Bukefalos 28 år!

Komplikation efter kattfödsel

towe

Trådstartare
Min katt fick sin första kull i natt. Allt såg ut att ha gått bra men när hon reser på sig så ser jag att alla fyra kattungar har trasslat in sig i varandras navelsträngar. Hon har inte bitit av dem. Jag börjar trassla ut dem och ser till min fasa att de är snurrade runt en av kattungarnas ben.
Jag ringer till Bagarmossens akutmottagning och frågar vad jag ska göra. En smått irriterad dam som nog inte alls tycker att det är något akut att komma med säger åt mig att gnaga av navelsträngarna ett par centimeter från magarna.

ok, tillbaka till den sprattlande klumpen bestående av fyra småbebisar varav en med strypt ben, så konstaterar jag att dem är så hårt åtsnurrade i varandra att det inte finns några centimetrar att tala om. Dessutom så antar jag att benet måste vara av på kattungen. Jag får lite lätt panik och ringer upp igen. Ännu snäsigare får jag till svar att jag måste ju få loss dem!

Får jag inte komma in då frågar jag. Jovisst får jag det men jag måste vara medveten om att det kostar 2800. Och det där fixar jag nog.

Jag går tillbaka till ungarna, den här gången med en liten sax (vet att det inte är optimalt) och får tillslut loss dem. Kvar är den hårt snurrade strängen runt lillmissens blåa ben. Med en hel del trix lyckades jag klippa bort den och jag tyckte att hon rörde på benet och tårna så jag hoppas verkligen att inget är skadat :(

Nu diar alla så nu får jag väl vänta och se hur det utvecklar sig. Är det någon som har varit med om något liknande?
 
Sv: Komplikation efter kattfödsel

Aldrig varit med om det, men jag håller tummarna för att allt är ok med den lille!!! Det borde inte vara någon fara, kattmammorna är rätt brutala när de biter av navelsträngarna. Håll koll på ungens ben bara, känn på tassen och jämför med de andra tassarna om det är temperaturskillnad.
Hur har hon behandlat dem själv nu?? Mamma alltså?? Hur har hon gjort med de andra ungarnas strängar??
 
Sv: Komplikation efter kattfödsel

Men, alltså, vad menar du med att hon inte hade bitit av navelsträngarna? Låg moderkakorna kvar i bolådan? Och alla kattungarna satt fast i sin resp moderkaka fortfarande? Eller hade hon bara inte bitit av tillräckligt kort intill ungarna?

Det låter väldigt konstigt det där, att de skulle trassla in sig i navelsträngarna EFTER att de är födda... Jag har aldrig hört något liknande. :confused:

Hoppas det går bra, i vilket fall!
 
Sv: Komplikation efter kattfödsel

Ja, ungarna födds ju ut och sitter fast i sin respektive moderkaka. Därefter ska ju mamman bita av strängen men det gjorde hon aldrig. Alltså hade de kravlat runt varandra och trasslat in sig i allt, varav mest runt den ena stackarns ben.

Nu har tassen svullnat upp så mycket så jag ringde en annan klinik och fick tid där till i eftermiddag.
 
Sv: Komplikation efter kattfödsel

hon hade inte bitit av någon av strängarna (därav den stora härvan). Lillkissen ligger och äter som mest men som sagt tassen ser inte bra ut :cry:

Alla andra trampdynor är rosa men den skadade är mer blodröd/fylld.
 
Sv: Komplikation efter kattfödsel

Men om nu honan inte biter av så är det ju ditt jobb att göra det. Se till att navelsträngen tas av.
Det märker du ju eftersom ungarna kommer ut.
 
Sv: Komplikation efter kattfödsel

Tyvärr så sov jag under förlossningen så jag missade det, märkte detta på morgonen.
 
Sv: Komplikation efter kattfödsel

Så var det när jag hittade Mumsans nyfödda oxå. Jag trasslade helt sonika ut dem och klippte navelsträngen. Men alla utom enhar ju överlevt iaf.
 
Sv: Komplikation efter kattfödsel

Nu är jag tillbaka från veterinären. Han trodde på en god prognos om jag masserade tassen ofta så att blodet cirkulerade. Så nu är hela familjen inkl. Snoddas (det får bli namnet) hemma och pustar ut. Kattmamman sov nästan hela bilresan och verkar inte heller så besvärad av att få resa nästan 8 mil.
 
Sv: Komplikation efter kattfödsel

Nu dog Snoddas :cry: och även ett syskon hittades död när jag kom hem. Den var i och för sig minst och såg lite ynklig ut men Snoddas åt så bra och var så pigg. Plötsligt blev han bara slö och somnade in. Jag tror nästan att han fick en infektion av benet, kallbrand eller liknande.

Två pigga bäbisar finns kvar och jag hoppas verkligen att de klarar sig.
 
Sv: Komplikation efter kattfödsel

Nää - vad sorgligt! :cry: Men, som du säger - Det blev säkert komplikationer med hans ben.. Hoppas nu att det går bra med de andra två!
 
Sv: Komplikation efter kattfödsel

Vet du blodgrupperna på båda föräldarna?
Oftare än man tror beror tidig död hos kattungar på att de har fel blodgrupp (i förhållande till mamman) och därför inte tål råmjölken. Här rekommenderas numera blodtypning av alla avelshonor, även i raser där man inte trott att b-blod funnits.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 212
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 693
Senast: Gnist
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 575
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 467

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp