanke på att majoriteten bor någon annanstans.

De händelser du nämner är skamliga, det ber jag om ursäkt för! Jag tycker att är viktigt att kunna skilja på stat och religion, speciellt när det bor utövare av religionen i hela världen, annars får folk svårt att skilja på staten och utövare av religionen när staten gör saker som man inte håller med om.
 
Läs gärna mitt inlägg #36, hann inte läsa ditt inlägg innan jag skrev det (skrev det direkt efter ha läst inlägget jag svarade på det :o) men ditt inlägg har ju i högsta grad något med det att göra.

För jag håller med dig om att judar inte har något med Israels politik, speciellt med tanke på att majoriteten bor någon annanstans.

De händelser du nämner är skamliga, det ber jag om ursäkt för! Jag tycker att är viktigt att kunna skilja på stat och religion, speciellt när det bor utövare av religionen i hela världen, annars får folk svårt att skilja på staten och utövare av religionen när staten gör saker som man inte håller med om.
Är du jude?
 
Blir lite nyfiken Asko. Har du varit mycket i Israel?
Nej och jag vet att du har varit där mycket. Jag förstår att det är en speciell stat, speciellt när man specifikt säger att det är en judisk stat. Plus med tanke på judendomens historia.
Men jag tycker att detta speglar lite faran med att koppla en stat till en religion så kraftigt (gäller även andra stater och andra religioner).
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 185
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 263
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp