Könsbekräftande klädsel - är det viktigt?

Bukefalos 30 år!

Tjejer/kvinnor kan ju utan problem idag klä sig "manligt". Skulle en kvinna gå så långt som att ha mörk kostym och slips, vore det snarare en modegrej, nåt som var inne just då. Det förekommer ju. Kavaj med breda axlar, lite oversize.

Män som klär sig i t.ex. klänning eller kjol och har makeup - då har de passerat en annan gräns och nuddar i vart fall på transsexualitet och rentav autogynofeli. Jag är osäker på varför - varför det är så mycket mer laddat med en man i t.ex. klänning? Delvis måste det ha att göra med kvinnorollen, som ju fortfarande är lite "underlägsen" i någon form fastän vi inte vill eller ska se det så. Så en man som sänker sig till att klä sig i kvinnokläder är antingen någon som har en fetisch eller i allra bästa fall (tänk Harry Styles) någon som är extremt modig OCH som har tillräckligt med status för att komma undan med det och rentav beundras.

Det är anmärkningsvärt.....

Grova skor.
Jeans och flanellskjorta.
MC-kläder, typ boots och svart läder.
Avsaknad av makeup.
Varför har du aldrig kjol?

Men mest är det faktiskt skor och kängor.
Tyvärr så måste jag säga att jag delar din uppfattning, och de flesta av de grejerna du listar där har jag också fått kommentarer om. Typ "har du rymt från ett möte med LRF" och framför allt "varför har du aldrig kjooooooool, vill du inte vara kvinnlig?" Min otrevliga kollega försökte till och med dra ner skratt på min bekostnad startad av min (enligt henne) provocerande klädsel genom att antyda att jag brukade åka runt i en EPA hela kvällarna och nätterna och spela Ultima Thule och att mina föräldrar i själva verket är syskon, så mitt "avvikande kvinnliga beteende" berodde på långtgående inavel.... :meh:

Men förutom henne, och ett fåtal andra kollegor och/eller andra tjejer i skolan, så har jag bara fått "vill du inte vara mer kvinnlig-kortet" från typ gamla mostrar och sånt när jag var liten. Typ, varför envisas du som är så söt med att låtsas vara en pojke?

Har aldrig fått motsvarande kommentarer av en man. Aldrig.

Grova skor.
Jeans och flanellskjorta.
MC-kläder, typ boots och svart läder.
Avsaknad av makeup.
Varför har du aldrig kjol?

Men mest är det faktiskt skor och kängor.
Det är intressant det där. Jeans och skjorta, grova skor och rejäla kängor, ingen smink och få/närmast inga smycken, ytterst sällan klänning/kjol. När jag har det reagerar folk alltid och tycker jag är fin. Fast jag jag borde ju vara fin i mina jeans och skjortor också, tycker jag. Om jag är fin och inte kläderna är det.

Jag klär mig i vad jag vill, nästan. Fattas bara boots och hatt. Men jag jobbar inte på en ranch med häst som närmaste partner tyvärr.

Något som däremot är väldigt känsligt är håret, att klippa av sig håret som kvinna kan vara något som folk reagerar ganska kraftigt på. Att ha rakat huvud som kvinna (vilket är extremt vanligt bland medelåldersmän) rent av provocerande om du inte är sjuk.
Jag har nästan alltid haft ett väldigt långt hår.
Tänk hårdrockare.
Vilket snarast har gjort omgivningen ännu mer förvirrad.

Ungefär så här.

https://upload.wikimedia.org/wikipe...any_-_Sven_-_1D_X_MK_II_-_2480_-_AK8I0940.jpg

Tjejer/kvinnor kan ju utan problem idag klä sig "manligt". Skulle en kvinna gå så långt som att ha mörk kostym och slips, vore det snarare en modegrej, nåt som var inne just då. Det förekommer ju. Kavaj med breda axlar, lite oversize.

Män som klär sig i t.ex. klänning eller kjol och har makeup - då har de passerat en annan gräns och nuddar i vart fall på transsexualitet och rentav autogynofeli. Jag är osäker på varför - varför det är så mycket mer laddat med en man i t.ex. klänning? Delvis måste det ha att göra med kvinnorollen, som ju fortfarande är lite "underlägsen" i någon form fastän vi inte vill eller ska se det så. Så en man som sänker sig till att klä sig i kvinnokläder är antingen någon som har en fetisch eller i allra bästa fall (tänk Harry Styles) någon som är extremt modig OCH som har tillräckligt med status för att komma undan med det och rentav beundras.

Det är anmärkningsvärt.....

Jag tror det finns historik i det där. Män har haft makt, så när kvinnor över tid har tagit mer makt har vi också adapterat till hur makten ser ut och det har blivit en successiv förskjutning i uttryck. Detsamma går tyvärr inte åt andra hållet. Jag tror också att det beror på att feminint kodad klädsel för män i hög grad har använts av homosexuella män. Det har varit en ganska tydligt avgränsad community som har ägt det uttrycket. Att som heterosexuell man då använda de uttrycken kan nog upplevas som svårt. Men, det har ju blivit lite friare ramar för heteromän med tiden och jag hoppas såklart den utvecklingen fortsätter. Vem vet, när min son blir vuxen kanske det är vanligt att män både sminkar sig, använder nagellack osv. Men än så länge är ju fortfarande mallen som heteromän "måste" hålla sig inom otroligt smal.

Något som däremot är väldigt känsligt är håret, att klippa av sig håret som kvinna kan vara något som folk reagerar ganska kraftigt på. Att ha rakat huvud som kvinna (vilket är extremt vanligt bland medelåldersmän) rent av provocerande om du inte är sjuk.
Under en perikod saknade jag hår (pga cellgifter)
Ett par gamla personer tog illa vid sig. En bekants mamma sa barskt att man inte skulle skylta med sin sjukdom...

I övroigt mötte jag knappt något negativt. Några trodde jag kapat håret med vilje och berömde.
Men speciellt mkt uppmärksamhet tyckter jag inte att jag fick?

Så en man som sänker sig till att klä sig i kvinnokläder är antingen någon som har en fetisch eller i allra bästa fall (tänk Harry Styles) någon som är extremt modig OCH som har tillräckligt med status för att komma undan med det och rentav beundras.
David Bowie och Thomas Di Leva.
I stora delar av världen så har dessutom män klänning.

Under en perikod saknade jag hår (pga cellgifter)
Ett par gamla personer tog illa vid sig. En bekants mamma sa barskt att man inte skulle skylta med sin sjukdom...

I övroigt mötte jag knappt något negativt. Några trodde jag kapat håret med vilje och berömde.
Men speciellt mkt uppmärksamhet tyckter jag inte att jag fick?
Lägger till: kan möjligen hänga ihop med att jag inte "skämdes"?
Jag var sminkad, hade stora örhängen och kvinnlig klädsel.

"Finkläder" till skillnad mot vardagligare klädsel.

Jag går inte i samma kläder på jobb som hemma i trädgården eller vedboden.
Jag går i samma typ av kläder hemma som på jobbet, skillnaden är att kläderna hemma är mer slitna och används inte på jobbet. Så "fint" är väl vad man själv lägger i ordet. Skulle ogilla om någon påstod att mina grova skor, jeans, t-shirt och skjorta inte är fint. Eller för all del, fint nog för jobbet.

Hemma just nu har jag skitiga byxor eftersom de blir leriga efter två sekunder utomhus. Så byter sen till några andra byxor inne som inte är inpackade i lera och hästhår.
Stövlar ute på gården.
Just nu denna årstiden.

Eller för all del, fint nog för jobbet.

Det där beror ju lite på vad man har för jobb också, och om det finns någon klädkod.

Men annars tycker jag "fint" är ett diffust begrepp eftersom fint i min värld absolut kan vara mina snickarbyxor och keps som jag bor i hemma, i trädgården och i parklekarna med ungarna. Jag skulle ju inte haft det på mig om jag inte tyckte att det var någon form av fint. Men jag skulle inte kalla det "finkläder".

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka