Kompis med det andra könet?

Pinkaliten

Trådstartare
Hur ställer ni er till detta scenario?

Du och din sambo har varit tillsammans i flera år. Allt har varit helt underbart och ni har i princip aldrig haft ett bråk. Bara lite vardagligt tjafs. Ni bor dessutom ihop sen ett par år tillbaka. Ni älskar varandra och har många planer för er gemensamma framtid med barn och giftermål.

En "ny" bekant person kommer in i bilden och frågar om du vill ses. Antingen ute på krogen för att ta en öl, eller ses på en fika. Detta är en gammal bekant av det motsatta könet. Du själv är hetero och det finns inget alternativ till att se på andra män/kvinnor öht. Denna bekant i fråga är bi - mot gay. Detta får din sambo att rynka lite på näsan. Inte att den bekanta är gay, utan att han är av det manliga könet och du av det kvinnliga.
Han tvingar dig inte att avstå från att träffa den bekanta, men är kanske inte överlycklig över det. Men han säger att du får göra som du vill och att han såklart litar på dig, vilket han såklart kan göra.

Hade du träffat den bekanta? För att kanske inleda en vänskap? Ni har trots allt väldigt mycket gemensamt, samma intressen. Ni har även få vänner och är öppna för ny vänskap.

Om vi blickar framåt i tiden och vi säger att du och denna bekanta har blivit bra vänner. Ni ses både hemma och ute, som man gör när man umgås. Hur skulle ni ställa er i frågan om den ena sover över hos den andra? Är det skillnad på att sova hos sin gay-kompis av motsatta kön och hos sin kompis av samma kön? Vad är skillnaden?

För mig kvittar det vilket kön mina vänner har. Det har ingen betydelse. Vänskap som vänskap enligt mig. Men jag vet att vissa kan vara väldigt känsliga, speciellt folk i min omgivning. Därför vänder jag mig hit för att få höra era åsikter.
Kan tillägga att vi är i 20+ ålder.
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Hade du träffat den bekanta? För att kanske inleda en vänskap? Ni har trots allt väldigt mycket gemensamt, samma intressen. Ni har även få vänner och är öppna för ny vänskap.

Ja, det hade jag absolut gjort!
En gång träffade jag en kille som fullständigt avskydde att jag hade kontakt med andra män (och han gjorde ingen hemlighet av det heller). Han insåg dock ganska snabbt att han inte kunde bestämma vem jag hade kontakt med eller inte, så han höll käft om jag höll käft om vilka jag umgicks med.

Ett litet tag senare ledde det till att han blev bitter även om jag träffade mina tjejkompisar, eftersom han fick för sig att jag ljög för honom och sa att jag skulle träffa "Camilla" trots att jag skulle träffa någon man (vilket inte stämde alls). Och tja, det blev bara värre och värre med hans osäkerhet och till sist kastade jag ut honom eftersom han blev så otroligt otrevlig.

Även om inte alla blir sådana så har det fått mig att nu för tiden säga till folk att de antingen får acceptera att jag träffar vem jag vill, direkt, eller så kan de dra. Jag har ingen som helst glädje av folk som inte kan tycka att det är ok att jag träffar vem jag vill. Ok om de själva inte trivs med någon, men då behöver den personen inte träffa mina andra vänner heller. Jag vill dock träffa vem jag vill.
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Jag planerar vanligtvis inte att ligga med mina vänner, vilket gör deras kön irrelevant. Skulle min make lägga sig i vem jag träffar hade jag inte varit belåten. För mig är det helt otänkbart att ifrågasätta sin partners vänner utifrån parametrar som kön - jag hade inte velat vara tillsammans med någon som gjorde det.
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Det är i min värld absurt att inte få ha kontakt med vilka vänner man vill oavsett kön eller läggning. Om min kille skulle känna sig osäker kan han prata med mig om det, men inte påverka mig och han måste oavsett acceptera att det är ett problem som ligger hos honom och som han måste jobba på. Det är inget jag skulle behöva förändra.

Nu ser det som tur är inte ut så mellan mig och killen jag träffar, det hade nog blivit väldigt knepigt då. En av hans bästa vänner är en tjej som är lesbisk och som han hade lite känslor för i början av deras vänskap. Själv har jag massor av killkompisar som står mig väldigt nära, vissa pratar jag med i princip varje dag. Många av dem har jag också haft ett förflutet med där man varit på g eller haft sex någon gång innan man insett att vi bara är bra vänner.

Jag tycker givetvis att man ska kunna sova över hos sina vänner också om man vill eller behöver det. Känner sig inte partnern trygg med det är det något som inte stämmer, på något plan.
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Jag är helst vän med killar eftersom jag helt enkelt oftast trivs bättre i manligt sällskap än i kvinnligt, så hade jag varit tillsammans med en kille som inte ville att jag skulle träffa killkompisar hade jag sagt tack och hej.

Jag har ganska nyligen varit med om en killkompis, som tydligen utvecklat nån form av känslor för mig (det är väl det enda negativa med killkompisar, när/om sånt händer kan det bli svårtacklat) och blev svartsjuk när jag umgicks med andra killar. Och då var det alltså inget på gång mellan oss. Sjukt oattraktivt och får iallafall mig att springa åt andra hållet, kan jag säga.
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Jag hade definitivt träffat personen och sett hur vänskapen utvecklats. Jag är i princip bekanten i din historia med skillnaden att min numera bäste vän är helt straight och hans fru också blivit en god vän. Jag tror heller hon aldrig haft något emot att vi umgåtts. Jag är mer än välkommen att sova hos dem, men det är väl mer tveksamt om han skulle sova här. Finns ingen anledning, men om det fanns en god orsak så varför inte.

Om en framtida partner skulle ha problem med att min bästa vän är en hetero-man, då skulleinte förhållandet bli långlivat. Men för att vara lite hycklare så skulle jag faktiskt ha problem med det omvända. Något jag får jobba på helt enkelt.
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Jag har både manliga och kvinnliga vänner, med lite alla möjliga läggningar. Vi har sovit över hos varandra, med och utan respektive partners. Vi är ju vänner, inte älskare ;)
Min kille, som jag varit ihop med i snart tio år, har aldrig sagt ett ord om det. Han har ju kompisar som är både tjejer, män, hetero- och homosexuella så varför skulle inte jag ha det?

Både han och jag har dessutom "egna" vänner, alltså han har kompisar jag aldrig träffat (lumparkompisar, spelkompisar osv) och jag har vänner han inte umgås med. Har fått höra att vi är konstiga på det sättet, att vi inte är ett "riktigt par", men jag säger att vi är ett kalasbra par! :D
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Jag har inga problem med att en eventuell partner har kompisar, oavsett kön och sexuell läggning. Inte heller något problem med att sova över hos någon kompis.

Dessutom är det vansinnigt tråkigt att som singel-vännen bli misstrodd av vännens flickvän :mad: Den manliga vännen umgås jag såklart med ändå men det är trist att hon tycker att det är så jobbigt. (Eller vad hon nu tycker.) När de flyttade efter årsskiftet så frågade min manliga vän om jag kunde hjälpa till att köra släp eftersom jag har BE-kort. Visst, sa jag. Men nej, det ville hans flickvän inte så istället fick de hyra ett mindre släp och köra fler varv :crazy:
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Min partner får vara vän med allt utom färska ex och tjejer som går helhjärtat in för att ragga på honom, jag hade inte gillat/lämnat ämnet orört om han sovit ensam hos en kvinnlig kompis (visste jag att hon var 150% lesbisk, då möjligen), och jag vill faktiskt ha samma hållning i retur. Jag hade inte fixat en partner som bara "jaja gör vad du vill" även om jag föreslagit att dra på partyresa till Kanarieöarna i två veckor med en killkompis som stötte på mig så fort vi sågs. Hade känt mig extremt ouppskattad och värdelös utan det där naturliga lilla ofarliga måttet svartsjuka. Liksom ta inte mig eller saker för givet, tro inte att något aldrig skulle kunna spåra och att det inte finns faktorer som ökar risken för det, för jag är en människa, inte en labrador.

Edit: Sedan hade det handlat om hur han/jag uttryckt sig. Formuleringar i stil med "jag förbjuder dig att träffa x" hade ju gått tvärbort, eller för den delen "jag tänker åka iväg med x och göra såhär och skiter helt i vad du tycker om det because fuck you, that's why". Det är en annan sak att förklara "jag känner och vill såhär pga. det här".
 
Senast ändrad:
Sv: Kompis med det andra könet?

Att vara kompis tycker jag att det är ok, dvs då ska det vara ok för båda att ha kompisar av båda könen.
Men däremot tycker jag inte att det är ok att sova över hos en kompis av det andra könet ifall man har ett förhållande. Det tycker jag hör till dålig respekt för sin partner. För jag tror att många inte skulle tycka att det var ok att sova över.
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Tack så hemskt mycket för alla era åsikter!

Att vara kompis tycker jag att det är ok, dvs då ska det vara ok för båda att ha kompisar av båda könen.
Men däremot tycker jag inte att det är ok att sova över hos en kompis av det andra könet ifall man har ett förhållande. Det tycker jag hör till dålig respekt för sin partner. För jag tror att många inte skulle tycka att det var ok att sova över.

Jag förstår inte det sista resonemanget. Vad är det för skillnad att sova över hos sin kompis om det är av samma kön, eller av motsatta kön? Nu har ju inte jag direkt någon plan på att sova hos min (förhoppningsvis blivande) vän, men vi bor på varsin ände av stan och ibland kan det gå dåligt med bussar. Därför att de möjligtvis skulle kunna bli att någon sover hos någon.

Men vad är det som gör att du inte tycker det är okej att sova hos en kompis av det manliga könet respektive det kvinnliga könet? Och nu tar jag för givet (bara fått för mig...) att du är en kvinna. Jag kan dock känna att jag förstår dig på ett sätt. Jag sover glatt över hos mina tjejkompisar om vi varit ute och festat eller liknande. Har myskvällar osv. Ibland sover vi i samma säng, men oftast får jag låna en gästsäng/sova på soffan. Att sova i samma säng som en tjejkompis ser jag inte som ett problem då jag är så van vid det. Men och andra sidan - vad är skillnaden att sova i samma säng/på soffan/vart som hos sin gaykillkompis?

Nu var inte det här svaret endast riktat till dig, vem som helst som känner för att svara får gärna göra det.
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Nu tycker ju jag att skillnaden är väldigt stor om man sover över hos en tjejkompis eller en killkompis.
Skulle du själv tycka att det var ok om din kille sov över hos en tjejkompis ifall han har varit ute och festat tillsammans med henne och sen av nån anledning väljer att sova över där?
Själv skulle jag inte vilja att min kille gjorde det och av respekt för honom så skulle jag heller inte göra det mot honom. OCH jag kan tillägga att ingen av oss är svartsjuka utav oss, bara det att det faktiskt inte skulle kännas ok av den anledningen att det lätt säkert kan bli misstankar, missförstånd och misstro.
Sen tillhör jag säkert en mycket äldre generation än dig och har lite mer livserfarenhet och varit med om många kompisar som gjort sånt man ångrar i fyllan och villan och som säkert inte skulle ha hänt om man varken festat eller sovit tillsammans oavsett om man haft ett annat förhållande eller inte :-)
Sånt händer faktiskt välldigt ofta även om man inte haft för avsikt med det :-) Och varför skulle man vilja riskera sitt förhållande om man har ett bra förhållande? Även om man inte skulle göra nåt olämpligt så finns faktiskt risken att ens partner kanske skulle oroa sig för det. Och själv skulle jag inte tycka att det var ok att han skulle oroa sig för det. Det finns alltid ett sätt att ta sig hem på ifall man verkligen vill det :-)
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Jag är ju inte shampiz, men uttryckte en likadan hållning, så:

Men vad är det som gör att du inte tycker det är okej att sova hos en kompis av det manliga könet respektive det kvinnliga könet?

Jag är inte bisexuell och lär med största sannolikhet heller aldrig hamna med en snubbe som är det, därmed finns det noll och ingen risk för att det ska hända något med någon vän av samma kön även efter en nedsupen hjärna, bekräftelsebehov, hormoner i omlopp och bråk med partnern på samma kväll.

En homosexuell vän av samma kön vore väl en sak, men "bi mot gay" som i ditt exempel är i mina ögon just bisexuell, inte homosexuell.

Men det är bara jag och mina relationer, ser självklart inga problem med att andra har en annan hållning i sina förhållanden så länge den respekten går åt båda håll, inget sätt är ju liksom mer allmänt rätt eller fel än det andra.
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Ja alltså skillnaden är stor, om man ser det på det sättet. Jag skulle känna mig rätt obekväm med att min sambo skulle sova hos någon av sina tjejkompisar. Nu är alla hans tjejkompisar hetero. Dock litar jag ju på min sambo, men det skulle ändå kännas lite olustigt. Men hade dom varit homosexuella hade det genast känts mer okej. Varför? Ingen aning, för oavsett vad litar jag ju på min sambo. För han sover ju hos sina killkompisar utan några som helst problem.

Och det är just det jag menar, att den andra sover hos sin gay-kompis.
Men gäller det om båda är hetero så blir jag också tveksam, och jag skulle absolut inte sova hos någon av mina killkompisar som är hetero. Alltså, inte att jag inte får, för det får jag säkert. Men det känns ändå mycket mer olustigt än om han vore gay. Med respekt för både min sambo, men även för att jag själv skulle känna mig obekväm om man vänder på det hela.

Halvt kl

Men en till fråga som dök upp i huvudet. Din pojkvän har en bra kompis som är gay. En kille då alltså. Är det samma sak där? Ett nej, att sova hos denne? Än om det vore en tjej och hon var gay? Lite virrigt kanske, men det är rätt intressant att spekulera i dessa scenarion.
 
Sv: Kompis med det andra könet?

Men en till fråga som dök upp i huvudet. Din pojkvän har en bra kompis som är gay. En kille då alltså. Är det samma sak där? Ett nej, att sova hos denne? Än om det vore en tjej och hon var gay? Lite virrigt kanske, men det är rätt intressant att spekulera i dessa scenarion.

Det enda jag tänker mig i såna situationer, är att det som avgör om det är "okej" eller inte enligt de som inte tycker det alltid är okej, lär väl vara om risk för sexuell kontakt finns.
Typ:
Hetero + hetero av samma kön = okej
Hetero + homo av valfritt kön = okej
Hetero + hetero av motsatt kön = inte okej
Hetero + bi av motsatt kön = inte okej
Hetero + bi av samma kön = okej
Bi + homo = inte okej om homo är av samma kön

Och så vidare och så vidare. Virrigt ja, men jag tror det oftast är nåt sånt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kompis med det andra könet?

Kompis är ju kompis och inget annat.Jag hade nog tyckt det var OK Har ju själv sovit över hos killkompisar o tom i samma säng utan att det blivit nåt mer än sova.Man måste ju kunna lita på varann.Så ser inget fel idet vare sej tjejen är lesbisk bi eller hetero
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 098
Senast: Sar
·
Relationer Min bästa vän har varit otrogen mot sin man i ungefär 7 år, hon är nu inne på sin tredje vid sidan av-kille. Anledningen hon uppger för...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 801
Senast: Cafer
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 215
Senast: lil-sis
·
Relationer Jag hade lagt killar på hyllan efter jag träffade en psykopat/narcissist som jag bröt med i somras. Har jobbat väldigt mycket och grävt...
Svar
12
· Visningar
5 147
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp