Bukefalos 28 år!

Kompliment till hö

D

dolphinsmile

jag har ett kallblodssto som ska ha minst 8 kilo hö om dagen. Vi har inte fått tag på särskilt mkt hö och det är rätt dyrt där vi bor. Därför börjar jag fundera på om man kan komplitera med något annat istället för hö.. vad har ni för förslag? Jag har funderat på lucern.. men jag har hört att det ska vara så j*vla dyrt..

Nån ide?
 
Sv: Kompliment till hö

Du kan ju ge halm, men beroende på värdena i höet, så kanske du måste komplettera med nåt mer proteinrikt, som t ex lusern.

Jag tycker först och främst att du ta en analys på höet, då är det lättare att veta vad du ska komplettera med.
 
Sv: Kompliment till hö

Stråfoder måste alltid vara basen i foderstaten. Om du anser höet är dyrt och lucern med så är jag mycket tveksam att du kan hitta nåt som passar din plånbok att komplettera med. Jag tror du får svårt att ge under 8 kilo hö.

Det du kan komplettera med som kanske är lättare att få tag i, är ju i så fall hösilage. Men det är mindre torrsubstans i det vilket gör att du måste ge fler kilon.

Analysera höet så du vet hur du ligger till och var det saknas.

Halm kan ju också vara aktuellt om kvoterna är uppfyllda eller nästintill. Vad har du för strö?
 
Sv: Kompliment till hö

Åtta kilo hö är väl inte särskilt mycket? Jag gav ca 15 kg/dygn till mina två förra vintern. Det är en shettis och en haflinger, och shettisen är inte så glupsk, så haflingern åt säkert minst 12 av de 15 kg jag la ut. Det finns väl egentligen inte mycket i foderväg som är billigare än hö, och som också är näringsrikt nog?
 
Sv: Kompliment till hö

Åtta kilo hö är väl inte särskilt mycket? Jag gav ca 15 kg/dygn till mina två förra vintern. Det är en shettis och en haflinger, och shettisen är inte så glupsk, så haflingern åt säkert minst 12 av de 15 kg jag la ut. Det finns väl egentligen inte mycket i foderväg som är billigare än hö, och som också är näringsrikt nog?

Håller med! Det är ju alla eventuella tillägg som blir dyrt.

Till trådskaparen: Satsa på ett bra hö för då behöver du inte så mycket dyra tillägg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Zpunk
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 826
Senast: starcraft
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp