Kommunism vs nazism (utbruten från Ny regering?)

Vi kan jämföra med Mao istället om det blir bättre...

"Folkets demokratiska diktatur använder två metoder. Gentemot fienden använder den diktaturens metoder, dvs., för så lång tid som krävs tillåter den dem inte att delta i politisk verksamhet och tvingar dem att lyda folkregeringens lagar, att delta i arbete och att genom arbete omvandla sig till nya människor. Omvänt använder den gentemot folket metoder som inte innebär tvång utan demokrati, dvs. den måste nödvändigtvis låta dem delta i politisk verksamhet och tvingar dem inte att göra det ena eller det andra, utan använder den demokratiska metoden för att uppfostra och övertala dem."
Du får gå tillbaka till Marx om du vill hitta kommunism (ja det finns problem även hos Marx) och låta bli att titta på maktgalna springpojkar.
 
Du får gå tillbaka till Marx om du vill hitta kommunism (ja det finns problem även hos Marx) och låta bli att titta på maktgalna springpojkar.
Nu var det länge sen jag läste Marx men att det även finns problem är helt klart en underdrift även om det inte är fullt lika illa som vissa senare tolkningar blivit i praktiken.
Och sett till svensk kommunism och även vänster så har ju tex Maos lilla röda varit rätt populär.
 
Tja, ser betydligt hellre vänstern i en regering än SD, eftersom SD både inskränker på kvinnors rättigheter och människors lika värde. Och det utan att jämföra Åkesson och vänsterledaren vad hon nu heter med historiens sjukaste människor. Jag förstår inte hur man heller kan skriva att Vänsterpartiet är ett allt igenom kommunistiskt parti idag, har svårt att se att de själva anser att ett rent kommunistiskt samhälle skulle vara att föredra med tanke på historien. Jag tänker heller inte säga att SD är ett nazistiskt parti. Däremot, om man ser till de uttal och grodor som ramlar ur politikernas munnar så har nog SD betydligt närmare sina rötter och att komma tillbaka till dem än V.... Jag vill dock inte se något av partierna ensamt i en regering.
 
Men det är väl allmängods?

Du skriver sånt som är ren allmänbildning?
Ja? :confused: Vad har det med saken att göra? Jag argumenterar bara för att antisemitismen är en stor del av nazismen, även om såklart andra grupper råkade illa ut också.
 
*Var. Men nazismen som ideologi handlar om att inte vilja ha främmande raselement inblandad i sin egen ras eller, i sitt eget liv. Då som idag. Vem som ska utrotas av rasbiologiska skäl är mindre intressant när det kommer till nazism som ideologi.

Du skrev i ett tidigare inlägg: "Ja, men skillnaden mellan nazismen och rasism är väl just tanken om judendomen?" som sagt, där håller jag inte med, nazism ser inte likadant ut idag som på tyskarnas 30-tal. Det var min poäng.
Då förstår jag dig bättre om du talar enbart om dagens nazism. Jag tänkte extra mycket på 30-talets Tyskland och partiet kring Hitler, även om de avskydde och ville utrota andra grupper så tycker jag att de hade ett särskilt hat mot judar.

Jag kom på en annan skillnad mellan dagens och dåtidens nazister - på 30-talet hade jag som funktionshindrad varit i en av de utsatta grupperna, men jag vet inte om dagens nazister har samma bild av de funktionshindrade idag.

Dagens nazister är lite mera fokuserade på andra raser, den "ariska rasen" och färgen på huden, det håller jag med om.
 
Då förstår jag dig bättre om du talar enbart om dagens nazism. Jag tänkte extra mycket på 30-talets Tyskland och partiet kring Hitler, även om de avskydde och ville utrota andra grupper så tycker jag att de hade ett särskilt hat mot judar.

Jag kom på en annan skillnad mellan dagens och dåtidens nazister - på 30-talet hade jag som funktionshindrad varit i en av de utsatta grupperna, men jag vet inte om dagens nazister har samma bild av de funktionshindrade idag.

Dagens nazister är lite mera fokuserade på andra raser, den "ariska rasen" och färgen på huden, det håller jag med om.
Som sagt det jag skrev var att nazismens ideologi inte handlar om judehat. Vilket du ansåg är skillnaden mellan rasism och nazism. Jag höll inte med där och svarade på det. Pratade om ideologin för det var den som diskuterades i tråden och inte andra världskriget.
 
Som sagt det jag skrev var att nazismens ideologi inte handlar om judehat. Vilket du ansåg är skillnaden mellan rasism och nazism. Jag höll inte med där och svarade på det. Pratade om ideologin för det var den som diskuterades i tråden och inte andra världskriget.
Och som sagt så har jag inte sagt att nazismen handlar bara om judehat.

Vi tycker väl olika helt enkelt :)
 
Raselementet som finns i nazismen är bara utbytt mot klasser inom kommunismen. Det är precis samma sak, bara olika indelning av "vi och dom".
Det finns konfliktelement i båda ideologierna, men det är en avsevärd skillnad mellan att vilja störta de som upprätthåller en viss ekonomisk/social ordning, och att tro att "raser" ska kämpa mot varandra in i döden i all evighet.
Då förstår jag dig bättre om du talar enbart om dagens nazism. Jag tänkte extra mycket på 30-talets Tyskland och partiet kring Hitler, även om de avskydde och ville utrota andra grupper så tycker jag att de hade ett särskilt hat mot judar.

Jag kom på en annan skillnad mellan dagens och dåtidens nazister - på 30-talet hade jag som funktionshindrad varit i en av de utsatta grupperna, men jag vet inte om dagens nazister har samma bild av de funktionshindrade idag.

Dagens nazister är lite mera fokuserade på andra raser, den "ariska rasen" och färgen på huden, det håller jag med om.
Dagens nazister har samma bild av funktionshindrade som då. Det ingår i ideologin.
 
Det finns konfliktelement i båda ideologierna, men det är en avsevärd skillnad mellan att vilja störta de som upprätthåller en viss ekonomisk/social ordning, och att tro att "raser" ska kämpa mot varandra in i döden i all evighet.
Att det ena kan gå att ändra medan det andra inte går att ändra på säger en del också kan jag tycka.

Dagens nazister har samma bild av funktionshindrade som då. Det ingår i ideologin.
:wtf: *not surprised*
 
Du får nog läsa på. Mänskliga rättigheter är inte kommunismens starka sida. Dessutom tog väl Stalins kommunistregim död på fler (gulag, skickades till Sibirien osv) än Hitlers nazistregim gjorde om jag inte minns fel. Även om siffror är så astronomiska på båda sidor att det är svårt att veta exakt antal. Kolla Kina idag. Mänskliga rättigheter är inte kommunismens grej.


The Gulag Archipelago böckerna beskriver ganska bra om hur Stalins kommunism funkade. Tyckte man annorlunda eller råkade vara vän med fel person så kunde man plötsligt försvinna från jordens yta. Ett litet boktips bara, för den som är intresserad. :)

För övrigt så ogillar jag personligen extremism vare sig det gäller åt höger eller vänster eller vilken ideologi/religion det än gäller.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 187
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 266
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp