Bukefalos 28 år!

kompetensbevis

Sv: kompetensbevis

kl*

jag som har en vanlig startrailer som är ca 5-6 år gammal (kommer ej ihåg :p) och som är hel överallt borde väl klara kraven för transport, eller? själva släpet altså... förarbevis tänker jag inte inskaffa innan det är billigare... i dagsläget är det 4-5 olika personer som kör mina hästar... jäklar vad dyrt det skulle bli...

räknas betäckning som vinst om man ska behålla fölet själv?

jag ska ev betäcka min märr i vår, men det kanske jag får strunta i då? bara resan till hingsten kommer nog 3 olika pers köra.... låååång resa :D
 
Sv: kompetensbevis

kl*

jag som har en vanlig startrailer som är ca 5-6 år gammal (kommer ej ihåg :p) och som är hel överallt borde väl klara kraven för transport, eller? själva släpet altså... förarbevis tänker jag inte inskaffa innan det är billigare... i dagsläget är det 4-5 olika personer som kör mina hästar... jäklar vad dyrt det skulle bli...

räknas betäckning som vinst om man ska behålla fölet själv?

jag ska ev betäcka min märr i vår, men det kanske jag får strunta i då? bara resan till hingsten kommer nog 3 olika pers köra.... låååång resa :D

Om den blir godkänd eller inte beror dels på vilken typ av hästar som åker i den och dels på hur långa resor det handlar. För detta finns det klara regler så det är inget nytt påfund när det gäller själva transporten.
Så t ex om det handlar om en D-ponny så rekommendationerna att spiltan ska vara minst 0,75 m bred, 2,3 m lång och 2 m högt i taket. Är det en stor häst så ska måtten vara 0,8 m bred, 2,5 m lång och 2,1 m högt. Skulle det handla vad som i bilagan med måtten benämns mycket stor häst så ska måtten vara 0,9 m bred, 2,75 lång och 2,2 m högt. Så det blir för dig att gå ut och mäta. Sedan kommer speciella krav på transporten om man ska köra på den utökade transporttiden över åtta timmar. Då ställls t ex högre krav på ventilation och att man kan ha med sig vatten till hästen.

Avel räknas i Danmark som ekonomisk verksamhet, men det är som tidigare skrivet inte helt klarlagt var gränserna kommer att gå i Sverige.
 
Sv: kompetensbevis

tack för svaret! ja nu måste jjag ut o mäta... men det borde ju inte vara nåt problem med en sån känd tillverkare och en sån ny transport väl? transporten är bredare än bilen så den borde klara de måtten... och jag når inte till taket...så det borde funka... längden vet jag inte... men är det mellan bommarna som räknas eller? för om det inte är mellan bommarna så klarar den det måttet med råge... men mellan bommarna har jag aldrig tänkt på...

restiden till den ev hingsten är på ca 6 timmar, kanske 7 om man rastar... super lättlastad häst så man kan lasta av på nåt rastställe för husvagnar eller nåt....:love:
 
Sv: kompetensbevis

Vet att vissa nya släp inte klarar måtten så hur det är med din är svårt att säga innan du har mätt.
Det är måtten mellan bommarna alltså den plats hästen faktiskt har i släpen som räknas.

Det luriga med åtta timmars gränsen är att all tid räknas tills hästen är borta från transporten och kan vila ut. D v s om du har fyra timmars resa till hingsten och får stoet undersökt och betäckt och det tar två timmar sedan lastar och kör hem igen, fyra timmar. Så kommer du att ha överskridit åtta timmars gränsen för då kommer transport tiden att räkans från det hon lastats hemma tills dess hon lastats av hemma igen. I det här fallet då tio timmars transporttid.
 
Sv: kompetensbevis

Det krävs oftast utdrag ur belastningsregistret för att få jobba på dagis.

(Och helst utbildning).
 
Sv: kompetensbevis

aaa fast hon ska nog vara där i minst 3 veckor, 3 veckor om hon tar sig på första försöket... så det behöver jag nog inte bry mig om...
 
Sv: kompetensbevis

kl

Kommer gå utbildningen i veckan fast jag inte behöver den för tillfället men det är bra att ha gått den när jag sedan kommer behöva den.
Personen som tog emot anmälan var verkade förvånad att folk gick den frivilligt utan att behöva det, men tyckte det var bra:angel:
 
Sv: kompetensbevis

Vår inspektör är stationerad i kommunhuset, och jag tänkte faktiskt erbjuda mig att köra ner dit med släpet.......
Fast å andra sidan, han har ju aldrig tittat på mitt nya, fina stall :)

Så jag kan ju 'göra 2 flugor på smällen' :)

/Mike

Är det djurskyddsinspektören som ska kontrollera släpet?
 
Sv: kompetensbevis

min transport klarar inte kravet då... 75 bred och lite över 2 meter lång... vad gör man då?

min transport räknas som stor... hur är det med andra transporter då :confused:

startrailer safir... den som är större heter väl diamant, är det bara den av stars transporter som är godkända då?

föresten, varför måste det vara så stort? helt onödigt, hästen kan ju ändå inte röra på sig, och speciellt trångt är det inte för mina hästar:mad:

jaha... bajs.... vad gör man?
 
Sv: kompetensbevis

jag håller på att bli tokig på infon om detta. hur ligger det till? :confused: behöver jag som hobbyryttare som tävlar på max regional nivå ha ett sådant? jag har inget företag och hästen ägs av mej som privatperson. kan någon hjälpa mej
har letat överallt men har inte riktigt hajat hur det ligger till, kan tillägga att jag har sökt på buketrådarna åxå men inget har kopplat.

är jag trög eller är det så luddigt och krångligt som jag tror?:crazy:

Läs sista ridsport, där dom rekommenderar alla att avvakta med kompetensbevis, då informationen har varit jättedålig
 
Sv: kompetensbevis

min transport klarar inte kravet då... 75 bred och lite över 2 meter lång... vad gör man då?

min transport räknas som stor... hur är det med andra transporter då :confused:

startrailer safir... den som är större heter väl diamant, är det bara den av stars transporter som är godkända då?

föresten, varför måste det vara så stort? helt onödigt, hästen kan ju ändå inte röra på sig, och speciellt trångt är det inte för mina hästar:mad:

jaha... bajs.... vad gör man?

Om man hör till dem som ska ha en godkänd och besiktigad transport så byter man. För annars finns risken att man blir dömd för brott mot djurskyddslagen och bli förbjuden att en hålla något djur i framtiden. Är inte bland dem så behöver, ja då kör man väl på som vanligt tills lagarna ev ändras.
 
Sv: kompetensbevis

min transport klarar inte kravet då... 75 bred och lite över 2 meter lång... vad gör man då?

min transport räknas som stor... hur är det med andra transporter då :confused:

startrailer safir... den som är större heter väl diamant, är det bara den av stars transporter som är godkända då?

föresten, varför måste det vara så stort? helt onödigt, hästen kan ju ändå inte röra på sig, och speciellt trångt är det inte för mina hästar:mad:

jaha... bajs.... vad gör man?

Man kommer mest troligt oxå ha de vanligste transporterna "i register" så man kan rekommendera dem till folk med olika behov, tex ett cheval liberte för 3 islandshästar, vanligt cheval liberte för ponnys & för max 8 h transport, större av samma märke för stor häst & max 8 h, andra släp för över 8 h transport osv osv.

Alltså både rekommendationer för vilka sorts hästar som kan åka släpet & hur långa transporter man får använda släpet till(ang märke var det bara ett exempel).
Har själv släp från Trailergruppen(startrailer) men jag har ju bara islandshästar så det lär vara godkänt, men jobbigt för de som har stora hästar då det krävs smått gigantiska släp för dessa.
Men ja, antingen måste du byta släp eller låna ett annat som är godkänt för större hästar.
 
Sv: kompetensbevis

Inte utan utdrag från belastningsregistret.
Man måste visa att man inte är straffad för övergrepp mot barn.....
/Mike
 
Sv: kompetensbevis

men det är konstigt att de ställer så stora krav, mina hästar räknas väl som små hästar 155 höga, och de har gott om utrymme!

unghästen hade fastnat i ett balsnöre en gång eftersom balen låg på andra sidan, hon stod lös eftersom hon bara stod därinne så länge medans vi väntade på att utställningen skulle gå igång, jag går då brevid hästen i samma utrymme och visst är det trångt men om både jag och hästen får plats så tycker man ju att det ändå borde vara godkänt ellerhur?! om mina hästar ställer sig långt in i transporten så är det även där enormt mkt plats, säkert över 50 cm... hm...
 
Sv: kompetensbevis

Svensk Galopp och STC har beslutat att amatörtränare slipper kompetensbevis eller transportörgodkännande. Trots att dessa hästar är i företag!

Tack för det, SG och STC :bow::bow::bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp